Gå til innhold

Kognitiv dissonans over å bli revet ned fra pidestallen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du burde blokkert han på instagram på bursdagen din. Det hadde nok gjort ham gal! 

Ellers enig med de over. Den gode siden hans var nok et spill.

Anonymkode: 0eba2...3da

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forresten, hvor lenge varte dette?

Hvor tidlig sa han at han elsker deg?

Anonymkode: e9fbf...104

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Lykke til, jeg vet hvor vondt det gjør. Jeg ble så hardt skadet av en slik fyr at det sendte meg inn i psykologistudier i forsøk på å forstå, og når man lærer om disse mønsterne, stiller man sterkere.

Et annet veldig viktig tips jeg vil gi deg for din fremtidige dating: mange av disse type mennene liker gjerne å spørre om ting som "hva ser du etter i en mann?". Spørsmålet i seg selv er ikke nødvendigvis et rødt flagg, men aldri svar på dette. Si heller noe ála "jeg ser etter en mann som er autentisk og viser meg hvem han er, slik at vi kan finne ut om vi er kompatible".

Grunnen til dette, er at menn med egosentriske hensikter, vil kunne ta ditt svar om hva slags mann du leter etter, til å lettere spille den type mann du drømmer om. De vil ofte late som om de har samme interesser som deg, og male et bilde av at de er drømmemannen. I mange tilfeller er det jo slik at de lyver til seg selv like mye som de lyver til deg. Derfor føles det også autentisk ut.

Noen viktige ting å legge merke til/finne ut av i datingfasen, er hva slags forhold han har til sin mor og sine ekser - dette vil gi deg en stor pekepinn. En mann med et dårlig forhold med sin mor er langt mer sannsynlig å være tilknytningforstyrret. Og en mann med dårlig forhold med sine ekser, er mer sannsynlig å ha behandlet dem dårlig.

Neste viktige ting, kan være å teste ut hvordan han mottar et "nei" nokså tidlig i relasjonen. Hvis han sier "på fredag vil jeg ta deg med ut på en date under månelyset", si nei, det passer ikke, jeg har planer. Forsøk å merke deg hvordan hans energi føles. Er han forståelsesfull? Skuffet? Irritert? Overrasket? Spiteful? Ofte vil disse mennene svare det som er "riktig" å si, men deres egentlige følelser skinner gjennom. Narsisister spesielt liker ikke å bli fortalt nei. Etter at du har sett/følt reaksjonen, kan du heller eventuelt følge opp med "hva med lørdag?"

Og siste tips: snakk mindre, observer mer. Dette er den beste måten å holde din egen energi beskyttet i starten. Ikke gi altfor mye av deg selv. Fokuser på deg selv og din glede, ha et liv utenom den du dater, og følg med på hvem de er. Ikke hvem de prøver å vise seg som.

Tusen takk for nyttige råd og erfaring 💛

Anonymkode: 06919...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Forhold med slike personer er ekstra giftige fordi de forteller deg masse greier, ja jeg elsker, ja vi er jo sammen, alt er bra, hva snakker du om det har ikke skjedd noe osv, og virker helt overrasket over at du har et problem eller vil snakke om noe. Samtidig oppfører de seg kaldt, ignorerer deg lange tider av gangen, kan ikke snakke om seg selv, dere eller fremtiden, ødelegger viktige dager (som han gjorde med bursdagen din) eller overtar de (eksen min laget all maten på bursdagsfesten min og det handlet KUN om hans mat, den kaken jeg hadde kjøpt sa han at han ikke likte og nektet å spise). 

De er ikke normale i hodet, de enten kjører på med "stakkars meg, jeg er bare en sjenert fyr som prøver alt jeg kan" eller det største offeret i verden. Det veksler fort mellom denne usikre, sjenerte, ydmyke karen, og en som plutselig har de sterkeste meningene om alt mulig, spesielt deg. 

Blokker og ligg unna, han er farlig for psyken din. 

Anonymkode: ebc03...aa6

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Han har mest sannsynlig ganske mye greier han ikke klarer å rydde i (med seg selv). Råder deg til å plassere dette der det hører hjemme (hos ham), ikke forstå det i hjel. Noen ganger er folk bare drittsekker, umodne og gjør rare ting uten at det betyr så mye. 

It is what it is. 

Anonymkode: 4717b...909

Leit å høre at flere i tråden har vært utover samme typen. Ja, det ødelegger for psyken samtidig som man logisk sett vet det ikke gir mening når ord og handling krasjer og at noe ikke stemmer. Som du sier de sier med ord at de elsker deg og at alt er bra selv om handling sier noe annet. Så når han her var helt død i blikket og viste avsky med kroppsspråket men sa at jeg må tro på at jeg er trygg hos han så blir man helt paralysert av forvirring, jeg sliter enda med det. Men skal aldri tilbake til han.
Det er så godt for meg å lese at problemet ligger hos han selv om jeg logisk vet det selv, jeg er bare nødt å overbevise underbevisstheten min at jeg ikke finner en forklaring på hvorfor han var slik og at jeg ikke gjorde noe galt selv og det føles ut som det er min feil. Så vet jeg logisk sett at det ikke er sant. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Forresten, hvor lenge varte dette?

Hvor tidlig sa han at han elsker deg?

Varte 1 år. Han sa det første gang nesten med en gang men trakk det tilbake umiddelbart og sa han ikke mente elsker i den forstand men bare digger meg, så lo vi det bort. Så sa han det igjen ca en måned etter en kveld han var litt bedugget. Så begynte han å si det jevnlig før han brått sluttet å si det med enkelte unntak hvis jeg var opprørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det skjedde absolutt ingenting mellom dere ukene før bursdagen din? Hvorfor skulle han gå inn for å ødelegge bursdagen din? Høres rart ut at han liksom skal sitte og gni hendene sammen og tenke "ha ha ha, nå skal jeg ødelegge bursdagen hennes ved å blokkere henne". 

Anonymkode: 146b7...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Leit å høre at flere i tråden har vært utover samme typen. Ja, det ødelegger for psyken samtidig som man logisk sett vet det ikke gir mening når ord og handling krasjer og at noe ikke stemmer. Som du sier de sier med ord at de elsker deg og at alt er bra selv om handling sier noe annet. Så når han her var helt død i blikket og viste avsky med kroppsspråket men sa at jeg må tro på at jeg er trygg hos han så blir man helt paralysert av forvirring, jeg sliter enda med det. Men skal aldri tilbake til han.
Det er så godt for meg å lese at problemet ligger hos han selv om jeg logisk vet det selv, jeg er bare nødt å overbevise underbevisstheten min at jeg ikke finner en forklaring på hvorfor han var slik og at jeg ikke gjorde noe galt selv og det føles ut som det er min feil. Så vet jeg logisk sett at det ikke er sant. 

Jeg ble også paralysert av samme grunn som deg, dødt blikk, avsky i stemningen, det var som noen slo en lysbryter av liksom. Plutselig bare følte jeg et hat nesten fra ham mot meg, men han sa "nei det er ikke noe, hvordan kan du tro det osv". Han hatet meg med kroppen og jeg FØLTE ubehaget, men valgte å høre på det han sa i mangel av kontakt med egne følelser. Neste gang vet jeg at når jeg føler det sånn, betyr det bare en ting. LØP. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og det skjedde absolutt ingenting mellom dere ukene før bursdagen din? Hvorfor skulle han gå inn for å ødelegge bursdagen din? Høres rart ut at han liksom skal sitte og gni hendene sammen og tenke "ha ha ha, nå skal jeg ødelegge bursdagen hennes ved å blokkere henne". 

Slike folk gjør spånt.. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Den følelsen må du jobbe med, kontre den med fakta! 

En eks av meg var slik varm og kald, elsket meg den ene dagen og usikker på om han kunne være i forhold dagen etter.

Jeg hadde et utrolig viktig telefonmøte en dag, det kunne endre hele min fremtid i positiv retning. Den dagen, 10 minutter før telefonavtalen så fant han noe lite, idiotisk og meningsløst å "ta meg for". Han ville tydeligvis krangle og krangel ble det, fordi jeg adresserte det med en eneste gang at nå skulle noe viktig for meg skje og det var helt uakseptabelt at han skulle sabotere for meg ved å starte en krangel om noe håpløst lite (noe lignende at jeg hadde ryddet vekk mitt glass, men ikke hans). 

Det tok heldigvis kun et par ganger før jeg oppdaget at han startet krangler om noe totalt meningsløst og var ekstremt såret over bagateller. Mens han selv var utro, avlyste avtaler og det meste måtte skje på hans premisser.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Slike folk gjør spånt.. 

Slike folk? Ingen av oss kjenner han. De har vært sammen ett år. At han skal gå et år og pønske ut noe sånt er jo bare helt merkelig. Her er det informasjon som mangler. Han har vel gått lei av TS. Da kan man dessverre bli en drittsekk uansett om man mener det eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De gjør det ikke bevisst, men noen av dem tåler ikke at andre får fokus, eller de tåler ikke at noe endres og skjer utenfor dere kontroll. Noe trigges i dem og de saboterer for den andre. Kanskje de er sjalu og sliter med at den andre får bursdgasklemmer av mannlige kollegaer eller hjerter på Sosiale medier. 

Når denne mannen blokkerte henne i alle kanaler så er det et bombardemnt av avvisning som hun får med seg, sårer henne. Samtidig som han holder tilgang til en plattform for å kunne holde øye med henne, evt gi henne et lite håp/gi seg selv mulighet til å si "hæ? Jammen jeg er jo ikke sur på deg, jeg aner ikke hvordan de blokkeringene har skjedd. Se her, du er jo ikke blokkert på denne SoMe. Hva er du sur for!?!?"

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Dessverre så finnes sånne folk, jo. For oss normale folk er sånn oppførsel helt hårreisende, er derfor det er vanskelig å tro på det.

TS du kan være evig glad for at det ble brudd i relasjonen. Når han kommer tilbake (for det gjør han nok) håper jeg du er sterk nok til å ignorere og blokke han. Aldri la slike folk få tilgang til deg og ditt liv.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert over hvordan du har taklet denne situasjonen. Så sterk og med så mye selvrespekt og selvstendighet. Det er ikke sikkert du får noen svar om hvorfor, men etterhvert vil det ikke være noe du tenker på heller. Lykke til videre.

Anonymkode: 4008d...e9d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei gjorde virkelig ikke det, annet enn at jeg sendte denne lange meldingen men skrev bare fine ting om han. Og at det var for å beskytte meg selv fordi jeg hadde følt på angst og uro av at han var så varm og kald men at jeg er her fremdeles. Så hadde en forventning om å høre noe på bursdagen min og forventet ikke blokkering. Og tror egentlig (heldigvis?) ikke han bevisst tenkte han skulle ødelegge, men han vet jeg ventet på kommunikasjon og jeg følte det kanskje enten var et uttrykk for at han virkelig gir f eller som en slags straff. Jeg aner ikke.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ble også paralysert av samme grunn som deg, dødt blikk, avsky i stemningen, det var som noen slo en lysbryter av liksom. Plutselig bare følte jeg et hat nesten fra ham mot meg, men han sa "nei det er ikke noe, hvordan kan du tro det osv". Han hatet meg med kroppen og jeg FØLTE ubehaget, men valgte å høre på det han sa i mangel av kontakt med egne følelser. Neste gang vet jeg at når jeg føler det sånn, betyr det bare en ting. LØP. 

Ja, kjenner meg så igjen 😕 Jeg tenkte også på en dag nå i høst så var vi på dagstur og han var utrolig stille. Så sa jeg at vi absolutt ikke trenger å være hele dagen hvis han var sliten og prøvde å muntre han opp. Så sa han neida, jeg har det kjempegøy med deg og er så glad vi er her. Mens blikket var dødt mens han sa det og han holdt fysisk avstand så jeg heller følte han hatet å være der med meg, selv om han inviterte meg den dagen. Har aldri opplevd ord og kroppsspråk være så avkoblet før. Gikk med mye adrenalin og på eggeskall de siste månedene fordi det ikke ga mening for meg. Så kom vi hjem den dagen og plutselig var han skrudd på igjen og det var kyssing og nærhet. 

Jeg er imponert over hvordan du har taklet denne situasjonen. Så sterk og med så mye selvrespekt og selvstendighet. Det er ikke sikkert du får noen svar om hvorfor, men etterhvert vil det ikke være noe du tenker på heller. Lykke til videre.

Anonymkode: 4008d...e9d

Må bare si tusen takk 💐

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, psykopatisk. Tenkte det med en gang du skrev at han sa, peneste han hadde sett. De bruker å overdrive, ikke at du ikke er fin. Men å si, absolutt fineste sånn ved første møtet er den sjarmen det er snakk om.

Anonymkode: 05e2b...003

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, kjenner meg så igjen 😕 Jeg tenkte også på en dag nå i høst så var vi på dagstur og han var utrolig stille. Så sa jeg at vi absolutt ikke trenger å være hele dagen hvis han var sliten og prøvde å muntre han opp. Så sa han neida, jeg har det kjempegøy med deg og er så glad vi er her. Mens blikket var dødt mens han sa det og han holdt fysisk avstand så jeg heller følte han hatet å være der med meg, selv om han inviterte meg den dagen. Har aldri opplevd ord og kroppsspråk være så avkoblet før. Gikk med mye adrenalin og på eggeskall de siste månedene fordi det ikke ga mening for meg. Så kom vi hjem den dagen og plutselig var han skrudd på igjen og det var kyssing og nærhet. 

Jeg hadde sikkert sagt det samme før, men nå, hvis en fyr og jeg var på dagstur og han vsr så uinteressert i meg og turen, så hadde jeg gjort noen forsøk på å snakke med ham, og hvis ikke respons, spurt hva det er. Ikke brukt meg selv liksom som "jeg trenger ikke være her hele tiden" eller noe sånt, er man på tur er man på tur, er man i lag er man i lag. Jeg skal aldri mer oppføre meg som om jeg er i veien, eller føle det, da går jeg bare. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg hadde sikkert sagt det samme før, men nå, hvis en fyr og jeg var på dagstur og han vsr så uinteressert i meg og turen, så hadde jeg gjort noen forsøk på å snakke med ham, og hvis ikke respons, spurt hva det er. Ikke brukt meg selv liksom som "jeg trenger ikke være her hele tiden" eller noe sånt, er man på tur er man på tur, er man i lag er man i lag. Jeg skal aldri mer oppføre meg som om jeg er i veien, eller føle det, da går jeg bare. 

Jeg skjønner hva du mener og hadde dette vært en første date hadde jeg takket for meg og avsluttet ganske raskt. Er det som er litt trist og flaut å tenke tilbake på at jeg ble sånn unnskyld at jeg er til, nå som jeg er etterpåklok er det så mye jeg heller skulle sagt og gjort. Var på adrenalin mye av den siste tiden og var ikke den lattermilde og selvsikre personen jeg vanligvis er, ser tilbake at jeg ble needy/klengete og.. ja. Var først når han tok avstand jeg fikk tilbake litt klare tanker og ryggrad og bestemte meg for at jeg fortjener bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, psykopatisk. Tenkte det med en gang du skrev at han sa, peneste han hadde sett. De bruker å overdrive, ikke at du ikke er fin. Men å si, absolutt fineste sånn ved første møtet er den sjarmen det er snakk om.

Han sa også i ettertid at han skalv og var livredd for å gå bort, men at det var skjebnen at han gikk ut akkurat den kvelden og så meg. Og strålte i øynene da han snakket om dette så jeg følte han virkelig mente det. Jeg syns det var så søtt og uskyldig og ble kjempeglad. Men nå vet jeg jo ord og handling ikke henger sammen hos han. Han sa også tidlig i forløpet at han tar litt vare på bestekompisen fordi han er litt ensom, singel osv og at han er glad i han. Noe jeg syns var grønt flagg og omsorgsfullt. Jeg likte han kompisen veldig godt. Så sa han til meg en gang lenge etterpå at det ikke er rart bestekompisen er singel fordi han har mikropenis og stor nese og at han kan takke seg selv som heller drikker hjemme enn å gå på tinder og byen. Nå snakker han vel slik om meg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg skjønner hva du mener og hadde dette vært en første date hadde jeg takket for meg og avsluttet ganske raskt. Er det som er litt trist og flaut å tenke tilbake på at jeg ble sånn unnskyld at jeg er til, nå som jeg er etterpåklok er det så mye jeg heller skulle sagt og gjort. Var på adrenalin mye av den siste tiden og var ikke den lattermilde og selvsikre personen jeg vanligvis er, ser tilbake at jeg ble needy/klengete og.. ja. Var først når han tok avstand jeg fikk tilbake litt klare tanker og ryggrad og bestemte meg for at jeg fortjener bedre. 

Synes du tenker veldig klart og har tatt rette valg, det viktigste du kan ta av dette er at hvis noen gjør deg usikker og i disonans, løp.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han sa også i ettertid at han skalv og var livredd for å gå bort, men at det var skjebnen at han gikk ut akkurat den kvelden og så meg. Og strålte i øynene da han snakket om dette så jeg følte han virkelig mente det. Jeg syns det var så søtt og uskyldig og ble kjempeglad. Men nå vet jeg jo ord og handling ikke henger sammen hos han. Han sa også tidlig i forløpet at han tar litt vare på bestekompisen fordi han er litt ensom, singel osv og at han er glad i han. Noe jeg syns var grønt flagg og omsorgsfullt. Jeg likte han kompisen veldig godt. Så sa han til meg en gang lenge etterpå at det ikke er rart bestekompisen er singel fordi han har mikropenis og stor nese og at han kan takke seg selv som heller drikker hjemme enn å gå på tinder og byen. Nå snakker han vel slik om meg også. 

Sånnt må du ikke tro på. Han overdriver skikkelig. Jeg skjønner noen kan tulle om skjebnen, men å si det er skjebnen når dere ikke kjenner hverandre en gang og du kan ha en hund han er allergisk imot eller noe tilfeldig, er det kjempe rart

Han er intens fordi han elsker jakten og lever av å overbevise. Han er en skuespiller for å få det han søker.

Ikke bry deg om hva denne mannen måtte sie om deg, det er stor sannsynlighet at han ikke er normal.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...