AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Jeg fikk barn for 20 år siden, og det var kun gravide rundt 40 år som sjekket om fosteret hadde kromosomforandringer o.l. Ser på snap at "alle" tar NIPT test for å finne ut om fosteret er friskt. Er det er å kunne ta det bort før uke 18? Det blir jo et sorteringssamfunn da Anonymkode: 9cb47...5f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlexandraX Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Pass din egen kropp 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden Er man 35 år ved termin så får man NIPT gratis, de sjekker da for tre kromosomavvik. Vil man vite kjønn og mer, må.man ta det privat i utlandet. Har tatt NIPT to ganger, og ja, ville vurdert abort ved kromosomavvik da jeg ønsker friske barn som blir selvstendige på et tidspunkt. Anonymkode: 68f8c...fa9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Jeg var gravid i 2019 og 2021, var ikke så vanlig med nipt da, men alle jeg kjenner som er gravide nå har tatt nipt. Tror det er veldig vanlig nå Anonymkode: 19965...a2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg fikk barn for 20 år siden, og det var kun gravide rundt 40 år som sjekket om fosteret hadde kromosomforandringer o.l. Ser på snap at "alle" tar NIPT test for å finne ut om fosteret er friskt. Er det er å kunne ta det bort før uke 18? Det blir jo et sorteringssamfunn da Anonymkode: 9cb47...5f3 Som skattebetaler sier jeg et høyt og rungende JA til sorteringssamfunn. Anonymkode: c0d51...0bd 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden Nei det er ikke kun for kjendiser. Nå var grensen for å få nipt offentlig og gratis 35 år ved fødsel, men den tror jeg har blitt eller skal bli senket ytterligere. Jeg tok det, privat, betalte 4000 fordi jeg skulle være 34 ved fødsel. Var en stor lettelse at de fant ingen avvik. Det er for å ta bort de sykeste foster ja så blir en slags sorteringssamfunn men man velger selv om man vil beholde. Hadde fosteret mitt hatt "bare" downs, hadde jeg nok beholdt. Mens de to andre tresomniene som de kan påvise ved nipt ikke er forenelig med liv eller eventuelt gir et veldig kortvarig liv utenfor livmor (ofte fra timer til måneder etter fødsel). Jeg ville skåne meg for å miste ungen min. Anonymkode: eac52...1dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Jeg fikk det gratis i begge svangerskap pga alder. Hadde nok betalt hvis ikke, og hadde jeg blitt gravid før det var lov i Norge, ville jeg tatt det i Sverige eller Danmark. Jeg føler ikke at vi som familie har kapasitet til et barn med downs, og de to andre trisomiene er enda verre. Og ja, jeg kjenner familier med barn med downs, og har jobbet med utviklingshemmede selv. Veldig klar på at jeg ville valgt bort et eventuelt sykt barn. Anonymkode: d2304...acb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden Ja, det er vanlig at de fleste tar nipt, enten offentlig når man er over 35 eller får avvik påvist på ultralyd, eller privat. Det har ikke noe med kjendiser å gjøre. Anonymkode: 1fa5c...e95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden Her har jo mye endret seg på 20 år… NIPT var først et tilbud man bare kunne ta utenlands, så ble det innført også i Norge. Og først for de over 38 gratis, deretter for de over 35. Så ble det innført mot betaling også på offentlige sykehus. Ikke minst er andelen som føder senere stadig større. Og jordmorklinikker der kvinner får utført tidlig UL tilbyr også NIPT i kombo med ny UL. Det er på en måte del av et pakkeforløp. Så det er blitt en normalisering hele veien. Jeg vet ikke om noen «kjendiser» som har proklamert at de har tatt NIPT, men det kommer vel an på hva du legger i «kjendis». Alle jeg kjenner som har barn har tatt nipt, også tidlig i 30-årene. Det er en behagelig forsikring å ha. Og det er uansett mye NOK man ikke vet om barnet som kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden Fikk det i dette svangerskapet da jeg er 35 år. Tok ikke i forrige. Ser ikke vitsen, og det er svindyrt. Anonymkode: 09fcf...384 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden Skulle likt å sett statistikk på dette, av ren nysgjerrighet. Hvor mange i alderen 30-34 tar det, og hvor mange av de over 35 takker nei? Jeg vurderte å ta test, men valgte å ikke gjøre det. Jeg har en venninne med et alvorlig sykt barn. Jeg følte at om jeg fikk positivt resultat var det han jeg aborterte, eller en som han. Grusom følelse, så det ble ikke riktig for meg. Spiller ingen rolle hvor rasjonell jeg ellers er, der bestemte følelsene 😊 Anonymkode: 7bf0a...fc1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #12 Del Skrevet 6 timer siden Jeg forstår ikke det argumentet med sortering samfunn jeg, for er det slik at vi ønsker vi får syke barn? Ja alle barn kan bli syke, men med nipt så kan man ta vekk de som er alvorlige syke før fødsel. De vi vet vil ikke har språk, ikke kan spise selv, ikke gå, sitte.. ingenting. Dette er ikke et liv uansett hva man mener med at man sorterer bort sykdommer. Downs er ofte et argument her, downs er et syndrom, og mange er veldig lavt fungerende. Det er også mange andre sykdommer man finner ut ved nipt. Anonymkode: b62a5...093 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 6 timer siden #13 Del Skrevet 6 timer siden Det er i dag gratis for alle over 35. Det har vel også blitt så tilgjengelig og kjent at mange yngre betaler for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #14 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg fikk barn for 20 år siden, og det var kun gravide rundt 40 år som sjekket om fosteret hadde kromosomforandringer o.l. Ser på snap at "alle" tar NIPT test for å finne ut om fosteret er friskt. Er det er å kunne ta det bort før uke 18? Det blir jo et sorteringssamfunn da Anonymkode: 9cb47...5f3 Det er fordi reglene har blitt endret. Nå fått man NIPT test gratis og tidlig UL gratis (uke 11-13). Har født sist for 5 år siden og da var det kun tilbud om ordinær UL i uke 19. Anonymkode: befab...614 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Del Skrevet 6 timer siden Det er mange influencere som er gravide nå, og de snakker alle om å ta nipt test og vil helst ta det så tidlig som mulig og reiser da til Sverige. Blant annet Sara Emilie, Helle Nordby, Ulrikke Brandstorp osv som er fra 25-30 år. Jeg hadde heller ikke ønsket å satt til verden et lite menneske som jeg visste ville dø i løpet av det første året på grunn av store avvik. Hvis jeg fikk vite at fosteret hadde Downs syndrom hadde jeg nok hatt større problemer med å ta det bort, da jeg kjenner flere barn med Downs som fungerer ganske bra, bor for seg selv og har gått 13 år på skole . Ts Anonymkode: 9cb47...5f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Del Skrevet 5 timer siden Jeg kjenner og mange tilsynelatende velfungerende voksne med downs syndrom. Men jeg ser og den strabasiøse veien de, og deres familier, har hatt dit. Så jeg ville nok og tatt abort om barnet viste seg å ha en så stor sykdom, selv om man aldri har noen garanti for at barnet er friskt eller kommer seg helskinnet gjennom fødselen. Anonymkode: ca405...4b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Del Skrevet 3 timer siden Er ikke mye av grunnen til at influenserne tar det i Sverige er at man også får vite kjønn da? Anonymkode: d90e9...a57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg forstår ikke det argumentet med sortering samfunn jeg, for er det slik at vi ønsker vi får syke barn? Ja alle barn kan bli syke, men med nipt så kan man ta vekk de som er alvorlige syke før fødsel. De vi vet vil ikke har språk, ikke kan spise selv, ikke gå, sitte.. ingenting. Dette er ikke et liv uansett hva man mener med at man sorterer bort sykdommer. Downs er ofte et argument her, downs er et syndrom, og mange er veldig lavt fungerende. Det er også mange andre sykdommer man finner ut ved nipt. Anonymkode: b62a5...093 Jeg er ikke uenig, men det stemmer ikke at man ved NIPT "tar bort de som er alvorlig syk før fødsel". Etter å ha jobbet med barn som har alskens slags sjeldne medfødte sykdommer, ser jeg ganske lite verdi i å ta NIPT selv fordi barnet kan ha tusen andre medfødte alvorlige sykdommer som gjør at barnet dør. Jeg valgte derfor å ikke betale for NIPT siden det absolutt ikke er noen garantier selv om denne skulle være negativ. Anonymkode: 139c4...a8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #19 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Er ikke mye av grunnen til at influenserne tar det i Sverige er at man også får vite kjønn da? Anonymkode: d90e9...a57 Du kan ta en blodprøve for å finne ut kjønn uten å samtidig ta nipt. Kjønnsblodprøven koster 1500kr, nipt er mye dyrere Anonymkode: 1fa5c...e95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #20 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er ikke uenig, men det stemmer ikke at man ved NIPT "tar bort de som er alvorlig syk før fødsel". Etter å ha jobbet med barn som har alskens slags sjeldne medfødte sykdommer, ser jeg ganske lite verdi i å ta NIPT selv fordi barnet kan ha tusen andre medfødte alvorlige sykdommer som gjør at barnet dør. Jeg valgte derfor å ikke betale for NIPT siden det absolutt ikke er noen garantier selv om denne skulle være negativ. Anonymkode: 139c4...a8c Nei, garanti har man ikke. Men man er tilnærmet garantert å unngå de tre sykdommene som man tester for i Norge. Og for meg har det stor verdi å vite at man i alle fall ikke trenger å være voldsomt bekymret for disse. (Klar over at for å få 100% svar så må man ha morkakeprøve/fostervannsprøve ) Anonymkode: d2304...acb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå