AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #1 Del Skrevet 20 timer siden Jeg leser hele tiden at det er lærermangel og at Norge står overfor en krise ved at så mange flykter fra læreryrket. Selv har jeg kompetanse i flere fag, et av dem er norsk. (Årsstudium) Jeg har søkt flere jobber uten å få noe fast. Min utdannelse er ulike fag fra universitet og høgskole, jeg har og PPU men ikke lærerskolen. Jeg ønsker ikke å jobbe i barneskolen, mulig ungdomskolen kunne være noe men helst vgs. Da kan jeg nemlig å undervise i mine andre fag og jeg ønsker å forholde meg til eldre elever som er mer selvgående. Anonymkode: b9f88...d0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #2 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg leser hele tiden at det er lærermangel og at Norge står overfor en krise ved at så mange flykter fra læreryrket. Selv har jeg kompetanse i flere fag, et av dem er norsk. (Årsstudium) Jeg har søkt flere jobber uten å få noe fast. Min utdannelse er ulike fag fra universitet og høgskole, jeg har og PPU men ikke lærerskolen. Jeg ønsker ikke å jobbe i barneskolen, mulig ungdomskolen kunne være noe men helst vgs. Da kan jeg nemlig å undervise i mine andre fag og jeg ønsker å forholde meg til eldre elever som er mer selvgående. Anonymkode: b9f88...d0c For å sitere meg selv, jeg har vært vikar i årsvikariat ved flere videregående skoler, tre ulike. Men her har det ikke blitt noe mer etter at vikariatet har utløpt og nå har jeg jobbet med noe litt annet siden covid. Også innenfor undervisning. Anonymkode: b9f88...d0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #3 Del Skrevet 19 timer siden Hva har du master i? Kan godt hende at årsstudiumet ikke er dekkende nok, desverre. Kjenner flere som jobber som lærere på vgs (med ppu), men de er hhv. fysiker (underviser fysikk), kjemiingeniør (underviser kjemi) og elektroingeniør (underviser matematikk). Så de har jo veldig mye av det aktuelle undervisningsfaget gjennom 5 år i mastergraden. Anonymkode: fb8bd...a7d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet 19 timer siden #4 Del Skrevet 19 timer siden vanskelig få noe fast uten lærerutdanning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Del Skrevet 8 timer siden Du bør ha en passende master. Anonymkode: 3319c...5ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 7 timer siden #6 Del Skrevet 7 timer siden (endret) Du kommer ikke unna masterkravet hvis du vil ha fast stilling. Det er nok også store regionale forskjeller. Her er det lett å få spredte vikartimer, fordi det er mangel på vikarer. Til faste stillinger er det mange om beinet. Endret 7 timer siden av Kålrota 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Del Skrevet 7 timer siden Jeg har en master men ikke i fag jeg egentlig underviser i. Så lønna er jo bra. Anonymkode: b9f88...d0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Del Skrevet 7 timer siden monican94 skrev (12 timer siden): vanskelig få noe fast uten lærerutdanning Uansett hva slags lærerutdanning det er? Anonymkode: 8bd05...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden Årsstudium i norsk holder vel ikke hvis du skal undervise på vgs? Hvilke undervisningsfag har du? Hva har du master i? Anonymkode: bf82b...030 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden monican94 skrev (13 timer siden): vanskelig få noe fast uten lærerutdanning PPU er lærerutdanning. Men mange videregående skole ønsker master i ett av undervisningsfagene, og gjerne mer enn 60 stp i «store» fag som norsk. Anonymkode: f015d...fc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Årsstudium i norsk holder vel ikke hvis du skal undervise på vgs? Hvilke undervisningsfag har du? Hva har du master i? Anonymkode: bf82b...030 Har norsk samfunnsfag og rettslære. Og master i et annet fag som ikke er så relevant ( kunstfag) Burde være mulig å få en jobb. Har og ppu. Anonymkode: b9f88...d0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Del Skrevet 5 timer siden Kan hende du kan få lærerjobb på en eller annen kunstskole da. Master i engelsk= engelsklærer osv Anonymkode: 13f52...6ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden Det er ikke lærermangel på videregående skoler i sentrale strøk. Kravene for å få fastansettelse er høye. Du får ikke undervise norsk eller engelsk hos oss, uten master i det faget. PPU, vil man som regel ikke ha, med mindre det er en spesiell fagkombinasjon, da disse gjerne er lite forberedt til å undervise. Anonymkode: a13f8...123 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden Norsk er et attraktivt fag for en vgs-lærer å ha, men et årsstudium er jo ikke all verden av faglig kompetanse. Det faktum at masteren din er så irrelevant, gjør deg lite aktuell for fast ansettelse. Kunstfag kan være nyttig tilleggskompetanse i mange fag og en nyttig ressurs å ha på huset, men ikke det man primært ser etter. Hvis målet er fast undervisningsstilling, ville jeg bygget på med mer norsk-studier. Anonymkode: 405d9...080 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #15 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke lærermangel på videregående skoler i sentrale strøk. Kravene for å få fastansettelse er høye. Du får ikke undervise norsk eller engelsk hos oss, uten master i det faget. PPU, vil man som regel ikke ha, med mindre det er en spesiell fagkombinasjon, da disse gjerne er lite forberedt til å undervise. Anonymkode: a13f8...123 De fleste som underviser i vgs har jo fag derfra og PPU. De som går lærerskolen jobber vel gjerne i grunnskolen. Anonymkode: b9f88...d0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå