Gå til innhold

Ønsker tips om spennende alkoholholdig drikke som gave

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal kjøpe julegave til min bror. Han er kjøkkensjef og en av tingene han ønsker seg er noe spennende å drikke. Han liker å prøve nye ting og er åpen for noe litt kult eller annerledes.

Så jeg har ikke lyst å bare kjøpe en flaske vin til ham, det har han masse av fra før. Til bursdagen tidligere i år kjøpte vi en god flaske rom. Til forrige jul kjøpte vi Calvados.

Whisky er han ikke så veldig glad i, og øl blir også litt for "kjedelig".

Ang pris ser vi for oss ca 4-500 kr. (Vi går sammen med min mor om å kjøpe gave til ham så har 900 kr tilgjengelig, men hadde ikke tenkt å kjøpe bare alkohol for hele summen, sånn i utgangspunktet).

Er det noen som har noen tips? Jeg tenker kanskje noe likør? Siden han er kokk, så kan han kanskje også bruke det i dessertlaging. Men er åpen for det meste. :) 

Anonymkode: 480d7...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke til dessert… men jeg var i 50 års lag der noen ga en kurv med fancy gin, flere typer tonic og flotte ginglass. Var pakket i en fin kurv med cellofan. Så veldig lekkert ut! 

Anonymkode: 3ae54...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stor fan av mjød, men anbefaler et av de norske mjøderiene. Blueberry Waffle og Cherry Xmas fra Mjøderiet er to av mine favoritter. Drømmer om å lage like bra mjød som dem 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å lage hjemmelaget kaffelikør? Tror ikke det er så vanskelig.

Anonymkode: 7904b...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke til dessert… men jeg var i 50 års lag der noen ga en kurv med fancy gin, flere typer tonic og flotte ginglass. Var pakket i en fin kurv med cellofan. Så veldig lekkert ut! 

Anonymkode: 3ae54...42a

Ja, høres ut som en fin gave. :) 

Ins0mniac skrev (22 minutter siden):

Jeg er stor fan av mjød, men anbefaler et av de norske mjøderiene. Blueberry Waffle og Cherry Xmas fra Mjøderiet er to av mine favoritter. Drømmer om å lage like bra mjød som dem 😍

Godt tips!

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva med å lage hjemmelaget kaffelikør? Tror ikke det er så vanskelig.

Anonymkode: 7904b...480

Hm, tror ikke jeg skal begi meg ut på det som gave for første gang. 

Tar gjerne mot flere tips!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på polet og spør om anbefaling på dessertvin utenom de vanligste. Mye moro i halvflasker mellom 200 og 500 kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør på polet om de har noen gøye nyheter. Da er sjansen for at han har smakt produktet før mye lavere. 

Ellers får du nok aller best tips om du sier akkurat det du skrev her, de er flinke til å hjelpe kunder med å finne det de ønsker seg.

Endret av Elle Melle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

LBV portvin, feks Niepoort: https://www.aperitif.no/pollisten/produkt/niepoort-late-bottled-vintage,68184 eller Smith and Woodhouse: https://www.aperitif.no/pollisten/produkt/smith-woodhouse-late-bottled-vintage,68342

Et must til både Stilton og småkaker (feks pepperkaker) i romjulen. Supergodt til sjokolade og marsipan også. Vi har alltid en flaske LBV i julen, og tar slutten til osteretten etter middag nyttårsaften.

Anonymkode: 5b7d4...95f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
spinner skrev (16 minutter siden):

Gå på polet og spør om anbefaling på dessertvin utenom de vanligste. Mye moro i halvflasker mellom 200 og 500 kr. 

Elle Melle skrev (5 minutter siden):

Spør på polet om de har noen gøye nyheter. Da er sjansen for at han har smakt produktet før mye lavere. 

Ellers får du nok aller best tips om du sier akkurat det du skrev her, de er flinke til å hjelpe kunder med å finne det de ønsker seg.

Min personlige favoritt til jul er en flaske av denne: 

image.png.00bacd9b4933b1841a600d1b0f283dc2.png

https://www.vinmonopolet.no/Land/Frankrike/Roussillon/Rivesaltes/Riveyrac-Rivesaltes-1994/p/16720001

Den er veldig god til dessert, småkaker og ost og slikt. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

LBV portvin, feks Niepoort: https://www.aperitif.no/pollisten/produkt/niepoort-late-bottled-vintage,68184 eller Smith and Woodhouse: https://www.aperitif.no/pollisten/produkt/smith-woodhouse-late-bottled-vintage,68342

Et must til både Stilton og småkaker (feks pepperkaker) i romjulen. Supergodt til sjokolade og marsipan også. Vi har alltid en flaske LBV i julen, og tar slutten til osteretten etter middag nyttårsaften.

Anonymkode: 5b7d4...95f

Takk for flere gode tips om dessertvin! Jeg er veldig glad i portvin selv, men når de først åpnes så må de jo drikkes innen en uke. Og med tanke på at min bror er single, så kan det kanskje bli litt vanskelig. (Da må det bli servert til dessert når han har flere gjester i så fall).

Kan uåpnet dessertvin stå en stund? Dvs 6 mnd-1 år?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Tokaji Aszú?

Det er, for meg, ren luksus til den prisen og jeg syns den er verdt det. Jeg valgte bare en her, de jeg har drukket har gjerne vært kjøpt i Ungarn.

Jo flere puttonyos, jo finere vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunhilde skrev (5 minutter siden):

Hva med en Tokaji Aszú?

Det er, for meg, ren luksus til den prisen og jeg syns den er verdt det. Jeg valgte bare en her, de jeg har drukket har gjerne vært kjøpt i Ungarn.

Jo flere puttonyos, jo finere vin.

Er det noe mer enn en "vanlig" hvitvin? 

Kanskje jeg kan kjøpe den og så noe annet. Dessertvin, mjød eller likør.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS

Tokaji er en dessertvin. Enig med Brunhilde, fantastiske greier - godt forslag!

Anonymkode: c2787...2ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tokaji er en dessertvin. Enig med Brunhilde, fantastiske greier - godt forslag!

Anonymkode: c2787...2ff

Ah, beklager. Bra tips! :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Takk for flere gode tips om dessertvin! Jeg er veldig glad i portvin selv, men når de først åpnes så må de jo drikkes innen en uke. Og med tanke på at min bror er single, så kan det kanskje bli litt vanskelig. (Da må det bli servert til dessert når han har flere gjester i så fall).

Kan uåpnet dessertvin stå en stund? Dvs 6 mnd-1 år?

TS

Jeg er også veldig glad i portvin, og har åpnede flasker stående myyye lengre enn en uke.

Anonymkode: ceb0f...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS

Ja, det er noe veldig mye mer enn en vanlig hvitvin. Det er en dessertvin som du, hvis du gidder, kan lese mer om her. Den er veldig god, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er også veldig glad i portvin, og har åpnede flasker stående myyye lengre enn en uke.

Anonymkode: ceb0f...dc1

Å, jeg har hørt de bare holder i en uke? Derfor jeg kjøper det så sjelden, for selv om jeg er veldig glad i portvin så tar det litt tid å komme gjennom en flaske. 

Brunhilde skrev (4 minutter siden):

Ja, det er noe veldig mye mer enn en vanlig hvitvin. Det er en dessertvin som du, hvis du gidder, kan lese mer om her. Den er veldig god, syns jeg.

Beklager, det sto Hvitvin i kategorien i lenken du ga, derfor jeg trodde det. Men da er det et godt tips. :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Umeshu (plommelikør, finnes vel også av annen frukt) eller yuzushu (yuzulikør), det er fruktige og freshe brenneviner. De er også veldig gode å blande drinker med.

Anonymkode: f697f...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å, jeg har hørt de bare holder i en uke? Derfor jeg kjøper det så sjelden, for selv om jeg er veldig glad i portvin så tar det litt tid å komme gjennom en flaske. 

Beklager, det sto Hvitvin i kategorien i lenken du ga, derfor jeg trodde det. Men da er det et godt tips. :)

TS

Vintage port, ordentlig årgangsportvin bør drikkes innen rimelig tid. LBV (Late bottled vintage og andre mer ordinære portviner kan drikkes over tid. Du merker godt på prisen om du kjøper en vintage. 

Hvite dessertviner tåler oftest noen uker etter åpning. Sett på korken og oppbevar dem i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...