Gå til innhold

Flere som bare bestemte seg for at « f it» å jobbe 100% med barn gidder jeg ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kjenner at jeg blir veldig nedstemt over hvor lite tid jeg har igjen til å lage ordentlig mat, følge opp barnet mitt ordentlig og ha igjen tid til å leve selv. Selv om vi er to voksne, syns jeg det blir mye halvgjort på hjemmebane, og det trives jeg særs dårlig med. 
Jeg kan klare meg på 80% av det jeg tjener. Har andre trappet ned til 80% eller mindre, og hva var begrunnelsen til valget?

Anonymkode: eae76...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, jeg gjorde det noen år. Det ble for hektisk, og alt gikk i et surr. Begrunnelsen for valget var vel det du oppgir. Det ble ikke tid til familien, til barna, og jeg ble sliten og deprimert av det. Forholdet gikk dårligere, og jeg følte ikke at jeg hang sammen til slutt av dårlig samvittighet på alle kanter. 

Det var riktig valg. Noen år etter så gikk jeg tilbake til 100 %. Jeg har ikke angret det et sekund. Nå er siste barnet blitt 18 år. Jeg angrer kanskje mer på at jeg ikke tok 80 % noen år lenger. Pensjonen fra staten er latterlig liten uansett, og det meste har jeg spart privat- så det hefter meg ikke så mye. 

Jeg kjenner ingen som har angret på at de har jobbet redusert noen år. Jeg vet om mange som angrer på at de ikke har. 

Anonymkode: 6be8f...263

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned til 50%, men tar ekstravakter eller vikartimer nå og da slik at jeg i praksis ligger på rundt 70%. Kan gi korte dager, huset er i orden, har tid til å lage mat og bake med barna, etc. Er så deilig å dra seg litt i senga, lese for barna før vi står opp og fyrer i peisen, spise uten stress, kanskje baker brød sammen. De er i bhg 0930-1430. Så kan vi sulle og salle på vei hjem, bruker fort en time fordi de skal kaste stein i bekken eller rulle snøballer ned bakken.

Og ja - jeg driter i pensjonen. Kanskje blir jeg ikke så gammel og pensjonsalderen øker stadig. Jeg driter i kvinnefella også. Det viktigste for meg er barna mine og de får jeg tilbrakt tid med nå. De har rolige dager og lite stress.

Går nok opp i stilling når de kommer litt opp i barneskolen. 

• Hjerte 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Marimma skrev (3 timer siden):

Har gått ned til 50%, men tar ekstravakter eller vikartimer nå og da slik at jeg i praksis ligger på rundt 70%. Kan gi korte dager, huset er i orden, har tid til å lage mat og bake med barna, etc. Er så deilig å dra seg litt i senga, lese for barna før vi står opp og fyrer i peisen, spise uten stress, kanskje baker brød sammen. De er i bhg 0930-1430. Så kan vi sulle og salle på vei hjem, bruker fort en time fordi de skal kaste stein i bekken eller rulle snøballer ned bakken.

Og ja - jeg driter i pensjonen. Kanskje blir jeg ikke så gammel og pensjonsalderen øker stadig. Jeg driter i kvinnefella også. Det viktigste for meg er barna mine og de får jeg tilbrakt tid med nå. De har rolige dager og lite stress.

Går nok opp i stilling når de kommer litt opp i barneskolen. 

Ikke sant! Det er dessverre og en realitet at etter fylte 45 år er MANGE KVINNER HALVT ELLER HELT UFØR! Les nav sin statistikk! Uføregrad skyter fart etter fylte 42/45! Fikk sjokk da jeg leste statistikken.....mang en dame blir egentlig frarøvet småbarnslivet i 30åra når barna er små!! Skulle vært hjemmelen første 7/8 årene!!

Anonymkode: fdc8d...f64

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke sant! Det er dessverre og en realitet at etter fylte 45 år er MANGE KVINNER HALVT ELLER HELT UFØR! Les nav sin statistikk! Uføregrad skyter fart etter fylte 42/45! Fikk sjokk da jeg leste statistikken.....mang en dame blir egentlig frarøvet småbarnslivet i 30åra når barna er små!! Skulle vært hjemmelen første 7/8 årene!!

Hjemmelønn*. Der var det på 90tallet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Yes! 
For meg er tiden sammen med barna det viktigste den korte tiden vi har de her hjemme.
Takknemlig for at ungene ikke måtte være i barnehagen 8-16 hver dag, hver uke.
Jeg er så glad for at de tenker tilbake på barndommen og husker at jeg har vært tilstede. At de kom hjem til nystekteboller hver fredag,  at vi alltid hadde tid og overskudd til besøk av vennene dems.

Nå er de ungdommer, og de har ikke så mye tid til oss foreldrene lenger, nå er det idrett og venner som gjelder. Men heldigvis setter de fortsatt pris på litt tid med oss foreldrene i ny og ne.

Anonymkode: f27ea...c53

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Har tre små. Redusert stillingen midlertidig med 50%. Livet er mye lettere.

Anonymkode: d4226...538

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal gå ned til 80% når nr 2 er her og jeg er tilbake i jobb. Hvertfall i ett år. Hadde 80% permisjon med førstemann og det gikk bra økonomisk. Hadde ikke råd til masse utskeielser og luksus, men det er heller ikke det viktigste. 

Anonymkode: 55205...db4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har nylig gått tilbake til jobb etter perm og gikk rett tilbake i 80%, beste valget noensinne! 80% kombinert med mulighet hjemmekontor gjør at det er lettere også å  opparbeide litt fleksitid 😊 kan også informere for de som skriker om pensjon her, at så lenge man har en 100% stilling i bunn, kan man jobbe redusert opp til barnet er 6 år (tror jeg det var) uten å miste pensjonspoeng 😊👍

Anonymkode: a840b...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har nylig gått tilbake til jobb etter perm og gikk rett tilbake i 80%, beste valget noensinne! 80% kombinert med mulighet hjemmekontor gjør at det er lettere også å  opparbeide litt fleksitid 😊 kan også informere for de som skriker om pensjon her, at så lenge man har en 100% stilling i bunn, kan man jobbe redusert opp til barnet er 6 år (tror jeg det var) uten å miste pensjonspoeng 😊👍

Men hvordan går det ann dersom man får 80% av sin inntekt. Da blir det jo satt av x% av en lavere inntjening også. 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Folk som ikke har greie på pensjon må slutte å spre usannheter.

Man får kun omsorgsopptjening tilsvarende inntekt på 4,5 G i folketrygden. Mange har høyere lønn enn dette

For tjenestepensjonen vil det variere hvilke konsekvenser deltid har for pensjonsopptjeningen, avhengig av hvilken pensjonsordning man har opptjening i. 

Så jo, deltidsarbeid vil medføre redusert pensjonsopptjening for veldig mange.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men hvordan går det ann dersom man får 80% av sin inntekt. Da blir det jo satt av x% av en lavere inntjening også. 

TS

Det hun over her sier er ikke presist nok. Det hun snakker om gjelder pensjonsopptjening i folketrygden. Du bør sjekke hva som vil bli effekten av deltid når det gjelder opptjening av tjenestepensjon din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Selvfølgelig. To års permisjon med hvert barn, deretter 80 %.

Anonymkode: 9948b...903

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det var ihvertfall opp til 10 år før.

Anonymkode: 9948b...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Dette er bare tull. Man taper mye på det. Faktisk mye mer enn 20% om man går ned til 80%. Pensjonsinnbetalingene vokser siden de forvaltes, og det som dettes inn tidlig i livet (og det er stort sett da folk får barn) vokser mest.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to barnehagebarn og en baby til på vei og har gått ned til 80%, kan anbefale det veldig! Jobber 9-15 og slipper unna hverdagsstress, vi spiser frokost sammen hjemme og jeg leverer dem halv 9 og henter 15:15, med god tid til familieliv pp ettermiddagen (tatt i betraktning at de legger seg 18:30-19😅). Kommer sikkert til å gå opp i stilling når de blir eldre men jeg kan ikke se for meg hvordan vi skulle fått det til å gå rundt med 3 småbarn under 4 år og to foreldre i 100%-stilling😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kontantstøtten ble innført det året førstemann ble født. Hadde da planer om å være hjemme til han var 3 år. Holdt ut i halvannet år. Da hadde vi også fått nummer to, som var 4 måneder når jeg begynte å jobbe igjen. ( jobbet kveldsvakt og natt iom at det ikke var pappaperm som i dag ) Fant ut at jeg ikke er noe husmoemne.

Anonymkode: 6c38d...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt klart. Gikk ned til åtti prosent, og gjorde det noen år. Etterhvert ble også det for mye, så jeg sa opp. Har jobbet som tilkallingsvikar i fire år, tjener bedre og jobber mindre enn noen gang. Blir å gjøre dette noen år til i alle fall…

Anonymkode: cbcb9...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg kjenner at jeg blir veldig nedstemt over hvor lite tid jeg har igjen til å lage ordentlig mat, følge opp barnet mitt ordentlig og ha igjen tid til å leve selv. Selv om vi er to voksne, syns jeg det blir mye halvgjort på hjemmebane, og det trives jeg særs dårlig med. 
Jeg kan klare meg på 80% av det jeg tjener. Har andre trappet ned til 80% eller mindre, og hva var begrunnelsen til valget?

Jeg har gjort det, og årsakene var mye av det samme som du beskriver. Jeg hadde også et ønske om å ha noe mer egentid. For meg har det vært verdt det. Skulle gjerne trappet ned enda mer om jeg hadde hatt økonomi til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...