Gå til innhold

Hva er greit når det kommer til å ringe seg syk? Sykepleier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har igjennom livet alltid vært av typen som har fått til å «ta meg sammen», og gå på f.eks. skole e.l hvis jeg var syk. Jeg fikk det printet inn av min mor om at man skulle gå likevel, også kunne man heller gå hjem hvis det var så ille. Forkjølelse osv kvalifiserte seg ikke til å være «syk».

Jeg jobber nå som sykepleier med kreftpasienter, og synes dette med sykdom er fryktelig vanskelig. Det ene er at jeg alltid kommer til å tenke «jeg kan jo sikkert dra på jobb og prøve», og «jeg er ikke syk nok til å ikke gå på jobb».

Samtidig skjønner jeg jo at det er upassende og være sause forkjøla blant døende pasienter, ikke klare å holde arbeidstempoet oppe mens klokkene kimer etc. 

hadde jeg jobbet på f.eks. kontor kunne jeg jo tatt hjemmekontor etc og fortsatt jobben.

Hva tenker dere? Jeg får så dårlig samvittighet av å være hjemme fra jobb når jeg ikke føler meg så dårlig når jeg er hjemme, mens f.eks. fortsatt snørrer eller blir sliten av å gå på butikken 5 min unna.

Anonymkode: 10e44...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du syk, så er du syk. Vet selv veldig godt hvor vanskelig det er å ringe inn syk, måtte gjøre det selv idag og må gjøre det igjen imorgen. Sykepleier jeg også. Men vi må faktisk tenke på at for at vi skal hjelpe andre som er syke, så må vi først ta vare på oss selv, spesielt når vi er syke. 

Ja, man kan føle seg i ok form hjemme, men som du selv sier, en 5min butikk tur slår deg helt ut. Da sier det seg selv at du ikke klarer 8timer på jobb. Ta vare på deg selv og bli hjemme når du er syk ❤️ ikke press deg ❤️

Anonymkode: d130f...255

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Være syk eller forkjølet rundt kreftpasienter som går på cellegift og har lite eller ikke noe immunforsvar?

Bli hjemme du.

Spør noen så si det som det er at du ikke har lyst til og potensielt ta livet av noen med bakterier eller virus.

Anonymkode: 27d50...2dd

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Være syk eller forkjølet rundt kreftpasienter som går på cellegift og har lite eller ikke noe immunforsvar?

Bli hjemme du.

Spør noen så si det som det er at du ikke har lyst til og potensielt ta livet av noen med bakterier eller virus.

Anonymkode: 27d50...2dd

Der jeg jobber er det mange med lite immunforsvar, eller at de er veldig langt kommet syke og ikke tåler stort uansett. Man kan selvsagt bruke munnbind og vaske seg ekstra, men mange av pasientene synes også det er skummelt når vi er tydelig syke, og ber om å få en annen sykepleier.

Synes bare det føles så idiotisk ut og ikke gå på jobb, sånn rent praktisk. Jeg hadde jo klart å gjøre noe, bare ikke jobben min. Og jeg skjønner jo at det er det jeg hadde måttet, men det sitter så langt inne og skulle ringe seg syk enda en dag for å sitte på sofaen og se på TV. Føler jeg burde ligge under dyna i mørket og være skitdårlig hvis jeg først skal være hjemme.

Vanskelige greier.

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er grise egoistisk å gå på jobb snylte forkjøla nesten uansett hvilken jobb en har.

Anonymkode: 3fd6f...e81

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lavterskel for melde inn smittsom sykdom på intenisiven. Tenker det samme gjelder for din avdeling. Det er ikke rett å smitte verken pasienter eller kollegaer.

Anonymkode: 344fa...7ee

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør lederen din om dere kan få tydelige retningslinjer på dette. Hos oss (lignende arbeidssituasjon) har vi fått tydelige regler som f.eks. vente 48 timer etter oppkast, vente 36 timer siden feber, vente 24 timer etter nyoppstått og ukjent sykdomsutbrudd osv. 

Anonymkode: a6e2d...503

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Der jeg jobber er det mange med lite immunforsvar, eller at de er veldig langt kommet syke og ikke tåler stort uansett. Man kan selvsagt bruke munnbind og vaske seg ekstra, men mange av pasientene synes også det er skummelt når vi er tydelig syke, og ber om å få en annen sykepleier.

Synes bare det føles så idiotisk ut og ikke gå på jobb, sånn rent praktisk. Jeg hadde jo klart å gjøre noe, bare ikke jobben min. Og jeg skjønner jo at det er det jeg hadde måttet, men det sitter så langt inne og skulle ringe seg syk enda en dag for å sitte på sofaen og se på TV. Føler jeg burde ligge under dyna i mørket og være skitdårlig hvis jeg først skal være hjemme.

Vanskelige greier.

TS

Men har dere ikke retningslinjer for når dere skal holde dere hjemme? Hjelper det å tenke at du er hjemme for å skjerme sårbare pasienter, ikke fordi du er for syk til å fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg hjemme.

Hilsen kreftpasient.

Anonymkode: 4f9cd...142

• Hjerte 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke retningslinjer for dette på jobben?:klo: 

På min jobb (ikke helse) er det klart og tydelig uttrykt hvilke symptomer man går på jobb med, og hvilke man IKKE går på jobb med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke hjemme før man har 40 i feber, ligger med hodet i do med oppkast og diaré eller kraftig migrene med aura slik at synet svikter. Hodepine og forkjølelse er ikke kvalifisert til fravær. 

Hilsen er aldri syk eller borte fra jobb.

Anonymkode: 35051...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke hjemme før man har 40 i feber, ligger med hodet i do med oppkast og diaré eller kraftig migrene med aura slik at synet svikter. Hodepine og forkjølelse er ikke kvalifisert til fravær. 

Hvilken jobb har du?

Anonymkode: e8f8f...b3f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg synes det er grise egoistisk å gå på jobb snylte forkjøla nesten uansett hvilken jobb en har.

om dette er holdningen blant folk så skjønner jeg at Norge er på verdens toppen i å være hjemme syk. Da hadde jeg og vært hjemme 2mnd i året.

Men så klart noe annet når du jobber som sykepleiere og er rundt syke som kanskje ikke har det samme immunforsvaret, Ikke vær redd for å melde deg syk TS.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo fullstendig idiotisk å gå på jobb hvis man er snylte forkjøla. Hvis Norge er i verdenstoppen i sykefravær fordi folk ikke tvinges på jobb når feberen og kuldegysningene raser, når musklene verker og man er så utmattet at man nesten ikke klarer å holde øynene oppe, når snørret renner og man hoster som et gammelt lokomotiv, da tenker jeg vi har et system vi skal være glade for og stolte av.

Anonymkode: 4c1ab...bc4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Med en vanlig forkjølelse så stiller man på jobb, med mindre jobbens retningslinjer sier noe annet. Ellers hadde Norge stoppet opp på denne tiden. 

Anonymkode: ef424...3db

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner på mye av det samme selv. Har alltid vært et arbeidsjern når det gjelder jobbing, stort sett aldri tatt sykemelding. Men nå som sykepleier begynner jeg virkelig og lure på hvor høy eller lav terskelen bør være. På min avdeling er det ekstremt individuelt. Siste vaktene har sykepleiere, leger, helsefagarbeidere osv gått rundt å snufsa i ett sett. Mens ei a hfa skrøyt av at hu jobba me feber så det skulle bli digg med fri i morgen?.... 

Hadde i grunn vært enig i den holdningen 9 av 10 arbeidsplasser men akkurat på sykehus virker dette litt vel ekstremt for min del. Selv har jeg en regel med meg selv at jeg ringer inn syk ved feber over 38,2 eller andre symptomer på smitsom sykdom. Om jeg kun hoster og er forkjøla bruker jeg munnbind og unnngår pasienter som er immunsupprimiert eller svært syke.

Anonymkode: efb6f...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel det samme hva KG mener? Her bør dere ta en prat innad i avdelingen. Dere er sikkert mange som tenker liknende tanker, så dette bør dere diskutere i fellesskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fint, fint og applaus. Medalje er underveis,  men jobber du i helsevesenet? 

Anonymkode: 0d8f9...2de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det var en ting coronapandemien viste oss så er det at man kan bruke verneutstyr og unngå å smitte noen. 

Hilsen sykepleier. 

Anonymkode: 2d105...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke korttidsfraværet som er problemet i Norge, det er langtidsfravær. 

Smitter du en med kreft kan vedkommende dø av komplikasjoner, så bli hjemme. Hvis det er vanskelig, ny jobb. Bruk hue! 

Anonymkode: 372e4...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...