AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:40 #21 Del Skrevet lørdag kl 11:40 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Når man har barn, eller ikke skal reise til andre, så er det mye ekstraarbeid å stelle til jul. På toppen av vanlig fulltidsjobb og oppfølging av barn. Jeg stresset ikke med jul da jeg var i 20-årene. Da kjøpte jeg noen julegaver, og reiste hjem til mine foreldres jul. Nå er det jeg som lager jul. Mye jobb. Anonymkode: 61a55...7a3 Hvorfor mener du barn er «mye ekstraarbeid»? Barna gleder seg til leker, godteri og fri fra skolen. De driter loddrett i om gavene er pakket pent inn eller puttet i en striesekk med sløyfe på, de ville trolig blitt super-happy for grandis eller taco på julaften og hver eneste øvrige dag, de legger ikke engang merke til om huset er vasket, og julepynt? La dem ta det til det nivået de liker. En tur på kiwi, noe leker fra netthandel. Og - barnas jul er ferdig. Så hvordan er «barn» en kilde til stress? Er det ikke egentlig din iver etter å kunne skryte av deg selv til andre voksne som er greia? Og i så fall: hva med å lære deg selv at det har negativ verdi? Så kan barna dine lære den samme viktige leksen fra deg, heller enn å måtte lære seg selv det. Anonymkode: c2cf0...4ff 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:43 #22 Del Skrevet lørdag kl 11:43 Mine tips til dere som synes det er stressende: Begrens hvem man feirer med, hvor man feirer og hvem som skal få gaver. Her i huset feirer vi alltid hjemme, kun kjernefamilien og et par besteforeldre. Kun de som feirer sammen gir hverandre gaver. Gavene er beskjedne, Max 500. (Det er viktig å gjøre sånne «regler» krystallklare så tidlig som mulig. Ikke åpne for diskusjon). Jeg baker ikke, bakte kun pepperkaker da barna var små og syntes det var gøy. Vasker ikke mer enn vanlig. Pynter ikke spesielt. Juletre, musikk blomster, røkelse og levende lys gir julestemning i massevis. Roen og samværet er det viktigste i jula. Anonymkode: 2ae68...cc1 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:47 #23 Del Skrevet lørdag kl 11:47 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor mener du barn er «mye ekstraarbeid»? Barna gleder seg til leker, godteri og fri fra skolen. De driter loddrett i om gavene er pakket pent inn eller puttet i en striesekk med sløyfe på, de ville trolig blitt super-happy for grandis eller taco på julaften og hver eneste øvrige dag, de legger ikke engang merke til om huset er vasket, og julepynt? La dem ta det til det nivået de liker. En tur på kiwi, noe leker fra netthandel. Og - barnas jul er ferdig. Så hvordan er «barn» en kilde til stress? Er det ikke egentlig din iver etter å kunne skryte av deg selv til andre voksne som er greia? Og i så fall: hva med å lære deg selv at det har negativ verdi? Så kan barna dine lære den samme viktige leksen fra deg, heller enn å måtte lære seg selv det. Anonymkode: c2cf0...4ff Ikke meg du siterer. Barn er ikke stress, men glede. Og med det innebærer førjulstiden juleverksted hos venner, skoleavslutning, lucia - med antrekk og utstyr, pakkekalender på skole, juleavslutning på fritidsaktiviteter. Tenning av julegran og adventskalender. Turistforeningens ute-arrangement. Og, ja - pakkekalender, fine gaver, og julestrømpe. Og litt julepynt også på eget rom - et eget lite tre gir så mye glede her. Og stoltheten over julepysj og julekjole - som vises stolt frem når gjester kommer. Og maten, tradisjonene de tar med seg inn i voksenlivet. Når jeg og mannen nå planlegger vår jul, er det med retter vi har vokst opp med, til gitte tider, og gode barndomsminner. Ikke taco foran TV. Får vondt av barn med foreldre som "reduserer stress" gjennom å ikke lage en magisk jul for dem. Anonymkode: 3ee69...c36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:53 #24 Del Skrevet lørdag kl 11:53 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Familie, forventninger og press. Mye usunn familiedynamikk. Ikke minst kjerringer med selvpålagte krav som ingen ende tar. Som ødelegger for dem selv og alle rundt dem. Anonymkode: ace3b...b80 Dette 100% Anonymkode: 2d452...01e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:53 #25 Del Skrevet lørdag kl 11:53 Det er nok hva man gjør det til selv tenker jeg. Vi stresser minst mulig egentlig. Det eneste vi "krangler" om i vår familie, er hva som regnes som julefilm og ikke 😅 Vi feirer julaften med den ene siden og første med den andre. Resten av julen slapper vi av. Koser oss både ute og inne. Gøy om det kommer snø, men ikke noe vi forventer. Kanskje drar vi en tur på hytta, eller ikke. Alle er enig om at det bare er barna som får gaver. Vi voksne ser ikke behovet. Koselig å se hva ungene får. God mat og god prat. Ferie og avslapping. 🤩 Anonymkode: 4fb9d...471 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:54 #26 Del Skrevet lørdag kl 11:54 Jeg koser meg med jula jeg, pynter litt dann og vann, vasker litt dann og vanm og, og handler det meste på nett iløpet av hele året. I år blir vi bare tre stk hjemme, så da blir det pyjamasjul og slaraffenliv, tegnefilm, god mat og gaver. Eneste jeg virkelig hater, er å pakke inn gaver, det blir jeg bare sint og utslitt av. Resten skurer og går og tar en etter innfallsmetoden. Anonymkode: b1d71...c1d 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet lørdag kl 11:54 #27 Del Skrevet lørdag kl 11:54 Jeg synes det kunne være litt stress for bare noen få år siden, da var det gavekaos uten like rundt mannens familie (som liksom var min jobb å organisere). Bortsett fra det synes jeg ikke det er stress. Hjelper såklart også å ha en jobb der jeg kan ta fri siste uka før jobb og hele romjula 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:02 #28 Del Skrevet lørdag kl 12:02 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Barn er ikke stress, men glede. Og med det innebærer førjulstiden juleverksted hos venner, skoleavslutning, lucia - med antrekk og utstyr, pakkekalender på skole, juleavslutning på fritidsaktiviteter. Tenning av julegran og adventskalender. Turistforeningens ute-arrangement. Og, ja - pakkekalender, fine gaver, og julestrømpe. Og litt julepynt også på eget rom - et eget lite tre gir så mye glede her. Og stoltheten over julepysj og julekjole - som vises stolt frem når gjester kommer. Og maten, tradisjonene de tar med seg inn i voksenlivet. Når jeg og mannen nå planlegger vår jul, er det med retter vi har vokst opp med, til gitte tider, og gode barndomsminner. Ikke taco foran TV. Får vondt av barn med foreldre som "reduserer stress" gjennom å ikke lage en magisk jul for dem. Anonymkode: 3ee69...c36 Min barndoms juler var magiske, og vi hadde knapt en brøkdel av alt du nevner her. Juleverksted hos venner, nei, lucia, nei, pakkekalender, nei, juleavslutning på fritidsaktiviteter, nei. Tenning av julegran ja, men tar jo ett sekund å skru på. Turistforeningens ute-arrangement har jeg aldri hørt om. Eget juletre, nei, julepysj var heldigvis ikke en greie da og har fortsatt ikke blitt det. Julekjole ja, men var ingen greie man viste frem og var stolt av. Går mer avslappet kledt i julen som voksen, men altså heldigvis ikke så avslappet som pysj. Tradisjonell julemat var jeg aldri glad i, og har derfor droppet det senere. TV har vært en viktig del av julen hele mitt liv, Donald, Askepott, Julestjernen, Skomakeren og Karl Bertil. Oppsummert - julemagi er hva man gjør det til, det finnes ingen fasit. Anonymkode: a1d8c...03f 2 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:04 #29 Del Skrevet lørdag kl 12:04 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min barndoms juler var magiske, og vi hadde knapt en brøkdel av alt du nevner her. Juleverksted hos venner, nei, lucia, nei, pakkekalender, nei, juleavslutning på fritidsaktiviteter, nei. Tenning av julegran ja, men tar jo ett sekund å skru på. Turistforeningens ute-arrangement har jeg aldri hørt om. Eget juletre, nei, julepysj var heldigvis ikke en greie da og har fortsatt ikke blitt det. Julekjole ja, men var ingen greie man viste frem og var stolt av. Går mer avslappet kledt i julen som voksen, men altså heldigvis ikke så avslappet som pysj. Tradisjonell julemat var jeg aldri glad i, og har derfor droppet det senere. TV har vært en viktig del av julen hele mitt liv, Donald, Askepott, Julestjernen, Skomakeren og Karl Bertil. Oppsummert - julemagi er hva man gjør det til, det finnes ingen fasit. Anonymkode: a1d8c...03f Jeg vokste opp på 80- og 90-tallet. Det var pakkekalender i skolen, og hjemme. Lucia. Juleavslutning fritidsaktiviteter. Pynt på barnerommet. Pysj var ikke en greie nei, men gir stjerner i øynene her nå. Og jeg var stolt over antrekket da gjestene kom. En magisk tid. Og nå gjør jeg det samme for mine. Anonymkode: 3ee69...c36 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:06 #30 Del Skrevet lørdag kl 12:06 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vokste opp på 80- og 90-tallet. Det var pakkekalender i skolen, og hjemme. Lucia. Juleavslutning fritidsaktiviteter. Pynt på barnerommet. Pysj var ikke en greie nei, men gir stjerner i øynene her nå. Og jeg var stolt over antrekket da gjestene kom. En magisk tid. Og nå gjør jeg det samme for mine. Anonymkode: 3ee69...c36 Der har man kanskje essensen, at man synes det man selv har vokst opp med er magisk og vil bringe det videre. Enten man har hatt mye eller lite. Anonymkode: a1d8c...03f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:08 #31 Del Skrevet lørdag kl 12:08 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Der har man kanskje essensen, at man synes det man selv har vokst opp med er magisk og vil bringe det videre. Enten man har hatt mye eller lite. Anonymkode: a1d8c...03f Hva legger du i å ha lite, og ha mye? Man kan jo skape mye magi og innhold, selv med dårlig råd. Jeg snakker om latskap, og at foreldre skal slippe "stress". Anonymkode: 3ee69...c36 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:09 #32 Del Skrevet lørdag kl 12:09 AnonymBruker skrev (1 time siden): Får høre så ofte at folk stresser med ditt og datt til jul. Hva er alt dere gjør som er så stress? Anonymkode: 006fe...1a9 Jobb. Det er alltid en del ekstra som skjer på jobb før jul. På privaten gidder jeg ikke å stresse. Jeg starter tidlig med julegavene, så de er jeg snart ferdig med. Jeg verken baker masse eller vasker rundt til jul, så når jeg tar juleferie om halvannen uke, så blir det bare enkel helgevask og pynting av juletre, så gidder jeg ikke mer. Har ei vaskegal stemor med støv på hjernen som stresser seg omtrent ihjel hver jul, og sånn vil jeg ikke være! Det gidder jeg ikke. Anonymkode: 08710...a2f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:10 #33 Del Skrevet lørdag kl 12:10 For meg er julen kun kos. Har aldri stresset ett sekund. Men, selvsagt, vi feirer ikke hjemme hos oss, men oss foreldrene mine. Så det er de som står for maten. Gaver, unger, planlegging, reisevei, etc, har jeg aldri sett på som stressende. Det er jo bare kos hele pakka! Anonymkode: dfc09...111 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:11 #34 Del Skrevet lørdag kl 12:11 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva legger du i å ha lite, og ha mye? Man kan jo skape mye magi og innhold, selv med dårlig råd. Jeg snakker om latskap, og at foreldre skal slippe "stress". Anonymkode: 3ee69...c36 Snakker ikke om det materielle, men om å ha en haug tradisjoner vs noen få. Du ramset jo opp mange ting vi aldri har hatt eller savnet i min familie. Det betyr ikke at foreldrene mine var late. Anonymkode: a1d8c...03f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:13 #35 Del Skrevet lørdag kl 12:13 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Alt dette velger du jo selv. Anonymkode: 2ae68...cc1 Hvor lettvint er det ikke på KG.... Tenk om alt hadde vært så enkelt her i livet at "det velger du selv" det er noe som heter famiie, kolleger, foreldre, barn - og et samfunn. Man innretter seg og gjør sitt beste for omgivelsene. Selvsagt kan man gi totalt blaffen, men det gjør ikke de fleste. Anonymkode: 79d5f...3c0 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:18 #36 Del Skrevet lørdag kl 12:18 Har heller aldri forstått dette stresset. Vi har fire barn, to katter og 100% jobb begge to. Vi alle sjekker om vi har juleantrekk i november ca. Hvis ikke handler vi på nett. Vasker ned grundig 1.desember og da hjelper alle til. Så pynter vi, igjen: alle hjelper til. Så handler jeg og mannen julegaver gjennom året og jeg koser meg med å pakke det inn. Vi baker ikke syv slag, men alt vi baker gjør vi med barna. Vasker også hver uke, så ser aldri jævlig ut. Så legger vi pinnekjøttet i bløtt, og mannen lager middag mens jeg og barna er i kirka. Vi reiser på korte familiebesøk mens han lager dessert. Så kommer vi hjem, slapper av og koser oss. De som skal spise hos oss har kommet, eventuelt har overnattet siden dagen før. Noen drikker litt vin eller øl, barna får brus, vi spiller litt brettspill og fyrer i peisen. Så spiser vi, slapper av, spiser dessert, slapper av og åpner gaver. Det er virkelig 0 stress. Vi bare koser oss. Anonymkode: 2a748...475 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:20 #37 Del Skrevet lørdag kl 12:20 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Men for all del, har et par venner som sitter i sidrumpa joggebukse med grandis på julaften, alle feirer på sitt vis 😇 Anonymkode: 1bf34...d96 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Huff, det høres stusselig ut… Da blir det jo som en hvilken som helst annen dag da jo. Da vil jeg faktisk heller stresse litt noen dager for å få planlagt litt bedre mat akkurat den ene kvelden. Anonymkode: 95af1...d34 Ikke nok julemagisk for meg heller, men stusselig synes jeg ikke det er. Kanskje er det nettopp denne formen for full avslapning som gir dem den beste jula. Jeg liker verken tradisjonell julemat (verken smaken eller strevet med å lage til) eller grandis, så jeg hadde nok gått for noe annet enkelt, f.eks. takeaway eller Fjordlands, men ellers hadde jeg lett tilbragt julaften i slarkete koseklær. Som oftest pynter jeg meg litt til middag, og så blir det julegenser eller myk julekosekjole om kvelden. Anonymkode: 08710...a2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:26 #38 Del Skrevet lørdag kl 12:26 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvor lettvint er det ikke på KG.... Tenk om alt hadde vært så enkelt her i livet at "det velger du selv" det er noe som heter famiie, kolleger, foreldre, barn - og et samfunn. Man innretter seg og gjør sitt beste for omgivelsene. Selvsagt kan man gi totalt blaffen, men det gjør ikke de fleste. Anonymkode: 79d5f...3c0 Det er ikke snakk om lettvint, men at man faktisk har et valg. Å ha et valg innebærer ikke at andre valg er mye bedre eller enkle å ta, bare at man står fritt til å velge hvordan man vil leve livet sitt. Man velger jo hva man legger i julemagi. For noen er det sju slag, rundvasket hus og masse julegreier, mens for andre er det lett helgevask, noen få kjøpte kaker og en enkel middag. Eller noe midt i mellom. Man kan til og med velge å være litt "kjip" og skippe arrangementer for både seg selv og barna. Det er ikke et enkelt valg, men man har faktisk det valget. Anonymkode: 08710...a2f 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:28 #39 Del Skrevet lørdag kl 12:28 AnonymBruker skrev (1 time siden): Får høre så ofte at folk stresser med ditt og datt til jul. Hva er alt dere gjør som er så stress? Anonymkode: 006fe...1a9 Jeg stresser heldigvis ikke lengere. Vi er kun 4 stk i hele julen. Meg, mann og 2 tenåringer. Anonymkode: e9423...c70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:31 #40 Del Skrevet lørdag kl 12:31 Leste i en annen tråd her om julegaver at det er helt vanlig at barna får 30 julegaver. De får gaver fra morens venninne, en fra hver av søskenbarna (ikke fra familien samlet) osv osv osv. Om jeg skulle kjøpt gaver til mine venninners barn, om barna mine + meg og mine mann skulle gitt en gave hver til barnas søskenbarn fremfor at vi som familie gav en samlet gave til barnet osv, så hadde jeg stresset rundt med å måtte kjøpe sikkert 80 julegaver. Ikke faen. Noen folk er helt kokko virker det som. Og da er det ikke rart de stresser og kaver. Meg og mannen min har tre barn, alle barnas søskenbarn får en gave fra oss som familie. Jeg har ikke pakkekalender (synes det er spinnvilt med 24 gaver gjennom desember, som ender i en eneste stor gavefest på julaften), de er fornøyde med små sjokoladekalendere. Så ei på Facebook som la ut bilde av barnas pakkekalendere, hun har 5 barn, og det opplegget var helt spinnvilt. Anonymkode: bb788...19f 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå