Gå til innhold

Storesøster misunnelig på lillesøsters bursdags- og julegaver

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6-åringen blir fort lei seg og sur dersom lillesøster på 3 år får noe fint til jul eller bursdag. 

Laget ønskeliste sammen med 6-åringen denne uken, og hun har funnet noen fine leker hun ville ønske seg. Men etter at hun så hva lillesøster ønsker seg viser det seg at hun nå kun vil ha det samme som henne. Og det selv om gaveønskene til lillesøster er ganske "barnslige" til en 6-åring. Jeg vet også av erfaring at det vil bli lite lekt med fordi hun egentlig er for stor og lett mister interessen for dem.  Jeg har sagt hun kan ønske seg det samme som lillesøster, men synes det blir litt rart å måtte kjøpe akkurat make julegaver til dem begge bare for å ikke skape dårlig stemning på julaften.. De leker ofte med hverandres leker og jeg oppmuntrer dem alltid til å låne bort ting til hverandre. Stort sett fungerer dette greit. 

Noen som har opplevd det samme og hvordan løser man dette på best mulig måte uten å utløse enda mer misunnelse?

Anonymkode: 8738a...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Av og til får lillesøster ting du har lyst på, og andre ganger får du ting lillesøster har lyst på. Det er livet dét, lille venn. Livet er ikke rettferdig." 

Så snakker vi gjerne litt om hva hun har som lillesøster ønsket seg, men ikke har, og aldersforskjell og fremhever hvilken forskjell det utgjør. Feks. at storesøster har sykkel, for hun kan sykle, men det kan ikke lillesøster. 

Utover det er det ikke så mye annet å gjøre enn å trøste og stå i det mens det pågår. 

Anonymkode: 1e8b1...602

• Liker 4
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde iallefall ikke kjøpt småungeleker til storesøster, de blir som du sier ikke lekt med (vi har opplevd lignende hos oss). Enten gjort som AB over sier (beste løsning på lang sikt tenker jeg), evt gitt alle gavene til begge to (altså, «Til Eva og Lise») - gir mindre misunnelse på selve dagen, men lærer ikke «leksa» i like stor grad. 

Anonymkode: d078b...950

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brn må lære seg å håndtere følelser, også misunnelse og skuffelser.

Anonymkode: a85d9...dea

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at hun ikke både kan få det lillesøster får i tillegg til det hun opprinnelig ønsker seg. At hun må velge. 6-åring-leker, eller 3-åring-leker. Si gjerne at 3-åringen også nok ville hatt 6-åring-leker, men at hun må vente til hun blir større.

Anonymkode: 50fae...ece

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke det problemet, men jeg tror at mye handler om hvilken standard man legger opp til når det kommer til deling. Hos oss er det bare noen få, spesielle ting som ikke er til låns, ellers er det meste av lekene til "felles bruk" så lenge de er ledige (så fremt den som låner er moden nok til å ta godt vare på dem). Babyen får ikke spise på storesøsters dyre fargeblyanter o.l.

Det gjør at når en får gaver, gleder de alle søskene seg siden det i praksis vil bli til glede for dem alle.

Anonymkode: d1fd1...535

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har ikke det problemet, men jeg tror at mye handler om hvilken standard man legger opp til når det kommer til deling. Hos oss er det bare noen få, spesielle ting som ikke er til låns, ellers er det meste av lekene til "felles bruk" så lenge de er ledige (så fremt den som låner er moden nok til å ta godt vare på dem). Babyen får ikke spise på storesøsters dyre fargeblyanter o.l.

Det gjør at når en får gaver, gleder de alle søskene seg siden det i praksis vil bli til glede for dem alle.

Så jeg ville sagt at de ikke trenger å ønske seg det samme, siden storesøster får låne lillesøster sine leker når hun ikke bruker dem selv og vice versa.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun føler seg ikke sett av dere.

Anonymkode: 8ab6d...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 12.45):

"Av og til får lillesøster ting du har lyst på, og andre ganger får du ting lillesøster har lyst på. Det er livet dét, lille venn. Livet er ikke rettferdig." 

Så snakker vi gjerne litt om hva hun har som lillesøster ønsket seg, men ikke har, og aldersforskjell og fremhever hvilken forskjell det utgjør. Feks. at storesøster har sykkel, for hun kan sykle, men det kan ikke lillesøster. 

Utover det er det ikke så mye annet å gjøre enn å trøste og stå i det mens det pågår. 

Gud bedre så nedlatende med lille venn

Anonymkode: fdbeb...4d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Neppe så enkelt , kjenner foreldre hvor barna har måttet dele men miievel er det full krig 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man er lille venn når man er 5-6 år. Det er ikke nedlatende i det hele tatt 

Anonymkode: dacd8...8f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å være liten, hun lære etterhvert

Anonymkode: 3de35...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 12.45):

Jeg ville i hvert fall ikke vinklet det som at det er urettferdig, for det er det jo ikke. At man føler misunnelse betyr ikke at noe er urettferdig, og det er greit å lære seg. Urettferdig ville vært om lillesøster fikk julegaver, og ikke hun.

Heller si at hun er heldig som begynner å bli stor jente som kan få stor jente-ting, og at hun sikkert får være med å leke  lillesøsters ting om hun virkelig får lyst til det. 

Anonymkode: 97e7e...aad

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en ørliten del av livet hun må lære. 

Anonymkode: 239a7...50e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 12.36):

6-åringen blir fort lei seg og sur dersom lillesøster på 3 år får noe fint til jul eller bursdag. 

Laget ønskeliste sammen med 6-åringen denne uken, og hun har funnet noen fine leker hun ville ønske seg. Men etter at hun så hva lillesøster ønsker seg viser det seg at hun nå kun vil ha det samme som henne. Og det selv om gaveønskene til lillesøster er ganske "barnslige" til en 6-åring. Jeg vet også av erfaring at det vil bli lite lekt med fordi hun egentlig er for stor og lett mister interessen for dem.  Jeg har sagt hun kan ønske seg det samme som lillesøster, men synes det blir litt rart å måtte kjøpe akkurat make julegaver til dem begge bare for å ikke skape dårlig stemning på julaften.. De leker ofte med hverandres leker og jeg oppmuntrer dem alltid til å låne bort ting til hverandre. Stort sett fungerer dette greit. 

Noen som har opplevd det samme og hvordan løser man dette på best mulig måte uten å utløse enda mer misunnelse?

Anonymkode: 8738a...ff2

Ikke involver 6-åringen. Hun har ikke noe med det å gjøre. Dere er voksne og dere ordner gavene

Du trenger ikke løse noen ting, misunnelse er en følelse vi alle må lære oss å håndtere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo noe ho må lære. At søster får noe og ho noe annet.  Blir jo rart vil jeg si å gi en på 6år småbarn leker fordi det plutselig ska ha likt med lillesøster.

Det er jo noe med at en faktisk må lære slikt og da hjelper det ikke å legge opp til at de ska få likt hver gang. Siden det er 3 år mellom dem vil det jo bli forskjeller hele veien. 

Anonymkode: 95612...75f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hæ det er ikke det til noen som er liten

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ville i hvert fall ikke vinklet det som at det er urettferdig, for det er det jo ikke. At man føler misunnelse betyr ikke at noe er urettferdig, og det er greit å lære seg. Urettferdig ville vært om lillesøster fikk julegaver, og ikke hun.

Heller si at hun er heldig som begynner å bli stor jente som kan få stor jente-ting, og at hun sikkert får være med å leke  lillesøsters ting om hun virkelig får lyst til det. 

Anonymkode: 97e7e...aad

Jeg forstår hvor du vil, og du har rett i at det er misunnelse hun kjenner på.

MEN: Hun føler seg urettferdig behandlet. "Hvorfor får lillesøster [gave som passer et yngre barn], det er URETTFERDIG!?" 

Vi er i en fase der alt er "urettferdig", og konseptet misunnelse er enda litt høythengende 😉  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg forstår hvor du vil, og du har rett i at det er misunnelse hun kjenner på.

MEN: Hun føler seg urettferdig behandlet. "Hvorfor får lillesøster [gave som passer et yngre barn], det er URETTFERDIG!?" 

Vi er i en fase der alt er "urettferdig", og konseptet misunnelse er enda litt høythengende 😉  

Da er det en passende anledning til å snakk om hvor urettferdig verden er. At det som virkelig er urettferdig, er at i noen familier, til og med i Norge, så har de nesten ikke råd til en eneste julegave.

Nå dette er sagt, så har vi hatt samme dilemma selv her. Da har vi passet på å poengtere at ønskene som er like lillesøster kan havne foran andre store ønsker hun har. At det blir valgt så så mange gaver fra ønskelistene og de bør nummerere hvilke ting de ønsker seg mest. Om storesøster fortsatt har de barnslige like lekene som lillesøster øverst, la henne ha det. Det er en sorg for mange barn etter som årene går og det blir mindre og mindre leker under treet. Husker jeg fikk en reaksjon selv da jeg var 12 og plutselig ikke fikk noen leker lengre på julaften. Bare klær og såper.

Storesøster finner nok uansett tidsnok ut om disse barnslige lekene ikke var så stas likevel og hun kommer sikkert ikke til å ønske seg det samme neste år. Lillesøster sliter kanskje ut sine egne leker og syns det er stas med dobbelt opp etter storesøster;)

Anonymkode: 4d5a5...9ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Maleficenta skrev (2 timer siden):

Hæ det er ikke det til noen som er liten

Jeg kaller maaange små for lille venn, aaaldri syns det er nedlatende, asså hva er nedlatende med det ? kaller alle de små tantebarna mine det, iallfall frem til de er tenåringer...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...