AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:06 #1 Del Skrevet mandag kl 22:06 Jeg starter i ny jobb 2. januar. Årslønn 520000. Dvs 43333 i måneden. I juni får jeg altså ingenting da jeg ikke har tjent opp feriepenger. Men burde ikke da årslønnen blitt delt på 11 i stedet det første året? Anonymkode: 19199...a7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:09 #2 Del Skrevet mandag kl 22:09 I juni får du helt vanlig lønn. Du er ikke tvunget til å ta ut ferie dersom du ikke har feriepenger til å dekke ferien, men du kan selv kreve å ta ut ferie og da trekkes du for denne ferien. Ofte, men ikke alltid, i juni. Anonymkode: 4d713...99c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 00:40 #3 Del Skrevet tirsdag kl 00:40 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg starter i ny jobb 2. januar. Årslønn 520000. Dvs 43333 i måneden. I juni får jeg altså ingenting da jeg ikke har tjent opp feriepenger. Men burde ikke da årslønnen blitt delt på 11 i stedet det første året? Anonymkode: 19199...a7c Nei Anonymkode: 15cff...915 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet tirsdag kl 05:02 #4 Del Skrevet tirsdag kl 05:02 I juni får du jo normalt utbetalt en lønn, men så blir trekket for 5 uker ferie større enn lønnen. Så du sitter igjen med feriepengene i juni. Så de skal deles på 12. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet tirsdag kl 05:09 #5 Del Skrevet tirsdag kl 05:09 (endret) Du starter i ny jpbb, noe som vil si at du sannsynligvis får utbetalt feriepenger fra forrige arbeidsgiver i sluttoppgjøret. Disse må du spare til juni. Endret tirsdag kl 18:12 av Brunhilde Staveleif 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:22 #6 Del Skrevet tirsdag kl 05:22 Du har vel feriepengene fra forrige jobb? Anonymkode: 2323a...9a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:38 #7 Del Skrevet tirsdag kl 05:38 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du har vel feriepengene fra forrige jobb? Anonymkode: 2323a...9a7 Tipper Ts som veldig mange andre uten styring på økonomien har brukt opp feriepenger fra forrige arbdeidsgiver som normalt blir utbetalt sammen med siste ordinære lønn. Som medfører st det ikke er feriepenger å bruke i ferien… Det skulle vært lovpålagt at arbeidsgivere som hovedregel beholder feriepenger til de skal utbetales tross at folk slutter. Så skulle det vært et aktivt valg for de av oss som kan ha penger på konto, å kunne be om dem for å sette de på egen høyrente-konto. Men mange skulle hatt tvunget forvaltning av feriepenger i enkelte tilfeller… Anonymkode: 51058...ec7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
William_S Skrevet tirsdag kl 14:19 #8 Del Skrevet tirsdag kl 14:19 Nok en grunn til å endre systemet og innføre betalt ferie som de har blant annet i Danmark. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:29 #9 Del Skrevet tirsdag kl 17:29 Du kan få vanlig lønn i juni hvis du ikke har oppspart feriepenger fra året før eller fra tidligere arbeidsgiver. Så blir du trukket i lønn når du avvikler ferie. Med mindre arbeidsplassen stenger helt ned, så kan de ikke tvinge deg til å avvikle ferie du ikke har opptjent feriepenger for. Men hvis du har opptjent feriepenger hos tidligere arbeidstaker så kan ny arbeidsgiver pålegge deg ferie uansett om du har svidd av feriepenger på noe annet eller om du har spart dem. Anonymkode: 51c95...53b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:54 #10 Del Skrevet tirsdag kl 17:54 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du kan få vanlig lønn i juni hvis du ikke har oppspart feriepenger fra året før eller fra tidligere arbeidsgiver. Så blir du trukket i lønn når du avvikler ferie. Med mindre arbeidsplassen stenger helt ned, så kan de ikke tvinge deg til å avvikle ferie du ikke har opptjent feriepenger for. Men hvis du har opptjent feriepenger hos tidligere arbeidstaker så kan ny arbeidsgiver pålegge deg ferie uansett om du har svidd av feriepenger på noe annet eller om du har spart dem. Anonymkode: 51c95...53b Ikke kan, da SKAL arbeidsgiver pålegge deg det. Og du har også plikt selv til å gjøre det. At arbeidstaker avvikler ferie er både arbeidstaker og arbeidsgiver sitt ansvar. Anonymkode: 0c670...b68 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:01 #11 Del Skrevet tirsdag kl 20:01 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke kan, da SKAL arbeidsgiver pålegge deg det. Og du har også plikt selv til å gjøre det. At arbeidstaker avvikler ferie er både arbeidstaker og arbeidsgiver sitt ansvar. Anonymkode: 0c670...b68 Godt å se at noen her inne faktisk vet hva de snakker om. Anonymkode: b8ba1...6cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:10 #12 Del Skrevet tirsdag kl 20:10 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke kan, da SKAL arbeidsgiver pålegge deg det. Og du har også plikt selv til å gjøre det. At arbeidstaker avvikler ferie er både arbeidstaker og arbeidsgiver sitt ansvar. Anonymkode: 0c670...b68 De fleste arbeidsgivere pålegger ikke ferie i første omgang, de forklarer reglene og pliktene, og oppmuntrer til å ta ut ferie, og mange arbeidsgivere er gode til å se mulige løsninger til det beste for arbeidstaker før de går til skrittet om å pålegge noen ferie. Jeg har aldri vært borti en arbeidsgiver som pålegger ferie før de har gitt arbeidstaker muligheten til å ta ut ferien frivillig først. Anonymkode: 51c95...53b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:36 #13 Del Skrevet tirsdag kl 21:36 Når du får utbetalt feriepenger fra gamlejobben så legger du de på sparing slik at du får noe å leve for I juni. Hadde ikke jeg gjort det sist jeg byttet jobb så hadde jeg kun hatt 4000 den måneden. Ellers er det lurt å ha en sparekonto med ca en månedslønn liggende. Per dags dato er det 30k på min. Anonymkode: d4b41...626 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:34 #14 Del Skrevet tirsdag kl 22:34 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De fleste arbeidsgivere pålegger ikke ferie i første omgang, de forklarer reglene og pliktene, og oppmuntrer til å ta ut ferie, og mange arbeidsgivere er gode til å se mulige løsninger til det beste for arbeidstaker før de går til skrittet om å pålegge noen ferie. Jeg har aldri vært borti en arbeidsgiver som pålegger ferie før de har gitt arbeidstaker muligheten til å ta ut ferien frivillig først. Anonymkode: 51c95...53b Selvsagt tar man jo en samtale først, men hvis arbeidstaker sier nei, så må arbeidsgiver faktisk pålegge. Overraskende mange klarer å bruke opp feriepengene sine når de slutter i jobben. Men mange skjønner ikke hvordan feriepenger fungerer, og det er vel kanskje ikke så rart? Anonymkode: 0c670...b68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:11 #15 Del Skrevet onsdag kl 10:11 AnonymBruker skrev (13 timer siden): De fleste arbeidsgivere pålegger ikke ferie i første omgang, de forklarer reglene og pliktene, og oppmuntrer til å ta ut ferie, og mange arbeidsgivere er gode til å se mulige løsninger til det beste for arbeidstaker før de går til skrittet om å pålegge noen ferie. Jeg har aldri vært borti en arbeidsgiver som pålegger ferie før de har gitt arbeidstaker muligheten til å ta ut ferien frivillig først. Anonymkode: 51c95...53b Hvorfor kommenterer dere livets harde skole folk på alt? Spesielt dere som ikke har jobb? De som har jobb vet fint at lederen ikke stikker bortom noen random arbeidskollegaer og sier "Hei du, jeg påla Per og Pål ta ut ferie" De som jobber vet også at det er arbeidsgiver som styrer ferien. Bortsett fra uka man får ekstra ved 60. Den styrer arbeidstaker. Anonymkode: b8ba1...6cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:25 #16 Del Skrevet onsdag kl 20:25 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvorfor kommenterer dere livets harde skole folk på alt? Spesielt dere som ikke har jobb? De som har jobb vet fint at lederen ikke stikker bortom noen random arbeidskollegaer og sier "Hei du, jeg påla Per og Pål ta ut ferie" De som jobber vet også at det er arbeidsgiver som styrer ferien. Bortsett fra uka man får ekstra ved 60. Den styrer arbeidstaker. Anonymkode: b8ba1...6cb Min arbeidsgiver gir alle ferie i hht ønsker så langt dette er mulig. Som oftest har dette gått fint med bare små justeringer. Jeg har bedt om ferie på tidspunkt som er relativt krevende i forhold til mine arbeidsoppgaver, og har aldri fått nei til dette. ( Midt i årsoppgjøret f.eks ) JEg må bare få unna det som evt brenner før jeg drar. Og jeg har hatt både 2 og 3 ukers ferie i februar/ mars. Anonymkode: a902e...bd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:03 #17 Del Skrevet onsdag kl 21:03 AnonymBruker skrev (På 26.11.2024 den 6.38): Tipper Ts som veldig mange andre uten styring på økonomien har brukt opp feriepenger fra forrige arbdeidsgiver som normalt blir utbetalt sammen med siste ordinære lønn. Som medfører st det ikke er feriepenger å bruke i ferien… Det skulle vært lovpålagt at arbeidsgivere som hovedregel beholder feriepenger til de skal utbetales tross at folk slutter. Så skulle det vært et aktivt valg for de av oss som kan ha penger på konto, å kunne be om dem for å sette de på egen høyrente-konto. Men mange skulle hatt tvunget forvaltning av feriepenger i enkelte tilfeller… Anonymkode: 51058...ec7 Og rentene? Nei vi har nok overvåking her i landet og bestemmelser. Anonymkode: 781ec...321 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:08 #18 Del Skrevet onsdag kl 21:08 AnonymBruker skrev (På 26.11.2024 den 6.38): Tipper Ts som veldig mange andre uten styring på økonomien har brukt opp feriepenger fra forrige arbdeidsgiver som normalt blir utbetalt sammen med siste ordinære lønn. Som medfører st det ikke er feriepenger å bruke i ferien… Det skulle vært lovpålagt at arbeidsgivere som hovedregel beholder feriepenger til de skal utbetales tross at folk slutter. Så skulle det vært et aktivt valg for de av oss som kan ha penger på konto, å kunne be om dem for å sette de på egen høyrente-konto. Men mange skulle hatt tvunget forvaltning av feriepenger i enkelte tilfeller… Anonymkode: 51058...ec7 For en tøysete anklage. Det finnes ulike grunner til at man ikke får penger til ferien. Her gikk mannen min over i ny jobb i mars i år. Han var frikjøpt fosterfar i hele 2023 og hadde dermed ikke feriepengegrunnlag fra forrige arbeidsgiver. Han hadde derfor ingen inntekt i juni. Heldigvis hadde vi litt på konto til nettopp slike situasjoner. Anonymkode: 3270f...311 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:08 #19 Del Skrevet onsdag kl 21:08 Månedslønn er alltid årslønn delt på 12. Ferie er ulønnet og feriepengene skal dekke inntektsbortfallet.. Anonymkode: 9c87a...2df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:13 #20 Del Skrevet onsdag kl 21:13 AnonymBruker skrev (På 26.11.2024 den 6.38): Tipper Ts som veldig mange andre uten styring på økonomien har brukt opp feriepenger fra forrige arbdeidsgiver som normalt blir utbetalt sammen med siste ordinære lønn. Som medfører st det ikke er feriepenger å bruke i ferien… Det skulle vært lovpålagt at arbeidsgivere som hovedregel beholder feriepenger til de skal utbetales tross at folk slutter. Så skulle det vært et aktivt valg for de av oss som kan ha penger på konto, å kunne be om dem for å sette de på egen høyrente-konto. Men mange skulle hatt tvunget forvaltning av feriepenger i enkelte tilfeller… Anonymkode: 51058...ec7 Grunnen for at man får feriepengene når man slutter er bedriften helt ferdig med deg da. Og bra for deg hvis plutselig bedriften går konkurs så har du hvert fall fått feriepengene dine. For du blir jo ikke prioritert du som ikke jobber der lenger. Anonymkode: 895a9...327 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå