Gå til innhold

Har skikk og bruk endret seg, eller er folk bare uhøfflige? (Ang middagsbesøk, gjester)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det bare snakk om forskjell på folk eller er det skjedd noe?

Dere kan sikkert hjelpe meg med eksempler.

Men det jeg ser som går igjen er at flere ikke informerer om at de bare serverer en runde med middag f.eks. Si at man sender rundt en runde, et stort fat med mye kjøtt på, også tar du bare litt. Blir ikke mett og forventer en runde til, men det skjer ikke.

Og at folk ikke takker skikkelig for seg, og hvertfall ikke i ettertid. Hvor ble det av «takk for i går/takk for sist»?

Anonymkode: 65c1f...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

1. Voksne mennesker bør da vite hvor mye mat man trenger for å bli noenlunde mett. Du tar jo ikke så lite at du vet at du kommer til å sulte resten av kvelden.

2. Meningsløse høflighetsfraser er nok i ferd med å fases ut, heldigvis. 

Anonymkode: 27e14...04c

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forsyner meg med det jeg trenger første gang. Eller ofte serveres maten ferdig porsjonert. 

husker dette med å sende rundt og forsyne seg flere ganger fra da besteforeldrene mine var i livet. Men det er mange år siden, jeg er nesten 50

Anonymkode: a0e34...735

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også opplært til å ta ganske lite mat på første gangen maten blir sendt rundt (fordi man forventer en andre runde). Dette er det min familie er vant med.

Jeg lærte fort at i andre familier er det førstemann til mølla, og om å gjøre å spise så fort som mulig.

Jeg måtte derfor endre mine vaner, og nå tar jeg på en rikelig porsjon første gangen, slik at jeg ikke risikerer å gå sulten.

Vet ikke om tiden forandrer seg, eller om alle bare ikke har lært samme ting. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er vokst opp med at i selskap er det vanlig med flere runder, altså at man forsyner seg flere ganger. 

Å takke for maten etter måltidet og å sende en melding eller ringe dagen etterpå for å si takk for i går er også vanlig, synes det er trist at vanlig folkeskikk og høflighetsfraser er helt fraværende hos enkelte. 

Blir også provosert når jeg ser folk sitte med lue, caps eller hette innendørs, folk som sitter på mobilen ved matbordet, folk som ikke har respekt for eldre eller autoriteter - listen er lang. 

Anonymkode: d884d...936

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

1. Voksne mennesker bør da vite hvor mye mat man trenger for å bli noenlunde mett. Du tar jo ikke så lite at du vet at du kommer til å sulte resten av kvelden.

Høflighetsfraser er ikke meningsløse. Skikk og bruk er faktisk noe alle burde kunne, hvis ikke blir vi et jeg-meg-mitt-samfunn.

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det jeg ser som går igjen er at flere ikke informerer om at de bare serverer en runde med middag f.eks. Si at man sender rundt en runde, et stort fat med mye kjøtt på, også tar du bare litt. Blir ikke mett og forventer en runde til, men det skjer ikke.

Anonymkode: 65c1f...bfc

Hvis fatet fortsatt står på bordet er det vel bare å spørre om man kan få en porsjon mere?  

Anonymkode: 0acfa...bd0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Men voksne mennesker bør også kunne begrense seg litt for å sikre at fatet når hele runden og at alle får. Har lært ungene fra starten av at det er lov å forsyne seg to ganger.

Anonymkode: e9629...622

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gøy med foreldre som tror barna på 8-10 år er så høffelige. "Jeg er så stolt av Nils. Han takker for gavene han får. Har fått ros via andre som blir overrasket over at han kommet bort og takker" BS!!! Nils takker ikke! Gjett hvorfor vi sluttet å gi noe til han - han var den eneste som ikke takket 🤣🤣🤣

Ikke min oppgave å lære bort. Det som skjedde var en ren konsekvenshandling  😇

Anonymkode: 44377...5e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her så har vi lært at det er lov å forsynne seg 2 ganger. Her så går nå fatet rundt opp til flere ganger.

Det å takke for maten, og takke for seg når en går mener jeg og er helt normalt. Noe vi å har lært ungdommen til. Husker en gang vi var ute å spiste å kelneren kom med regningen så sa begge unga takk for maten til kelneren han stod der som et spørsmålstegn for var ikke ofte han fikk høre der

Anonymkode: 7b061...a33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forsyner meg med det jeg trenger første gang. Eller ofte serveres maten ferdig porsjonert. 

husker dette med å sende rundt og forsyne seg flere ganger fra da besteforeldrene mine var i livet. Men det er mange år siden, jeg er nesten 50

Anonymkode: a0e34...735

nei nei nei, det at mange øser nedpå og forsyner seg masse fordi de tror de vil ha alt for så når det kommer til enden må de som sitter igjen der omtrent ikke forsyne seg er en uting og egoisme rett og slett, normalt oppdradde mennesker forsyner seg litt og venter på neste runde. 

Anonymkode: eb1aa...542

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1. Nei. Man er ikke grådig første runden. Man viser måtehold slik at alle får.  Noe av det mest lavpanna jeg ser er når en tjukkas forsyner seg tidlig med såpass mye at det ikke er nok til alle etterpå. 

1b.  Som vert skal du sørge for at alle får de de trenger av mat og drikke når du serverer. 

1c. Alle sitter ved bordet til alle er ferdig med å spise. Det værste jeg ser er voksne drittunger som flyr fra bordet når de er ferdige og driter i at andre blir sittende alene. Unger under 5 år kan slippe unna. 

2. Høflighet finnes av en grunn og det er å skape positiv og sosial atmosfære. Når jeg møter folk som ikke gidder å hilse skikkelig, så er ikke det starten på noe hyggelig. Når man bruker masse tid på å lage mat til folk er det hyggelig å høre at de setter pris på det. 

Anonymkode: 2823a...441

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opplært til at når man får servert forrett, da er det bare en omgang med hovedrett. Dersom det ikke er forrett så er det forventet to omganger med hovedrett.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

nei nei nei, det at mange øser nedpå og forsyner seg masse fordi de tror de vil ha alt for så når det kommer til enden må de som sitter igjen der omtrent ikke forsyne seg er en uting og egoisme rett og slett, normalt oppdradde mennesker forsyner seg litt og venter på neste runde. 

Anonymkode: eb1aa...542

Ja dette!

om jeg har varmet 10 pannekaker til 3 barn så tar stebarnet 7 av de og sluker det før småsøsknene rekker å spise opp, fysj!

Anonymkode: 2ff16...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

med såpass mye at det ikke er nok til alle etterpå. 
1. Nei. Man er ikke grådig første runden. Man viser måtehold slik at alle får.  Noe av det mest lavpanna jeg ser er når en tjukkas forsyner seg tidlig

1b.  Som vert skal du sørge for at alle får de de trenger av mat og drikke når du serverer. 

1c. Alle sitter ved bordet til alle er ferdig med å spise. Det værste jeg ser er voksne drittunger som flyr fra bordet når de er ferdige og driter i at andre blir sittende alene. Unger under 5 år kan slippe unna. 

2. Høflighet finnes av en grunn og det er å skape positiv og sosial atmosfære. Når jeg møter folk som ikke gidder å hilse skikkelig, så er ikke det starten på noe hyggelig. Når man bruker masse tid på å lage mat til folk er det hyggelig å høre at de setter pris på det. 

Anonymkode: 2823a...441

Ja, hadde han enda vært tynn, hadde det liksom vært greit... eller?

Anonymkode: 45a2f...595

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor synes du det er meningsløst å uttrykke til vertskapet og/eller de andre gjestene at du satte pris på maten/samværet/anledningen etc.?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er vokst opp med at i selskap er det vanlig med flere runder, altså at man forsyner seg flere ganger. 

Å takke for maten etter måltidet og å sende en melding eller ringe dagen etterpå for å si takk for i går er også vanlig, synes det er trist at vanlig folkeskikk og høflighetsfraser er helt fraværende hos enkelte. 

Blir også provosert når jeg ser folk sitte med lue, caps eller hette innendørs, folk som sitter på mobilen ved matbordet, folk som ikke har respekt for eldre eller autoriteter - listen er lang. 

Har det vært vanlig å takke for middag dagen etter selskapet? Det har jeg rett og slett aldri hørt om eller opplevd noen gjøre. Det nærmeste jeg kommer på er i gruppechatter og fb grupper for arrangementer der vi gjerne takker hverandre for en fin kveld. Jeg takker for måltidet både etter maten og når jeg går hjem, men har aldri tenkt på å ringe i ettertid i tillegg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med TS. Det er normalt å ikke hauge på ved første servering, for man er vant til å kunne forsyne seg flere ganger. Det har jeg lært ungene mine også - ikke ta så mye, ta heller flere ganger.

Det er også normalt å si takk for oss eller takk for sist.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du forsyner deg med en moderat mengde og tar gjerne to ganger i stede for å lesse enorme mengder oppå tallerkenen på en gang. Dette er typisk nordmenn uten dannelse. Det er IKKE god bordskikk å nesten tømme hele serveringsfatet når det sendes rundt. 

Anonymkode: a3318...5b6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir opplært til måtehold i runde én slik at alle fikk noe i runde én, så løp verten å fylte på umiddelbart etter runda og så forsynte man seg mer på runde to. Dette var for at man skulle unngå at noen ble ventende lenge. Er begrenset hvor store serveringsskåler man kan ha.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...