Gå til innhold

Kjæresten min vil ikke gå i dress på julaften!

Godtnytt

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Trenger noen råd, meninger eller rett og slett bare å lette hjertet litt. I min familie har jeg alltid vokst opp med at man skal gå i det fineste man eier på julaften. Gutter i fine dresser, og jenter i flotte kjoler. Det er skammelig å gjøre noe annet.

Men nå har jeg en kjæreste som ikke vil gå i dress.. Han er jo tross alt muslim, men han vil være med meg å feire jul da det er tradisjon og ikke religion for oss. Vi har vært sammen et år nå, men dette blir første jul sammen og første gangen har for truffet flere i familien min. Selvsagt vil jeg da være stolt av han. Det er jeg jo også. Han er helt fantastisk og snill. Men jeg om han dukker opp uten dress og i en vanlig jeans og genser (som kun er det han har nesten), så er jeg redd det vil lagt merke til og at jeg vil bli sett ned på. 

Greia er ikke at han ikke har penger heller. Penger har han nok av. Han bare mener det er bortkastet å bruke masse penger på en dress før julaften, SELVOM jeg har sagt at du nå får en fin dress for under 2000kr på dressmann, og at den selvsagt kan brukes mange ganger. Likevel mener han det er tull og at pengene flyr hvis han skal kjøpe seg dress. Og ikke har han penklær i det hele tatt heller.. Et par bukser og vanlige gensere er alt gutten har.

Jeg føler meg barnslig da jeg er en voksen kvinne og reagerer slik, men jeg blir så sint og fra meg at jeg nesten begynner å gråte her jeg skriver. Så si meg, hva er deres umiddelbare tanker? Er jeg gæren eller er han vrang? Hva burde jeg gjøre??

Endret av Godtnytt
Folk misforsto fullstendig.
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er i hvert fall ikke i konkurransen om årets kjæreste. Det er viktigere for deg at han er korrekt påkledd, enn at han kommer. 

Anonymkode: 5bc00...348

• Liker 21
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dressen du skal ha med på julefeiring eller mannen? 
Du burde akseptere at han ikke ønsker å kjøpe en dress, så lenge han tar på hele/rene klær som ser ok ut.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer også at min kjære hadde kledd seg pent til julaften.

Det ødelegger julestemningen for de øvrige gjestene.

Så får jeg stille i pysjamas om jeg var gjest på et sted hvor det var vanlig. Ville synes dette var rart, men folk får ha sine egne tradisjoner.

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er dress plagg det er greit å ha i klesskapet, uansett om man bruker det på julaften eller ikke.

Jeg har også en mann som åpenbart mistrives i dress.  I bryllup og begravelser insisterer jeg, ellers får han styre dette selv, og julaften er ikke en viktig nok dag for våre familier til at det er verdt å "mase" om dressbruk.  Du får spørre ham om han er komfortabel med å skille seg ut (det å bli sett litt rart på hadde ikke betydd noe som helst for min mann).  Han sjal feire jul med sin svigerfamilie for første gang?  Det viktigste er vel at han føler seg vel i det han har på seg.

Anonymkode: f55e3...226

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med samboeren din. Det handler ikke om klærne man har på seg. Man trenger ikke dress for å feire jul.

Jeg tror du bør senke kravene dine og ikke legge føringer for alt. Dette er din tradisjon, han har sin egen, dere kan skape noe eget sammen, og legge dere på midten. Det må ikke være på dine premisser. Du blir sint og fortvilet fordi han ikke ser viktigheten av å gå med dress. Men til syvende og sist er det ikke klærne som er viktige, og det burde ikke være nødvendig å stresse seg opp pga det. Men for å være ærlig, kjenner jeg meg igjen fra da jeg var i tyveårene og ble fra meg da mannen min (den gang samboer) ikke så poenget med å pynte seg på julaften, eller bli med på middag 2.juledag. Det gikk seg til, men jeg måtte bare droppe å forsøke å bestemme hva han skulle gjøre.

Anonymkode: b3f85...e7a

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans kropp, hans valg hva han kler den i. Om han ikke er komfortabel med dress, så er det hans valg å la være. 

Min mann kler seg ofte i klær som jeg krymper meg litt over - men det gjelder garantert andre veien også. Vi legger oss ikke opp i hva den andre går med. Det er opp til hver enkelt av oss om vi ønsker å kle oss for å tekke kleskoder eller ei. 

Anonymkode: 97be8...e32

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er redd for at DU blir sett ned på? 
Hvis familien min hadde sett ned på meg grunnet kjæresten sitt klesvalg, så hadde jeg muligens droppet hele julefeiringen. 
Da har man fullstendig misforstått hva jula bør handle om, nemlig omtanke, medmenneskelighet, raushet og samvær. 

Men samtidig så skjønner jeg ikke at en voksen mann ikke har noe penere klær enn jeans og genser? 
Jeg kjenner flere som ikke har dress, men de har fortsatt noe penere klær enn jeans og genser... 

Anonymkode: 567ac...a28

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde droppa å feire jul med deg og klærne er det viktigste. 

Anonymkode: 908d1...259

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer pyntet antrekk, men dress er ikke påkrevd. Menn kan ha pyntet antrekk uten å måtte tre på seg en dress...

Si at han bør gå i det samme som når han feirer id. Antar han ikke vasser rundt i slitte jeans da. 

Julaften er en feiring. Et selskap. Det skal pyntes, men synes dress er for mye å forvente. Veldig fint og flott og passende om det blir dress, men det er også innafor med noe mer moderat pyntet stil.

Anonymkode: b1e21...259

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vettu hva, om du ikke er et nettroll er du hvertfall troll til kjærring.

Hvem er det du tror du og familien din er? Skjerp deg. Kjøp dress til han du da, ditt krav, ditt problem. 

Anonymkode: 84ff6...e2b

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner deg veldig godt Ts! 
Å kle seg pent og følge en viss kleskode på høytidsdager er med til å løfte stemningen og festen. 
Å nærmest demonstrere at han ikke vil følge din families skikker er faktisk et rødt flagg for meg. 
Er du ikke viktig nok til å gjøre en innsats for? 
Og juleaften ER faktisk en høytidsdag vi i Norge markerer sterkt uavhengig av om man er troende eller ei!! 

Anonymkode: 9bec9...1ef

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godtnytt skrev (23 minutter siden):

Jeg føler meg barnslig da jeg er en voksen kvinne og reagerer slik, men jeg blir så sint og fra meg at jeg nesten begynner å gråte her jeg skriver

Hadde min partner tvunget meg til å bruke kjole på julaften, hadde jeg gjort det slutt. 

Jeg er ren, pen og hel i tøyet og nekter å pynte meg etter andres ønske. Er jeg ikke bra nok som jeg er, er det partneren min sitt problem. 

Anonymkode: 1b3f4...473

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Godtnytt skrev (22 minutter siden):

Hei folkens. Trenger noen råd, meninger eller rett og slett bare å lette hjertet litt. I min familie har jeg alltid vokst opp med at man skal gå i det fineste man eier på julaften. Gutter i fine dresser, og jenter i flotte kjoler. Det er skammelig å gjøre noe annet.

Men nå har jeg en kjæreste som ikke vil gå i dress.. Han er jo tross alt muslim, men han vil være med meg å feire jul da det er tradisjon og ikke religion for oss. Vi har vært sammen et år nå, men dette blir første jul sammen og første gangen har for truffet flere i familien min. Selvsagt vil jeg da være stolt av han. Det er jeg jo også. Han er helt fantastisk og snill. Men jeg om han dukker opp uten dress og i en vanlig jeans og genser (som kun er det han har nesten), så er jeg redd det vil lagt merke til og at jeg vil bli sett ned på. 

Greia er ikke at han ikke har penger heller. Han bare mener det er bortkastet å bruke masse penger på en dress før julaften, SELVOM jeg har sagt at du nå får en fin dress for under 2000kr på dressmann, og at den selvsagt kan brukes mange ganger. Likevel mener han det er tull og at pengene flyr hvis han skal kjøpe seg dress.

Jeg føler meg barnslig da jeg er en voksen kvinne og reagerer slik, men jeg blir så sint og fra meg at jeg nesten begynner å gråte her jeg skriver. Så si meg, hva er deres umiddelbare tanker? Er jeg gæren eller er han vrang? Hva burde jeg gjøre??

La folk få gå i det de er komfortable med. Å kalle andre skammelige for å ta ett annet valg i klesveien er det du er vant på julaften er rimelig spesielt. Så ja, du er litt «gæren»…

Anonymkode: d1e3b...626

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

I utgangspunktet er dress plagg det er greit å ha i klesskapet, uansett om man bruker det på julaften eller ikke.

Jeg har også en mann som åpenbart mistrives i dress.  I bryllup og begravelser insisterer jeg, ellers får han styre dette selv, og julaften er ikke en viktig nok dag for våre familier til at det er verdt å "mase" om dressbruk.  Du får spørre ham om han er komfortabel med å skille seg ut (det å bli sett litt rart på hadde ikke betydd noe som helst for min mann).  Han sjal feire jul med sin svigerfamilie for første gang?  Det viktigste er vel at han føler seg vel i det han har på seg.

Anonymkode: f55e3...226

Og jeg er gift med en mann som aldri har eid en dress eller et slips. 

Hvis jeg hadde insistert på hans bekledning, hadde han kommet i arbeidsklær bare for å demonstrere. 

Anonymkode: 1b3f4...473

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han ikke vil kjøpe dress bare for å feire jul med deg kan jeg forsåvidt skjønne, men jeg stusser på at han ikke har noen form for penklær/formelt antrekk i skapet. De aller fleste voksne mennesker har anledninger i livet hvor jeans ikke er passende antrekk. Det handler om grunnleggende sosiale koder. 

Som en annen skrev - hvis jeg ble invitert på en julefeiring hvor alle gikk i pysj ville jeg jo rettet meg etter det, selv om det føles helt feil for meg.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig sært å nekte å kjøpe dress når det åpenbart betyr mye for kjæresten og man har tradisjon for å kle seg pent på julaften i svigerfamilien. Det burde jo være naturlig å tilpasse seg svigerfamiliens tradisjoner, og uansett noe man gjør for kjæresten sin hvis det betyr mye for den personen tenker jeg. Det er jo uansett et plagg han kommer til å få bruk for senere også.

Anonymkode: 54529...a58

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...