AnonymBruker Skrevet i går, 08:26 #1 Del Skrevet i går, 08:26 Jeg fikk prøvesvar i dag og for meg ser de normale ut. Legen mener vi må diskutere de. Hva er det å diskutere? Tok de pga mykoplasma lungebetennelse Anonymkode: ca379...ee4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:49 #2 Del Skrevet i går, 09:49 Er ikke disse prøvesvarene veldig bra da? Legen din har nok en mistanke om at du tar mye tilskudd, og det liker ikke leger. Hvordan går det med mykoplasmaen? Anonymkode: 26524...85c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:56 #3 Del Skrevet i går, 09:56 Veldig bra prøvesvar dette, men ferritin er ikke helt til å stole på siden du har tatt prøvene mens du hadde infeksjon. Man skulle tatt crp i tillegg for å vurdere dette. Ferritin stiger ved infeksjoner. Anonymkode: 01c69...dec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:27 #4 Del Skrevet i går, 10:27 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ferritin stiger ved infeksjoner. Ferritin stiger og hemoglobin synker? Her er ferritin rimelig lavt og hemoglobin høyt, som skulle tyde på at det ikke er noen infeksjon i omløp? Rart om CRP ikke ble målt. Anonymkode: 26524...85c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:43 #5 Del Skrevet i går, 11:43 Ja du ligger jo høyt på nesten alt. Det er ikke bra å ta for mye tilskudd heller, så sikkert det som legen ønsker å snakke om. Anonymkode: 0ff8b...cbc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:46 #6 Del Skrevet i går, 11:46 Hvorfor har du tatt MMA? Det er en prøve vi pleier å ta for å avdekke alkoholmisbruk Anonymkode: 91dac...57f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:54 #7 Del Skrevet i går, 11:54 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor har du tatt MMA? Det er en prøve vi pleier å ta for å avdekke alkoholmisbruk Anonymkode: 91dac...57f Hæh? Jeg har aldri hatt alkoholproblemer og har målt det i forbindelse med b12... trodde jeg, da... Anonymkode: 937ea...a1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:00 #8 Del Skrevet i går, 12:00 Litt på siden, men hva mener mange her med å ta for mye tilskudd? Hvor mye er for mye, og hvorfor er det for mye om prøveverdier er innenfor normalen? Anonymkode: 35211...bfe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:01 #9 Del Skrevet i går, 12:01 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hæh? Jeg har aldri hatt alkoholproblemer og har målt det i forbindelse med b12... trodde jeg, da... Anonymkode: 937ea...a1d Da er det sikkert andre grunner til at lege måler det hos deg. Utover det synes jeg det var merkelige prøver å ta ifm antatt mykoplasma. Ville vært naturlig å legge til celletellinger og CRP i det minste Anonymkode: 91dac...57f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:07 #10 Del Skrevet i går, 12:07 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Da er det sikkert andre grunner til at lege måler det hos deg. Utover det synes jeg det var merkelige prøver å ta ifm antatt mykoplasma. Ville vært naturlig å legge til celletellinger og CRP i det minste Anonymkode: 91dac...57f Ja, som sagt trodde jeg det handlet om B12-nivået mitt. Anonymkode: 937ea...a1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:35 #11 Del Skrevet i går, 12:35 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Veldig bra prøvesvar dette, men ferritin er ikke helt til å stole på siden du har tatt prøvene mens du hadde infeksjon. Man skulle tatt crp i tillegg for å vurdere dette. Ferritin stiger ved infeksjoner. Anonymkode: 01c69...dec Jeg tok disse prøvene to og en halv uke etter at jeg var hos legen for mykoplasma infeksjon. Han tok ikke crp den dagen og det synes jeg er rart. Ts Anonymkode: ca379...ee4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:36 #12 Del Skrevet i går, 12:36 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hvorfor har du tatt MMA? Det er en prøve vi pleier å ta for å avdekke alkoholmisbruk Anonymkode: 91dac...57f Hva er MMA? Det er legen som har bestemt hva jeg skulle ta prøve av Ts Anonymkode: ca379...ee4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:39 #13 Del Skrevet i går, 12:39 Ts her. Jeg fikk antibiotikakur når jeg var hos legen for han var helt sikker på at jeg hadde bakteriell mykoplasma. Jeg ble bare verre etter at jeg begynte på antibiotika og halsprøven viste at det ikke var bakteriell mykoplasma, så det har nok vært et lungevirus. Jeg ble syk i lungene for 7-8 uker siden og er enda ikke bra. Anonymkode: ca379...ee4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:40 #14 Del Skrevet i går, 12:40 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er ikke disse prøvesvarene veldig bra da? Legen din har nok en mistanke om at du tar mye tilskudd, og det liker ikke leger. Hvordan går det med mykoplasmaen? Anonymkode: 26524...85c Ikke bra, men bedre Ts Anonymkode: ca379...ee4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enni Skrevet i går, 12:42 #15 Del Skrevet i går, 12:42 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hvorfor har du tatt MMA? Det er en prøve vi pleier å ta for å avdekke alkoholmisbruk Anonymkode: 91dac...57f MMA vil jo være høy ved b12 vit mangel. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:43 #16 Del Skrevet i går, 14:43 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor har du tatt MMA? Det er en prøve vi pleier å ta for å avdekke alkoholmisbruk Anonymkode: 91dac...57f AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da er det sikkert andre grunner til at lege måler det hos deg. Utover det synes jeg det var merkelige prøver å ta ifm antatt mykoplasma. Ville vært naturlig å legge til celletellinger og CRP i det minste Anonymkode: 91dac...57f MMA står nok her for metylmalonsyre, som er noe man måler for å se om det kan være en B12-mangel selv om selve B12-nivået er normalt. Skjønner ikke helt hvilken prøve anonym bruker mener. TS, alle blodprøver må ses i sammenheng med hvorfor de er tatt. Løsrevet fra en sammenheng gir de ikke alltid mening. Du sa de ble tatt ifbm en infeksjon, og da er utvalget litt rart (som sagt er ferritin et inflammasjonsparameter som kan bli både for høyt og for lavt ved en infeksjon). Det gir mer mening når du senere kommer og sier at de ble tatt uker etter en infeksjon du ikke ble bra av. Da leter nok legen etter mangler som kan forklare hvorfor. CRP er ofte lavere ved mykoplasma enn man gjerne forventer å finne ved bakteriell pneumoni, og når du fikk antibiotika uansett gir den ikke noe særlig ekstra informasjon. Legen vil diskutere prøvesvarene i lys av hvorfor de ble tatt. Som du ser her blir det ofte (rare) meninger når de tas ut av sammenhengen og postes på internett til folk du ikke vet bakgrunnen til Anonymkode: 5c279...28f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:49 #17 Del Skrevet i går, 14:49 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): MMA står nok her for metylmalonsyre, som er noe man måler for å se om det kan være en B12-mangel selv om selve B12-nivået er normalt. Skjønner ikke helt hvilken prøve anonym bruker mener. TS, alle blodprøver må ses i sammenheng med hvorfor de er tatt. Løsrevet fra en sammenheng gir de ikke alltid mening. Du sa de ble tatt ifbm en infeksjon, og da er utvalget litt rart (som sagt er ferritin et inflammasjonsparameter som kan bli både for høyt og for lavt ved en infeksjon). Det gir mer mening når du senere kommer og sier at de ble tatt uker etter en infeksjon du ikke ble bra av. Da leter nok legen etter mangler som kan forklare hvorfor. CRP er ofte lavere ved mykoplasma enn man gjerne forventer å finne ved bakteriell pneumoni, og når du fikk antibiotika uansett gir den ikke noe særlig ekstra informasjon. Legen vil diskutere prøvesvarene i lys av hvorfor de ble tatt. Som du ser her blir det ofte (rare) meninger når de tas ut av sammenhengen og postes på internett til folk du ikke vet bakgrunnen til Anonymkode: 5c279...28f Jeg skjønner hva du mener . Legen sa jeg skulle vente drøyt to uker med å ta blodprøvene, da antibiotikakuren jeg gikk på ville påvirke prøvesvarene. Nå virket ikke antibiotikaen siden jeg hadde virusinfeksjon, men det har vel ingenting med saken å gjöre Ts Anonymkode: ca379...ee4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:40 #18 Del Skrevet i går, 16:40 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Litt på siden, men hva mener mange her med å ta for mye tilskudd? Hvor mye er for mye, og hvorfor er det for mye om prøveverdier er innenfor normalen? Anonymkode: 35211...bfe Les her: Den stod i avisene i går. https://www.bt.no/helse/i/lweO4G/jutta-dierkes-og-christine-henriksen-er-kritiske-til-d-vitamin-raadet-fra-lederen-i-nakke-og-kjeveskaddes-landsforening Dette er det samme som jeg har tytt på i mengder av tråder her inne der folk hyler opp om å bruke mengder med vitaminer. Her er det to professorer som uttaler seg. Nor moderator og bør merke seg. (Uten at jeg vet hvordan jeg skal varsle). Anonymkode: 54ae8...1c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:43 #19 Del Skrevet i går, 16:43 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da er det sikkert andre grunner til at lege måler det hos deg. Utover det synes jeg det var merkelige prøver å ta ifm antatt mykoplasma. Ville vært naturlig å legge til celletellinger og CRP i det minste Anonymkode: 91dac...57f Det prøvene ts viser i hi, er sendeprøver. CRP og celletelling er gjerne prøver som gjøres på legekontoret. Der kan jo og være tatt flere prøver uten at ts har lagt disse ut her. Så det rare er at du kommenterer dette. Anonymkode: 54ae8...1c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #20 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Les her: Den stod i avisene i går. https://www.bt.no/helse/i/lweO4G/jutta-dierkes-og-christine-henriksen-er-kritiske-til-d-vitamin-raadet-fra-lederen-i-nakke-og-kjeveskaddes-landsforening Dette er det samme som jeg har tytt på i mengder av tråder her inne der folk hyler opp om å bruke mengder med vitaminer. Her er det to professorer som uttaler seg. Nor moderator og bør merke seg. (Uten at jeg vet hvordan jeg skal varsle). Anonymkode: 54ae8...1c9 Hva mener du med hyle opp om å ta en «mengder av vitaminer»? Noen kroniske sykdommer krever mer av kroppen og dermed krever ekstra tilskudd for å støtte prosessene i kroppen, er nok de innleggene du mener. Men hvis du føler deg frisk og rask ellers så skal du ikke trenge ta tilskudd. Anonymkode: b3d64...b2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå