AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:45 #1 Del Skrevet onsdag kl 22:45 Hva gjorde dere for å forberede baby og dere selv på at du skulle ut i jobb igjen? Hadde dere "øvedager", eller lot dere første arbeidsdag etter permisjon være første gang dere var borte fra baby i 6-8 timer? Vi har flere måneder på oss, men har allerede begynt å grue meg. Anonymkode: 44b79...03f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:58 #2 Del Skrevet onsdag kl 22:58 Vi delte omsorgsoppgavene mellom oss så likt som mulig så tidlig som mulig, Mamma ammet jo selvfølgelig men jeg bisto med mye annen omsorg, bytta bleier, koste, vugget, bar (når kolikken slo inn), vi var også heldige da fruen jobber i skolen og jeg hadde meget fleksibel arbeidsgiver, så vi fikk 7 uker fri sammen den sommeren. Mener å huske at mor dro på venninnetreff etter ca.12 uker, som mann må man være tilgjengelig for barnet vi lot også meg ta mating når det ble aktuelt, gikk fint her i gården! Anonymkode: 19c0e...033 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:49 #3 Del Skrevet torsdag kl 08:49 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi delte omsorgsoppgavene mellom oss så likt som mulig så tidlig som mulig, Mamma ammet jo selvfølgelig men jeg bisto med mye annen omsorg, bytta bleier, koste, vugget, bar (når kolikken slo inn), vi var også heldige da fruen jobber i skolen og jeg hadde meget fleksibel arbeidsgiver, så vi fikk 7 uker fri sammen den sommeren. Mener å huske at mor dro på venninnetreff etter ca.12 uker, som mann må man være tilgjengelig for barnet vi lot også meg ta mating når det ble aktuelt, gikk fint her i gården! Anonymkode: 19c0e...033 Ok, det høres fint ut. Men øvde dere på at mor var borte så lenge som en arbeidsdag varer? Mannen er helt super, tilstedeværende og en god pappa, så det er ikke det jeg bekymrer meg for. Anonymkode: 44b79...03f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:08 #4 Del Skrevet torsdag kl 09:08 Gjorde ikke noe spesielt, annet enn å få på plass en god rutine med måltider kan jo la far få prøve seg noen timer alene i helgene mens du finner på andre ting? Du har sikkert ammefri så dagene blir jo ikke så lange i starten, jeg jobbet 6,5 timer og da ammet jeg da jeg kom hjem fra jobb, du kan jo prøve deg på samme måltidsrutine som dere kommer til å ha når du skal tilbake på jobb Anonymkode: 75199...839 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet torsdag kl 09:14 #5 Del Skrevet torsdag kl 09:14 Forberedte ingenting og det gikk helt fint. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:18 #6 Del Skrevet torsdag kl 09:18 Gå ut av huset. La mannen være alene med baby 2-3 timer. La mannen ta mating når barnet starter med fast føde. Anonymkode: 3c2ca...446 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:22 #7 Del Skrevet torsdag kl 09:22 Han var flink til å stille opp fra første stund. Så han var litt alene med dem hele veien. Men jeg er fra den tiden far bare hadde 5 uker permisjon. Så det gikk fort for å si det sånn. Og jeg var veldig klar for å komme meg tilbake til jobb. Var drit lei. Også fikk dem ikke plass på barnehagen før august så jeg måtte gå hjem flere mnd etter permisjonen min var avslutte. Så ja. Jeg fikk nok. Anonymkode: 00fb1...1c1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:23 #8 Del Skrevet torsdag kl 09:23 Pappa'n var alene med barnet i 1-2 timer fra omtrent fødsel. Ved 4-5 mnd kunne de fint være alene i opp til 3-4 timer på dagtid, og 8 timer om natten. Fullammet og tok ikke flaske, så jeg måtte nesten være i nærheten. Ved 10 mnd øvde vi i en uke på at de var alene i 5 timer. Da spiste barnet fast føde og ble fortsatt ammet en del. Gikk fint. Startet på jobb ved 10½måned, og hadde 5,5-timersdager pga ammefri. Pappa'n og jeg har delt såpass på ansvaret gjennom hele min permisjon at det egentlig ikke føltes som en særlig stor overgang. Anonymkode: f9790...859 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:53 #9 Del Skrevet torsdag kl 09:53 Pappan var innvolvert i hele baby sin rutine fra start her! Både mating (flaskebaby) og «nattskift» har vi delt så mye som mulig fra dag 1. Så ingen brå overgang for baby selv om jeg begynte på jobb igjen 😊 takkogpris var det kun meg det gikk ut over ved at jeg syntes det var sårt i gå i fra de🫣 Anonymkode: ef990...33b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:03 #10 Del Skrevet torsdag kl 10:03 Her startet pappapermen rundt 7,5 mnd alder. Baby var vant til flaske fra starten pga vi måtte gi litt MME-supplement så det var jo praktisk. (Ammet ellers) Hadde og begynt med fast føde fra 6 mnd. Vi hadde 2 uker sammen i overgangen fordi vi egentlig hadde planlagt en slags ferie som ikke ble noe av 😄 Jeg syntes det var fint fordi det ble myk overgang for både baby og meg. Det var vel eneste bevisste forberedelsene vi gjorde. Jeg brukte 2 timer ammefri hver dag. Jeg hadde og mulighet for hjemmekontor en del og brukte det, da kunne jeg amme baby i søvn til dupp hvis de var hjemme som de ofte var (baby som ikke sovnet så lett så dette var fint for pappaen iallfall å få hjelp til) Tror overgangen var verst for pappaen egentlig som syntes det var ganske strevsomt å ta vare på ungen alene, babyen taklet det egentlig fint selv om hun var tidenes mammadalt og jeg var egentlig ganske klar for jobb selv om det var litt sårt også helt i starten. Hadde vi fått et barn til skulle jeg mast mer på mannen så han steppet opp mer fra start, han var rett og slett litt for lite involvert. Ikke pga meg men pga han ikke stilte opp nok. Men jeg hadde vært borte fra baby før permstart da men bare noen få timer. Anonymkode: 8a74b...93d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pingeling Skrevet torsdag kl 10:03 #11 Del Skrevet torsdag kl 10:03 Forberedte ingenting. Men begge barna var veldig vant til far. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:09 #12 Del Skrevet torsdag kl 10:09 Tusen takk for så mange hyggelige og betryggende svar. Ingen har skrevet at de øvde med med at mor var borte tilsvarende en hel atbeidsdag, og det er fint. Har ikke lyst til å "kaste vekk" de koselige helgedagene sammen. Takk! Anonymkode: 44b79...03f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:09 #13 Del Skrevet torsdag kl 10:09 Vi gjorde ingen ting. Vi delte på alt unntatt de timene faren var på jobb helt fra fødsel, så tror ikke baby merket noen forskjell. Anonymkode: 92aaf...4b4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:10 #14 Del Skrevet torsdag kl 10:10 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Her startet pappapermen rundt 7,5 mnd alder. Baby var vant til flaske fra starten pga vi måtte gi litt MME-supplement så det var jo praktisk. (Ammet ellers) Hadde og begynt med fast føde fra 6 mnd. Vi hadde 2 uker sammen i overgangen fordi vi egentlig hadde planlagt en slags ferie som ikke ble noe av 😄 Jeg syntes det var fint fordi det ble myk overgang for både baby og meg. Det var vel eneste bevisste forberedelsene vi gjorde. Jeg brukte 2 timer ammefri hver dag. Jeg hadde og mulighet for hjemmekontor en del og brukte det, da kunne jeg amme baby i søvn til dupp hvis de var hjemme som de ofte var (baby som ikke sovnet så lett så dette var fint for pappaen iallfall å få hjelp til) Tror overgangen var verst for pappaen egentlig som syntes det var ganske strevsomt å ta vare på ungen alene, babyen taklet det egentlig fint selv om hun var tidenes mammadalt og jeg var egentlig ganske klar for jobb selv om det var litt sårt også helt i starten. Hadde vi fått et barn til skulle jeg mast mer på mannen så han steppet opp mer fra start, han var rett og slett litt for lite involvert. Ikke pga meg men pga han ikke stilte opp nok. Men jeg hadde vært borte fra baby før permstart da men bare noen få timer. Anonymkode: 8a74b...93d Ååååå, for en luksus! Så lurt med en overgang mellom mamma- og pappaperm. Anonymkode: 44b79...03f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:28 #15 Del Skrevet torsdag kl 12:28 Vi hadde litt overgang sammen hjemme fordi pappaen startet sin permisjon rett etter juleferien. Så vi var hjemme begge to i ca 1,5 uke i vekslingen. Det var hyggelig det, men hadde ikke vært nødvendig. Far og baby hadde vært en del alene før jeg gikk ut i permisjon, men ikke noen bevisst øving på det. Tenker at det viktigste er god kommunikasjon og avklarte forventninger mellom foreldrene. Far må få tillit til å fikse ting på egenhånd uten at mor styrer og kontrollerer (også før han går ut i permisjon). Dere bør være enige om hvordan våkenetter skal håndteres, ut fra babyens behov og søvnmønster. Også må dere ha en plan for hvordan babyen skal få i seg mat mens du er på jobb (hvis du ammer). Anonymkode: 7eee2...21d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet torsdag kl 12:32 #16 Del Skrevet torsdag kl 12:32 Vi delte mest mulig fra første dag. Far deltok og tok ansvar med en gang han var hjemme fra jobb med nr1. Han var ofte inne mens jeg gikk i fjøset ,så han slapp både jobben og fjøset. Han tok og del av nattevakt i helger slik jeg kunne slappe av litt da. Med nr 2 førte vi all perm på far. Jeg hadde da fjøs osv. Han var inne med unga på morgenen. Midt på dagen og efta tok vi med ungene ned i fjøset og tok stellet sammen med unger. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ronja1867 Skrevet torsdag kl 19:39 #17 Del Skrevet torsdag kl 19:39 Jeg jobbet 50% og hadde 50% perm de to første ukene - og far tilsvarende. Jeg jobba to dager første uka og tre dager andre uka. Synes det var veldig deilig og ble en litt myk overgang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 20:33 #18 Del Skrevet torsdag kl 20:33 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tusen takk for så mange hyggelige og betryggende svar. Ingen har skrevet at de øvde med med at mor var borte tilsvarende en hel atbeidsdag, og det er fint. Har ikke lyst til å "kaste vekk" de koselige helgedagene sammen. Takk! Anonymkode: 44b79...03f Du bør øve på å være borte, men ikke nødvendigvis en hel arbeidsdag. Vi øvde, men det var likevel veldig tøft for vår yngste. Da jeg kom hjem var det kun mamma og amming som gjaldt, og det var det samme hele natta.. var ikke slik før jeg begynte i jobb igjen. Anonymkode: 8fdb6...844 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå