Gå til innhold

Lillesøsken viser ikke interesse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en lillebror (17) og lillesøster (19) som er halvsøsken. Jeg elsker dem over alt på jord, og omfavnet dem fra den dagen de ble født. Det er ca. 10 år aldersforskjell mellom meg og dem. Jeg vet de er glad i meg, men de siste par årene har jeg følt på at relasjonen vår bare går én vei. Det er kun jeg som tar kontakt, spør hvordan de har det og følger opp. 

Det har blitt spesielt tydelig nå som jeg utredes for kreft.  Jeg ga dem beskjeden for noen uker siden, men de reagerte ikke særlig på det. Søster på 19 svarte til min overraskelse bare "Hahhahaha du overreagerer". De har heller ikke spurt hvordan jeg har det eller bedt om oppdateringer.  Jeg vet at storesøster-rollen er litt sånn at omsorgen for det meste går én vei, men det føles litt vondt.

Disclaimer: Jeg er aldri syk ellers og klager ikke på helsa, så det er ikke slik at de er lei av "hysteriet" mitt. De er også veldig opprømte og glade hver gang vi møtes, så jeg tror ikke jeg har gjort noe feil som gjør at de ønsker å ta avstand. Jeg vet også at unge voksne er veldig selvsentrerte og har nok meg seg og sitt. Men jeg kan ikke huske å ha oppført meg sånn da jeg var 19 år.

Anonymkode: d7c31...de0

• Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker man ikke trenger å dele at man utredes. Gir bare unødig bekymring.

Anonymkode: 81f4a...932

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke forventet omsorg fra tenåringer. Du har for høye forventninger og er dømt til å bli skuffa. Len deg på noen voksne om du trenger støtte. 

Anonymkode: f2d53...b6d

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er 17 og 19 år, man er gjerne oppslukt med eget i den alderen.

Tror kanskje du dog må justere forventningene dine til dem.

Endret av mereo
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker de er altfor unge og umodne enda, de tenker ikke konsekvenser og er ellers ganske enkle i topplokket enda.

Om ti år er nok ting annerledes og søskenforholdet vil føles mer gjensidig.. 

Lykke til med utgreiing ❤️

Anonymkode: 56e27...402

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange uker tar det å utrede for kreft.... ?

Anonymkode: 807f5...cee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var en egoist rundt den alderen jeg også. Hadde mer enn nok med meg og mitt. Det gikk over, og jeg gikk gradvis tilbake til å være omsorgsfull. 

Anonymkode: 43ac6...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er unge. Det kan være vanskelig, selv for godt voksne, å forholde seg til at noen man er glad i utredes for noe så alvorlig som kreft. De er nok også bare altfor opptatt av sine egne liv til å være initiativtakere for å holde god kontakt. Mine yngste søsken er også sånn, jeg må ta kontakt selv hvis jeg vil finne på noe eller prate. 

Anonymkode: a4b5c...d85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her: Takk! Veldig godt å vite at det er normalt ❤️ Nå føler jeg meg mye bedre. Var bare redd jeg hadde ignorert røde flagg, og feilvurdert relasjonen min til dem som god hvis den egentlig ikke var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS: Tar 2-3 uker å utredes fullt hvis de ikke finner supertydelige indikasjoner på blodprøver. Sikkert lengre i andre tilfeller også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 og 19 er gammelt nok til å ha interesse. Men dere er ikke helsøsken, kan det ligge noe der? 

Anonymkode: 3fa5a...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare ungdommelig egoisme. Ikke for å snakke dem ned, men sånn er det. Jeg husker at jeg glemte bursdagen til pappa det året jeg var 18 år. Det var rett før jul og jeg var helt fokusert på skole og tentamen (typisk flink pike). Jeg gråt da jeg oppdaget at jeg hadde glemt den, er vanligvis veldig god på sånn. Men den tenåringshjernen hadde bare rom for mine ting akkurat da. Nå er kreft mer alvorlig enn å glemme en bursdag, men jeg tror ikke dette er noe refleksjon av dårlig forhold. Men at de er i den alderen der de ikke ser så mye annet enn seg selv. 

Anonymkode: 49e8e...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

17 og 19 er gammelt nok til å ha interesse. Men dere er ikke helsøsken, kan det ligge noe der? 

TS: Håper ikke det. Jeg ser i hvert fall på dem som ekte søsken. Selvsagt litt distanse fordi deres mor har mislikt meg fra jeg var barn. Vet at hun har baksnakket meg en del, men har valgt å heve meg over det og ikke involvere dem. Ville aldri falt meg inn å snakke stygt om moren deres, det ville bare vært smertefullt for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at i familier så har man ansvar nedover i relasjonene og ikke oppover. Selv om dere er søsken så er du såpass mye eldre pluss halvsøster, så relasjonsmessig er du over og ikke paralell. Ergo er ansvaret ditt mer enn deres. 

(Dersom relasjonen er god, som er ansvaret til den eldste, så kan det snu når man blir gammel, at man tar ansvar for eldre og syke slektninger. Men om for eksempel foreldre/besteforeldre ikke har gjort relasjonen til barn/barnebarn sånn at disse ønsker kontakt senere, så er det ikke den yngre generasjons ansvar å ta vare på de som er gamle.)

Anonymkode: f208f...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Her fikk jeg beskjed på celleprøve 8 uker.  Første prøve negativ. Så må jeg vente 6 mnd for nye prøver og nye 8 uker med venting. Det er det jeg har fått beskjed om i forhold til den typen jeg utredes for

Anonymkode: 0b63b...bef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er tenåringer. Hjernen er under ombygging og de har mer enn nok med seg selv. Du forventer for mye av dem slik det er nå, men om noen år kommer de nok ut av skallet og dere kan få et nærere forhold. Fortsett å vise interesse, det vil nok bli gjengjeldt etter hvert. Kua har glemt at hun var kalv. :) 

Anonymkode: d4e8f...61f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS: Håper ikke det. Jeg ser i hvert fall på dem som ekte søsken. Selvsagt litt distanse fordi deres mor har mislikt meg fra jeg var barn. Vet at hun har baksnakket meg en del, men har valgt å heve meg over det og ikke involvere dem. Ville aldri falt meg inn å snakke stygt om moren deres, det ville bare vært smertefullt for dem.

Jeg er også eldst av mine søsken, med både hele og halve hvis man kanari det slik. Etter at jeg flyttet hjemmefra, og dermed sluttet å dra på samvær med min far, så har det vært vanskelig å holde kontakten med mine halvsøsken. Noe av det skyldes kanskje aldersforskjell og at vi ikke har helt de samme referansepunktene, samtidig som jeg merker at deres mor ikke «hjelper til» på noe vis. Når jeg snakker med min mor så kommer mitt helsøsken naturlig opp i diskusjonen, og vi blir invitert på middag samtidig osv. Mor til mine halvsøsken gratulerer meg aldri med dagen, og hun oppfordrer heller ikke dem til å gjøre det samme. I motsetning til min mor som nesten tar det personlig om jeg skulle forsømme noen av mine søsken.

Anonymkode: d07a0...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk jeg beskjed på celleprøve 8 uker.  Første prøve negativ. Så må jeg vente 6 mnd for nye prøver og nye 8 uker med venting. Det er det jeg har fått beskjed om i forhold til den typen jeg utredes for

Anonymkode: 0b63b...bef

Du mener celleforandringer? Det er jo ikke kreft.

Anonymkode: fc69a...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 og 19-åringer er jevnt over veldig egoistiske og kun opptatt av seg selv. Ufordragelig alder. Heldigvis vokser de fleste det av seg i løpet av første halvdel av tjueårene. Så, TS - jeg ville ikke lagt så mye i at de tilsynelatende ikke bryr seg ❤️

Anonymkode: f4802...415

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan trøste deg med sånn føler jeg ang mine ungdommer fra 17-21 år og de har mindre søsken som de sjelden ser.. Går nok over med alderen🤞🏻

Anonymkode: 6c428...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...