Gå til innhold

Vondt å puste - hva hjelper?

Litjepiiia

Anbefalte innlegg

Har den siste tiden hatt så vondt for å puste både inn og ut, hvile/aktiv osv..

har endel stress i hverdagen (hvem har ikke det nå) og føler det er årsak til smertene, det er så stramt i brystet 😣 

noen tips? 
K 37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Lege er allerede nevnt.

Anbefaler ellers yoga/tøyeøvelser/klatring/ei treningsøkt med noe du liker som også aktiviserer brystet og ryggen, og som sørger for at du får åpnet opp og løsner på stress som har satt seg der.

Anonymkode: 4b5a3...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lege er allerede nevnt.

Anbefaler ellers yoga/tøyeøvelser/klatring/ei treningsøkt med noe du liker som også aktiviserer brystet og ryggen, og som sørger for at du får åpnet opp og løsner på stress som har satt seg der.

Jeg har prøvd yoga/tøye men føler ikke at jeg får åpnet opp - føles for stramt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis muskulaturen er veldig stram så tar det tid å få løsnes det opp med trening. Hadde samme problem selv. Gikk til fysio og startet og trene. Fikk øvelser tilrettelagt. Holdt på i flere måneder før det plutselig løsna mellom ryggen. Det var en lettelser og puste bedre. Det var så stramt bak at det nyttet ikke og massere heller. Tøyning er ikke nok, du må trene musklene skikkelig. Det trenger ikke være hard trening. Man begynner på lavt nivå og øker etterhvert. 

Mange gir opp for tidlig men dette er et prosjekt man må trene for og holde det ved like. Ingen kvikk fiks. 

Anonymkode: e3cfa...a08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis muskulaturen er veldig stram så tar det tid å få løsnes det opp med trening. Hadde samme problem selv. Gikk til fysio og startet og trene. Fikk øvelser tilrettelagt. Holdt på i flere måneder før det plutselig løsna mellom ryggen. Det var en lettelser og puste bedre. Det var så stramt bak at det nyttet ikke og massere heller. Tøyning er ikke nok, du må trene musklene skikkelig. Det trenger ikke være hard trening. Man begynner på lavt nivå og øker etterhvert. 

Mange gir opp for tidlig men dette er et prosjekt man må trene for og holde det ved like. Ingen kvikk fiks. 

Anonymkode: e3cfa...a08

Veldig stramt ja, selv den minste bevegelse kjennes og gjør vondt…har gått til fysio selv men ingen ny time pr nå. 
Har prøvd meg fram med øvelser og div enkel trening men foreløpig ingen endring..skjønner det tar tid, men vanskelig når det gir såpass smerter og

takk for tips, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Håper du har vært hos legen? Kan være alvorlig. Blodpropp i lungene. Spesielt om du går på p piller.

https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/kombinasjons-p-pille-og-risiko-for-blodpropp

Anonymkode: 61c36...46a

Nettopp vært hos lege, tester så bra ut, men bekreftet stram muskulatur men ikke noe mer..skyldes nok stress 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da ville jeg prøvd klatring eller padling. Noe som bruker muskler i brystkassen, samtidig som du får opp pust og puls, og krever litt konsentrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Litjepiiia skrev (47 minutter siden):

Veldig stramt ja, selv den minste bevegelse kjennes og gjør vondt…har gått til fysio selv men ingen ny time pr nå. 
Har prøvd meg fram med øvelser og div enkel trening men foreløpig ingen endring..skjønner det tar tid, men vanskelig når det gir såpass smerter og

takk for tips, 

Foreslår du tar en time til hos fysio, og ber om hjelp med superenkle øvelser som du kan gjøre fortløpende gjennom dagen, uten at du må ‘trene’.

Fikk hjelp med øvelser jeg kan gjøre stående, så nå ‘slenger jeg litt med armene’ og sånt hver gang jeg venter på vannkokeren, mens jeg snakker i tlf, steker middag osv. Noen øvelser stående mot vegg/dørkarm osv.

Det blir noe helt annet, når mengden går veldig opp uten at jeg føler jeg bruker noe særlig tid på det.

Anonymkode: 36ced...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Litjepiiia skrev (16 timer siden):

Har den siste tiden hatt så vondt for å puste både inn og ut, hvile/aktiv osv..

har endel stress i hverdagen (hvem har ikke det nå) og føler det er årsak til smertene, det er så stramt i brystet 😣 

noen tips? 
K 37

Angstbehandling. 

Anonymkode: 70c05...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...