Gå til innhold

Bestillings-liste

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva tenkere dere om folk som sender ønskeliste til jul, med kun ett ønske? Er ikke det litt rart, da vet de jo hva de får.

Anonymkode: ae537...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må jo ikke kjøpe det. Jeg oppgir gjerne 1-2 konkrete ønsker til hver av foreldrene mine og får som regel det, men ikke bare det.  Som voksen som har det meste, betyr det å få noe jeg trenger/ønsket meg mer enn spenning på julaften.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke en bestillingsliste, det er en ønskeliste. Det er et ønske, ikke en bestilling. Du står fritt til å kjøpe nett hva du vil. Vil du ikke kjøpe det som er på ønskelisten, så kjøper du noe annet. Er ikke verre enn det. 

Om personen virkelig ikke klarer å komme på noe annet enn det ene ønsket, så er det jo bare sånn, da? Skal personen liste opp ting han IKKE ønsker seg, mener du....? 

Anonymkode: a782d...7f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min familie er sånn, de vil gjerne ha en link til spesifikke ting de kan kjøpe, og man får akkurat det man vil ha i gave hver gang. Jeg må innrømme at jeg synes det er drit-kjedelig.. Noe av det som er gøy med jul er jo å bli overrasket når man åpner en gave. Jeg gir kun overraskelsesgaver. Kan hende at min familie blir skuffet når jeg ikke ber om ønskeliste, det vet jeg ikke, og jeg kjenner at jeg ikke bryr meg heller. Jeg koser meg masse med å ordne og lage personlige gaver til familien, og så får de holde på med bestilling/pengebytting seg imellom.

Anonymkode: dd01e...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min familie er sånn, de vil gjerne ha en link til spesifikke ting de kan kjøpe, og man får akkurat det man vil ha i gave hver gang. Jeg må innrømme at jeg synes det er drit-kjedelig.. Noe av det som er gøy med jul er jo å bli overrasket når man åpner en gave. Jeg gir kun overraskelsesgaver. Kan hende at min familie blir skuffet når jeg ikke ber om ønskeliste, det vet jeg ikke, og jeg kjenner at jeg ikke bryr meg heller. Jeg koser meg masse med å ordne og lage personlige gaver til familien, og så får de holde på med bestilling/pengebytting seg imellom.

DU synes det er gøy å bli overrasket, og at det er viktigere enn å få noe du ønsket deg. Sånn er jeg også. Jeg vil mye heller bli overrasket enn å få noe jeg vet om på forhånd. 

MEN: det betyr jo ikke at alle synes dette. 

Det viktigste med en gave, er hva mottakeren synes om den. Det blir helt feil å påprakke folk overraskelser, om det de blir glade for er noe de har fått ønske seg. Det er jo temmelig ego. 

Jeg vet at hele min familie IKKE liker "personlige overraskelsesgaver". De har spesifikke ønsker, og blir bare irriterte om de blir "påprakket" noe de ikke føler de har bruk for, lyst på, etc. Så da ber jeg om ønskeliste, og kjøper noe jeg vet at DE blir glade for. Selv om det er kjedelig for meg å kjøpe. Men jeg gir dem jo ikke en gave for å glede meg selv, gjør jeg vel? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan du ikke bare sende dem link til 50 ulike ting du ønsker deg? Da får du noe du trenger samtidig som du ikke vet hvilke(n) av de 50 tingene du får. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Enda rarere er det med folk som skriver "Bestillings-liste".

Anonymkode: 5eba1...4a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Alltid Vår skrev (6 minutter siden):

Kan du ikke bare sende dem link til 50 ulike ting du ønsker deg? Da får du noe du trenger samtidig som du ikke vet hvilke(n) av de 50 tingene du får. 

Det er nøyaktig dette jeg gjør. Jeg ønsker å bli overrasket; de ønsker å få en konkret liste, helst med linker til den nøyaktige varen i rett farge og størrelse. 

Så jeg "sparer opp" ting gjennom hele året som jeg kan ønske meg, så jeg får minst ti ting på listen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Alltid Vår skrev (5 minutter siden):

Voksne mennesker ønsker seg ikke 50 ulike ting. Helst vil man ikke ha enda flere random gjenstander som bare står og tar opp plass i det hele tatt. Man ønsker seg gjerne en eller to litt dyrere ting som man faktisk har bruk for. Så det jeg pleier å si er at enten kan dere spleise på en litt dyrere gave som jeg faktisk har bruk for, ellers kan dere bare droppe gave til meg. Tilfeldige ting havner sannsynligvis i søpla allikevel, og så sitter jeg der med dårlig samvittighet.

Anonymkode: 41411...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Voksne mennesker ønsker seg ikke 50 ulike ting. Helst vil man ikke ha enda flere random gjenstander som bare står og tar opp plass i det hele tatt. Man ønsker seg gjerne en eller to litt dyrere ting som man faktisk har bruk for. Så det jeg pleier å si er at enten kan dere spleise på en litt dyrere gave som jeg faktisk har bruk for, ellers kan dere bare droppe gave til meg. Tilfeldige ting havner sannsynligvis i søpla allikevel, og så sitter jeg der med dårlig samvittighet.

Det trenger ikke være gjenstander. Det kan være forbruksvarer du uansett hadde kjøpt. Kaffe, sjokolade, te, syltetøy, vaskepulver, zalo… 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud.. snakk for deg selv. 

Det å liste opp enten-eller valg på den måten, som om det faktisk bare er disse to alternativene, er en hersketeknikk. 

Det finnes veldig mange flere alternativer enn å bare trenge 1-2 ting, og alt annet er gjenstander som bare står og tar op pplass. 

Jeg ønsker meg mye mer enn 1-2 ting. Jeg sparer opp ting jeg ønsker meg i løpet av året. Jeg har opptil flere ting jeg faktisk trenger som jeg ikke har kjøpt, nettopp for å ønske meg dem til jul i stedet. 

Det er også ting jeg ikke trenger, men som heller ikke "bare står og tar opp plass", som er ting jeg rett og slett har lyst på, som for eksempel bøker. 

Det er også ikke bare ting man kan ønske seg. Jeg ønsker meg blant annet klippekort i svømmehallen, gavekort på massasje-studioet nedi gaten, gavekort på restaurant og kino, og teaterbilletter. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det irriterer meg også. Så mye at jeg tok det opp med familien i år, da flere av dem bare ønsket seg èn ting og det var gavekort på kjøpesenter.

Etter jeg sa at jeg syntes litt av poenget med gaver forsvant hvis man bare ønsket seg èn ting, så kom de med flere ønsker. 

Jeg er veldig glad i ønskelister, gjerne også med lenker til konkrete ting slik at jeg vet jeg kjøper riktig, men det må nesten være mer enn èn ting på listen.

Alle kan komme på mer enn èn ting, om så forbruksvarer. Vin, god kaffe/te, konfekt, god olivenolje, parfyme, duftlys, håndkrem... 

Anonymkode: 63d26...440

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Alltid Vår skrev (9 minutter siden):

Det trenger ikke være gjenstander. Det kan være forbruksvarer du uansett hadde kjøpt. Kaffe, sjokolade, te, syltetøy, vaskepulver, zalo… 

Du må elske å sette på plass varer når andre har handlet. Wow, dopapir! Akkurat hva vi trengte 

Anonymkode: 746ca...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Herregud.. snakk for deg selv. 

Det å liste opp enten-eller valg på den måten, som om det faktisk bare er disse to alternativene, er en hersketeknikk. 

Det finnes veldig mange flere alternativer enn å bare trenge 1-2 ting, og alt annet er gjenstander som bare står og tar op pplass. 

Jeg ønsker meg mye mer enn 1-2 ting. Jeg sparer opp ting jeg ønsker meg i løpet av året. Jeg har opptil flere ting jeg faktisk trenger som jeg ikke har kjøpt, nettopp for å ønske meg dem til jul i stedet. 

Det er også ting jeg ikke trenger, men som heller ikke "bare står og tar opp plass", som er ting jeg rett og slett har lyst på, som for eksempel bøker. 

Det er også ikke bare ting man kan ønske seg. Jeg ønsker meg blant annet klippekort i svømmehallen, gavekort på massasje-studioet nedi gaten, gavekort på restaurant og kino, og teaterbilletter. 

Jeg snakker åpenbart for meg selv. Og nei, det er ikke noen hersketeknikk. Jeg vil ikke ha flere ting, jeg bor i en bitteliten leilighet og jeg har ikke plass. Jeg gir jo beskjed om at jeg helst ikke vil ha gaver i det hele tatt, men for de som ikke klarer å respektere det så får de jo da alternativet å gi noe jeg faktisk har bruk for.

I år ønsker jeg meg ingen ting, så med mindre noen har lyst til å gi et bidrag til strømregninga ser jeg helst at jeg slipper gaver. Jeg har nettopp kjørt skrotet fra i fjor på fyllinga, dette gidder jeg ikke å drive med hvert eneste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg snakker åpenbart for meg selv. Og nei, det er ikke noen hersketeknikk. Jeg vil ikke ha flere ting, jeg bor i en bitteliten leilighet og jeg har ikke plass. Jeg gir jo beskjed om at jeg helst ikke vil ha gaver i det hele tatt, men for de som ikke klarer å respektere det så får de jo da alternativet å gi noe jeg faktisk har bruk for.

I år ønsker jeg meg ingen ting, så med mindre noen har lyst til å gi et bidrag til strømregninga ser jeg helst at jeg slipper gaver. Jeg har nettopp kjørt skrotet fra i fjor på fyllinga, dette gidder jeg ikke å drive med hvert eneste år.

Nei. Du startet innlegget med "voksne mennesker ønsker seg ikke": Ikke med "JEG ønsker meg ikke". Du påberopte deg å snakke på vegne av voksne folk, ikke deg selv. 

Det er helt fair at DU personlig ikke ønsker deg ting, men det gir deg ikke rett til å si at alle vi andre voksne folk ikke gjør det. Og jo, det ER en hersketeknikk å sette opp to alternativer som de eneste valgene; det ene valget som DU mener er rett, og et i andre enden av skalaen som helt klart er dårlig. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Du startet innlegget med "voksne mennesker ønsker seg ikke": Ikke med "JEG ønsker meg ikke". Du påberopte deg å snakke på vegne av voksne folk, ikke deg selv. 

Det er helt fair at DU personlig ikke ønsker deg ting, men det gir deg ikke rett til å si at alle vi andre voksne folk ikke gjør det. Og jo, det ER en hersketeknikk å sette opp to alternativer som de eneste valgene; det ene valget som DU mener er rett, og et i andre enden av skalaen som helt klart er dårlig. 

Så du mener at jeg bare må finne meg i å bli påtvunget ting jeg overhodet ikke vil ha, ellers er det en "hersketeknikk"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk er forskjellige, det er det bare å innse med en gang. Hvis noen spør oss om ønskeliste, så får de det. Det betyr ikke at vi krever å få det som står der. Det er det vi ønsker oss. 
Jeg kan se bort fra ønskelister i familien også, jeg ser mest på det som tips. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så du mener at jeg bare må finne meg i å bli påtvunget ting jeg overhodet ikke vil ha, ellers er det en "hersketeknikk"?

Enda en hersketeknikk: legge ord i munnen på folk. 

Jeg driter i om du ønsker deg ting eller ikke, og om slektningene dine "påtvinger" deg noe som helst. Forøvrig: om du ikke vli ha en gave, kan faktisk ingen tvinge deg til å ta imot den. "Takk men neitakk"; og så holder du hendene rett ned og tar ikke imot gaven, eller du sender den i retur om noen har sendt en gave til deg og du ikke ønsker den. 

Hersketeknikken er ikke at du ikke ønsker gaver, men at du setter opp et falskt dilemma, altså som at det kun er TO alternativer, hvor det ene er bra og det andre er dårlig. "Nyttig ting man ønsker seg og har bruk for, kontra random gjenstand man ikke ønsker seg eller har bruk for, som bare blir stående der". Det er nemlig ørten mellomting, noe du antageligvis er fullstendig klar over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Enda en hersketeknikk: legge ord i munnen på folk. 

Jeg driter i om du ønsker deg ting eller ikke, og om slektningene dine "påtvinger" deg noe som helst. Forøvrig: om du ikke vli ha en gave, kan faktisk ingen tvinge deg til å ta imot den. "Takk men neitakk"; og så holder du hendene rett ned og tar ikke imot gaven, eller du sender den i retur om noen har sendt en gave til deg og du ikke ønsker den. 

Hersketeknikken er ikke at du ikke ønsker gaver, men at du setter opp et falskt dilemma, altså som at det kun er TO alternativer, hvor det ene er bra og det andre er dårlig. "Nyttig ting man ønsker seg og har bruk for, kontra random gjenstand man ikke ønsker seg eller har bruk for, som bare blir stående der". Det er nemlig ørten mellomting, noe du antageligvis er fullstendig klar over. 

Tror du må lese deg opp på definisjonen av hersketeknikk. Det var et spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes også det er rart. Ett ønske er ikke en ønskeliste, det er en bestilling. Jeg får noen slike til jul hvert år. Og dette er ikke snakk om folk som bare har ett ønske fordi de har alt annet de trenger, de har mange ønsker, men gir bare ett ønske til hver person for å sørge for at de får alt de vil ha. Man trenger selvsagt ikke følge noen ønskeliste, men min erfaring er at de som har færrest ønsker også er de som er særest og mest utakknemlig når det gjelder gaver. Man mister helt lysten til å gi noe som helst til slike mennesker. Sånne som AB...ec2 over her. Da gir jeg bare til veldedighet i personens navn, så slipper jeg å irritere meg over utakknemlighet, mottakeren slipper å få noe de ikke trenger og noen som faktisk trenger noe kan få det. 

Anonymkode: 061d5...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...