Gå til innhold

Prøve på nytt etter gjentatte spontanaborter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har hatt tre spontanaborter på rad nå, i løpet av sommeren og høsten. Den siste i starten av desember. Jeg var på privat ultralyd, og jordmoren der sa at jeg burde ta blodprøver for å sjekke stoffskifte og noe som heter antifosfolipid syndrom. 

Jeg har båret frem friske barn før, og blir tydeligvis lett gravid, men nå har jeg altså spontantabortert tre ganger på kort tid. Noen andre som har opplevd dette? 

Jordmor sa vi bare måtte starte prøving igjen så snart jeg slutter å blø, men jeg er redd for å bli gravid for og så miste igjen. Vil i alle fall få tatt disse blodprøvene først. 

Jeg er 38 år.

Anonymkode: 3af5b...7b9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har nettopp mistet to på rad, er 33. Har du blitt henvist for utredning? Til gyn eller sykehus?  Fikk du lov å prøve på nytt direkte uten vanlig mens imellom? Håper det ordner seg for deg.

Anonymkode: cbf83...e0c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har nettopp mistet 3 ganger på rad jeg også, siden sommeren. Bestilte time hos privat gynekolog da jeg ønsket time med en gang (kunne bli henvist av lege, men det var en del ventetid hos gynekologen)

Jeg fikk en undersøkelse og resept på progesteronstøtte og blodfortynnende. Fikk beskjed om å starte med dette fra positiv test. Tok også noen blodprøver. 

Betalte 1800 kroner. Spent på neste forsøk nå🤞

Anonymkode: c6764...819

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har nettopp mistet to på rad, er 33. Har du blitt henvist for utredning? Til gyn eller sykehus?  Fikk du lov å prøve på nytt direkte uten vanlig mens imellom? Håper det ordner seg for deg.

Anonymkode: cbf83...e0c

Ble ikke henvist. Jordmoren som tok ultralyd sa jeg måtte ringe fastlegen og be om å ta disse blodprøvene. Så må legen ev. henvise meg videre for en utredning (kan være sjekk av kvalitet på egg og hvor mange jeg har igjen, om jeg har det travelt osv, slik jeg forstod det). 

Hun sa og at denne blødningen jeg har hatt nå (er akkurat ferdig med blødninger etter siste abort) kan regnes som en mens og at vi bare måtte starte å prøve med en gang etter blødningen har stoppet om vi var klar for det. Men jeg tror vi venter til etter blodprøvene hvertfall. Om jeg f.eks har lavt stoffskifte kan det øke risikoen for spontanabort. 

Jeg skal ta blodprøver den 18. des, men fikk ikke legetime før langt uti januar 🫣

Takk, håper det ordner seg for deg og❤️

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har nettopp mistet 3 ganger på rad jeg også, siden sommeren. Bestilte time hos privat gynekolog da jeg ønsket time med en gang (kunne bli henvist av lege, men det var en del ventetid hos gynekologen)

Jeg fikk en undersøkelse og resept på progesteronstøtte og blodfortynnende. Fikk beskjed om å starte med dette fra positiv test. Tok også noen blodprøver. 

Betalte 1800 kroner. Spent på neste forsøk nå🤞

Hvilke undersøkelser gjorde de? Og hvorfor blodfortynnende? 

Jeg skal som sagt ta blodprøver for å sjekke stoffskifte og antifosfolipid syndrom, pluss sjekke «alle slags» vitaminnivåer. Hva tok de blodprøver for med deg?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde 6 SA på rad, ble utredet, men de fant ikke noe galt. Og 7 gangen så gikk det. 

Anonymkode: 4a2de...393

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg hadde 6 SA på rad, ble utredet, men de fant ikke noe galt. Og 7 gangen så gikk det. 

Anonymkode: 4a2de...393

Uff, det må ha vært tøft ❤️ 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvilke undersøkelser gjorde de? Og hvorfor blodfortynnende? 

Jeg skal som sagt ta blodprøver for å sjekke stoffskifte og antifosfolipid syndrom, pluss sjekke «alle slags» vitaminnivåer. Hva tok de blodprøver for med deg?

TS

Ho tok en gynekologisk undersøkelse bare, sjekket at alt så greit ut. Jeg var der like etter at jeg var ferdig med å blø. Hun så ikke noe galt, var masse egg og alt så greit ut. 

Jeg fikk progesteronstøtte fordi det visstnok kan hjelpe egget med å feste seg, eller gjør at sjansene for å miste tidlig minker. Blodfortynnende hadde vel også litt av samme formål, men det var usikkert hvor stor effekt disse støttemedisinene faktisk hadde. Det er vel gjort litt lite studier på dette. Men jeg har googlet og lest at mange har hatt effekt av dette. Så jeg håperO:) 

Jeg er litt usikker på hvilke blodprøver de tok, men det stod "medisinsk-genetiske analyser". Det var sånn ca 15 prøveglass med blod:overrasket:

Siden jeg gikk privat så fikk jeg time på dagen, og støttemedisinene er klare så jeg slipper å vente på henvisningen fra legen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har forsåvidt friske barn fra før jeg også. Aldri opplevd aborter før nå.. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ho tok en gynekologisk undersøkelse bare, sjekket at alt så greit ut. Jeg var der like etter at jeg var ferdig med å blø. Hun så ikke noe galt, var masse egg og alt så greit ut. 

Jeg fikk progesteronstøtte fordi det visstnok kan hjelpe egget med å feste seg, eller gjør at sjansene for å miste tidlig minker. Blodfortynnende hadde vel også litt av samme formål, men det var usikkert hvor stor effekt disse støttemedisinene faktisk hadde. Det er vel gjort litt lite studier på dette. Men jeg har googlet og lest at mange har hatt effekt av dette. Så jeg håperO:) 

Jeg er litt usikker på hvilke blodprøver de tok, men det stod "medisinsk-genetiske analyser". Det var sånn ca 15 prøveglass med blod:overrasket:

Siden jeg gikk privat så fikk jeg time på dagen, og støttemedisinene er klare så jeg slipper å vente på henvisningen fra legen. 

Så bra du fikk komme inn fort! Så du skal starte på støttemedisiner fra positiv test, ikke mens dere prøver? 

Jeg håper selvsagt de ikke finner noe hos meg, at jeg bare har vært uheldig med tre aborter på rad. Samtidig er jeg redd for å bli gravid uten å ha fått en «forklaring» på hvorfor jeg mistet flere ganger, redd for å miste igjen🫣

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så bra du fikk komme inn fort! Så du skal starte på støttemedisiner fra positiv test, ikke mens dere prøver? 

Jeg håper selvsagt de ikke finner noe hos meg, at jeg bare har vært uheldig med tre aborter på rad. Samtidig er jeg redd for å bli gravid uten å ha fått en «forklaring» på hvorfor jeg mistet flere ganger, redd for å miste igjen🫣

TS

Jeg skjønner deg godt, har følt på det samme😫 De sier at jeg mest sannsynlig bare har vært uheldig. Og at det er positivt at jeg har barn fra før. Da er sjansene store for at det skal gå. Samme gjelder jo deg🤞

Hun sa jeg skulle starte på medisinene ved positiv test, men jeg tenker å starte noen dager før. Hadde eggløsning for et par dager siden nå, så er ikke lenge til jeg begynner på de😬

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har hatt tre spontanaborter på rad nå, i løpet av sommeren og høsten. Den siste i starten av desember. Jeg var på privat ultralyd, og jordmoren der sa at jeg burde ta blodprøver for å sjekke stoffskifte og noe som heter antifosfolipid syndrom. 

Jeg har båret frem friske barn før, og blir tydeligvis lett gravid, men nå har jeg altså spontantabortert tre ganger på kort tid. Noen andre som har opplevd dette? 

Jordmor sa vi bare måtte starte prøving igjen så snart jeg slutter å blø, men jeg er redd for å bli gravid for og så miste igjen. Vil i alle fall få tatt disse blodprøvene først. 

Jeg er 38 år.

Ved 3 aborter på rad har du rett på utredning for habituell abort. Blodprøvene kan fastlege rekvirere. 

Anonymkode: 164de...cc8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner deg godt, har følt på det samme😫 De sier at jeg mest sannsynlig bare har vært uheldig. Og at det er positivt at jeg har barn fra før. Da er sjansene store for at det skal gå. Samme gjelder jo deg🤞

Hun sa jeg skulle starte på medisinene ved positiv test, men jeg tenker å starte noen dager før. Hadde eggløsning for et par dager siden nå, så er ikke lenge til jeg begynner på de😬

Ja, håper det!🤞🏼 hvor langt var du kommet da du mistet? De to første gangene var jeg i uke 5-6, mens nå siste gang var jeg passert uke 8, og hadde desidert mest vondt og blødde mest og lengst. 

Lykke til da, blir en spennende jul for deg 🥰

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, håper det!🤞🏼 hvor langt var du kommet da du mistet? De to første gangene var jeg i uke 5-6, mens nå siste gang var jeg passert uke 8, og hadde desidert mest vondt og blødde mest og lengst. 

Lykke til da, blir en spennende jul for deg 🥰

TS

Første gangen var en kjemisk, så da var jeg bare litt over 4 uker. De to siste gangene var jeg i uke 7 og uke 9. Så hjerteslag og alt :(

Tusen takk!♡ Blir veldig spennende det her. Og lykke til selv også! Er veldig positivt at man blir så lett gravid i det minste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...