Gå til innhold

Omgangssyke - salt chips og sitronbrus kjerringråd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tror jeg har fått omgangssyke, men er litt usikker siden jeg har det så utrolig sjelden. Nærmer meg 50 år, men har bare hatt det 1-2 ganger i mitt voksne liv.

Men føler meg "susete"i hodet, småkvalm og har flytende avføring. Det kom snikende på i morgentimene i dag og har gradvis blitt verre utover dagen. 

Jeg husker at jeg som barn fikk potetskruer med salt og sitronbrus hvis jeg hadde omgangssyke. Er det noe i et slikt kjerringråd, eller er det helst for å få i barn væske og salt? (Men husker at det skulle spesifikt være sitronbrus, ikke annen brus).

Ellers noen tips til hva jeg kan gjøre med dette? Er det lurt å holde seg unna mat eller bør jeg forsøke å spise litt? Har ikke kastet opp så langt. Spiste lunsj for en time siden og har klart å beholde det. Er det noe spesifikk type mat jeg bør spise? 

Anonymkode: d7773...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

50/50 av Farris og eplejuice. En slurk hvert 10-15 min.

Anonymkode: 29125...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er eplejuice/farris eller lignende for å opprettholde væskebalansen. 
Ved diare og oppkast så mister man mye væske, og dermed også elektrolytter/salter i kroppen. 
Så ved å drikke eplejuice/farris så tilfører man både sukker og salter til kroppen, i tillegg til væske.  

Tidligere ga man ofte noe salt å spise (potetskruer) og noe søtt å drikke (brus). Farris kom ikke før på 90-tallet. Uten å være for sikker, så mener jeg at sitronbrus inneholdt mindre sukker enn andre typer brus i vår barndom. For mye sukker kan øke kvalmen. 
Potetskruer var/er lettere tygge og fordøye enn potetgull og mange kjeks. 

Jeg fikk ofte grønnsakssuppe, med grønnsaker kuttet i veldig små biter. Eller tynn tomatsuppe. Det var mat jeg elsket, og klarte spise, selv når jeg var skikkelig dårlig. Da fikk jeg i meg næring og væske, samtidig som det ikke var like ille som fast føde når det kom opp igjen. Men de fleste barn vil nok ikke være ivrig på grønnsakssuppe når de er dårlige 🙈

Anonymkode: 47928...85e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for gode og oppklarende svar. :)

TS

Anonymkode: d7773...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...