AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:52 #1 Del Skrevet mandag kl 17:52 Som mor til flere barn i barneskolen så lurer jeg på om jeg er ute og kjøre med mine tanker om denne saken. Kort om saken -mellomstor skole med ca.40% elever av utenlands opprinnelse -rektor og øvrig ledelse aktive i kristen menighet. -sender ut info før jul om at «Nå gleder vi oss til høytiden», (hvorfor ikke skrive juleferie? Er langt fra alle som gleder seg pga den kristne høytiden). -i påmeldingen til skolegudstjeneste står det at «om foreldre ikke melder på MÅ barnet i kirken». -alle klassetrinn skal gjøre noe i kirken, sang, julespill, tenne lys eller lignende og under øving må alle være med. Som vi vet er ikke forkynning lov lenger, men her synges det kristne sanger og tennes lys i påvente av jesu fødsel. Jeg er ikke hef, kristen, muslim eller annet, men jeg ønsker at regler skal følges. Og som vi vet er forkynning ulovlig i norsk skole. Kanskje grunnen til at jeg reagerer spesielt er pga den sterke tilhørigheten ledelsen har i en ganske spisset og lite inkluderende menighet? Hvem vet. Noen tanker om dette? Anonymkode: 915e2...e54 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:00 #2 Del Skrevet mandag kl 18:00 Ser ærlig talt ikke problemet, de som ikke ønsker at ungen skal delta har da et alternativt opplegg... 🤷 Anonymkode: 47c3b...ddc 14 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:03 #3 Del Skrevet mandag kl 18:03 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ser ærlig talt ikke problemet, de som ikke ønsker at ungen skal delta har da et alternativt opplegg... 🤷 Anonymkode: 47c3b...ddc De må delta på øving, de har ikke alternativt opplegg da. 😊 Anonymkode: 915e2...e54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:05 #4 Del Skrevet mandag kl 18:05 Er ikke kristen selv. Men tenker dem hadde bare godt av å gjøre det. Vi har jo julefri nettopp på grunn av Jesus. Vi kan jo droppe hele greia og jobbe hele julen hele Norge å. 🤷🏼♀️ Anonymkode: 54af6...872 10 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:09 #5 Del Skrevet mandag kl 18:09 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er ikke kristen selv. Men tenker dem hadde bare godt av å gjøre det. Vi har jo julefri nettopp på grunn av Jesus. Vi kan jo droppe hele greia og jobbe hele julen hele Norge å. 🤷🏼♀️ Anonymkode: 54af6...872 Tull. Arbeidstiden er nøye regulert og om vi måtte jobbe/gå på skole i julen, hadde vi fått fri et annet tidspunkt. Dessuten feiret vi jul/jol før kristendommens brutale innkomst. Anonymkode: 915e2...e54 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:09 #6 Del Skrevet mandag kl 18:09 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er ikke kristen selv. Men tenker dem hadde bare godt av å gjøre det. Vi har jo julefri nettopp på grunn av Jesus. Vi kan jo droppe hele greia og jobbe hele julen hele Norge å. 🤷🏼♀️ Anonymkode: 54af6...872 Ditto! Anonymkode: 47c3b...ddc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:11 #7 Del Skrevet mandag kl 18:11 Er egentlig helt enig. Synes ikke det er veldig inkluderende tankegang. Det er mange som ikke feirer jul og mange som ikke er aktive kristne eller ikke vil la barnet bli med på sånt. Det burde heller vært en vanlig markering på lik linje som mye annet i skolen. Julen er en norsk tradisjon, ja, så noe er fint å ha, men julen infiltrerer absolutt alt i hverdagen. I leksene til min datter er alle tekster byttet ut med juletekster, og fargeleggingpapir av juletrær og nisser, alle programmer de ser på skolen er juleprogram mer. Synes de burde roa ned litt mtp at dette kan bidra til fremmedfølelse og utenforskap for de som ikke feirer. Dette med øvingen også, hvis de ikke aktivt skal bli med i kirken, bør de slippe kirke øving. Anonymkode: b1167...ee9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:43 #8 Del Skrevet mandag kl 21:43 Viss eg forstår deg rett så er det ikkje problem at barna er med i skulegudsteneste (og øving til dette), men at personane i skuleleiinga er veldig personleg kristne? Anonymkode: 54fb9...557 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:14 #9 Del Skrevet mandag kl 22:14 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Viss eg forstår deg rett så er det ikkje problem at barna er med i skulegudsteneste (og øving til dette), men at personane i skuleleiinga er veldig personleg kristne? Anonymkode: 54fb9...557 For meg så er det likegyldig hvem sine barn som går i skolegudstjeneste, eller hvem som er personlig kristen av ledelse, ansatte og barn. Men jeg kjenner at det ikke føles riktig at alle blir tvunget med på å øve på kristne sanger i dagene før skolegudstjenesten. Det går i mot opplæringsloven som sier at forkynning ikke er lov. Kristne sanger er forkynning. På andre skoler vet jeg at ledelsen er bestemte i sin «bestilling» til kirka at skolebarna ikke skal øve på noen måte som gjør at noen elever ikke føler seg inkludert. Jeg tror at skoleledelsen her ignorerer opplæringsloven og hvert barn/familie sin medbestemmelsesrett i forhold til forkynnelse/religion basert på egen, personlige tro. De ønsker å spre guds ord og bryr seg ikke om å bryte en lov eller tre på veien. Men hva vet jeg? 😉 Anonymkode: 915e2...e54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:27 #10 Del Skrevet mandag kl 22:27 Forkynning som fag er ikke lovlig. Det er fortsatt lov å besøke kirken, lære om kristendommen osv på lik linje som man lærer om andre religioner. Å dra frem lovparagraften på det ene skolebesøket i kirken rundt jul, ja da tenker jeg mitt. Snakk om å være vanskelig. Og hvordan lærer barn kritisk tenkning om de ikke engang får høre om kristendom? Tar ditt barn skade av dette ene kirkebesøket? Jeg tror det bidrar til mer respekt og mangfold. Det er nok flere kristne barn på skolen. Flott at de andre barna får se deres måte å leve på. Anonymkode: c858d...5f2 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:31 #11 Del Skrevet mandag kl 22:31 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): For meg så er det likegyldig hvem sine barn som går i skolegudstjeneste, eller hvem som er personlig kristen av ledelse, ansatte og barn. Men jeg kjenner at det ikke føles riktig at alle blir tvunget med på å øve på kristne sanger i dagene før skolegudstjenesten. Det går i mot opplæringsloven som sier at forkynning ikke er lov. Kristne sanger er forkynning. På andre skoler vet jeg at ledelsen er bestemte i sin «bestilling» til kirka at skolebarna ikke skal øve på noen måte som gjør at noen elever ikke føler seg inkludert. Jeg tror at skoleledelsen her ignorerer opplæringsloven og hvert barn/familie sin medbestemmelsesrett i forhold til forkynnelse/religion basert på egen, personlige tro. De ønsker å spre guds ord og bryr seg ikke om å bryte en lov eller tre på veien. Men hva vet jeg? 😉 Anonymkode: 915e2...e54 Da regner jeg med dere ikke synger nasjonalsangen heller 😊 Må være litt kjipt å vokse opp å ikke engang få synge i 17 mai toget da. De fleste norske julesanger har vel også kristen opprinnelse. Svært mange barnsanger også. Anonymkode: c858d...5f2 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:39 #12 Del Skrevet mandag kl 22:39 Jeg hadde ikke hatt lyst til at barna mine skulle blitt prakket på så mye gudegreier. Normale julesanger og kos er greit. jeg ville også ha regert hvis ledelsen på skolen var hardcore menighetsfolk Anonymkode: fcdce...63b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:42 #13 Del Skrevet mandag kl 22:42 Buhu det lukter kristenmanns blod av jula... Anonymkode: 21a27...47b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:47 #14 Del Skrevet mandag kl 22:47 Hvordan er det mulig å være så lettkrenka og lage problem av bagateller?? Anonymkode: 06cb2...c6a 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:56 #15 Del Skrevet mandag kl 22:56 Tenker det bare er å si fra til skolen at man ikke ønsker at sine barn skal delta. Det har vi gjort, og våre barn får alternativt opplegg i barnehage og skole. Ellers trenger man ikke gjøre noen stor sak ut av det. Mange har som kultur å gå i kirken ved juletider, og det har vært skolegudstjenester i en mannsalder, da får man bare tåle at andre ønsker å delta. Anonymkode: 06d6b...6fa 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:00 #16 Del Skrevet mandag kl 23:00 Mine barn er med i skolegudstjeneste, så det er ikke problemet. 😉 Jeg reagerer på at skolegudstjenesten ikke er inkluderende om man følger loven. Nei, det skader ingen å gå i kirka, men mange gjør det ikke. Dessuten så er IKKE skolegudstjeneste en del av KRLE-faget fordi gudstjeneste er forkynning og forkynning er ulovlig i norsk skole. Jeg reagerer på at skoleledelsen bryter loven. Er det så vanskelig å forstå? Jeg er egentlig ikke så lettkrenka, men det høres det ut som mange som svarer her er. Ikke kom å pirke på kristentroa mi, lissom. 😉 Anonymkode: 915e2...e54 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:01 #17 Del Skrevet mandag kl 23:01 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tenker det bare er å si fra til skolen at man ikke ønsker at sine barn skal delta. Det har vi gjort, og våre barn får alternativt opplegg i barnehage og skole. Ellers trenger man ikke gjøre noen stor sak ut av det. Mange har som kultur å gå i kirken ved juletider, og det har vært skolegudstjenester i en mannsalder, da får man bare tåle at andre ønsker å delta. Anonymkode: 06d6b...6fa Må barna dine være med på å øve på innhold som skal fremføres i kirka? 😊 Anonymkode: 915e2...e54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:08 #18 Del Skrevet mandag kl 23:08 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mine barn er med i skolegudstjeneste, så det er ikke problemet. 😉 Jeg reagerer på at skolegudstjenesten ikke er inkluderende om man følger loven. Nei, det skader ingen å gå i kirka, men mange gjør det ikke. Dessuten så er IKKE skolegudstjeneste en del av KRLE-faget fordi gudstjeneste er forkynning og forkynning er ulovlig i norsk skole. Jeg reagerer på at skoleledelsen bryter loven. Er det så vanskelig å forstå? Jeg er egentlig ikke så lettkrenka, men det høres det ut som mange som svarer her er. Ikke kom å pirke på kristentroa mi, lissom. 😉 Anonymkode: 915e2...e54 Det har vore ein debatt i media om nettopp dette i haust, fordi det var foreldre som meinte skulegudsteneste var forkynning og dermed i strid med opplæringslova. Utdanningsdirektoratet rykka då ut med ei presisering ang. opplæringslova § 14-5: Utdanningsdirektoratet vil presisere at tilbud om deltakelse på skolegudstjenester ikke er i strid med forbudet mot forkynning i opplæringsloven § 14-5. Skolen skal tilby et likeverdig alternativ for de som ikke ønsker å delta. Anonymkode: 54fb9...557 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:16 #19 Del Skrevet mandag kl 23:16 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Må barna dine være med på å øve på innhold som skal fremføres i kirka? 😊 Anonymkode: 915e2...e54 De er med på samlingene og hører julesangene. Dette har jeg ikke sagt i fra om for sangene er jo en del av norsk kultur og. De øves ikke såpass her at alle skal synge og kunne tekstene, og ungene deltar ikke på noe i kirka. Anonymkode: 06d6b...6fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:27 #20 Del Skrevet mandag kl 23:27 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Som mor til flere barn i barneskolen så lurer jeg på om jeg er ute og kjøre med mine tanker om denne saken. Kort om saken -mellomstor skole med ca.40% elever av utenlands opprinnelse -rektor og øvrig ledelse aktive i kristen menighet. -sender ut info før jul om at «Nå gleder vi oss til høytiden», (hvorfor ikke skrive juleferie? Er langt fra alle som gleder seg pga den kristne høytiden). -i påmeldingen til skolegudstjeneste står det at «om foreldre ikke melder på MÅ barnet i kirken». -alle klassetrinn skal gjøre noe i kirken, sang, julespill, tenne lys eller lignende og under øving må alle være med. Som vi vet er ikke forkynning lov lenger, men her synges det kristne sanger og tennes lys i påvente av jesu fødsel. Jeg er ikke hef, kristen, muslim eller annet, men jeg ønsker at regler skal følges. Og som vi vet er forkynning ulovlig i norsk skole. Kanskje grunnen til at jeg reagerer spesielt er pga den sterke tilhørigheten ledelsen har i en ganske spisset og lite inkluderende menighet? Hvem vet. Noen tanker om dette? Anonymkode: 915e2...e54 Det er ingen som har vondt av litt kirkegang. Alt kan ikke fjernes fra timeplanen selv om mange ikke er kristne. Jeg vil tippe at mange barn synes det er koselig med en slik avslutning før jul. Du feirer sikkert både lusia og jul eller? Anonymkode: 86254...649 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå