Gå til innhold

Soverom og kaldt ute: åpen/kaldt eller lukket/fukt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer har alltid et dilemma. 

Luften på soverommet blir tett og det kommer dråper på innsiden av vinduet om vi har vinduet lukket - til troas for utluftning før leggetid. Men det holder varmen.

Om vi sover med vinduet åpent så holder det seg friskt men blir j*vla kaldt, og når vi da står opp så las ofte døra stå åpen og ekstra strøm brukt til oppvarming. (Det blir ikke reelt at den døren bare holdes lukket).

Om vi skal ha en natts søvn med vindu lukket men uten at lufta blir tung og fuktig, er det da man har en sånn de-fukter eller lignende?

Noen andre som har funnet en god løsning på dette dilemmaet? 😆

Anonymkode: c60c8...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lukket og fuktig dreper ikke bare søvnen deres, men også risiko for fukt øker betraktelig. 

Dere får skaffe varmere dyner, eller sove med døren åpen når vinduet er lukket. 

Anonymkode: 378e0...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sover med vindu oppe uansett hvor kaldt det er. Har dere skikkelige vinterdyner? 

Anonymkode: 3d4a4...9e2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sov med døren åpen og vindu igjen. Det gjør jeg når det blir skikkelig kaldt. 

Anonymkode: bdd34...037

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om vi sover med vinduet åpent så holder det seg friskt men blir j*vla kaldt, og når vi da står opp så las ofte døra stå åpen og ekstra strøm brukt til oppvarming. (Det blir ikke reelt at den døren bare holdes lukket).

Se til at det blir reelt. Lås den, eller få auto-lukk på. 

Anonymkode: 90b78...1b3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skikkelig vinterdyne, og bytter ut sommerdynen med den sånn ca i november. Deilig og varmt under dyna, null problem å sove med vinduet åpent året rundt. Jeg fikser ikke sove med vinduet lukket!

Hvis dere klager på at det blir kaldt å sove med vinduet åpent, har dere for dårlige dyner. Kjøp vinterdyner!  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (2 minutter siden):

Jeg har skikkelig vinterdyne, og bytter ut sommerdynen med den sånn ca i november. Deilig og varmt under dyna, null problem å sove med vinduet åpent året rundt. Jeg fikser ikke sove med vinduet lukket!

Hvis dere klager på at det blir kaldt å sove med vinduet åpent, har dere for dårlige dyner. Kjøp vinterdyner!  

Samme her. For å sove godt året gjennom må man bytte dyner. I overgangsfasen bruker vi sengeteppe eller pledd i fotenden. Er det ekstra kaldt, som i under -15, så står bare vinduet såvidt på gløtt. Men i natt var det bare ca 0, så da har to vinduer stått helt åpne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på fukt i boligen når dere sover med vinduet åpent. Kald luft gir kondens mot varme, og når vinduet er helt åpen og veggene på soverommet blir skikkelig kalde, da kan man få mugg lengre inne i boligen. Les nederste svaret her:

https://www.nrk.no/nordland/sove-med-vinduet-apent-eller-igjen_-dette-sier-ekspertene-1.16223839

Anonymkode: a0863...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Pass på fukt i boligen når dere sover med vinduet åpent. Kald luft gir kondens mot varme, og når vinduet er helt åpen og veggene på soverommet blir skikkelig kalde, da kan man få mugg lengre inne i boligen. Les nederste svaret her:

https://www.nrk.no/nordland/sove-med-vinduet-apent-eller-igjen_-dette-sier-ekspertene-1.16223839

Anonymkode: a0863...b15

Vi har sovet med soveromsvinduet åpent i 20 år :) Og før det som singel, og før det på jenterommet. 

Har alltid bodd skikkelige steder, med riktig ventilasjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leier eller eier dere? Dersom dere leier hadde jeg begynt å se etter ny bolig nå :) Eier dere kan dette fikses. Hadde ikke sovet med lukket vindu.

Anonymkode: 9e52f...9f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover aldri med vinduet åpent, men har avfukter og har ikke en dråpe på vinduet. Anbefales😊

Anonymkode: 3601f...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er vinduet kun igjen hvis det er meldt storm eller orkan.

Anonymkode: 2d74f...a18

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Her er vinduet kun igjen hvis det er meldt storm eller orkan.

Anonymkode: 2d74f...a18

Samme her, og kun hvis det er den vindretningen som treffer rett på soveromsvinduet. Blir helt tett i luftveiene hvis jeg må sove i et rom der jeg ikke kan ha vinduet åpent.

Anonymkode: 691c4...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg og samboer har alltid et dilemma. 

Luften på soverommet blir tett og det kommer dråper på innsiden av vinduet om vi har vinduet lukket - til troas for utluftning før leggetid. Men det holder varmen.

Om vi skal ha en natts søvn med vindu lukket men uten at lufta blir tung og fuktig, er det da man har en sånn de-fukter eller lignende?

Noen andre som har funnet en god løsning på dette dilemmaet? 😆

Hvorfor lukker dere døra når dere lukker vinduet? 
Åpen dør, og luftsirkulasjon skulle vel logisk sett bety mindre fukt. 
Men hvilken lufteventiler har du? Årstall for huset ble bygd? 

Anonymkode: 84b88...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere trenger bare å ha vinduet ørlitt på gløtt for å få inn jevnt med frisk luft. Bruk gode vinterdyner, og sengeteppe over. Hvis du er ekstra frostpist så kjøp varmeteppe til å ha under lakenet, eventuelt en god varmepose (fås kjøpt på apotekene nå).

Hvis dere må ha vinduet lukket, ville jeg ha sovet med åpen dør ut til resten av leiligheten.

Anonymkode: 62daa...a5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lukker kun vinduet dersom det blåser fryktelig, og tidligere synes min mann det var fryktelig kaldt på vinteren. Såpass at han sov med tykke klær innimellom, med hetten på hodet. Så vi investerte i veldig gode dyner, og problemet forsvant. 

Det vil si, dyna han elsker ble for varm for meg, så nå har vi vinterdyner med ulik tykkelser. Da et begge fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal du ha vinduet lukket, så må døren stå åpen. Jeg lukker vinduet når det er kaldt, men døren står på gløtt, og friskluftsventil åpen. Har dog både lukket ventil og dør i noen tilfeller, har ikke blitt fukt på soverommet.. Så det høres ikke helt bra ut.

Anonymkode: 0fd3a...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...