Gå til innhold

Pleier du å se i øynene til tilfeldige forbipasserende?

askjiir

Anbefalte innlegg

Ja, det gjør jeg. Jeg bor alene, så det er godt å få mennskelig kontakt når jeg er ute :) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, gjør ikke det etter en ubehagelig opplevelse.. ble antastet av samme person like etterpå. Så derfor ser jeg ikke så nøye på folk man møter på gata nei. Gir feil signaler og man vet ikke hva den andre tenker. 

Anonymkode: 93291...89a

Visstnok skal det være lurt å møte blikket hvis man er redd for å bli overfallvoldtatt eller lignende. Husker ikke hvor jeg leste det, men det handler om to ting

1) man virker mer selvsikker og mindre usikker/svak

2) man er mer en «person» – et menneske og individ med tanker og følelser – noe som kan gjøre det vanskeligere for visse folk å overfalle

Men da er det snakk om et alvorlig og trygt blikk (ev. et nikk), og ikke lange, «flørtende» blikk, ei heller et usikkert, flakkende blikk.

Uansett: Så leit at du har den erfaringen. Man vet jo ikke om det var blikket som gjorde det, kan hende han hadde antastet deg uansett, dessverre. Men det blir jo bare spekulasjoner. 

Anonymkode: f36a7...681

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
askjiir skrev (1 time siden):

Nei hvorfor skal man? Det kan bli oppfattet som creepy.

For å etablere dominanse.

Anonymkode: 34f57...eb1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Visstnok skal det være lurt å møte blikket hvis man er redd for å bli overfallvoldtatt eller lignende. Husker ikke hvor jeg leste det, men det handler om to ting

1) man virker mer selvsikker og mindre usikker/svak

2) man er mer en «person» – et menneske og individ med tanker og følelser – noe som kan gjøre det vanskeligere for visse folk å overfalle

Men da er det snakk om et alvorlig og trygt blikk (ev. et nikk), og ikke lange, «flørtende» blikk, ei heller et usikkert, flakkende blikk.

Uansett: Så leit at du har den erfaringen. Man vet jo ikke om det var blikket som gjorde det, kan hende han hadde antastet deg uansett, dessverre. Men det blir jo bare spekulasjoner. 

Anonymkode: f36a7...681

Takk for innspillet. Var jeg som hadde den erfaringen over. Viktige poeng du kommer med. Jeg tror nok jeg var et offer fordi jeg var naiv og veldig usikker på meg selv den perioden og klarte ikke helt å skille mellom gode eller dårlige intensjoner, viste nok det med kroppsspråket muligens og alt, har nok vokst en del på denne erfaringen og faktisk facet vedkommende i ettertid da jeg tilfeldig traff hen på byen. Gikk da rett bort og konfronterte vedkommende som ble helt satt ut, hehe🫣 men ser uansett ikke poenget i å se folk i øynene på gata med mindre det er noen jeg vil oppnå en kontakt med eller synes er attraktive :)

Anonymkode: 93291...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er normal høflighet og anerkjenne personen man går mot og forbi med å se de i øynene et kjapt øyeblikk. 100% naturlig for meg og syns det er mye mer creepy med folk som ikke ser en i øynene eller stirrer stivt ned el likn. 

Anonymkode: 08fb4...3bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mennesker jeg går forbi i øynene. Får jeg øyekontakt så smiler jeg til dem. Smiler de tilbake så blir jeg glad 😄. Det er koselig 💕

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det gjør jeg, men jeg kaster kun et raskt blikk og så ser jeg i retningen jeg skal igjen.

Fordi det er naturlig for meg å se andre mennesker i øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, det er normal høflighet og anerkjenne personen man går mot og forbi med å se de i øynene et kjapt øyeblikk. 100% naturlig for meg og syns det er mye mer creepy med folk som ikke ser en i øynene eller stirrer stivt ned el likn. 

Anonymkode: 08fb4...3bc

Det er jo ikke sikkert de ønsker at du glor på dem.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
askjiir skrev (2 timer siden):

Jeg kunne forresten godt tenkt meg å se fremmede forbipasserende I øynene, men er redd for å få negative signaler tilbake.

Se dem i øynene og gi dem et enkelt og varmt smil. Du skal se de fleste smiler tilbake. Noen gjør det ikke, men ikke fortvil.

Anonymkode: 558d6...2d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det virker risikabelt spør du meg, skjønner ikke helt hvorfor så mange gjør det. Jeg har lyst, men tør ikke.

Hva er det verste som kan skje? Jeg har gjort dette i år, fordi jeg liker folk og fordi jeg tenker at de synes det er hyggelig med et smil. Det gjør jeg i hvertfall, så jeg vil glede dem og. Det verste som har skjedd meg er at noen ikke har smilt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg tenker mer i by setting der du ikke kjenner folk.

Der kan det bli slitsomt. Kan jo ikke se på alle og det er så mange der ute 😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Der kan det bli slitsomt. Kan jo ikke se på alle og det er så mange der ute 😅

Ja ikke sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
askjiir skrev (16 minutter siden):

Det er jo ikke sikkert de ønsker at du glor på dem.

Glo er noe annet. Å se på noen i det man går forbi hverandre og kanskje også sende et smil er helt normalt. Hvis intensjonen din er god og du gjør det for å glede, så pleier de å føle det. Å anerkjenne et annet menneskes eksistens på en sånn positiv måte kan ikke være creepy.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som regel ja.

På litt avsides steder hilser jeg gjerne også. Bor på landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å etablere dominanse.

Anonymkode: 34f57...eb1

Lol

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man risikerer å få fiendtlige reaksjoner.

Og så?

Anonymkode: 96626...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og så?

Anonymkode: 96626...7fb

Det går utover selvtilliten og selvfølelsen. Humøret generelt.

Endret av askjiir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

senior skrev (7 minutter siden):

Som regel ja.

På litt avsides steder hilser jeg gjerne også. Bor på landet.

På landet er det forståelig. Her er det snakk om større byer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gjør det når jeg er ute på dagtid, går et sted med lite folk og det kommer et menneske gående mot meg. Da får jeg øyekontakt og "smilehilser", noe annet virker for meg uhøflig. Da må jeg liksom bevisst unngå å se på den andre personen, og det virker mer rart enn å gi et lite nikk eller smil, synes jeg.

Jeg gjør ikke dette når jeg går rundt i folksomme områder. 

Anonymkode: aa23c...b80

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør du det?

Eg kan til og med smile til ukjente på gata. Forstår at det ikkje er ok i Oslo. Men eg bur "på landet". Syns det er gode grunner til å sjå andre medmenneske. Og smile til dei som kan trenge eit smil. 

Tenk om den du passerer ikkje har nokon andre i livet sitt, og ingen sosiale møtepunkt. Smiler mest til gamle menneske.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...