Gå til innhold

Jeg er en snart 40 år gammel mannebaby. Er livet over?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg er autist og du beskriver noe veldig likt mitt liv. Jeg har i tillegg ADHD og det er svært vanlig å ha ADHD som autist. Så  prøv å få en ADHD-utredning. Kan være at medisiner hjelper deg med å klare mange av oppgavene du sliter med. 

Jeg går i tillegg til terapi for å prøve å få et bedre liv. 

Anonymkode: e6c9a...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 23.00):

Skjønner ikke hva jeg skal gjøre og i hvilken rekkefølge. Jeg syns det er et ork å vaske huset, og jeg støvsuger halvhjertet en gang i blant. Vasker gulvene en sjelden gang. Men vasker klær. Jeg kan misforstå den minste ting, det er noe feil i topplokket på meg. Får jeg en liten praktisk oppgave, kan du banne på at jeg roter det til.

Jeg skjønner ikke at enkelte kun klarer få komme fram til at du skal gå i banken for å få huslån. Det er da virkelig ikke det som er issue her eller hva TS trenger? Særlig ikke hvis han mener han har problemer med å styre livet sitt? 

Jeg leser med forundring hvor mange psykologer som har kommentert i tråden og gitt diagnosen autisme. 
Jeg ville råde TS til å dobbeltsjekke med en psykolog han kjenner identiteten til for å sjekke om dette virkelig stemmer, og hva slags konkret nyttig hjelp som kan komme ut av det. 

Men jeg ville startet i den enden. Få hjelp til å få styr på livet ditt, takle angsten og de andre negative følelsene som det virker som tar styring over livet ditt akkurat nå.  

Start der. Løpet er langt fra kjørt, gitt alder og situasjonen din ellers.

Anonymkode: 7b5a6...ad0

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS da, jeg føler, du beskriver din situasjon veldig bra, veldig gjennomtenkt - men akkurat som om du snakker om tredje person? Helt uten kontakt med egne følelser? Hva VIL du selv da. Det er det du trenger å spørre deg selv om.

F.eks, skriver du at ditt sosiale behov er svært begrenset. Men hva mener du, at du ØNSKER å forbli singel, eller at du ønsker å finne en like introvert partner, slik at dere har det tilfelles, at hjemmekos bare dere to er mye bedre enn store fester blant mange. Eller er det nøyaktig motsatt, du ønsker deg en ekstrovert partner som vil gjøre livet ditt mer fargerik, drar deg ut av ditt skjell, for innerst inne kjeder du deg? 

Så alt det du skriver om at du er barnslig når du forventer å være voksen som 40-åring. Her tror jeg at jeg nevner, at vi mange som har blitt 40 nå, finner ut at hodet er det samme, jeg føler meg ikke noe mer voksen, selv om jeg er nå 40, har mann, hus, barn, osv. Men det du mener kanskje, at du har blitt 40 men fortsatt ikke har sterk ønske å skaffe deg en familie, barn? Igjen, har må du finne ut hva du egentlig ønsker. Jeg, som selv har barn, har fått stor forståelse for alle som åpent innrømmer at de ikke har ork, kapasitet, eller lyst til å ha barn - alt er helt gyldige grunner til å forbli frivillig barnefri. Men så høres det ut som du egentlig så for deg at du skulle ha barn - men det er akkurat som du er litt overasket at du har alt blitt 40 men har fortsatt ikke barn? Altså, beklager å gni det inn, men ja, barna dukker ikke bare opp slik. For å ha barn som 40-åring, burde du jobbe med å finne aktuell make i slutten av 20-årene (og ja, det gjelder både menn og kvinner). Toget er ikke helt kjørt nå, selvsagt ikke, men sjansene er mindre. Du må ihvertfall gjøre noe bevegelser mot det, hvis det er det du ønsker. 

"Jeg syns det er et ork å vaske huset, og jeg støvsuger halvhjertet en gang i blant. Vasker gulvene en sjelden gang." <- Seriøst, her høres det ut at en robotstovsugger med vaskefunksjon fikser dette store problemet i livet ditt. Skynd deg, Roborock 8 og 9 er nå på BlackWeek salg. 

Men det med huset, det skjønner jeg godt. Det ER en stor og skummel avgjørelse å ta. Men også her virker du å være avkoblet på egne ønsker og følelser. Du vet hva slags budsjett du har? Du vet jo hva du setter mer pris på? Ønsker du å bo sentralt og nærme jobben, eller ønsker du å bo nærmere din hobby? Det er det de alle fleste velger imellom. Ønsker du å se hus, vann, eller sjø ut av vinduer? Eller er det egentlig slik at du ikke trives på plassen du bor, og ønsker innerst inne å flytte, og det er det som stopper deg fra å kjøpe der du bor nå?

Uansett, min tips til deg, les igjen alt du skrev. Men etter hver setning, tenk og sett hva du føler om det. Begynn med enkle + og - (det føler jeg er positivt, det føler jeg er negativ). Etter å identifisere de momentene som du synes er negative, må du sette de opp i prioriteringsliste. Hva er mest negative for deg. Da får du det synlig hva som plager deg mest, da blir det kanskje enklere å skjønne hva må du gjøre først, for å forbedre din egen livskvalitet. Det er jo bare du som kan gjøre. 

Anonymkode: 5dda1...59c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alt her så beklager om det sies igjen.

Måten ts formulerer seg på i hovedinnlegget synes jeg forteller noe annet enn det han skriver. Han virker veldig oppegående og veldig klar over situasjonen. Det gjelder å begynne i det små og her må selvtillit og selvfølelse få et løft. Ts snakker ned seg selv hele tiden. Noen å snakke med i en periode hadde nok vært fint. Få rolle selvtilitten litt.  Bruk litt av de oppsparte pengene på det. Og vær i bevegelse. Gå turer i skogen. 

Anonymkode: 92e13...a70

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager, det var ikke meningen..

Anonymkode: d3a75...518

Takk, setter pris på beklagelsen. :blomst:

Anonymkode: ff424...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Har ikke lest alt her så beklager om det sies igjen.

Måten ts formulerer seg på i hovedinnlegget synes jeg forteller noe annet enn det han skriver. Han virker veldig oppegående og veldig klar over situasjonen. Det gjelder å begynne i det små og her må selvtillit og selvfølelse få et løft. Ts snakker ned seg selv hele tiden. Noen å snakke med i en periode hadde nok vært fint. Få rolle selvtilitten litt.  Bruk litt av de oppsparte pengene på det. Og vær i bevegelse. Gå turer i skogen. 

Anonymkode: 92e13...a70

Veldig enig. 

Anonymkode: afa1b...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at enkelte kun klarer få komme fram til at du skal gå i banken for å få huslån. Det er da virkelig ikke det som er issue her eller hva TS trenger? Særlig ikke hvis han mener han har problemer med å styre livet sitt? 

Jeg leser med forundring hvor mange psykologer som har kommentert i tråden og gitt diagnosen autisme. 
Jeg ville råde TS til å dobbeltsjekke med en psykolog han kjenner identiteten til for å sjekke om dette virkelig stemmer, og hva slags konkret nyttig hjelp som kan komme ut av det. 

Men jeg ville startet i den enden. Få hjelp til å få styr på livet ditt, takle angsten og de andre negative følelsene som det virker som tar styring over livet ditt akkurat nå.  

Tror ikke ts er autist og han sier selv han heller ikke tror det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke hvorfor du er mannebaby?

At du har en annen livssituasjon enn mange på din alder er ikke å være mannebaby.

Å være mannebaby er å være uoppmerksom sånn at andre må jobbe for deg. Det fører ofte til skjevfordeling i en romantisk relasjon, på det emosjonelle og kommunikative nivået. Er gjerne preget av manglende selvinnsikt, og en defensiv holdning, gjerne lite åpen for andres innspill, og mer opptatt av å få frem sitt. Det eneste jeg tenker er at det er litt teit at du føler at alt er krav, også å bli bedt om hjelp. Når andre ber deg om hjelp, har de tillit til deg. Og når du hjelper, gjør du en god gjerning. Du virker litt fastlåst i kravtankegang?

Jeg minne deg om noe. Man kan bli for glad i å være ensom, til den grad at man innbiller seg at man egentlig ikke får noe ut av å være sosial. Når man da er sosial, synker energien. Det er ensomhetens forbannelse at den lurer deg inn i en spiral der du tror du trives best alene og mister energi med mennesker. Du bør utfordre deg OVER tid. I begynnelsen vil du bare ønske å trekke deg tilbake. Den er en slags avhengighet. Derfor anbefaler jeg deg å gjøre det på en måte som kan passe deg. Kan være en sport, en hobby, en organisasjon, noe du kunne ha tenkt deg å lære?, der det er folk som gjør det samme. Ha kontinuitet i det uten å forvente for mye.

Løpet er ikke kjørt for deg. Beklager å måtte si det og fyre opp under håpet 😅 for meg virker det mest som du tenker dårlig om deg selv. Du fortjener bedre enn det.

Anonymkode: b94a2...d8e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser ikke hvorfor du er mannebaby?

At du har en annen livssituasjon enn mange på din alder er ikke å være mannebaby.

Å være mannebaby er å være uoppmerksom sånn at andre må jobbe for deg. Det fører ofte til skjevfordeling i en romantisk relasjon, på det emosjonelle og kommunikative nivået. Er gjerne preget av manglende selvinnsikt, og en defensiv holdning, gjerne lite åpen for andres innspill, og mer opptatt av å få frem sitt. Det eneste jeg tenker er at det er litt teit at du føler at alt er krav, også å bli bedt om hjelp. Når andre ber deg om hjelp, har de tillit til deg. Og når du hjelper, gjør du en god gjerning. Du virker litt fastlåst i kravtankegang?

Jeg minne deg om noe. Man kan bli for glad i å være ensom, til den grad at man innbiller seg at man egentlig ikke får noe ut av å være sosial. Når man da er sosial, synker energien. Det er ensomhetens forbannelse at den lurer deg inn i en spiral der du tror du trives best alene og mister energi med mennesker. Du bør utfordre deg OVER tid. I begynnelsen vil du bare ønske å trekke deg tilbake. Den er en slags avhengighet. Derfor anbefaler jeg deg å gjøre det på en måte som kan passe deg. Kan være en sport, en hobby, en organisasjon, noe du kunne ha tenkt deg å lære?, der det er folk som gjør det samme. Ha kontinuitet i det uten å forvente for mye.

Løpet er ikke kjørt for deg. Beklager å måtte si det og fyre opp under håpet 😅 for meg virker det mest som du tenker dårlig om deg selv. Du fortjener bedre enn det.

Veldig sannt det med ensomhet, veldig vanlig å blir engstelig for sosiale når man er litt mer isolert fra andre. Mange slet etter corona også. 

Å når man er engstelig er det raskt å trekke seg unna. Og identifisere seg med behovet for å trekke seg unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 23.00):

Jeg kan med sikkerhet slå fast at jeg aldri blir voksen mentalt. Når jeg ser andre på samme alder klarer jeg ikke å relatere til deres liv. Ja, jeg jobber, men bortsett fra det er ingenting likt.

De fleste har fikset partner, barn, god lønn/jobb, selveid bolig etc. Mange har hytte, båt og har penger så det tyter over.

Jeg har ingen venner, leier leilighet, ikke hatt kjæreste siden 2012 (ikke sex siden 2018). Begynner å nærme meg millionen i banken, men eier ingenting. Har vært flink til å spare i snart 10 år. Men til hva?

Noe i meg får meg til å unngå å ta avgjørelser. Har planlagt å kjøpe bolig i flere år, men klarer ikke navigere meg selv på boligmarkedet. Skjønner ikke hva jeg skal gjøre og i hvilken rekkefølge. Jeg syns det er et ork å vaske huset, og jeg støvsuger halvhjertet en gang i blant. Vasker gulvene en sjelden gang. Men vasker klær. Jeg kan misforstå den minste ting, det er noe feil i topplokket på meg. Får jeg en liten praktisk oppgave, kan du banne på at jeg roter det til.

Har blitt mer asosial med årene. Har alltid hatt angst, men nå har det gått mer over i likegyldighet. Gidder ikke være sosial for jeg får ikke venner eller partner uansett. Ikke i min alder. Har rundt 500 dager igjen i 30-årene.

For meg er alderen 40 forbundet med at livet er "satt". Det sporet du er inne på, vil fortsette.

Tilbake til det mentale; jeg er veldig barnslig og umoden mentalt, samtidig som at jeg oppleves som gammel og sær av f.eks kolleger. Jeg vil aldri være med på ting osv.

Mine sosiale behov er svært begrenset. Syns de fleste folk krever noe fra meg, spiser en del av meg. Sjefer som skal beordre, kolleger som trenger hjelp.

Det kjipeste jeg vet er jeg ikke er i NÆRHETEN av å bli vurdert som partner av noen. Likevel er det jo noe "alle" vil ha. Jeg er svært ulykkelig, men ser ikke at jeg kan bli lykkelig i meg selv og med meg selv.

Vær så snill, og bare vær ærlige. Si at løpet er kjørt for meg. Det er jo det?

Det at du "halvhjertet" gjør husarbeid en gang i blant er det eneste jeg virkelig reagerte på.

Nei, damer vil nok aldri kunne være i nærheten av å tenke kjæreste når du ikke gjør en god innsats der i hverdagen..

Anonymkode: d589a...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det at du "halvhjertet" gjør husarbeid en gang i blant er det eneste jeg virkelig reagerte på.

Nei, damer vil nok aldri kunne være i nærheten av å tenke kjæreste når du ikke gjør en god innsats der i hverdagen..

Noen av oss mennesker reguleres faktisk bedre av andre enn oss selv. Jeg har riktignok adhd, men har vært mer ryddig som samboer enn som alene. Jobber fremdeles med selvdisiplinen. Er egentlig ikke selvdisiplin, men sakte bygging av en struktur som funker. Er kvinne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk, setter pris på beklagelsen. :blomst:

Anonymkode: ff424...c45

Tenkte ikke over at det kunne såre, og du har selvsagt gjort en hard jobb for å komme dit. Så beklager igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (14 timer siden):

Enig med flere her, dette høres som litt autistiske trekk. ( min mann har Asperger og har prøvd å lære mye om det)

Men! 

Hva gjør du når du er hjemme? På fritiden altså. Hva gjør du når du føler deg best? Hva er din flukt? 

Grunnen til at jeg spør er at det skal jo i teorien bare én person til for å klaffe, men kanskje ikke den personen er så sosial heller? Tenker det uansett er det aller beste og mest sjanse til å lykkes i kjærlighet hvis partneren liker noe av det samme som du.

Kanskje den personen gjør akkurat det samme som deg.. 

Min mann f. Eks, han har det aller best når han er på pc, med diverse ting der. Han er en gamer. Så traff han meg som også er det samme. Dvs jeg var ikke, men elsker det nå. Så hvis du liker noe, kan det miljøet kanskje være stedet du finner kjærlighet. 

Dog er det lurt å skaffe en terapeut eller noen å snakke med, hvis du klarer. Du har enormt selvinnsikt, som er supert! 

Håper du klarer ha håpet der, det er ikke for sent. Vedder på du har mye fint å tilby en partner, jeg! 

Min flukt eller det jeg trives med er egentid, se serier på nett, drikke øl i helgene. Trene når jeg er i modus til det.

Gaming er ikke min greie, dessverre. Det hadde jo vært en fordel om jeg var det, det ligger jo muligheter der.

Takk for hyggelig svar!

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du skriver svært bra! Det er ingenting i veien med intelligensen din. Det å bruke en drill krever trening. Du er altfor hard med deg selv. Begynn å trene styrke og gå tur jevnlig. Støtter å følge "Hjertekraftig" og andre menn som tar tak i eget liv.

Anonymkode: ae96d...9f9

Takk for det.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, man skal ikke diagnosistere her, men det er jo ting jeg har tenkt selv.

Tror ikke ts er autist og han sier selv han heller ikke tror det. 

Kan aldri være sikker, men har scoret lav på online-tester om man har autisme. 

Jeg vasker opp, vasker klær som normalt. Men støvsuging og vasking av gulv er det verre med. Det er aldri noen andre innom leiligheten min, så merker jeg ikke bryr meg så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få deg robotstøvsuger og programmer den til å kjøre når du er på jobb.

Mange møter drømmedamen/mannen senere i livet. Spesielt de som ikke er så veldig frempå og supersosiale. Det er ikke noe galt med det selvom det er frustrerende. Man ser alle andre "lykkes" med a4 livet men hva vet man egentlig om hvor lykkelige de er.. og det klassiske 4 livet med unger er heller ingen drøm for alle.

Du sier du ikke er så sosial. Da bør du kanskje helst finne en dame som heller ikke er så sosial hvis du ikke ønsker å bli dratt med ut på alt mulig rart. En hjemmekoselig dame. 

Jeg har ingen venner bortsatt fra kjæresten min og jeg trives med det. Det er rart å si det men jeg oppsøkte jo aldri noe sosial kontakt heller og venner dukker ikke opp av seg selv. Man må ta initiativ selv til det man ønsker gjøre noe med. Samt ha tålmodighet og ikke avle bitterhet.

Du virker oppegående og smart. 

Anonymkode: 860f0...9ab

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min flukt eller det jeg trives med er egentid, se serier på nett, drikke øl i helgene. Trene når jeg er i modus til det.

Gaming er ikke min greie, dessverre. Det hadde jo vært en fordel om jeg var det, det ligger jo muligheter der.

Takk for hyggelig svar!

Takk for det.

Ja, man skal ikke diagnosistere her, men det er jo ting jeg har tenkt selv.

Kan aldri være sikker, men har scoret lav på online-tester om man har autisme. 

Jeg vasker opp, vasker klær som normalt. Men støvsuging og vasking av gulv er det verre med. Det er aldri noen andre innom leiligheten min, så merker jeg ikke bryr meg så mye.

Jeg er kvinne, 34 og leier. Så ikke tenk på det. Hvis en dame dumper deg for noe sånt, er hun ikke verdt det.

Du tenker jo en del på dette med støvsuging feks. Er enig med de som skriver her. Kjøp en robotstøvsuger. Det er alltid enklere å gjør husarbeid når det ikke er på det verste. Av robotstøvsugeren får du noe av det gratis.

Anbefaler ellers å dele opp husarbeid i små biter. Som: vaske kjøkkenbenk. Ikke: vaske stue.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.11.2024 den 19.42):

Jordan Peterson

Anonymkode: ae96d...9f9

Jordan Peterson fulgte ikke engang sine egne råd. Han løste problemene sine med piller. 

Anonymkode: e6c9a...758

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, ingen damer vil være en mor for den de er sammen med. 🤷🏻‍♀️ De vil ha en mann som tar ansvar og gjør sitt når det trengs. 🤷🏻‍♀️ Og gidder du ikke det, så blir det dessverre sånn at damer finner en annen. 🤷🏻‍♀️

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MonJean skrev (1 time siden):

Vel, ingen damer vil være en mor for den de er sammen med. 🤷🏻‍♀️ De vil ha en mann som tar ansvar og gjør sitt når det trengs. 🤷🏻‍♀️ Og gidder du ikke det, så blir det dessverre sånn at damer finner en annen. 🤷🏻‍♀️

Ingen er mor for ham. Han bor alene. Han bør først og fremst ta grep for å like seg selv bedre, for å avvise damer som kommer med dårlige kommentarer og for å få det litt finere rundt seg, så mestring av å bo kan heves. Da slipper han å tenke på dette siste. Det er helt overkommelig, men noen av oss må gjøre ting på en litt annen måte enn andre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen er mor for ham. Han bor alene. Han bør først og fremst ta grep for å like seg selv bedre, for å avvise damer som kommer med dårlige kommentarer og for å få det litt finere rundt seg, så mestring av å bo kan heves. Da slipper han å tenke på dette siste. Det er helt overkommelig, men noen av oss må gjøre ting på en litt annen måte enn andre.

Men den damen som blir sammen med han nå, blir som en mor for han. Og det er det ingen damer som gidder. Vi vil ha menn som vi er likestilt med, og som gjør ting når de skal, uten noe om og men. 🤷🏻‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MonJean skrev (4 timer siden):

Men den damen som blir sammen med han nå, blir som en mor for han. Og det er det ingen damer som gidder. Vi vil ha menn som vi er likestilt med, og som gjør ting når de skal, uten noe om og men. 🤷🏻‍♀️

Vanskelig å si hvordan ting hadde blitt i et eventuelt forhold.

Men det blir bare hypotetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...