Gå til innhold

Tics hos 6 åring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår 6 åring har nå hatt tics i nærmere ett år. Enkle vokale tics, og komplekse motoiske tics. Det har ikke vært lange perioder uten noe, men kan ha vært dager, uten at vi har tenkt så mye over det. Vi ser at det tiltar når vi gleder oss, men også stress. Hva er ditt beste tips? Når tok det slutt hos ditt barn? Redd vi snart kan betegne det til touretts, uten at vi har valgt å diagnotisere hen. 

Anonymkode: 0d416...21d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som mor til flere barn med ts, så er mitt beste tips å gå utredning og diagnose. Tourette er så mye mer enn bare tics, og barnet ditt kan trenge hjelp til å forstå seg selv. Jeg antar ticsene stort sett vises hjemme og ikke på skolen, hvilket er et tegn på maskering som er svært uheldig og ekstremt utmattende for barnet. 

husk at tourette er meget mer enn bare tics. 

les gjerne på norsk touretteforening sine sider. De har masse undervisningsmateriale til foresatte, skole, ppt osv. les også statped sin skoleveileder, den er fin.

Anonymkode: 97a93...721

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Som mor til flere barn med ts, så er mitt beste tips å gå utredning og diagnose. Tourette er så mye mer enn bare tics, og barnet ditt kan trenge hjelp til å forstå seg selv. Jeg antar ticsene stort sett vises hjemme og ikke på skolen, hvilket er et tegn på maskering som er svært uheldig og ekstremt utmattende for barnet. 

husk at tourette er meget mer enn bare tics. 

les gjerne på norsk touretteforening sine sider. De har masse undervisningsmateriale til foresatte, skole, ppt osv. les også statped sin skoleveileder, den er fin.

Anonymkode: 97a93...721

Det har vært andre ting hos barnet som har vært viktig å ta tak i tidlig. Akkurat nå er jeg redd det vil bli alt for mye for hen. Det virker ikke som barnet vårt er bevisst dette i det hele tatt, men skal undersøke hvordan det er med hen andre plasser ❤️

Anonymkode: 0d416...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det har vært andre ting hos barnet som har vært viktig å ta tak i tidlig. Akkurat nå er jeg redd det vil bli alt for mye for hen. Det virker ikke som barnet vårt er bevisst dette i det hele tatt, men skal undersøke hvordan det er med hen andre plasser ❤️

Endret av LiMaK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det blir sakt over her så er Tourettes så utrolig mye mer enn tics, så utred jo før jo bedre. Det finnes veldig bra medisiner som kan hjelpe enormt, og fjerne tics. Det er ikke noe som blir borte, så barnet trenger hjelp til å håndtere det. Både det som synes for deg, men aller mest hvordan det påvirker inni han. 

Anonymkode: 5649a...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tics hos barn er normalt og går i de fleste tilfeller over. Om dette vedvarer/øker på og det i tillegg er "flere andre ting ved barnet det har vært viktig å ta tak i tidlig" så er det det nok på tide med en tur til fastlege for å snakke om hva som kan være veien videre her. 

Anonymkode: b89cb...b76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to barn med TS og fikk diagnosen selv, samtidig med barna. Tourettesdiagnosen er enkel da den kun har fire kriterier.

1) Vokale tics. Enkle og/eller komplekse

2) Motoriske tics. Enkle og/eller komplekse

3) Varighet over ett år og uten opphold av tics lenger enn to måneder.

4) Symptomer før fylte 18 år.

Både jeg og barna hadde aller mest tics rundt puberteten. Deretter dabbet det av. Vi har bare noen få igjen nå, og ingen av dem merkes nevneverdig av noen rundt oss.

Komorbide tilstander er svært vanlig.
40-60% av oss har også ADHD. Mange har også OCD og andre angstlidelser. 

Å kjenne diagnosen og hvilke behov vi har gjør at de aller aller av oss fleste veldig fint med TS- diagnosen.

Anonymkode: cf6ab...57a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Som det blir sakt over her så er Tourettes så utrolig mye mer enn tics, så utred jo før jo bedre. Det finnes veldig bra medisiner som kan hjelpe enormt, og fjerne tics. Det er ikke noe som blir borte, så barnet trenger hjelp til å håndtere det. Både det som synes for deg, men aller mest hvordan det påvirker inni han. 

Medikamentene som reduserer tics kan ha en del sideeffekter, så det prøves bare ut ved mer alvorlige tilfeller. For oss løste det veldig mye bare å kjenne til diagnosen og forklare den for de rundt oss. Med forståelse minsker mye av behovet for å undertrykke tics. Tics er jo slett ikke farlig, selv om det kan oppleves slitsomt til tider. Med god tilrettelegging slipper de fleste medisiner.

Anonymkode: cf6ab...57a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tics kan og  være epilepsi.  Så anbefaler å få utredning og behandling og om eeg for epilepsi 

Anonymkode: 564ed...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å overse det. Så lenge det ikke er til skade for barnet (at det slår seg selv eller dunker hodet i veggen). Jeg ser mange "vanlige" barn (og voksne) har tics. Og jeg vet ihvertfall med noen av dem at her er det ingen diagnoser i bunn. Gutten min har Asperger, og har også tics. Spesielt ved stress og når han ser film. Det er kremtelyder, og en bevegelse han gjør med hendene i håret.

Anonymkode: 40f09...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det beste er å overse det. Så lenge det ikke er til skade for barnet (at det slår seg selv eller dunker hodet i veggen). Jeg ser mange "vanlige" barn (og voksne) har tics. Og jeg vet ihvertfall med noen av dem at her er det ingen diagnoser i bunn. Gutten min har Asperger, og har også tics. Spesielt ved stress og når han ser film. Det er kremtelyder, og en bevegelse han gjør med hendene i håret.

Anonymkode: 40f09...40f

Ja vent for all del til ting blir skikkelig ille før en begynner å hjelpe barnet.

Er det Tourettes kan de holde seg stabilt eller det kan eksplodere til massive Tics, flere tillegsplager og kraftig angst. Jeg kjenner personer med i begge kategorier og felles for de alle er at det ble ikke bedre før de fikk profesjonell hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...