AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:42 #1 Del Skrevet mandag kl 21:42 Hvis jeg har 30 % skatt, og skriver jeg skal tjene 100.000 mer enn jeg kommer til å tjene, vil jeg da få tilbake 30.000 kr. på skatten? Anonymkode: 31cd3...aea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet mandag kl 21:45 #2 Del Skrevet mandag kl 21:45 Enda mer da skatten øker med inntekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:04 #3 Del Skrevet mandag kl 23:04 Nei. Du har jo ikke blitt trukket skatt av de 100.000 som du likevel ikke har tjent. Anonymkode: 734f8...ad5 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet i går, 08:46 #4 Del Skrevet i går, 08:46 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvis jeg har 30 % skatt, og skriver jeg skal tjene 100.000 mer enn jeg kommer til å tjene, vil jeg da få tilbake 30.000 kr. på skatten? Anonymkode: 31cd3...aea Med den logikken kan jeg melde fra til skatteetaten om at jeg skal tjene 500'000, være arbeidsledig og få masse penger tilbake på skatten jeg ikke har betalt... Du betaler jo 30% skatt av inntekten du har, ikke den imaginære inntekten du ikke har. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:29 #5 Del Skrevet i går, 10:29 I tillegg til det som er sagt så vet du jo ikke hvor mye skatt du har før ligningen foreligger. Anonymkode: 5b26b...119 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet i går, 10:34 #6 Del Skrevet i går, 10:34 Det øker jo skatten på inntekten uansett hva den blir så lenge den er prosentbasert. Øker sjansen på at du får tilbake på skatten. Hvis du har tabellkort vil det ikke hjelpe veldig mye da skatten reguleres bedre direkte på faktisk inntekt måned til måned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:46 #7 Del Skrevet i går, 10:46 NakenPanda skrev (10 minutter siden): Det øker jo skatten på inntekten uansett hva den blir så lenge den er prosentbasert. Øker sjansen på at du får tilbake på skatten. Hvis du har tabellkort vil det ikke hjelpe veldig mye da skatten reguleres bedre direkte på faktisk inntekt måned til måned. Vedkommende spurte "vil jeg da få tilbake 30.000 kr. på skatten?", og du svarte enda mer. Anonymkode: 22fb2...3a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet i går, 10:58 #8 Del Skrevet i går, 10:58 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vedkommende spurte "vil jeg da få tilbake 30.000 kr. på skatten?", og du svarte enda mer. Anonymkode: 22fb2...3a0 Vel jeg er vel rett og slett ikke så vanskelig som deg da vel, og antok at dette var fake inntekt. Hvis du tjener faktiske penger vil skatten alltid gå opp i dette tilfellet i snitt OVER 30% og du vil få MER en 30% (ie over 30 000) tilbake. Se vanskeligere en det var det ikke........ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:10 #9 Del Skrevet i går, 11:10 NakenPanda skrev (11 minutter siden): Vel jeg er vel rett og slett ikke så vanskelig som deg da vel, og antok at dette var fake inntekt. Hvis du tjener faktiske penger vil skatten alltid gå opp i dette tilfellet i snitt OVER 30% og du vil få MER en 30% (ie over 30 000) tilbake. Se vanskeligere en det var det ikke........ Antok at det var fake inntekt? Dette er fake inntekt, TS skriver uttrykkelig "100.000 mer enn jeg kommer til å tjene," Anonymkode: 22fb2...3a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet i går, 11:14 #10 Del Skrevet i går, 11:14 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Antok at det var fake inntekt? Dette er fake inntekt, TS skriver uttrykkelig "100.000 mer enn jeg kommer til å tjene," Anonymkode: 22fb2...3a0 Det er helt normalt (jeg gjør dette hvert år) å overdrive sin egen inntekt vs skatteetaten sånn at man ikke får baksmell da skattetatens default oppsett stort sett er retardert. Det hindrer at jeg får baksmell og jeg tror dette var TS intensjon med spørsmålet. Jeg leste hva TS skrev men tolket det litt forskjellig, så du trenger ikke være så jævla negativ og sint random ABer Endret i går, 11:15 av NakenPanda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:24 #11 Del Skrevet i går, 11:24 Når du har prosenttrekk, så vil du få noe tilbake om du setter inntekten for høyt, fordi skatteetaten vil da gi deg en høyere prosentsats. Det er den differansen mellom du to prosentsatsene du vil få tilbake, og ikke 30.000 du liksom har betalt i skatt. Anonymkode: 39e60...c11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:27 #12 Del Skrevet i går, 11:27 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvis jeg har 30 % skatt, og skriver jeg skal tjene 100.000 mer enn jeg kommer til å tjene, vil jeg da få tilbake 30.000 kr. på skatten? Anonymkode: 31cd3...aea Hvis du oppgir mer inntekt enn det du faktisk har, da vil du trolig betale litt mer skatt enn det du trenger, og så får du litt igjen, men ikke direkte prosentvis som du spør om, fordi skatteprosenten trekkes bare av penger du faktisk tjener. Hvis du setter opp inntekten din langt over det som er faktisk lønn, kan du ende opp i en høyere skatteklasse som gjør at skattetrekket på all inntekten din blir litt høyere. Hvis det da viser seg når året er omme at du allikevel ikke har tjent nok til å komme i en høyere skatteklasse, da har du betalt for mye, og du får trolig litt igjen. Hvis du vil være sikker på å få litt igjen på skatten, kan du også ofte be arbeidsgiver om å trekke litt mer enn det skattekortet sier. Kanskje er det enklere. Men skatteregnskapet er mye mer komplekst enn skatteprosenten på lønna. I regnestykket inngår lån og lånerenter, formue som bolig, biler og aksjesparing, barneutgifter, om du er gift, eventuelle bi-inntekter, styregodtgjørelser, inntekt/tap på salg av eiendom, ytelser fra NAV og en rekke andre faktorer. Derfor er det nesten umulig å vite nøyaktig hva du skal betale i skatt før Skatteetaten har mottatt alle årsoppgaver og opplysninger og regnet det ut. Anonymkode: 4a189...114 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #13 Del Skrevet 18 timer siden Men hvordan kan jeg sikre å få tilbake på skatten da ved å ha Tabellkort, hvis det gjør det vanskelig. Anonymkode: 31cd3...aea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #14 Del Skrevet 17 timer siden newman01 skrev (10 timer siden): Med den logikken kan jeg melde fra til skatteetaten om at jeg skal tjene 500'000, være arbeidsledig og få masse penger tilbake på skatten jeg ikke har betalt... Du betaler jo 30% skatt av inntekten du har, ikke den imaginære inntekten du ikke har. Haha, tror jeg skal melde inn at jeg forventer å tjene 25 millioner i 2025. Jeg kan leve fett på alle de millionene jeg får igjen på skatten! Anonymkode: a49ff...058 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #15 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Men hvordan kan jeg sikre å få tilbake på skatten da ved å ha Tabellkort, hvis det gjør det vanskelig. Anonymkode: 31cd3...aea Hva du trekkes og hva du ender opp med å få utliknet som skatt kan være to svært ulike summer. Det vet du først når støvet legger seg (hvis du ikke har tatt deg bryet med å regne det ut selv da, mot slutten av året). Det er jo f.eks. som oftest ikke noe problem å betale INN for lite skatt, så lenge du har midlene til å gjøre opp skattekravet når det kommer året etterpå. Har gjort det selv, og betalt et greit sekssifret beløp i restskatt når stat og kommune finner ut hva de egentlig skal ha. Svettet ikke en dråpe. Billig lån. Forresten mulig at dette ikke gjelder lønnsmottakere (jeg er selvstendig). Anonymkode: c7112...971 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #16 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men hvordan kan jeg sikre å få tilbake på skatten da ved å ha Tabellkort, hvis det gjør det vanskelig. Anonymkode: 31cd3...aea Du oppgir lavere fradrag enn du har, eller høyere renteinntekter. Anonymkode: 5b26b...119 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 4 timer siden #17 Del Skrevet 4 timer siden Har du huslån er det bare å ikke oppgi rentekostnader på fradrag, så får du masse penger tilbake. Hele 22'0000 pr. 100'000 du betaler i rentekostnader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Men hvordan kan jeg sikre å få tilbake på skatten da ved å ha Tabellkort, hvis det gjør det vanskelig. Anonymkode: 31cd3...aea Hos min arbeidsgiver (stort konsern med tusenvis av ansatte) kan vi legge til tilleggstrekk av skatt i lønnssystemet om vi ønsker det. Kan være et alternativ å undersøke. Men skjønner ikke helt ønsket eller behovet, og hvis det virkelig er noe du ønsker så er det jo bare å gå over til prosent-andel en enkel måte å sikre å få tilbake på. Setter du pengene på sparekonto i stedet for å betale for mye skatt, får du også en helt grei rente, om det er en mulighet. Ønsker du å betale for mye skatt for å slippe trekk fra f.eks. namsfogden, så er det bare å glemme, da de i så fall vil trekke fra skattepengene. Anonymkode: f62a2...77e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå