Gå til innhold

Dersom du hadde levd for 200 år siden, når hadde du vært død?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mistenker at jeg hadde vært død etter en alvorlig nyrebekkenbetennelse da jeg var 21 år. 

Hva med dere? Uten den moderne legevitenskapen hadde mange av oss vært død for lengst 

Anonymkode: 4f4a5...0a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved blindtarmbetennelse som 28-åring eller fødsel som 30-åring.

Anonymkode: a3cd9...f68

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk difteri og giardia som 1-åring, så hadde nok dødd da.

Anonymkode: 63914...448

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde dødd i mammas mage og hun hadde nok dødd med meg. Hun fikk svangerskapsforgiftning. 

Anonymkode: 2db5c...644

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å si, vi var jo forskånet fra de fleste dødsårsaker som spedbarn. Barnedødeligheten var vel nermere 25% da. Som barn, ungdom og voksen er det ikke noen akutt skade/ sykdom som hadde tatt meg. Men er jo ikke sikkert allmentilstanden og ærnering hadde vært så bra som den har vært - så kunne jo ha blitt knerta av en forkjølelse eller influensa når som helst.
Siden gården jeg tilhører og var stor for 200 år siden, kan det jo være jeg hadde kommet godt ut av det etter datidens standard. Jeg har passert gjennomsnittlig levealder i 1820. 

Anonymkode: 40684...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spesielt høy snittalder her så langt, nei! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre fødsel revnet livmor 24 år gammel hadde livet mitt endt , blødde nesten til døde, heldigvis klarte de å redde meg og babyen, men det kostet meg muligheten til flere barn;(

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mest sannsynlig dødd før fødsel ettersom mamma måtte settes igang. Hvis jeg likevel hadde overlevd og blitt født, vil jeg antagelig dødd da jeg fødte selv som 28 åring ettersom jeg måtte ha medisiner for å stoppe blødninger da. 

Anonymkode: 482b1...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt etter hvilken klasse man var født inn i. Som kongelig eller adel tror jeg ville klart meg fint for 200 år siden og antagelig levd med bedre helse enn hva jeg gjør nå. Fattig ville jeg vært glad om jeg ble 60?

Anonymkode: 3131b...4b8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok ikke vokst opp og blitt særlig eldre enn noen få år. 

Lungebetennelse hadde nok blitt min død. 

Anonymkode: b9915...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trolig ved fødsel- er født for tidlig. Eller av lungebetennelse da jeg var 3. Alternativt etter en spontanabort med påfølgende stor blødning som krevde blodoverføring som 30-åring, eller etter fødsel nr 2 da jeg var 35, siden jeg fikk livmorbetennelse som krevde behandling. De daua jo som fluer av sistnevnte før. Mange muligheter her...

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødsel når jeg var 21 år. Svangerskapsforgiftning som hadde tatt meg. Mulig brokken min hadde tatt meg å. Da var jeg 12 år kanskje. 

Anonymkode: 32883...0e9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg mistenker at jeg hadde vært død etter en alvorlig nyrebekkenbetennelse da jeg var 21 år. 

Hva med dere? Uten den moderne legevitenskapen hadde mange av oss vært død for lengst 

Samme, gikk ikke så langt at det ble alvorlig, men uten antibiotika tilgjengelig kunne det sikkert blitt det. Var 17-18. 

Anonymkode: 0bfd8...afa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 42, og har ikke opplevd noe som hadde tatt livet av meg.  

Men jeg hadde vært barnløs, jeg hadde slitt med spenninger i kjeve og hodepine (operert kjeve), jeg hadde hatt store smerter med visdomstenner, og jeg ville ikke sett mer enn en meter foran meg. 

Anonymkode: 9098f...79c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...