Gå til innhold

Tolkning av blodprøver

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok flere blodprøver etter ønske fra fastlegen og fikk svar på furst nå. Det er stjerner og røde tall:

S-ASAT 246

S-ALAT  401

S-amylase total 131

S-amylase pankreas 84

Regner med at fastlegen kontakter meg, men noen som vet hva prøvesvarene indikerer?

Anonymkode: 172b7...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan du ikke bare google det selv? 

Anonymkode: f6b9b...f63

Jeg har forsøkt men blir ikke klokere…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du andre symptomer som kan gi noe forklaring da?

Anonymkode: 7d552...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du andre symptomer som kan gi noe forklaring da?

Anonymkode: 7d552...d86

Nei i grunn ikke, legen ønsket bare å følge opp noen prøver fra i vår, men jeg ble litt bekymret da alt var rødt og med stjerner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at det er utenfor referanseområdet. Se på furst.no.

prøvene er typiske for lever og bukspyttkjertel. 

Anonymkode: 70bbe...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg tok flere blodprøver etter ønske fra fastlegen og fikk svar på furst nå. Det er stjerner og røde tall:

S-ASAT 246

S-ALAT  401

S-amylase total 131

S-amylase pankreas 84

Regner med at fastlegen kontakter meg, men noen som vet hva prøvesvarene indikerer?

Hvor mye alkohol konsumerer du? 
Eller er du storbruker av Paracet?

Blodprøvesvar som er utenfor referanse området er legens jobb å hjelpe deg med.

Anonymkode: 8dea4...63d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne på den listen hos fürst skal du kunne trykke på ett ? eller liknende for å få opp referanseområdet, og en enkel beskrivelse av hva prøven er og hva resultatet _kan_ bety. Men viktigst er at du tar det med legen din. Prøver utenfor referanseområdet trenger ikke  å bety at noe er galt, det må ses i helhet med din øvrige helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei i grunn ikke, legen ønsket bare å følge opp noen prøver fra i vår, men jeg ble litt bekymret da alt var rødt og med stjerner..

Hvorfor var du der i vår da? Sånn hvis du vil ha en sammenheng her:) Men ellers stemmer det som AB litt lenger opp sier, dette er bukspyttkjertel samt leverprøver. Du ligger over ref. nivå som antyder at lever eller annet organ kan ha et problem, men du ligger ikke så høyt at det alene skal være akutt. Det blir ren spekulasjon uansett hva noen svarer her, siden vi verken er legen din eller kan historikken:) Men hvis du har diabetes, tar mye ibux, drikker litt i overkant tett eller har problematikk med bukspyttkjertelen så -kan- det være noe å ta tak i her, det vil naturligvis legen vite:)

Anonymkode: cc257...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som forklart over her er dette målinger som indikerer problemer med lever og bukspyttkjertel, de vanligste opphavet til (men ikke alltid) er over forbruk av alkohol, eller paracet. Tidligere sykdommer (i disse organene) kan nedsette toleransen, slik at forhøyede verdier kan fremkomme av selv beskjedent bruk av nevnte stoffer.

Anonymkode: 7a3d0...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde amylaseverdier på over 400 og middels høye leververdier lik dine, hadde jeg infeksjon i kroppen som hadde utviklet seg til sepsis. Derav høye verdier, da sepsis ødelegger organer. Hadde også stor milt o.l.

Selve infeksjonen startet hverken i lever eller bukspyttkjertel, men  sannsynligvis i halsen. De fant aldri ut hva jeg feilte.

Anonymkode: 208ce...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Med vennlig hilsen Perelandra, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...