Gå til innhold

Føler du det er noe alvorlig galt med deg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Morfaren min var ikke særlig flink til å kontrollere det 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 9333a...b9b

Det trenger ikke å definere deg selv om...Du kan velge. Være bevisst på det. Bryte mønstre osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Alle psykopater kan kontrollere sine handlinger. Det er de faktisk svært flinke til.

Anonymkode: d8976...c2c

Det er utrolig stigmatiserende å sette diagnoser på mennesker på nettet. Det synes jeg man skal holde seg for god for. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du forstår vel at jeg selv ikke har valgt å være slik? Selv om jeg ikke er uenig i at jeg er en dårlig person:)

Anonymkode: dce8c...0e0

På hvilken måte tenker du at du er en dårlig person? For at du har destruktive tanker? 

Omsetter du disse tankene til handlinger? 

Jeg blir litt forvirret over måten du styrer på her merker jeg....Mulig du er det selv og...

Hva vet vel jeg? 

Endret av Irak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irak skrev (3 minutter siden):

Ubetinget kjærlighet 

- man setter den andre personen framfor seg selv om man har mulighet til det. 

- egoisme hører ikke hjemme her

- respekterer personen fullt ut selv om man ikke er enige.

- prøver å være den beste versjonen av seg selv overfor den andre.

- det handler ikke om å ha rett eller galt

- tillit og at man kan stole på den andre personen er meget viktig.

- en 'partner in crime' vil jeg velge å kalle det.

- et sterkt ønske om å ta vare på hverandre og være der for hverandre uansett hva som skjer. 

- Man kan stille krav til hverandre, ikke betingelser. 

- gi hverandre rom når det trengs 

- hjelpe hverandre 

- se hverandre i et positivt lys selv om det kan være vanskelig. 

Føler jeg har beskrevet essensen av det her. Det er dette det handler om for meg. At man ønsker at personen har det bra uansett hvor de befinner seg. 

Kort fortalt: Respekt, tillit og kjærlighet ❤️

Du får det ivertfall til å høres vakkert ut:) Heldig du som bare føler det slik naturlig og aldri trenger å late som.
Husk at en så varm og medfølsom person som du er ofte kan bli misbrukt av andre. Jeg snakker ikke nødvendigvis om mennesker som meg, men helt «normale» mennesker også.

Den største løgnen vi trodde som barn var at så lenge du er snill vil folk gi deg snillhet tilbake…..verden er full av ondskap og det er veldig synlig når en selv har uetisk atferd. Man kjenner ofte igjen trekk man finner i seg selv ved andre. Take care. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får det ivertfall til å høres vakkert ut:) Heldig du som bare føler det slik naturlig og aldri trenger å late som.
Husk at en så varm og medfølsom person som du er ofte kan bli misbrukt av andre. Jeg snakker ikke nødvendigvis om mennesker som meg, men helt «normale» mennesker også.

Den største løgnen vi trodde som barn var at så lenge du er snill vil folk gi deg snillhet tilbake…..verden er full av ondskap og det er veldig synlig når en selv har uetisk atferd. Man kjenner ofte igjen trekk man finner i seg selv ved andre. Take care. 

Tusen hjertelig takk 💕. Det er vakkert, og er den største gaven man kan gi et annet menneske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På hvilken måte tenker du at du er en dårlig person? For at du har destruktive tanker? 

Omsetter du disse tankene til handlinger? 

Jeg blir litt forvirret over måten du styrer på her merker jeg....Mulig du er det selv og...

Hva vet vel jeg? 

Helt ærlig, ja det gjør jeg desverre. Er et ønskelig resultat for fristende og jeg vet om en uetisk måte å oppnå dette på: er det nok svært lite som kan stoppe meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Irak skrev (1 minutt siden):

Tusen hjertelig takk 💕. Det er vakkert, og er den største gaven man kan gi et annet menneske. 

Verden fortjener ikke slike mennesker som deg, du er for magisk for dette hullet❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, ja det gjør jeg desverre. Er et ønskelig resultat for fristende og jeg vet om en uetisk måte å oppnå dette på: er det nok svært lite som kan stoppe meg. 

Kan du oppnå dette resultatet på en annen måte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo en diskusjon innen psykiatrien angående 'psykopat'-begrepet, siden f.eks. antisosial pf legger mye vekt på kriminalitet, som ikke trenger å være en del av en slik personlighet. Når det kommer til grunner til at noen blir 'psykopater' (skriver det i hermetegn, siden det jo ikke er en diagnose, men det er en samlebetegnelser for en god del personlighetstrekk, som ligner på de du beskriver i HI), har det blitt gjort en del funn som tyder på at det er snakk om en hjerne som skiller seg noe fra andre hjerner, f.eks. i amygdala og insula, som er områder som hhv. svært kort handler om håndtering av følelser og kontroll av egen kropp. Det er dog ingenting som tyder på at de er mer intelligente enn andre mennesker.

Jeg har en venninne som ligner mye på det du beskriver, og hun lyver også en god del. Hun tror at jeg ikke forstår at hun lyver, og det er hovedgrunnen til at jeg ikke gidder å møte henne så ofte. Hun lyver for å manipulere, og hun har null empati, jeg merker det godt, men sier ikke noe om det. Når hun klarer å legge fra seg lyvingen, er hun morsom og gøyal å tilbringe tid med, iallefall iblant. Jeg ser hva hun er, selv om hun ikke tror at noen ser det. Mange mennesker med slike personlighetstrekk er jo gode på å ta risiko, og evner faktisk å drive samfunnet videre, selv om de kan være svært ødeleggende for enkeltmennesker de er nære. Om du har venner som kjenner deg og i lengre perioder har møtt deg daglig, f.eks. i jobbsammenheng, er det usannsynlig at ingen har plukket opp dette ved deg.

Anonymkode: b7c14...43e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden fortjener ikke slike mennesker som deg, du er for magisk for dette hullet❤️

Takk for tilliten ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irak skrev (13 minutter siden):

Det er utrolig stigmatiserende å sette diagnoser på mennesker på nettet. Det synes jeg man skal holde seg for god for. 

Her er det snakk om psykopater generelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irak skrev (Akkurat nå):

Kan du oppnå dette resultatet på en annen måte? 

Man kan ikke oppnå alt man ønsker på etiske måter. Normalt fungerende mennesker har noe i seg som stopper dem når de uetiske løsningene er de eneste. Jeg mangler denne responsen. Finnes det en utvei, vil jeg alltid ta den, etisk eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det snakk om psykopater generelt

Jeg bare er litt kritisk til det begrepet der. Føler det blir brukt i hytt og pine der det passer seg. Får helt aversjon merker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan ikke oppnå alt man ønsker på etiske måter. Normalt fungerende mennesker har noe i seg som stopper dem når de uetiske løsningene er de eneste. Jeg mangler denne responsen. Finnes det en utvei, vil jeg alltid ta den, etisk eller ikke. 

Det kommer vel litt an på hva det gjelder vil jeg tro. Etikk kan være så mangt. Er ingen som kan forfekte at dem sitter på sannheten. 

Er det impulskontroll du egentlig snakker om her? 

Det kan i såfall jobbes med og oppøves om man går inn for det. Det har jeg vært vitne til er faktisk mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bare er litt kritisk til det begrepet der. Føler det blir brukt i hytt og pine der det passer seg. Får helt aversjon merker jeg. 

Ja kritisk kan du være. Men det finnes rundt oss i stor grad, dessverre, og kan ikke skyves unna. Tenker at det er viktig å snakke om da mange er ofre for slike mennesker. Men er enig i at det ofte kan bli misbrukt også (som mye annet i dag), og det er en uting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så det finnes ingen mennesker i denne verden som du er redd for å skade? Ingen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Irak skrev (7 minutter siden):

Det kommer vel litt an på hva det gjelder vil jeg tro. Etikk kan være så mangt. Er ingen som kan forfekte at dem sitter på sannheten. 

Er det impulskontroll du egentlig snakker om her? 

Det kan i såfall jobbes med og oppøves om man går inn for det. Det har jeg vært vitne til er faktisk mulig. 

Enig, ingen eier sannheten når det kommer til etikk. Men jeg skjønner at folk flest har lignende grunnleggende tanker om tanker om etikk. Som jeg tar utgangpunkt i når jeg sier noe er etisk eller uetisk. 
Min personlige etikk ligner lite på gjennomsnittet etter egen erfaring og det tenker jeg er helt greit.
Det er ikke nødvendigvis bare impulskontroll det er snakk om. I noen tilfeller ønsker jeg ikke å handle på impulsene mine, men det er ikke for de «rette» årsakene…. men heller eventuelle negative konsekvenser for meg selv om årsak. I mange andre tilfeller har jeg også ingen ønske om å kontrollere en impuls. Foreksempel i tilfeller hvor jeg har mye å vinne og lite og tape. Håper det ga mening:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes oppriktig synd på deg. Det høres forferdelig å leve det livet du lever. Og sier du nyter det, men det høres fattig ut. Det er mulig å få behandling og hjelp for personlighetsforstyrrelser. 

Anonymkode: 7d956...c73

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig, ingen eier sannheten når det kommer til etikk. Men jeg skjønner at folk flest har lignende grunnleggende tanker om tanker om etikk. Som jeg tar utgangpunkt i når jeg sier noe er etisk eller uetisk. 
Min personlige etikk ligner lite på gjennomsnittet etter egen erfaring og det tenker jeg er helt greit.
Det er ikke nødvendigvis bare impulskontroll det er snakk om. I noen tilfeller ønsker jeg ikke å handle på impulsene mine, men det er ikke for de «rette» årsakene…. men heller eventuelle negative konsekvenser for meg selv om årsak. I mange andre tilfeller har jeg også ingen ønske om å kontrollere en impuls. Foreksempel i tilfeller hvor jeg har mye å vinne og lite og tape. Håper det ga mening:)

Interessant lesning. Gir mening dette. Så lenge du klarer å skille mellom deg selv, og andre så tenker jeg det er veldig bra ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irak skrev (4 minutter siden):

Så det finnes ingen mennesker i denne verden som du er redd for å skade? Ingen? 

Jeg lar bevisst være å kødde med folk som minner om meg selv. Mennesker er veldig gode på å finne andre likesinnende uansett hvilken personlighet man har. 
Ofte er det bare en et visst antall likhetstrekk vi oppdager med hverandre. I min erfaring er dette likhet nok til at begge bare automatisk skjønner at man ikke utfordrer hverandre, selv om det aldri har vært samtaleemnet. Man legger også lett merke til hverandres planer, men man sladrer ikke noen veier. Konflikt vil ved stor sannsynlighet ende med at begge taper stort. 
Ellers er svaret nei. Jeg har derimot en tendens til å ha en egenskap til å la «super empaths» være ifred. Jeg har en type forståelse og respekt for mennesker som er «varmere» enn de «varme» i en så kald verden.
Jeg liker å velge de menneskene jeg kan se litt ondskap i istedenfor. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...