Gå til innhold

Er dette en måte vi kan kjøpe bolig på eller må vi bruke egenkapitalet vårt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her bommer du. 

At den blir kjøpt under verdivurdering nå påvirker fremtidige verdivurdering. Det er på ingen måte gitt at man vil kunne få samme pris rett etter på eller om et år for den saks skyld. 

Verdivurderingen som er gitt nå er jo beviselig en feilvurdering i det boligen blir solgt langt under. 

Anonymkode: bf4bb...18b

Boligen blir jo solgt til en fastpris til et familiemedlem, prisantydningen fra megler tar utgangspunkt i hva boligen kan selges for på det åpne markedet. hvor vanskelig kan dette være å skjønne?

Anonymkode: 65b84...0ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men prisantydning i dag er 4 mill, og TS erverver eiendommen gjennom et rabattert kjøp fra familie. Det er ikke da slik at prisantydningen ikke lenger gjelder? Hvorfor i alle dager tror du det?? Hvis du får en eiendom gratis av noen i familien din så betyr ikke det at eiendommen er verdt kr 0

Hvis du erverver eiendommen som en gave så vil det jo bli tinglyst som det også.. 

Så vidt jeg skjønner er dette et helt ordinært bolig kjøp/salg. Hvem som er kjøper eller selger, påvirker selvsagt ingenting. 

Takst/verdivurdering/etaks, har normalt sett en gyldighet på 6 måneder. Men et salg av eiendommen er jo en vesentlig faktor.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du erverver eiendommen som en gave så vil det jo bli tinglyst som det også.. 

Så vidt jeg skjønner er dette et helt ordinært bolig kjøp/salg. Hvem som er kjøper eller selger, påvirker selvsagt ingenting. 

Takst/verdivurdering/etaks, har normalt sett en gyldighet på 6 måneder. Men et salg av eiendommen er jo en vesentlig faktor.

Et ordinært boligsalg foregår ved at man setter ut en annonse, til en pris basert på en verdivurdering, avholder visninger, og gjerne oppnår en budrunde. Det er ingenting som er ordinært med denne transaksjonen. Hva du mener med at det vil bli tinglyst som gave aner jeg ikke, det blir tinglyst på samme måte. Jeg tror det er på tide at du innser at du har tapt diskusjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Et ordinært boligsalg foregår ved at man setter ut en annonse, til en pris basert på en verdivurdering, avholder visninger, og gjerne oppnår en budrunde. Det er ingenting som er ordinært med denne transaksjonen. Hva du mener med at det vil bli tinglyst som gave aner jeg ikke, det blir tinglyst på samme måte. Jeg tror det er på tide at du innser at du har tapt diskusjonen.

Jeg har ikke tapt noe, er ingenting å tape. Du vet jo ikke hva du prater om sås det er helt meningsløst. 

Legger ved et utdrag fra eiendomsmegler1.no, du må vell nesten kontakte dem og forklare hvor feil de tar 😂

Hva er en verdivurdering?

En verdivurdering handler om å fastsette boligens antatte verdi i boligmarkedet. Hva boligen er verdt, avhenger av markedsverdien

Hva påvirker prisen?

Boligmarkedet kan endre seg i løpet av kort tid, etterspørselen etter boliger kan synke og referansepunktene kan bli annerledes ved at for eksempel naboen selger. Fordi prisen avhenger av markedet, vil en verdivurdering kun være en kvalifisert gjetning. Det betyr at det aldri er en garanti for at verdien på boligen vil være det du faktisk får i salgsprosessen. Det du kan være sikker på, er at du hos EiendomsMegler 1 får en lokalkjent megler som har god kunnskap og erfaring fra akkurat ditt nabolag – noe som gjør at verdivurderingen blir så presis som mulig.

At du sliter med å forstå at egent kjøp av eiendommen sier noe om markedsverdien - vell ikke mitt problem.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi kjøpte boligen vår for 3 millioner med kausjonist, 3 måneder med etterpå hadde vi en ny takst med boligverdi til over 3.5 mill. Refinansierte og ble da kvitt kausjonistene på 4 måneder. 
Det er ikke slik at selv om man får kjøpt boligen billig så har den ikke mulighet til å stige i verdi eller ha en høyere verdi. Her får du mye rare svar ts, men ta det til banken din, er banken vanskelig bytt bank! 

Anonymkode: 47540...a5e

Takk for et eksempel fra virkeligheten som beviser at det jeg sier er riktig. Da må vel selv Anonymkode: bf4bb...18b snart ta til vettet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du bommer her også forøvrig, et ordinært boligsalg er selvsagt alle typer av omsetningen som er ordinære salg og ikke arv,gaver,skifte osv. 

Om det ble avholdt visninger, hvor mange eller andre trivielle opplysninger spiller selvsagt ingen rolle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for et eksempel fra virkeligheten som beviser at det jeg sier er riktig. Da må vel selv Anonymkode: bf4bb...18b snart ta til vettet

Vedkommende sier jo ingenting om at de kjøpte 500.000 under verdivurdering på det tidspunktet eller annet som kan sammenlignes med det ts snakker om. 

Selvsagt kan boliger øke i verdi... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Da hadde jeg sendt en søknad til en av de andre 100+ boliglånsbankene og flyttet lånet dit, de ser nok bare på verdivurderingen og ikke på hva dere betalte for et år siden.

Banken sjekker hva du har kjøpt for, de er ikke helt idioter. 

Anonymkode: 58baf...ef0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Banken sjekker hva du har kjøpt for, de er ikke helt idioter. 

Nei det gjør de ikke. Og om de så gjorde det så er det bare å vise til at du fikk den til en rabattert pris fra familiemedlemmer, og at både daværende og nåværende verdivurdering er på 4 mill, så er den saken grei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei det gjør de ikke. Og om de så gjorde det så er det bare å vise til at du fikk den til en rabattert pris fra familiemedlemmer, og at både daværende og nåværende verdivurdering er på 4 mill, så er den saken grei.

Du kommenterer som om TS her snakker om å få en ny verdivurdering etter 12 mnd. Etter 12 mnd og stigning i markedet er jeg enig i at det kan være en mulighet. Men her er det snakk om å refinansiere med en gang, og det kommer ikke til å

gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner ei som hadde faren sin som kausjonist. Hun hadde ikke nok EK. Banken godkjente kausjonist og etter ca 1 år, så tok hun ny takst og kunne fjerne kausjonisten og tok det beløpet inn i ny gjeldsavtale.

Nå skal det sies at dette var en helt ny liten leilighet, vet ikke om det kan ha noe å si.

Anonymkode: 62c43...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du kommenterer som om TS her snakker om å få en ny verdivurdering etter 12 mnd. Etter 12 mnd og stigning i markedet er jeg enig i at det kan være en mulighet. Men her er det snakk om å refinansiere med en gang, og det kommer ikke til å

gå. 

Slik jeg tolket TS var det ikke nødvendigvis noe som måtte skje umiddelbart, derfor antok jeg at kausjonisten kunne akseptere å bære denne risikoen i for eksempel 12 måneder. Men mulig det kan fungerer etter 3 måneder også. Hvis noen er villige til å stå som kausjonist må de jo være forberedt på å potensielt måtte dekke hele lånet, så formodentlig har de betydelige økonomiske muskler. TS kan jo unnlate å betale bygningsforsikring og deretter brenner boligen ned, eller boligmarkedet kan krasje på grunn av en pandemi som utraderer halve befolkningen, for å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med en så høy inntekt + skattefri leieinntekt fra hybelen ville jeg bare bladd opp for boligen og heller satt inn penger på fond etterpå. Setter dere inn hele leieinntekten + litt ekstra sparing så er dere oppi flere hundre tusen på maks 2-3 år uansett. Så sparer dere styret med å ha kausjonist. 

Anonymkode: ea607...637

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Så heldig at du har grei familie og fikk rabatt av de … Jeg kjøpe fra arv og det ble full takst fra takstmann … 😊

Anonymkode: 40de0...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...