Gå til innhold

Gjøre julen spesiell for enslig tante/onkel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Både en enslig tante og en enslig onkel skal feire jul sammen med meg og min mann og våre tre barn. Jeg vet jo at ungene våre kommer til å få mange gaver, og kommer selvfølgelig til å kjøpe en gave til onkel og tante også. Men så kom jeg til å tenke på: kan jeg gjøre noe mer for at de skal kjenne seg velkomne og sett på julaften?  Vil ikke at alt skal handle om barna og gaver. Hva hadde du satt pris på som enslig på besøk hos barnefamilie på julaften?

Anonymkode: 70904...3d4

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde nok satt mest pris på å slippe å være der… Jeg vil heller feire alene enn sammen med en barnefamilie.

Hilsen barnløs tante/grandtante 

Anonymkode: b9dfc...0db

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ihvertfall bare kjempeglad for å bli invitert og få brukt tid med nevøen og niesen mine 😍

Anonymkode: d228f...b3e

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje dere kan ha en felles pakkelek eller noe som alle kan samle seg om? :) 

Anonymkode: 85710...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg hadde nok satt mest pris på å slippe å være der… Jeg vil heller feire alene enn sammen med en barnefamilie.

Hilsen barnløs tante/grandtante 

Anonymkode: b9dfc...0db

Er du alltid så negativ? I så tilfelle best å være hjemme ja. 

Anonymkode: 4529c...a57

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tante og onkel til barna ellet din tante og onkel ts?

Anonymkode: 36fab...271

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Helt ærlig så bryr det meg ikke, feirer jeg jul med barnefamilier vel jeg jo hva jeg har i vente og trives med det.

Anonymkode: c5c6c...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke stress. Slapp av så ikke de føler seg til bry. 

Anonymkode: 07a66...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 21.41):

Jeg er ihvertfall bare kjempeglad for å bli invitert og få brukt tid med nevøen og niesen mine 😍

Anonymkode: d228f...b3e

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare gjør det helt vanlig. Ingen vil bli spesialbehandlet fordi de er «enslig tante». Hadde følt meg veldig utilpass og ville heller vært hjemme da. 

Anonymkode: 9a1e4...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville bare ha hatt vanlig, tradisjonell jul som alltid. Og fått barna til å roe ned litt om de er av den fryktelig bråkete rypen 🙃.

Og om tante og onkel kan bli sittende med to gaver hver, mens resten av selskapet har 20 hver, så ville jeg ha gjort noe med det.

Anonymkode: 43388...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde også blitt glad for å bli invitert 😊 Er jo bare å takke nei hvis man ikke vil?

Men hvor gamle er tante og onkel? 20, 40, 80? Hva med ungene? Er de viltre førskolebarn eller mutte tenåringer? 

Kanskje en bitte liten gave fra hver av ungene. Om de er små, en tegning eller noe de har laget på juleverksted, men jeg er muligens den eneste i verden (i alle fall på KG) som liker barnetegninger, så glem det 😂

Ellers synes jeg ikke det gjør noe at ungene får et lass med gaver så lenge jeg har tilgang til kaffe og noen kaker å tygge på. 

Anonymkode: 11cdf...08d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enslig tante/grandtante på snart 60 som feirer med grandtantebarn annet hvert år. Synes det er veldig hyggelig (og slitsomt 😂) men det som betyr noe for meg er samværet, gleden hos barna, det å leke litt med de. Gaver er ikke viktig for meg. 

Men vi enslige tanter og onkler er nok like forskjellige som andre mennesker, og dere kjenner deres best. Jeg hadde satt pris på et lite glass cognac (ikke mer) etter at ungene var lagt (om jeg skulle overnatte), for meg er det høytid. Ikke noe jeg forventer, bare noe jeg hadde satt pris på.

Anonymkode: b6711...c7d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du kan jo spørre dem, om det er noe spesielle tradisjoner de har til jul, som det kan være mulig å gjøre hos dere?
Noen får f.eks veldig julestemning av å høre Sølvguttene synger julen inn, for andre er det viktig med riskrem til dessert, en cognac til kaffen eller noe annet.
Nå skal såklart julaften være på TS og familien sine premisser og tradisjoner, men det er en hyggelig gest å spørre om det er noe spesielt som gjør det litt ekstra jul for gjestene.

Anonymkode: 1cd3c...f7c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er din eller partners tante og onkel så regner jeg med at de er såpass voksne at de skjønner at jula er viktigst for barna og innretter seg deretter når de er invitert på julaften.

Hvor gamle er barna, TS? Jeg har god erfaring med å få barna til å underholde gjestene mens jeg og mannen ordner de siste forberedelsene til middagen og anretter. Det er hyggelig både for barna og gjestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer vel an på hva de liker og alder på både gjester og barn. Generelt tenker jeg man ikke trenger gjøre noe spesielt. Mannens enslige bror elsker quiz, og derfor får han en quizbok av niesen sin som er øremerket at skal åpnes på formiddagen. Så leser vi litt quizspørsmål gjennom julaften. Gjort det tidligere og det inkluderte flere i familien og ble en koselig aktivitet når vi var lei småprat.

Anonymkode: 78d09...60b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...