AnonymBruker Skrevet i går, 13:59 #1 Del Skrevet i går, 13:59 Dette er virkelig tortur, og legen gav meg en ukes sykmelding og en ursel liten pakke kvalmestillende som knapt varer en uke, med ønske om god bedring og at de god var over før uke 12. Jeg er fullstendig sengeliggende og har det helt grusomt. Sist svangerskap var jeg ekstremt kvalm absolutt hele svangerskapet. Og dette er virkelig uutholdelig. Hvilken medisiner fikk dere andre og hvor lenge gikk dere på de? Anonymkode: 4b266...b14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:30 #2 Del Skrevet i går, 14:30 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Dette er virkelig tortur, og legen gav meg en ukes sykmelding og en ursel liten pakke kvalmestillende som knapt varer en uke, med ønske om god bedring og at de god var over før uke 12. Jeg er fullstendig sengeliggende og har det helt grusomt. Sist svangerskap var jeg ekstremt kvalm absolutt hele svangerskapet. Og dette er virkelig uutholdelig. Hvilken medisiner fikk dere andre og hvor lenge gikk dere på de? Anonymkode: 4b266...b14 For meg funket Afipran best. Du har en idiot av en lege. Jeg går på den fortsatt uke 13. Be om å få Afipran eller Zofran. Hvor langt er du på vei? Anonymkode: 014e9...d06 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:31 #3 Del Skrevet i går, 14:31 Husk at sykmeldingen kan forlenges ved behov, sånn sett er det fornuftig å gi en uke i starten. Har hørt fra flere at Xonvea har veldig god effekt mot kvalme. Anonymkode: cb5f2...c33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:33 #4 Del Skrevet i går, 14:33 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Husk at sykmeldingen kan forlenges ved behov, sånn sett er det fornuftig å gi en uke i starten. Har hørt fra flere at Xonvea har veldig god effekt mot kvalme. Anonymkode: cb5f2...c33 Vil legge til at seabands som dette: https://www.farmasiet.no/catalog/mage-og-tarm/reisesykekvalme/sea-band-akupressurarmband-voksen,5001287?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA6t-6BhA3EiwAltRFGCMEYiVwAJ-Oo7ibYJvxTT1cIVVLLB9J-JZgtcxqauO8mUW9GLNUsxoCjuUQAvD_BwE hjalp meg veldig da jeg slet med kvalme i forrige svangerskap. Tenkte det bare var svada, men var så desperat at jeg var villig til å prøve uansett. For meg hadde det nesten umiddelbar virkning. Anonymkode: cb5f2...c33 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PurpleTuliip Skrevet i går, 14:37 #5 Del Skrevet i går, 14:37 Jeg bruker xonvea. Tar to tabletter før jeg legger meg hver kveld. De koster flesk men er verd det for min del. Hadde enkelt å greit bare sendt en melding til legen på Helsenorge og sagt «jeg må ha mer kvalmestillende» jeg har gjort dette i begge mine svangerskap fordi jeg fikk først små pakker i første omgang. håper formen din bedrer seg 🩷 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:40 #6 Del Skrevet i går, 14:40 Du skriver litt lite til å konkludere med at du ikke blir tatt på alvor.. Hvor langt er du på vei, klarer du å beholde noe mat og drikke, hjelper medisinene du fikk? Å starte med en uke, for så å se an, er ikke så veldig uvanlig. Uansett problemstilling. Anonymkode: dcfef...f81 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:46 #7 Del Skrevet i går, 14:46 Jeg hadde hyperemesis i sv.sk nr 2. startet i uke 5, fikk sykemld 2 og 2 uker fram til uke 12 og måtte prøve ut diverse kvalmestillende. Når det ikke ga seg tok vi urinprøver for å sjekke etter ketoner(?), eller tegn på at kroppen er begynt å ta næring fra muskler eller steder den ikke bør ta næring fra. Da fikk jeg noen tabletter som egentlig brukes ved psykose, men er kvalmestillende i tillegg. Gikk på de til uke 22, etter det kan man ikke bruke dem mer. Så da måtte jeg over på den type kvalmestillende kreftpasienter bruker. Så inn på sykehus typ hver uke for intravenøs væske pga dehydrering og tilslutt innleggelse og igangsettelse av fødsel 3 uker før termin. Heftige greier… gjør ikke det der igjen! Heldigvis en fin gutt på 3500g som kom ut, så noen hadde fått det de trengte iallefall 😝 Anonymkode: 2d992...86d 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #8 Del Skrevet 23 timer siden Du har fått sykemelding og medisiner, hva mer kan legen gjøre for deg tenker du? Anonymkode: e91d7...3f3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #9 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): For meg funket Afipran best. Du har en idiot av en lege. Jeg går på den fortsatt uke 13. Be om å få Afipran eller Zofran. Hvor langt er du på vei? Anonymkode: 014e9...d06 Uke 7, regner med jeg har den værste siden forann meg nå, frem mot uke 15, før det blir litt bedre. Anonymkode: 4b266...b14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #10 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har fått sykemelding og medisiner, hva mer kan legen gjøre for deg tenker du? Anonymkode: e91d7...3f3 Hvor langt tror du 20 tabletter som skal tas 3 ganger daglig, og en ukes sykmelding hjelper egentlig? Det er tortur å komme seg bort til apoteket når man ikke kommer opp av sengen engang. Anonymkode: 4b266...b14 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #11 Del Skrevet 22 timer siden Hvor langt på vei er du? Anbefaler å snakke med jordmor i kommunen, mange leger som ikke er oppdatert på graviditet. Anonymkode: 2bda4...738 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #12 Del Skrevet 22 timer siden Jeg ble lagt inn i uke 5, men jeg kastet opp fra uke 4, og kastet opp bare vannet traff munnen min, rakk ikke å svelge før jeg hadde kastet opp. Og kastet opp ca hvert 10 min. Nå er dette noen år siden, så de tablettene jeg fikk da, er ikke i bruk lenger. Anonymkode: 615a8...f9b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #13 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg ble lagt inn i uke 5, men jeg kastet opp fra uke 4, og kastet opp bare vannet traff munnen min, rakk ikke å svelge før jeg hadde kastet opp. Og kastet opp ca hvert 10 min. Nå er dette noen år siden, så de tablettene jeg fikk da, er ikke i bruk lenger. Anonymkode: 615a8...f9b Oi, hvilken tabletter var det? Og fikk barnet noen "skader" eller utviklingsforstyrrelser? Anonymkode: 4b266...b14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #14 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde hyperemesis i sv.sk nr 2. startet i uke 5, fikk sykemld 2 og 2 uker fram til uke 12 og måtte prøve ut diverse kvalmestillende. Når det ikke ga seg tok vi urinprøver for å sjekke etter ketoner(?), eller tegn på at kroppen er begynt å ta næring fra muskler eller steder den ikke bør ta næring fra. Da fikk jeg noen tabletter som egentlig brukes ved psykose, men er kvalmestillende i tillegg. Gikk på de til uke 22, etter det kan man ikke bruke dem mer. Så da måtte jeg over på den type kvalmestillende kreftpasienter bruker. Så inn på sykehus typ hver uke for intravenøs væske pga dehydrering og tilslutt innleggelse og igangsettelse av fødsel 3 uker før termin. Heftige greier… gjør ikke det der igjen! Heldigvis en fin gutt på 3500g som kom ut, så noen hadde fått det de trengte iallefall 😝 Anonymkode: 2d992...86d Klarte du å drikke noe, eller kom alt opp? Hvordan vet jeg om jeg er dehydrert? Klarer å drikke, kanskje totalt max 7 dl i løpet av et døgn. Anonymkode: 4b266...b14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #15 Del Skrevet 21 timer siden Begynte først med postafen+ multivitamin som inneholdt b6 (b6 som gjelder, men andre mangler kan bidra til verre kvalme) i uke 5, ble verre i uke 6 og fikk noe som ikke funket (husker ikke navnet, men var en innsovningstabl). Sukk scoren min ble høyere så ble sendt til videre oppfølging på sykehus, fikk da xonvea som funka lite egentlig, er som postafen og b6 i en pille, eneste pluss er at man kan øke til 4 per døgn som jeg gjorde. Når det ikke funket så fikk jeg afipran som funket 1 uke før jeg ble ille igjen, fikk da zofran som faktisk funker best. Man skal helst være min 10 uker (noe jeg da var) før du går på det grunnet bivirkninger på barnet, men er delte meninger blant fagfolk der. Tok xonvea, afipran og zofran sammen. Sluttet med xonvea da jeg hadde så bivirkninger som gikk utover søvn (angst, rastløse ben, dårlig søvn), men å kombinere er visst best. Er nå i uke 14 og mye bedre, fortsatt ikke på topp, men vil ikke skyte meg selv lenger pga kvalmen så absolutt bedre. Var verst i uke 9-11. Nå håper jeg det slipper mer og mer. Lykke til! Stå på ditt og vær dønn ærlig! Jeg sa jeg var så ille at jeg vil skyte meg selv omtrent og har blitt tatt på alvor hele veien. Har hypermesis i familien 🫠 det blir verdt det ♥️ selv om det ikke føles sånn nå Anonymkode: 8a3b3...c34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #16 Del Skrevet 21 timer siden Glemte å nevne at dehydrering kan forverre kvalmen så lurt å drikke noe (for meg er det saft som går best ned eller cola), ta små sipper. Samme med lavt blodtrykk om du skulle begynne å slite med det også 🫠 graviditet byr på mye gøy tross alt.. Anonymkode: 8a3b3...c34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #17 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Begynte først med postafen+ multivitamin som inneholdt b6 (b6 som gjelder, men andre mangler kan bidra til verre kvalme) i uke 5, ble verre i uke 6 og fikk noe som ikke funket (husker ikke navnet, men var en innsovningstabl). Sukk scoren min ble høyere så ble sendt til videre oppfølging på sykehus, fikk da xonvea som funka lite egentlig, er som postafen og b6 i en pille, eneste pluss er at man kan øke til 4 per døgn som jeg gjorde. Når det ikke funket så fikk jeg afipran som funket 1 uke før jeg ble ille igjen, fikk da zofran som faktisk funker best. Man skal helst være min 10 uker (noe jeg da var) før du går på det grunnet bivirkninger på barnet, men er delte meninger blant fagfolk der. Tok xonvea, afipran og zofran sammen. Sluttet med xonvea da jeg hadde så bivirkninger som gikk utover søvn (angst, rastløse ben, dårlig søvn), men å kombinere er visst best. Er nå i uke 14 og mye bedre, fortsatt ikke på topp, men vil ikke skyte meg selv lenger pga kvalmen så absolutt bedre. Var verst i uke 9-11. Nå håper jeg det slipper mer og mer. Lykke til! Stå på ditt og vær dønn ærlig! Jeg sa jeg var så ille at jeg vil skyte meg selv omtrent og har blitt tatt på alvor hele veien. Har hypermesis i familien 🫠 det blir verdt det ♥️ selv om det ikke føles sånn nå Anonymkode: 8a3b3...c34 Takk for utfyllende svar!❤️ Når du sier du gikk på en kombinasjon, tok du da pillene sammen, eller vekslet på? Anonymkode: 4b266...b14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #18 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi, hvilken tabletter var det? Og fikk barnet noen "skader" eller utviklingsforstyrrelser? Anonymkode: 4b266...b14 Esucos het de, gikk på de til ca uke 14. Ikke noe galt med noen av barna. Brukte det med begge. Yngste er nå 17 år. Anonymkode: 615a8...f9b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #19 Del Skrevet 20 timer siden Kanskje legen bare starter sånn? Legen min begynte også med bare ett par dager om gangen. Varte vel en ukes tid så ble jeg innlagt og måtte ha væske på legevakta. Gjorde det ett par ganger med psotafen og afipran (ingen effekt på meg). Så på nytt til legevakt og væske. Videre til sykehus og var der i noen døgn så de fikk testa medisiner og fylt opp med væske. Jeg prøvde zofran (mener jeg det het) og phenergan. Fikk også noen vitaminer jeg skulle blande i væske og noe annet jeg ikke husker. Etter bare noen få uker tok Phenergan oppkast og jeg var kun kvalm. Men sengeliggende hel svangerskapet (begge to forsåvidt). Poenget var at legen forstod fort etter væske at jeg måtte ha lenger. Jeg var sykneldt begge mine svangerskap. Forsøkte med første og jobbe noen få dager, men det gikk selvsagt ikke. Lykke til! Anonymkode: f195b...2dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #20 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor langt tror du 20 tabletter som skal tas 3 ganger daglig, og en ukes sykmelding hjelper egentlig? Det er tortur å komme seg bort til apoteket når man ikke kommer opp av sengen engang. Anonymkode: 4b266...b14 Det vet du jo ikke før om èn uke. Forstår virkelig ikke problemet her, du tar kontakt neste uke om formen er like ille. Hva trodde du skulle skje? Anonymkode: 05126...a1c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå