AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #1 Del Skrevet 13 timer siden I dag kjøpte jeg nyttårsmiddagen, og siden jeg ikke vet om vi blir to eller fem personer så kjøpte jeg ikke en hel kalkun, men en pakke med kalkunfiletér på 1,250 kg. Filétene er frosne og er en drøy cm tykke. Hvordan tilbereder jeg filétene slik at de ikke blir tørre, og hvor mange kan spise seg mette? Stemmer det at man skal beregne 200 gram kalkunkjøtt pr person? Anonymkode: 92087...382 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julemarsipan Skrevet 13 timer siden #2 Del Skrevet 13 timer siden Alltid bedre å beregne for mye enn for lite ,så jeg hadde nok regnet 250 gr pr person. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #3 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): I dag kjøpte jeg nyttårsmiddagen, og siden jeg ikke vet om vi blir to eller fem personer så kjøpte jeg ikke en hel kalkun, men en pakke med kalkunfiletér på 1,250 kg. Filétene er frosne og er en drøy cm tykke. Hvordan tilbereder jeg filétene slik at de ikke blir tørre, og hvor mange kan spise seg mette? Stemmer det at man skal beregne 200 gram kalkunkjøtt pr person? Anonymkode: 92087...382 For at de ikke skal bli tørre så må du satse på å marinere dem. Og så tilberede dem slik at de ikke tørker ut. Hva du marinerer dem med kommer an på hvordan du vil at de skal smake. Standard er fett, syre og krydder. Feks appelsinjuice, olivenolje og hvitløk utgjør en fremragende marinade. Men kun dersom du liker appelsin og hvitløk. Husk at hele «poenget» med marinade er å bryte ned kjøttet, og at magert kjøtt kan brytes ned for mye om du lar dem ligge for lenge (derfor marinerer vi typisk kylling i et par timer og lam over natta). jeg for min del ville ha ovnsbakt kalkunbryst i en ildfast form eller gryte med lokk, gitt at du ikke er komfortabel med å trekke dem på lav varme i kraft og satse på kjøtt som mer faller fra hverandre (som smaker uten sidestykke best, men folk liker den estiske greia med å kutte kjøtt i skiver selv om kjøtt jo må være såpass tørt at det har mistet mye av moroa for å holde seg i skiver..). Uansett, bare søk opp «turkey breast» +recipe og forplikt deg til en med gode omtaler (De norske oppskriftene du finner er uansett bare oversatt, ofte feil, så gå rett på de engelske kildene) Anonymkode: 60056...37b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #4 Del Skrevet 13 timer siden Julemarsipan skrev (16 minutter siden): Alltid bedre å beregne for mye enn for lite ,så jeg hadde nok regnet 250 gr pr person. Jeg er mann og spiser alene 700-800 gram med kjøtt til middag Anonymkode: 47836...2ae 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #5 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er mann og spiser alene 700-800 gram med kjøtt til middag Anonymkode: 47836...2ae Det er jo massivt overdrevet. Du skal jo ha tilbehør også. Så enten trener du helt sinnsykt mye eller så overspiser du. jeg hadde regnet 250 gram pr pers. Marinert de ett par dager i forveien, brunet de kjapt og stekt i form eller stekepose. Anonymkode: 6ded4...4f6 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #6 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er mann og spiser alene 700-800 gram med kjøtt til middag Anonymkode: 47836...2ae Når du er i selskap også? Anonymkode: 45fb2...62a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er jo massivt overdrevet. Du skal jo ha tilbehør også. Så enten trener du helt sinnsykt mye eller så overspiser du. jeg hadde regnet 250 gram pr pers. Marinert de ett par dager i forveien, brunet de kjapt og stekt i form eller stekepose. Anonymkode: 6ded4...4f6 Det går ikke an å overspise kjøtt. Anonymkode: 47836...2ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #8 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det går ikke an å overspise kjøtt. Anonymkode: 47836...2ae Tja, vil si som gjest er det fint mulig Anonymkode: 3e82f...a59 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #9 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det går ikke an å overspise kjøtt. Anonymkode: 47836...2ae Jo. Du spiser langt over behov. Men fordi du vil. Anonymkode: 6ded4...4f6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 12 timer siden #10 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er mann og spiser alene 700-800 gram med kjøtt til middag Anonymkode: 47836...2ae Da spiser du for lite tilbehør. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #11 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tja, vil si som gjest er det fint mulig Anonymkode: 3e82f...a59 Det er jo utrolig uhøflig gjort. Hvis du har behov for så mye kjøtt burde du ta med eget. Anonymkode: 45fb2...62a 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #12 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo. Du spiser langt over behov. Men fordi du vil. Anonymkode: 6ded4...4f6 Det er enda ingen som har blitt overvektige av å spise kjøtt. Har stort proteinbehov på grunn av trening. Anonymkode: 47836...2ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #13 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er jo massivt overdrevet. Du skal jo ha tilbehør også. Så enten trener du helt sinnsykt mye eller så overspiser du. jeg hadde regnet 250 gram pr pers. Marinert de ett par dager i forveien, brunet de kjapt og stekt i form eller stekepose. Anonymkode: 6ded4...4f6 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): For at de ikke skal bli tørre så må du satse på å marinere dem. Og så tilberede dem slik at de ikke tørker ut. Hva du marinerer dem med kommer an på hvordan du vil at de skal smake. Standard er fett, syre og krydder. Feks appelsinjuice, olivenolje og hvitløk utgjør en fremragende marinade. Men kun dersom du liker appelsin og hvitløk. Husk at hele «poenget» med marinade er å bryte ned kjøttet, og at magert kjøtt kan brytes ned for mye om du lar dem ligge for lenge (derfor marinerer vi typisk kylling i et par timer og lam over natta). jeg for min del ville ha ovnsbakt kalkunbryst i en ildfast form eller gryte med lokk, gitt at du ikke er komfortabel med å trekke dem på lav varme i kraft og satse på kjøtt som mer faller fra hverandre (som smaker uten sidestykke best, men folk liker den estiske greia med å kutte kjøtt i skiver selv om kjøtt jo må være såpass tørt at det har mistet mye av moroa for å holde seg i skiver..). Uansett, bare søk opp «turkey breast» +recipe og forplikt deg til en med gode omtaler (De norske oppskriftene du finner er uansett bare oversatt, ofte feil, så gå rett på de engelske kildene) Anonymkode: 60056...37b Jeg kjøpte ikke det ferdigmarinerte kalkunbrystet fordi jeg synes at det smaker surt på grunn av marinaden. Har ikke erfaring med å marinere selv og er ikke glad i hvitløk. Har du en enkel oppskrift på marinade uten hvitløk? Ts Anonymkode: 92087...382 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #14 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er enda ingen som har blitt overvektige av å spise kjøtt. Har stort proteinbehov på grunn av trening. Anonymkode: 47836...2ae Hjemme kan du gjøre hva du vil. På restaurant også, for så vidt. Som gjest spiser man ikke trenger ganger så mye som normalt beregnes en person. Anonymkode: 45fb2...62a 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #15 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): trenger ganger Tre ganger Anonymkode: 45fb2...62a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #16 Del Skrevet 12 timer siden Brunello skrev (2 minutter siden): Da spiser du for lite tilbehør. Jeg tror det ikke er noen i den vestlige verden som spiser for lite prosessert mat. Anonymkode: 47836...2ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #17 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er jo utrolig uhøflig gjort. Hvis du har behov for så mye kjøtt burde du ta med eget. Anonymkode: 45fb2...62a Det er akkurat det jeg også mener. At det er veldig uhøfelig. Anonymkode: 3e82f...a59 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #18 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg er mann og spiser alene 700-800 gram med kjøtt til middag Anonymkode: 47836...2ae Du spiser feks 2 pakker kjøttdeig til middag og tilbehør? Det er en spiseforstyrrelse Anonymkode: 93a6e...0b1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #19 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er enda ingen som har blitt overvektige av å spise kjøtt. Har stort proteinbehov på grunn av trening. Anonymkode: 47836...2ae Hva du enn gjør hjemme er din egen business, men du kan ikke forvente å komme på besøk til noen å spise 7-800 gram kjøtt og null tilbehør. Det er direkte uhøflig. Jeg hadde bedt deg gå, uansett relasjon. Og hadde aldri giddet invitere deg over igjen. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg kjøpte ikke det ferdigmarinerte kalkunbrystet fordi jeg synes at det smaker surt på grunn av marinaden. Har ikke erfaring med å marinere selv og er ikke glad i hvitløk. Har du en enkel oppskrift på marinade uten hvitløk? Ts Anonymkode: 92087...382 Marinade kan du lage av akkurat hva du vil. Jeg har laget marinade av mye forskjellig, putter oppi det jeg liker av kryddere f.eks. til en hel kalkun pleier jeg lage marinade av ca 4 dl vann, en god klunk soyasaus, pepper, chilikrydder, salt, stekt løk (steker ca en halv liten gul løk kjapt i pannen så den blir lett karamellisert før jeg kjører det i foodprosessor) , rasper litt paprika over og syns at en dæsj med sitronsaft kan være godt. Legg til hva du måtte ønske (gressløk kan også være godt i små mengder) Koker det kjapt opp (3-5 min) også lar jeg det avkjøle før jeg heller/smører det over kalkunen minst to dager før det skal stekes. Heller/smører kalkunen med det som ligger i formen/posen før steking. Skjønner godt at du vil ha uten hvitløk. Føler selv at hvitløk er ekstremt overmannende og tar over all smak av mat. Alt smaker bare hvitløk og det er dritkjipt. Anonymkode: 6ded4...4f6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #20 Del Skrevet 12 timer siden Mannen min spiser gjerne 600-800 gram kjøtt til ett måltid. Men han spiser ikke tilbehør og spiser 1-2 måltid i døgnet, der det ene er veldig lite, kanskje noen osteskiver e.l. Han trener mye og har lav fettprosent. Det er ikke en spiseforstyrrelse, men bevisst for å fungere best mulig fysisk. Anonymkode: 7778a...6e8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå