Gå til innhold

Er Julaften og nyttårsaften en rød dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei det er første året mitt der jeg jobber i en matvarebutikke , der jeg har fått dagvakt både på julaften og nyttårsaften.  Jeg lurte bare om juleaften og nyttårsaften er en rød dag? eller hvordan er det da ? 

Før det har jeg jobbet innen helsevesenet der det var før 12 på juleaften så var det vanlig lønn , etter kl 12 var det en rød-dag og fikk litt mer , mens nyttårsaften ble sett som en rød-dag.  Gjelder det samme å i matvarebutikke om noen vet? 

Anonymkode: 42082...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Julaften og nyttårsaften er helg etter kl 12/15, ettersom hvilke tariffavtale man har. 

Anonymkode: 42a1a...71b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er butikken åpen på røde dager, er det første jeg lurer på da… Eller etter klokken 15 på julaften

Arbeidsmiljøloven § 10-10 har en egen bestemmelse som i praksis gir de fleste rett til fri etter klokken 15: Julaften skal være arbeidsfri fra kl. 15.00 til kl. 22.00 dagen før neste virkedag.  

Endret av Knirke
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (56 minutter siden):

Er butikken åpen på røde dager, er det første jeg lurer på da… Eller etter klokken 15 på julaften

Arbeidsmiljøloven § 10-10 har en egen bestemmelse som i praksis gir de fleste rett til fri etter klokken 15: Julaften skal være arbeidsfri fra kl. 15.00 til kl. 22.00 dagen før neste virkedag.  

Ja ettersom både julaften og nyttårsaften faller på en tirsdag i år så er det åpent 😅 men ikke så lenge som det pleier da 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja ettersom både julaften og nyttårsaften faller på en tirsdag i år så er det åpent 😅 men ikke så lenge som det pleier da 

Ja, men da er det vel ganske åpenbart at ingen av de dagene er røde?😉. Hvis butikken stenger klokken 15 på julaften er det en helt vanlig arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knirke skrev (6 minutter siden):

Ja, men da er det vel ganske åpenbart at ingen av de dagene er røde?😉. Hvis butikken stenger klokken 15 på julaften er det en helt vanlig arbeidsdag.

Stenger kl 16 på julaften og kl 18 på nyttårsaften 🤷‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rød dag, men du må sjekke tariff for å se om det slår inn tillegg. Hos oss er det vanlig arbeidstid til 12, fri etter det. Må man jobbe da får man noe tillegg. Så mener jeg å huske det er en ny terskel for mer tillegg i 17-18 tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...