Gå til innhold

Hva er det folk stresser sånn med til jul?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får høre så ofte at folk stresser med ditt og datt til jul. Hva er alt dere gjør som er så stress? 

Anonymkode: 006fe...1a9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Familie, forventninger og press.

Mye usunn familiedynamikk.

Ikke minst kjerringer med selvpålagte krav som ingen ende tar. Som ødelegger for dem selv og alle rundt dem.

Anonymkode: ace3b...b80

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har barn, eller ikke skal reise til andre, så er det mye ekstraarbeid å stelle til jul. På toppen av vanlig fulltidsjobb og oppfølging av barn.

Jeg stresset ikke med jul da jeg var i 20-årene. Da kjøpte jeg noen julegaver, og reiste hjem til mine foreldres jul.

Nå er det jeg som lager jul. Mye jobb. 

Anonymkode: 61a55...7a3

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på om man har mye familie og venner, barn, og mye som skjer rundt jul. Eller ikke. Som enslig var jula null stress. 

Men nå er det jo mange titalls gaver, som skal til 10+ ulike hjem. Man ønsker å spise og drikke god mat, som må bestilles inn i god tid. Det er flere julebord både på meg og mannen, og mange juleavslutninger og arrangement. Og for å glede oss selv, barn/venner/familie ønsker vi jo også å ha et julepyntet og rent hjem, og god mat laget fra bunnen. 

Men i motsetning til innlegget over har jeg en fungerende mann, som synes familie og jul er viktig. Så i og med at vi er to som drar lasset sammen, og er tidlig ute, er det ikke stress. 

Anonymkode: 3ee69...c36

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er mye som skjer? De fleste lever vel travle liv i utgangspunktet, når du da får 15 ekstra ting på en måned så blir det mye?

Anonymkode: 461ac...1c8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på alle innleggene på kg, at mange tilbringer julen med folk de ikke ønsker å tilbringe julen med. 

Anonymkode: a1d8c...03f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har heller aldri skjønt hva det stresset består i. 

Anonymkode: 2ae68...cc1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi senka skuldrene og tenker at jul blir det uansett. Både meg, mannen og ene sønnen er midt i eksamenstida. Har fått opp julegardiner, stjerner og noe lys på utsiden, resten får vente. Tror jaget om at alt skal være så perfekt er det som gjør mange stresset. 

Anonymkode: dfbae...5be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress er hva man gjør det til. Jeg er alenemor og jeg stresser ikke. Likevel får vi alltid en koselig jul. Skal du ha all mulig mat, bake all verdens av kaker og kjøpe gaver til et helt kompani så forstår jeg at det blir stress. Jeg velger å planlegge i god tid og ikke gjøre så mye ut av ting. Derav blir det en super koselig jul uten stress og perfeksjon. I tillegg får jeg tid til frivillighetsarbeid som setter et godt eksempel for barna.

Anonymkode: fc7ac...bb1

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Familie, forventninger og press.

Anonymkode: ace3b...b80

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nå er det jeg som lager jul. Mye jobb. 

Anonymkode: 61a55...7a3

Da er jo stresset noe man legger opp til selv. Julen trenger ikke å være stress, hvis man ikke lar seg selv påvirke eller sammenligne seg med andre. Juster forventningene. Sett grenser. Så enkelt altså

Anonymkode: b0f02...4f9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som tar mye tid er å planlegge, finne, kjøpe og pakke inn julegaver til hele familien. Jeg syns det er kjempekoselig og magisk når jeg finne gaver som jeg VET at folk kommer til å elske. Det tar også tid å julepynte huset. I tillegg så skal all julemat handles inn, forberedes og tilberedes. Ungene skal ha fine klær som passer, også kommer alltid storfamilien på besøk et par ganger i løpet av desember. Da lager vi pepperkakehus og lussekatter, har juleverksted osv. Kjempekoselig, jeg elsker jula 🥰 Men for all del, har et par venner som sitter i sidrumpa joggebukse med grandis på julaften, alle feirer på sitt vis 😇

Anonymkode: 1bf34...d96

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mye skydes forventninger man legger på seg selv og andre. Rett og slett. Jeg har heller aldri skjønt hva som er så stress med jul. Jeg koser meg med å gjøre huset juleklart, julegaver på han side tar han, jeg tar min og det som er felles ordner vi sammen. Planlegger mat og mathandel sammen. Enkelt forklart koser vi oss med forberedelsene til VÅR jul, hva andre skal er ikke vårt problem. Det er oss selv og våre unger vi har ansvar for tross alt, å ta seg vann over hodet for å spille inn julefilm er jo veldig bortkastet.

Anonymkode: cb53f...f90

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen av oss har mye ekstra ansvar og forpliktelser i forbindelse med julen og ikke partnere som tar så mye ansvar for det som skal ordnes. Jeg har ekstra mye jobb både i desember og januar, gjerne 2-3 timer ekstra hver dag. I løpet av desember har vi juleselskaper som totalt utgjør 80-90 personer til sammen disse dagene. Det er jeg som handler inn og lager maten, hus skal pyntes, nye klær skal kjøpes inn, frisørtimer til meg og barna skal ordnes. Det skal bakes, gjennomføres avslutninger, gå på konserter og julekonserter, hus skal vaskes og pakker til ca 30 stk kjøpes inn og leveres ut. Synes ikke det er veldig rart at man blir litt stresset, det blir i alle fall jeg noen dager i desember..

Anonymkode: c7f9a...8d3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen av oss har mye ekstra ansvar og forpliktelser i forbindelse med julen og ikke partnere som tar så mye ansvar for det som skal ordnes. Jeg har ekstra mye jobb både i desember og januar, gjerne 2-3 timer ekstra hver dag. I løpet av desember har vi juleselskaper som totalt utgjør 80-90 personer til sammen disse dagene. Det er jeg som handler inn og lager maten, hus skal pyntes, nye klær skal kjøpes inn, frisørtimer til meg og barna skal ordnes. Det skal bakes, gjennomføres avslutninger, gå på konserter og julekonserter, hus skal vaskes og pakker til ca 30 stk kjøpes inn og leveres ut. Synes ikke det er veldig rart at man blir litt stresset, det blir i alle fall jeg noen dager i desember..

Alt dette velger du jo selv.

Anonymkode: 2ae68...cc1

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her er det mye du ikke må gjøre. Du velger jo dette selv.

Anonymkode: fc7ac...bb1

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stresser ikke så veldig. Gjør ferdig gaver i november. Baker et par slag. Pynter litt fra midt i desember, treet lillejulaften. Lager et par sorter pålegg. Bor i nord, det er mørkt, så bare vanlig vask.

Det jeg syns er mest stress, er å handle inn mat og drikke, så det må mannen gjøre 🙂.

Det som stresser meg, er hvis vi har overnattingsgjester i jula. Blir lite tid å slappe av i romjula da. For da liker jeg å bare sløve.

Anonymkode: ae21d...9b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror mye skydes forventninger man legger på seg selv og andre. Rett og slett. Jeg har heller aldri skjønt hva som er så stress med jul. Jeg koser meg med å gjøre huset juleklart, julegaver på han side tar han, jeg tar min og det som er felles ordner vi sammen. Planlegger mat og mathandel sammen. Enkelt forklart koser vi oss med forberedelsene til VÅR jul, hva andre skal er ikke vårt problem. Det er oss selv og våre unger vi har ansvar for tross alt, å ta seg vann over hodet for å spille inn julefilm er jo veldig bortkastet.

Anonymkode: cb53f...f90

Nja.... Vi planlegger i god tid, huset er alt vasket ned og alle gaver på plass, all mat er bestilt eller planlagt kjøpt. Og vi storkoser oss med dette. Lage vår jul. 

Men stress kan likevel skje. Jeg skulle på julebord i går, alt var planlagt, men plutselig er det en pakke som er glemt hentet på posten med siste utleveringsdag, en leveranse av mat hjemme, førjulsaktivitet med små venner, samt familie på besøk i byen som ville innom med gaver. Da er det litt høy puls på meg og mannen et-par timer. Men så er alt kos igjen. 

Anonymkode: 3ee69...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg står trygt i mine valg for å gjøre julen minst mulig plagende.

det lages ikke pakkekalender her i hus og vi har gavefri julaften. Kun barn som får gaver.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det som tar mye tid er å planlegge, finne, kjøpe og pakke inn julegaver til hele familien. Jeg syns det er kjempekoselig og magisk når jeg finne gaver som jeg VET at folk kommer til å elske. Det tar også tid å julepynte huset. I tillegg så skal all julemat handles inn, forberedes og tilberedes. Ungene skal ha fine klær som passer, også kommer alltid storfamilien på besøk et par ganger i løpet av desember. Da lager vi pepperkakehus og lussekatter, har juleverksted osv. Kjempekoselig, jeg elsker jula 🥰 Men for all del, har et par venner som sitter i sidrumpa joggebukse med grandis på julaften, alle feirer på sitt vis 😇

Anonymkode: 1bf34...d96

Huff, det høres stusselig ut… Da blir det jo som en hvilken som helst annen dag da jo. Da vil jeg faktisk heller stresse litt noen dager for å få planlagt litt bedre mat akkurat den ene kvelden. 

Anonymkode: 95af1...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...