Gå til innhold

Mannen vil "flytte ut" av soverommet pga nyfødt. Urimelig?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke bare fri, hun får faktisk betalt full lønn - for å ta seg av sin egen unge.

Faren har hverken fri, eller betalt for å ta seg av ungen. 

Anonymkode: 2f30b...6f7

Full lønn? Hun får lønn for hva en vanlig arbeidsdag er, som er 8 timer. Hvem skal ta resterende timer tenker du? 

Anonymkode: 70a97...d00

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Med første kunne jeg (om jeg trengte det) legge meg kl 18.30 og far hadde ansvar for baby frem til kl 24 og jeg tok over. Han sov så på gjesterommet.

Med andremann tok jeg baby hele natten siden det var hyppig amming, far sov med eldste som fortsatt våknet flere ganger om natten. Far leverte eldste i barnehagen.

Vi så ikke poenget i at begge skulle være utslitte. Far dro det største lasset av det som måtte gjøres i huset og jeg fikk hente meg inn når jeg hadde behov. Far stod også opp med ungene begge dagene i helgen.

Anonymkode: dcc70...d36

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ønsker ikke å bli et slikt par som sover på forskjellige rom. Vi har en nyfødt som våkner veldig ofte på natt. Vi har også et barnehagebarn. Jeg er dønn sliten av mangel på søvn og syns ikke mannen skal slippe noe billigere unna. Han prøver å argumentere med at han ikke kan mate, siden jeg fullammer, men det er slitsomt for meg å skifte bleie og eventuelt hente andre ting når jeg i tillegg må amme. Jeg vil helst bare ligge der og bevege meg så lite som mulig. Han argumenter også med at han må være opplagt til jobb, kjøring og til å ta det meste med det andre barnet, men hvis jeg skal klare meg på omtrent ingen søvn, så kan vel han det også? Han er tross alt ikke lenket til baby 24/7 som meg. Jeg vil også være mer opplagt for det andre barnet hvis jeg slipper å opp for å skifte bleie osv på natta.

Anonymkode: 5a44f...1d9

Kan han ta ansvar for største og i tillegg hjelpe deg om nettene fra natt til lørdag til natt til mandag? Og ta begge mye i helger slik at du kan prøve å sove noe ut på lørdag og søndag.  Vi endte slik når vi hadde to som våknet om natta. Det ble kjedelige helg for da sov jeg(mor til ca 10-11). Da hjalp mannen om natta med det du her sier, så tok ut baby etter morgen amming og tok inn ved hehov. Så byttet vi på og han kunne få en dupp etterpå. Og resten av uka som han på et annet rom. Det var veldig kjedelig,  men fikk oss gjennom det verste. Jeg tror det er bedre med soving på forskjellige rom enn at begge går på et smell. Det er også enklere å avlaste når man er mer uthvilt 

Anonymkode: d7b03...180

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi sov ikke på samme rom det første året med minstejenta. Vi hadde gått til grunne ellers. Men han måtte ta sin tørn. Jeg tok ukedager, når han jobbet, han bidro mer i helgene. Samme når på døgnet jeg fikk sove, bare jeg fikk noe søvn. 

Anonymkode: f4058...f0b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er ikke noe som ligner på å ha fri engang når man er hjemme med baby. Jeg hadde heller jobbet 24/7. 

Anonymkode: 356af...49a

Du har rett i at det ikke «ligner på fri», ettersom man har betalt full lønn. Ja det er fælt å måtte tilbringe noen måneder med sin egen unge med full lønn fra staten, norske kvinner har virkelig min aller dypeste sympati. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvert sitt rom er jo drømmen😍

Anonymkode: 7f9ef...0bb

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

La far sove, og ta seg mer av eldstemann pluss husarbeid når han kommer hjem fra jobb. Så lenge baby er av standardtypen som stort sett sover eller spiser, så er det ikke akkurat slitsomt å være hjemme i permisjon. Jeg følte at det var en laaaang ferie. TS sier ingenting om at hun har en baby med kolikk eller andre problemer.

Er det ikke litt mye syting fra småbarnsforeldre for tiden 🫣? Min mor måtte ut i jobb tre mnd etter fødsler på 60-tallet. Hun syns hun var kjempeheldig som jobbet nært hjemmet og fikk mulighet til å amme. Kvinner i jobb hadde nok søvnløse netter på den tiden også.

La ham sove på natten, så tar du deg en skikkelig ettermiddagshvil når han kommer hjem. Om baby sover på dagen, så sov da. Og legg bort mobilen, den stjeler timesvis hver dag av livet ditt. Utrolig hvor mye bedre tid man får om den er avslått.

Anonymkode: 4823f...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du har rett i at det ikke «ligner på fri», ettersom man har betalt full lønn. Ja det er fælt å måtte tilbringe noen måneder med sin egen unge med full lønn fra staten, norske kvinner har virkelig min aller dypeste sympati. 

Unger er ulike. Noen er et søtt nurk som mest sover og koser seg, andre krever mye og ofte. At damer i USA slenger ungen i barnehage etter 6 uker betyr ikke at det ikke kan kreve mye å følge opp en på få mmd.

Anonymkode: f5fc0...2e8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva er definisjonen på enkle babyer? Ja, jeg har klart og sove litt på dagtid når babyene sover. Det er ikke det samme som enkelt. Kan de ikke bare bytte da? Mor går på jobb og kjører bil  uten søvn og far blir hjemme med den vanskelige babyen uten søvn. Så ble det logisk og rettferdig og romantikk på soverommet. 

Anonymkode: b12ef...2cc

Ikke meg du svarer, men må bare kommentere. Du skjønner jo selv at mor ikke kan gå på jobb når hun ammer så den hersketeknikken kan du bare legge fra deg. På et tidspuntk skal de uansett bytte og mor skal jo saktens få gå på jobb og kjøre bil uten søvn for du kan banne på at far ikke orker å ta babyen på natt når det er hans tur til å ta over permisjonen. Kanskje ammer mor enda litt på natt sånn at hun ikke har noe valg.

Hvis man synes det er enklere å være hjemme med baby er min mening at man enten har hatt en relativt enkel baby eller har en veldig krevende jobb. Jeg er prosjektleder i et stort internasjonalt firma med store kunder og til tider høyt arbeidspress, men det er bare barnemat sammenlignet med å ta vare på sønnen vår det første året. Han sov lite og gråt masse. Vi byttet på ham hele veien, hvis ikke hadde det blir 2-3 timer spredt søvn på meg i døgnet hele permisjonen. 

Anonymkode: 51f5f...46d

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er enig i at det ikke gagner noen at begge er utslitte. Selv om jeg tror det er uunngåelig i perioder. Men tenker menn på at veldig mange kvinner allerede er utslitte av selve svangerskapet? Har dere noen anelse om hvor stort søvnmangel mange har allerede før man har født? Og er man ikke to om å ha ønsket barna? Og så i tillegg er det mange babyer som ikke sover uten konstant hjelp på dagtid, dermed får ikke mor bare lagt seg nedpå.

Det er på tide med litt mer kunnskap rundt dette, for menn. Kvinner skal være på jobb okke som mens man er gravid, fordi "å være gravid er ingen sykdom". Og søvnmangel tror dere ikke kvinner kjenner på? 

Også lurer menn på hvorfor sex uteblir og kona er sur.

TS: får dere til en fordeling, der far tar litt av morgenen før jobb + ettermiddag? Slik at begge står i det sammen, samtidig som begge også får hvilt på et tidspunkt?

Jeg har full forståelse for at man ikke ønsker separate rom, det kan kjennes sårt ut. 

Et tips er å ha en kurv ved senga med alt du trenger for natta. Så slipper du å gå noe sted ved behov for bleieskift. Og fortell at du ønsker å dele seng, og finne frem en ordning som kan fungere greit for begge, uten at kun én eller ingen får noe søvn.

Når det gjelder « gravid er ingen sykdom» er det feil, det er mange som blir sykmeldte før de føder og det er individuelt hvor tøft det er. Jo, man har gjerne søvnmangel under graviditet. Nå er jeg kvinne som svarer, og er enig i at kvinner skal vartes litt opp under graviditet . Kan til og med få legge seg på gjesterommet om mannen snorker eller man ikke får sove og vil se på tv 😅 

Rett etter fødsel så må man bestemme amme eller ikke amme. Det er fullt mulig at kvinnen pumper/ bruker erstatning og går på jobb og mannen blir hjemme. De fleste kvinner jeg kjenner liker den tåka litt, og ville ikke byttet. Det er allikevel fullt mulig. Om man vil amme så faller det jo på dama og der helt idioti at man da skal dele likt og at faren skal være våken om natta fordi mor mater. 
så burde man bli voksen selv først før man får barn. Altså « kjennes litt sårt ut « med separate rom 😅 vel, og si at du ønsker og dele seng for og finne en ordning for begge ved og tvinge han til og dele seng henger jo ikke på greip. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Da hadde du faktisk duppet av på jobb, det er klin umulig og jobbe 24/7 over tid. De som sier de « aldri sover» med baby overdriver bittelitt. Enig i at det ikke er « fri «, men fri til og sove med babyen når det lar seg gjøre . 

Jeg sov et kvarter av gangen hele det første året. Til sammen 3-4 timer i løpet av døgnet om jeg var heldig. 

Anonymkode: 356af...49a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi tok annenhver natt det første året. Den som sov på gjesterommet fikk en hel natt søvn. Vi kan fortsatt bytte på om barnet er i en fase med mye oppvåkninger. 

Vi hadde nok gått fra hverandre om vi ikke gjorde det slik. Ingen av oss tåler så lite søvn. 

Anonymkode: 1bcfa...c31

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Da hadde du faktisk duppet av på jobb, det er klin umulig og jobbe 24/7 over tid. De som sier de « aldri sover» med baby overdriver bittelitt. Enig i at det ikke er « fri «, men fri til og sove med babyen når det lar seg gjøre . 

Jeg kaller ikke å duppe av i 20 minutter sittende med baby i armene 3-4 ganger i døgnet for søvn nei. Det er å duppe. Noe man kan overleve på, men ikke leve på. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke meg du svarer, men må bare kommentere. Du skjønner jo selv at mor ikke kan gå på jobb når hun ammer så den hersketeknikken kan du bare legge fra deg. På et tidspuntk skal de uansett bytte og mor skal jo saktens få gå på jobb og kjøre bil uten søvn for du kan banne på at far ikke orker å ta babyen på natt når det er hans tur til å ta over permisjonen. Kanskje ammer mor enda litt på natt sånn at hun ikke har noe valg.

Hvis man synes det er enklere å være hjemme med baby er min mening at man enten har hatt en relativt enkel baby eller har en veldig krevende jobb. Jeg er prosjektleder i et stort internasjonalt firma med store kunder og til tider høyt arbeidspress, men det er bare barnemat sammenlignet med å ta vare på sønnen vår det første året. Han sov lite og gråt masse. Vi byttet på ham hele veien, hvis ikke hadde det blir 2-3 timer spredt søvn på meg i døgnet hele permisjonen. 

Anonymkode: 51f5f...46d

Hersketeknikk? Du det er faktisk kvinner/ familier som velger den løsningen , det er fullt mulig! Det er også mulig og VELGE og amme, men man kan ikke velge at mannen ammer. Ja, på et tidspunkt skal de bytte, og jeg kan ikke banne på at far ikke orker og ta en natt med babyen når det er hans tur. Vel, vanskelig gjør vanskelig så det er jo mulig det skjer her. 

min erfaring er at det er mer krevende og gå hjemme med baby enn og gå på jobb, men nå må du sammenligne med og gå på jobb uten søvn. Ja, det er flott at du klarer og være prosjektleder i stort internasjonalt firma med 2-3 timers søvn. Jeg hadde ikke klart det, og ikke mannen min heller. Nå må jo hver familie finne sin løsning, men virker ikke som at mannen til ts er fornøyd uten søvn. For noen kan det faktisk være farlig og kjøre bil med 2-3 timers søvn . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
IDGAF skrev (1 minutt siden):

Jeg kaller ikke å duppe av i 20 minutter sittende med baby i armene 3-4 ganger i døgnet for søvn nei. Det er å duppe. Noe man kan overleve på, men ikke leve på. 

Ja, men da overlevde du i det minste. Det er jo hyggelig. 
nei, det er jo ikke « og leve» det er og overleve i en periode. Og mannen har kanskje fri i helgen ? Så det blir ikke 7 dager i uken? Jeg sier ikke at det er enkelt og stor stas, men og heller jobbe 24/7 er ikke fysisk mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det handler vel ikke om å slippe unna. Det handler vel om at flest mulig sover mest mulig. For oss har far hatt ansvar for å atå opp om morgenen for å få søsken avgårde. Jeg sover når baby sover. 

Når han har permisjon, er det omvendt. Når babyen skal avvennes nattamming, er det jeg som flytter ut av soverommet.

Spoiler

Anonymkode: 80638...26b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Full lønn? Hun får lønn for hva en vanlig arbeidsdag er, som er 8 timer. Hvem skal ta resterende timer tenker du? 

Foreldrene i fellesskap, som er det man gjør etter permisjonen når begge foreldre er i lønnet arbeid 8 timer om dagen... Å ha barn er ikke en jobb, det er et frivilig livsvalg som har en del velkjente følger, inkludert lite søvn og slitsomme dagen de første årene,  det burde ikke komme som noen overraskelse. 

Jeg minner også om at Norge har en av verdens beste barselsordninger, og er bittelitt lei av å høre om hvor grusomt mødre har det  som forventes å ta vare på sitt eget barn (samtidig som de vil ha enda lenger betalt permisjon). Vi har også god tilgang på både prevensjon og abort her i landet, samt helt fritt partnervalg. Det er ingen som tvinges til å få barn de ikke vil ha med menn de ikke selv har valgt...

Anonymkode: 16e7c...e3e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ønsker ikke å bli et slikt par som sover på forskjellige rom. 

Anonymkode: 5a44f...1d9

Nei, dere skal ikke bli et sånt par, men dere skal prøve å overleve babyperioden. Dette er unntakstid og midlertidig.

Anonymkode: 6e3ea...2a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan er han på å ta hensyn til at du også skal få nok søvn? Kommer han med løsninger? For eksempel at du kan få sove så mye du vil i helgene?

Eller er han utelukkende opptatt av å gjøre situasjonen så fordelaktig som mulig for seg selv på alle mulige måter?

Anonymkode: e1450...a5d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Regner med dette er troll. 

Selvsagt skal mannen få sove på eget rom, han må jo fungere på jobb.

Anonymkode: ec326...d72

Dette må være et troll. Det er like slitsom eller mer slitsomt å være hjemme med en nyfødt enn å  chille på jobb. P gå på jobb er jo luksus sammenlignet med permisjon

Anonymkode: b81f5...9e1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...