Gå til innhold

Er det slik menn er skrudd sammen? Diskusjon med kompis om menns reaksjon på voldtekt av dama

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det bør han. Men ofte tar det lang tid før de greier å forstå de brå endringene i følelsene sine. Dette er skamfullt og ikke det de vil belaste en nylig voldtatt partner med med det første. 

Og ting kan selvsagt gå seg til også. Med eller uten hjelp.

Anonymkode: d6939...df8

Nei da. Ikke vær feig, si det rett ut. "Jeg skiller meg fra kona fordi hun har blitt skitten og ekkel etter voldtekten".

Anonymkode: 9a95b...cbb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er enig i dette. Det er basert på egne og andre kvinners opplevelser. Jeg har også hatt gode menn rundt meg i oppveksten, men jeg fikk en litt oppvåkning da jeg studerte og jobbet i et mannsdominert miljø i forhold til hvordan en del definerte overgrep og voldtekt (det var ganske snevert og mange årsaker til at noe egentlig ikke var over streken). Jeg har også blitt voldtatt av samboer.

Anonymkode: 7bafd...f3a

❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi vet det. Men saken har ofte flere sider.

Hvilke sider? At hun har seg selv å takke?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er helt vanlig å skamme seg hvis egne forsmådde følelser tar over empatien. Da søker man hjelp så man får ryddet i det. Det betyr ikke at alle andre skal vise empati for mannens følelser og han skal i hvert fall ikke blande inn dama som han må være en støtte for.

Anonymkode: 7c053...056

Helt korrekt. Men mange menn forstår ikke at de trenger hjelp. De sliter med skyldfølelse og skam for at følelsene nå er ødelagt, og de vet at partneren er helt uten skyld. Og akkurart nå trenger partneren de mer enn noensinne. Da er det tungt om følelsene er som blåst bort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilke sider? At hun har seg selv å takke?

At mannen kan miste følelser uten at verken han eller partner kan lastes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi vet det. Men saken har ofte flere sider.

Denne siden er det mannens ansvar å forvalte, ikke den fornærmede kvinnens. Skamfølelsen kommer fordi han VET at det er riktige er å støtte, være en god partner, og fokusere på at det er DAMA som har opplevd noe forferdelig. Altså oppstår skammen i skillet mellom hva man føler og hva man bør føle når man elsker noen. Dette er en skam født av et syn på etikk. Kaster man idealet om hvem man bør være for andre, så kaster man sin medmenneskelighet og samtidig sin mulighet for endring.

Dette minner meg om en drøy versjon av noen menn jeg har datet, hvor de har gjort noe som er åpenbart sårende, og når man påpeker det så skal DE har trøst for de blir så lei seg av å ha dårlig samvittighet. Med andre ord, situasjoner vendt på hodet.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Denne siden er det mannens ansvar å forvalte, ikke den fornærmede kvinnens. Skamfølelsen kommer fordi han VET at det er riktige er å støtte, være en god partner, og fokusere på at det er DAMA som har opplevd noe forferdelig. Altså oppstår skammen i skillet mellom hva man føler og hva man bør føle når man elsker noen. Dette er en skam født av et syn på etikk. Kaster man idealet om hvem man bør være for andre, så kaster man sin medmenneskelighet og samtidig sin mulighet for endring.

Dette minner meg om en drøy versjon av noen menn jeg har datet, hvor de har gjort noe som er åpenbart sårende, og når man påpeker det så skal DE har trøst for de blir så lei seg av å ha dårlig samvittighet. Med andre ord, situasjoner vendt på hodet.

Du er inne på det her. Og som sagt, dette er svært individuelt for alle menn. Noen klarer det veldig bra, andre sliter max.

Det jeg prøver å få frem er at det er viktig å være klar over at det kan skje, og passe på å ha dette i bakhodet.

Med det sier jeg takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men da får han bare gå. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er inne på det her. Og som sagt, dette er svært individuelt for alle menn. Noen klarer det veldig bra, andre sliter max.

Det jeg prøver å få frem er at det er viktig å være klar over at det kan skje, og passe på å ha dette i bakhodet.

Med det sier jeg takk.

Nei. Det gidder jeg ikke ha i bakhodet. Heller gidder jeg ikke kjøpe at dette er typisk for alle menn om det så er i varierende grad. Jeg velger å stole på en eventuell partner og det inkluderer selvfølgelig at han vil støtte gjennom meg hvis noe forferdelig skulle skje, samt at han jobber med eventuelle egoistiske impulser hvis de dukker opp, altså at han har et bevisst forhold til seg selv og er en emosjonelt moden mann. Hvis jeg skulle hatt dette i bakhodet, hadde jeg heller valgt å være singel.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg forventer at han laster seg selv for disse følelsene. Hvis han synes dette er helt ok for ham, så er det faktisk et problem. Jeg forventer at han er sterk nok til å bære sin skam, og omgjøre sine forsmådde følelsers styrke til styrke for meg og vår kjærlighet i en situasjon hvor det er så tydelig hvem det er som har blitt krenket. Er det for vanskelig for ham alene, forventer jeg at han sørger for hjelp til det. Hvis ikke han aksepterer dette så har han ikke noe i mitt liv å gjøre.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forventer at han laster seg selv for disse følelsene. Hvis han synes dette er helt ok for ham, så er det faktisk et problem. Jeg forventer at han er sterk nok til å bære sin skam, og omgjøre sine forsmådde følelsers styrke til styrke for meg og vår kjærlighet i en situasjon hvor det er så tydelig hvem det er som har blitt krenket. Er det for vanskelig for ham alene, forventer jeg at han sørger for hjelp til det. Hvis ikke han aksepterer dette så har han ikke noe i mitt liv å gjøre.

Ikke sant? Som det sies i Bibelen blant annet - kjærlighet tåler alt. Hvis man mister følelsene for kona si etter at hun har blitt utsatt for et overgrep fordi hun ikke lenger er like "ren", så var det aldri ekte kjærlighet i utgangspunktet. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men det er for øvrig veldig typisk. Forskning viser at mange menn forlater konene sine etter at konene blir syke. Andre veien er det ikke like mye.

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trolltunge skrev (1 time siden):

Hadde det vært så vel. Under rette omstendigheter (full/gal/ung/sinna?) og når kåthet tar over er det relativt mange menn som har blitt med på handlinger de aldri ville se for seg å være med på. Voldtekter har dessuten bestandig vært en del av krig også, er det fortsatt, og under de rette (feile!) omstendigheter skjer dette for mye til at det gjelder kun spesielle menn. 

Du ville ikke blitt kåt om kompisen din knullet en kvinne foran deg? Du kunne aldri latt kåthet ta over og tatt over når han var ferdig? 

Jeg tillater meg å tvile. Det er relativt vanlig at helt vanlige og oppegående mennesker blir mer dyriske i enkelte omstendigheter. 

Jeg er kvinne.

Anonymkode: f21c1...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Med det sier jeg takk.

Åja, så du mener at det re viktig at menn bør ha det i bakhodet at det KAN bli vanskelig å takle det hvis dama blir voldtatt, og dermed sørge for å skaffe seg nødvendige ressurser i forkant av et eventuelt overgrep? Ja? Litt radikalt, men det støtter jeg. 

Anonymkode: 29857...cba

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke så veldig overrasket. Menn i dag er jo etterkommere etter de mennene sim var aller flinkest til å formere seg - med eller uten samtykke. 

Anonymkode: 5f4fa...4ff

Kvinner i dag er også etterkommere etter dem.

Anonymkode: f5457...588

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men da må disse mennene akseptere at de blir valgt bort av mange kvinner. 

Menn som er kontrollerende og macho er tvert imot ganske populær på sjekkeren

Anonymkode: aca7b...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

"Han banka opp overgriperen min, men hva tenkte han på mens han gjorde det?"

Jeg skjønner ikke hvorfor det har noe å si? For en absurd logikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Menn som er kontrollerende og macho er tvert imot ganske populær på sjekkeren

Anonymkode: aca7b...1bb

Hos en viss type damer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

"Han banka opp overgriperen min, men hva tenkte han på mens han gjorde det?"

Jeg skjønner ikke hvorfor det har noe å si? For en absurd logikk.

Viktigere er det vel hvis han ikke vil røre henne fordi hun i hans øyne er skitten/i stykker/vært utro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Viktigere er det vel hvis han ikke vil røre henne fordi hun i hans øyne er skitten/i stykker/vært utro. 

Ja, da er man hjerneskadet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...