AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:13 #21 Del Skrevet torsdag kl 15:13 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hæ? Nei. Anonymkode: 9aab2...a9f Jo, det er jo private folk som står bak utleieboliger, men de fleste som eier flere utleieboliger har egne selskaper.Men er jo fortsatt privat personer som står bak Men er det ikke kommunale/statlige som det er få av, som eier så er det jo private, Hva ellers trodde du? Enten har folk AS eller enkeltmanns foretak. Christian Ringnes f.eks leier ut mange boliger, de som leies ut via Privat megleren er folks private boliger osv. samme med via Hybel,no osv. Anonymkode: 7b0b3...c90 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet torsdag kl 15:18 #22 Del Skrevet torsdag kl 15:18 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, absolutt ikke. Det er bedre å forholde seg til profesjonelle utleiere som igjen forholder seg til noe kalt husleieloven. Anonymkode: 9aab2...a9f Du roter litt med betydning av ord her. En profesjonell utleier kan også være privat. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:23 #23 Del Skrevet torsdag kl 15:23 Skriv til utleieren at de får en midlertidig kode ved behov etter § 5-6 i husleieloven. Til din informasjon: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_5#KAPITTEL_5 § 5-6.Utleierens adgang til husrommet Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn. Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side. Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren. Anonymkode: 61321...2e0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:13 #24 Del Skrevet torsdag kl 20:13 Jeg ville nok gitt utleier koden for å holde konfliktnivået så lavt som mulig. Dere har kanskje varsling i app eller e-post om noen låser seg inn? På den måten er det jo enkelt å følge med på om de tar seg til rette og låser seg inn uten å ha gitt beskjed om at det er noe planlagte reparasjoner eller lignende. For dét er ikke lov. Anonymkode: dfd5c...702 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet torsdag kl 20:25 #25 Del Skrevet torsdag kl 20:25 Gi de hver deres kode (navngitte brukere) og så deaktiverer dere kodene rett etterpå. Når dere får spørsmål om hvorfor koden (e) ikke virker så spiller du dum og samtidig stiller spørsmål om hvorfor de skal inn. Da har du dokumentert til senere at de prøver å få adgang til en bolig dere leier, og står sterkere i tilfelle det blir en konflikt rundt dette senere. Alternativt, dersom kodelåsen dere har kjøpt støtter det, så lar dere brukerene være aktive men slår på varsling direkte når disse tre brukes. Da stiller dere og spørsmål om hvorfor de er inne uten avtale og spørre de om hva de gjør der. 8 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 02:27 #26 Del Skrevet fredag kl 02:27 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jo, det er jo private folk som står bak utleieboliger, men de fleste som eier flere utleieboliger har egne selskaper.Men er jo fortsatt privat personer som står bak Men er det ikke kommunale/statlige som det er få av, som eier så er det jo private, Hva ellers trodde du? Enten har folk AS eller enkeltmanns foretak. Christian Ringnes f.eks leier ut mange boliger, de som leies ut via Privat megleren er folks private boliger osv. samme med via Hybel,no osv. Anonymkode: 7b0b3...c90 Men her blander du igjen privatpersoner og private bedrifter. Leier man ut via et AS for eksempel, så leier man ikke ut som privatperson men en bedrift. Går ut i fra at i ts sitt tilfelle så leier hun av privatpersoner, og det kan være en større risiko. Anonymkode: d1841...b31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 02:31 #27 Del Skrevet fredag kl 02:31 Gabriel skrev (13 timer siden): De har krav på å ha egen nøkkel men kan bare i nødstilfelle låse seg inn uten avtale. Nei, utleier har ikke krav på nøkkel til en utleiebolig. Anonymkode: d1841...b31 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 02:39 #28 Del Skrevet fredag kl 02:39 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, utleier har ikke krav på nøkkel til en utleiebolig. Anonymkode: d1841...b31 Helt vanlig at utleier har nøkkel, men det er ulovlig å låse seg inn vilkårlig. I kontrakten angående leiligheten jeg leier ut står det at jeg har nøkkel og nøysom hvilke situasjoner jeg kan låse meg inn selv om jeg ikke skulle få kontakt med leieboer. Aldri skjedd noe som har gjort det nødvendig å låse meg inn uten avtale (for eksempel vannlekkasje), men nøkkel har jeg, og det er helt lovlig. Anonymkode: 1a71f...874 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 02:44 #29 Del Skrevet fredag kl 02:44 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Helt vanlig at utleier har nøkkel, men det er ulovlig å låse seg inn vilkårlig. I kontrakten angående leiligheten jeg leier ut står det at jeg har nøkkel og nøysom hvilke situasjoner jeg kan låse meg inn selv om jeg ikke skulle få kontakt med leieboer. Aldri skjedd noe som har gjort det nødvendig å låse meg inn uten avtale (for eksempel vannlekkasje), men nøkkel har jeg, og det er helt lovlig. Anonymkode: 1a71f...874 Mulig det er vanlig etter avtale. Men det er ikke et krav utleier har. Anonymkode: d1841...b31 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 02:47 #30 Del Skrevet fredag kl 02:47 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mulig det er vanlig etter avtale. Men det er ikke et krav utleier har. Anonymkode: d1841...b31 Hvordan tenker du da at utleier skal ta seg inn ved eventuell vannlekkasje eller røykvarsler uler og leietaker er bortreist? Bryte opp døren? Anonymkode: 3db51...948 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet fredag kl 02:49 #31 Del Skrevet fredag kl 02:49 Høres ut som en standard utleier det (Gjerrig) dere skal ha 2 nøkler 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 02:53 #32 Del Skrevet fredag kl 02:53 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan tenker du da at utleier skal ta seg inn ved eventuell vannlekkasje eller røykvarsler uler og leietaker er bortreist? Bryte opp døren? Anonymkode: 3db51...948 Det er fortsatt ikke et krav som utleier har, og det synes jeg du som utleier selv burde sette deg inn i. Kopiert fra husleie.no: – I det tilfellet at leietaker er bortreist og du er litt engstelig for vannlekkasje eller frosne vannrør, tenker jeg at du kan sende en melding til leietaker og spørre om du kan låse deg inn og sjekke. En utleier kan aldri låse seg inn uten leietakers samtykke og du har heller ikke rett til å ha nøkkel til boligen. Det er helt på leietaker sin gode vilje. Hvis leietaker gir beskjed om at vedkommende ikke ønsker at utleier skal ha en nøkkel, må utleieren gi den fra seg. Det er viktig at utleier respekterer privatlivet til leietaker Anonymkode: d1841...b31 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 03:08 #33 Del Skrevet fredag kl 03:08 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvordan tenker du da at utleier skal ta seg inn ved eventuell vannlekkasje eller røykvarsler uler og leietaker er bortreist? Bryte opp døren? Anonymkode: 3db51...948 Du kan jo tenke sånn at de aller fleste utleiere vil gå med på at utleier har nøkkel til boligen etter avtale i kontrakten, i tilfelle krisetilfeller. Men du må ikke blande med at det er et krav utleier har. Du har jo derimot retten på din side til å leie ut til noen andre hvis en mulig leietaker skulle nekte på det som står i kontrakten før dere skriver under. Og står det i avtalen som leietaker har skrevet under på, så har du også rett til det. Anonymkode: d1841...b31 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 03:10 #34 Del Skrevet fredag kl 03:10 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan jo tenke sånn at de aller fleste utleiere vil gå med på at utleier har nøkkel til boligen etter avtale i kontrakten, i tilfelle krisetilfeller. Men du må ikke blande med at det er et krav utleier har. Du har jo derimot retten på din side til å leie ut til noen andre hvis en mulig leietaker skulle nekte på det som står i kontrakten før dere skriver under. Og står det i avtalen som leietaker har skrevet under på, så har du også rett til det. Anonymkode: d1841...b31 Aller fleste leietakere, mente jeg Anonymkode: d1841...b31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 03:10 #35 Del Skrevet fredag kl 03:10 Vi leier ut via Utleiemegleren og har nøkkel. Det var vanlig praksis sa de der. Vi er klar over lover og regler og følger dem til punkt og prikke. Anonymkode: 3db51...948 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 03:13 #36 Del Skrevet fredag kl 03:13 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi leier ut via Utleiemegleren og har nøkkel. Det var vanlig praksis sa de der. Vi er klar over lover og regler og følger dem til punkt og prikke. Anonymkode: 3db51...948 Så lenge det kommer fram av avtalen, så er alt på stell. Anonymkode: d1841...b31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 03:55 #37 Del Skrevet fredag kl 03:55 Hadde jeg stolt så lite på en utleier,at jeg ikke kunne tillatt at de hadde ekstra nøkkel/kode til leiligheten, hadde jeg lett etter et nytt sted å bo. Seriøse utleiere forholder seg til loven og låser seg ikke inn uten samtykke, eller ned mindre det skjer en akutt situasjon (brann, vannlekkasje) og leietaker er utilgjengelig. Jeg ville tenkt det som en trygghet. Og til vedkommende som mener at man utelukkende bør leie fra profesjonelle utleiere. Eneste leieforholdet jeg har hatt utfordringer i, var av et så kalt profesjonelt byrå. Sleipe mennesker som bygget utleievirksomheten sin på å leie ut til unge studenter som ikke kjenner rettighetene sine så godt. Burde ha luktet lunta da de forsøkte å få depositum inn på sin egen konto, men så var man så glad for endelig å ha funnet et sted. Anonymkode: 6d60d...919 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:15 #38 Del Skrevet fredag kl 09:15 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvordan tenker du da at utleier skal ta seg inn ved eventuell vannlekkasje eller røykvarsler uler og leietaker er bortreist? Bryte opp døren? Anonymkode: 3db51...948 Utleier ringer leietaker, sier det er krise og får utdelt en kode. Tar ikke mange minuttene. Raskere enn for eksempel at utleier må hjemom og hente nøkkelen først. Siden det er et problem med folk som ikke har tilgang til hus hvor vannet kan gå, brannvarsler er utløst og så videre. Har alle i nabolaget nøkkel til huset ditt? Det kan jo plutselig skje noe mens du er bortreist. Anonymkode: 6b673...be7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:19 #39 Del Skrevet fredag kl 09:19 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jo. Det er i sjelden grad at offentlige selskaper er utleiere. Anonymkode: c0bca...49a Det er da en haug selskaper som driver med utleie. Har ikke leid av privatpersoner siden jeg var tenåring. Så vondt vil jeg ikke meg selv. Anonymkode: 9aab2...a9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:20 #40 Del Skrevet fredag kl 09:20 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Eneste leieforholdet jeg har hatt utfordringer i, var av et så kalt profesjonelt byrå. Sleipe mennesker som bygget utleievirksomheten sin på å leie ut til unge studenter som ikke kjenner rettighetene sine så godt. Burde ha luktet lunta da de forsøkte å få depositum inn på sin egen konto, Da var de jo ikke profesjonelle? Anonymkode: 9aab2...a9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå