Gå til innhold

Kan mennesker leve uten sex?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

«Grunnleggende behov» blir fort en diskusjon om terminologi. Men det er ikke veldig fjernt å anta at mangel på sex påvirker livskvaliteten.

»God seksuell helse er en ressurs som fremmer livskvalitet og mestringsferdigheter i livene våre.»

https://www.hudportalen.no/psoriasis/seksuell-helse

Og:

»Før trodde man oxytocin var et kvinnehormon. I dag vet vi at hormonet spiller en viktig rolle både hos kvinner og menn.Best merkes behovet når livet blir fattigere på nærkontakt. Voksne kan nok på et vis overleve uten menneskelig nærhet, men barn som ikke får noe berøring svekkes og blir syke. I verste fall dør de. Barn som får mye berøring i oppveksten blir roligere og mindre stresset enn de som får lite, skal vi tro berøringsekspertene.»

https://www.aftenposten.no/norge/i/RGkVW/livsviktig-beroering-for-kropp-og-sjel

Anonymkode: 81cc5...909

Men god seksuell helse avhenger ikke av at man har sex med en partner. Og nærhet er så sinnsykt mye mer enn sex. Går fint an å ha sex uten nærhet. Litt som ved å ha sex med en prostituert. Da er det totalt uten følelser.

Og det du snakker om barn og berøring hva faen har det med sex å gjøre?!

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Sex beriker da ikke livet så mye. Jeg vil heller sammenligne det med den beste kaken man har smakt. Man får lyst på mer fordi det var veldig godt men man har ikke funnet noen hellig gral akkurat. Det var bare veldig godt og man gleder seg til neste gang. Men syns det blir drøyt å sammenligne det med å ha fått barn og andre store ting i livet

Men jeg sier jo nettopp at JEG opplever det slik. Og jeg sier at jeg syntes synd på andre som ikke opplever det slik. Hvorfor skal min opplevelse av hvordan seksualitet er for meg være drøyt? Jeg påpeker jo bettopp hvor viktig og hvor stor del det er av livet, for akkurat meg selv. Det kan vel ikke være en drøy påstand?

Det finnes ingenting over det å få barn jeg er enig i det (men nå kommer jo den erfaringen nettopp pga sex også da)- men det kan i alle fall sammenlignes med å ikke kjenne smaken på mat. For meg. Livet ville være enormt blasst uten sex. For min del

Anonymkode: c9693...fa3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men jeg sier jo nettopp at JEG opplever det slik. Og jeg sier at jeg syntes synd på andre som ikke opplever det slik. Hvorfor skal min opplevelse av hvordan seksualitet er for meg være drøyt? Jeg påpeker jo bettopp hvor viktig og hvor stor del det er av livet, for akkurat meg selv. Det kan vel ikke være en drøy påstand?

Det finnes ingenting over det å få barn jeg er enig i det (men nå kommer jo den erfaringen nettopp pga sex også da)- men det kan i alle fall sammenlignes med å ikke kjenne smaken på mat. For meg. Livet ville være enormt blasst uten sex. For min del

For jeg syns du overdriver. Du får det omtrent til å høres ut som om du må gå en mnd uten sex så vil du nesten dø fordi det er så sinnsykt viktig for deg. Tror ikke det er sunt å legge for mye i ting som i det store og hele har langt mindre betydning enn mange andre ting

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (5 minutter siden):

Men god seksuell helse avhenger ikke av at man har sex med en partner. Og nærhet er så sinnsykt mye mer enn sex. Går fint an å ha sex uten nærhet. Litt som ved å ha sex med en prostituert. Da er det totalt uten følelser.

Sex uten nærhet fordrer en unormalt lang pikk, hvilket de aller færreste har.

Anonymkode: 40f86...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sex uten nærhet fordrer en unormalt lang pikk, hvilket de aller færreste har.

Anonymkode: 40f86...a45

Emosjonell nærhet da. Fysisk nærhet betyr ingenting uten det emosjonelle. Er som å gi noen et falskt smil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det finnes ingenting over det å få barn jeg er enig i det (men nå kommer jo den erfaringen nettopp pga sex også da)

Den erfaringen kan man få uten sex i våre dager....

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (12 minutter siden):

Sex beriker da ikke livet så mye. Jeg vil heller sammenligne det med den beste kaken man har smakt. Man får lyst på mer fordi det var veldig godt men man har ikke funnet noen hellig gral akkurat. Det var bare veldig godt og man gleder seg til neste gang. Men syns det blir drøyt å sammenligne det med å ha fått barn og andre store ting i livet

Jeg er ikke den du diskuterer med. Jeg synes sex absolutt kan måle seg med andre store ting i livet, men bærer sikkert preg av at jeg har hatt så liten mulighet til å ha det. For meg er det noe som fremstår nesten uoppnåelig, og da blir det et mål eller en drøm i livet heller enn noe hverdagslig. Bortsett fra å få barn er muligheten til å ha sex og et forhold det beste som har hendt meg, så ærlig må jeg være. Jeg har ikke hatt sex siden jeg ble far, og synes over tid det er veldig tungt og trist.

Anonymkode: d47e7...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke den du diskuterer med. Jeg synes sex absolutt kan måle seg med andre store ting i livet, men bærer sikkert preg av at jeg har hatt så liten mulighet til å ha det. For meg er det noe som fremstår nesten uoppnåelig, og da blir det et mål eller en drøm i livet heller enn noe hverdagslig. Bortsett fra å få barn er muligheten til å ha sex og et forhold det beste som har hendt meg, så ærlig må jeg være. Jeg har ikke hatt sex siden jeg ble far, og synes over tid det er veldig tungt og trist.

Er det ennå en drøm i livet etter du har oppnådd det? Og jeg håper nå inderlig at du traff kvinnen i ditt liv er større for deg enn at hun var et hull du kunne tømme deg i.....

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok veldig få her inne på KG som kan leve uten sex. Men generelt kan mennesker helt fint det.

Anonymkode: 71fc6...0ce

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nøyaktig de samme mennene som i dag (høye, smarte, kjekke, velstående) ville stått fremst i køen, mens de samme mennene som regner seg som incels i dag ville også vært det før i tiden. Men da ville de også levd som slaver for de rike mennene.

Anonymkode: 418a8...fd6

Neppe nøyaktig. Endel mennesker som i dag sitter i fengsel og regnes som sosiopater ville kanskje ha tilgang på plenty av sex, mens endel av oss som sitter på kontor med en laptop kanskje ville ha hatt mindre sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (4 minutter siden):

Er det ennå en drøm i livet etter du har oppnådd det? Og jeg håper nå inderlig at du traff kvinnen i ditt liv er større for deg enn at hun var et hull du kunne tømme deg i.....

Ja, for nå vet jeg jo hva jeg går glipp av. Det er ikke noe man krysser av på lista og er fornøyd med å ha gjort. Det er nesten verre å være singel nå enn da jeg var jomfru og tross alt ikke kunne vite sikkert hvor godt jeg ville like det.

Jeg skjønner ikke hvorfor du snakker om hull å tømme seg i, det høres bare vulgært og nedsettende ut. For meg er sex mye mer enn det, og noe som hører til i et forhold. Det har likevel en egenverdi, slik at jeg savner sex selv om jeg ikke har noen potensiell kjæreste i kikkerten akkurat nå.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (56 minutter siden):

For jeg syns du overdriver. Du får det omtrent til å høres ut som om du må gå en mnd uten sex så vil du nesten dø fordi det er så sinnsykt viktig for deg. Tror ikke det er sunt å legge for mye i ting som i det store og hele har langt mindre betydning enn mange andre ting

Jeg lurer på om det egentlig er hensiktsmessig å svare deg - når du skriver at jeg i min opplevelse om hvordan dette er for meg selv - er overdrivelser. For deg er det ikke slik, det har vi konstatert. For meg er det slik. Jeg snakker også om et liv uten sex- ikke en måned, ei heller et år. Jeg snakker om et liv, slik tråden spør om. Jeg undrer meg også over hvordan du skal definere at det som gir meg god trivsel, livsglede og helse - er usunnt. Jeg kan gå lenge uten sex, jeg kan i perioder ha 0 seksuell lyst. Men da er det et savn og noe jeg jobber med å få tilbake

Maleficenta skrev (38 minutter siden):

Så sex for deg handler om et hull man tømmer seg i? For meg handler sex om intimitet, nærhet, sårbarhet, det handler om noe man bygger opp stemningen til, noe man tirrer hverandre i hverdagen med. Sex er langt mer enn det som handler om sluttfinalen i hullet, hvis man skal bruke ditt språk. For meg er sex den måten jeg opplever ultimat tilhørighet til et annet menneske, det er ikke bare en fysisk nytelse men også en psykisk nytelse i de. tSex er for noen ikke bare noe man gjør en fredagskveld i 15 minutter, men noe som opptar veldig store deler av livet på en direkte eller indirekte måte.

Men igjen - jeg er usikker på om det er hensiktsmessig å bruke er tid på å diskutere med deg når din diskusjonteknikk er å rakke ned på andres personlige erfaring og meninger. Jeg er fult klar over at ikke alle har det på den måten jeg har det - men jeg svarer altså ut i fra meg selv og min opplevelse. Som et motsvar til tråden - hvor mange forteller om det motsatte enn meg. Jeg ville løfte frem flere sider av saken

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange lever da uten sex, så det er ikke akkurat en nødvendighet. Men jeg vet også at livskvaliteten min ville blitt betraktelig lavere om jeg aldri skulle hatt sex med en kvinne igjen, så jeg har stor medfølelse for de som aldri for oppleve dette, men menneskerett? Ikke akkurat 

Anonymkode: adbbe...74b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er sex et menneskerett? Finnes jo menn og kvinner som aldri får muligheten til sex. Er det mulig å leve et helt liv uten sex? 

Anonymkode: 1178d...b94

Sex er ingen menneskerett, men uten sex, så dør menneskeheten.

Jeg klarer ikke å leve livet uten å ha orgasmer, de fikser jeg som regel selv, og de periodene i livet jeg har mye sex, så nyter jeg det.

Anonymkode: 2056c...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg er ikke den du diskuterer med. Jeg synes sex absolutt kan måle seg med andre store ting i livet, men bærer sikkert preg av at jeg har hatt så liten mulighet til å ha det. For meg er det noe som fremstår nesten uoppnåelig, og da blir det et mål eller en drøm i livet heller enn noe hverdagslig. 

Ser absolutt ikke bort i fra at «tilgang» har mye å si for hvor stort og viktig man syntes sex er.

Jeg har tilgang/mulighet til å ha sex mer eller mindre når jeg vil. Kunne fint hatt sex hver eneste dag om jeg så ønsket.

Men sex er en svært lite viktig del av livet for meg. Jeg benytter meg av muligheten til å ha sex svært sjeldent. Det er mange andre ting i livet som gir meg mer glede og mening. Sex for meg er absolutt en positiv ting, men ikke noe jeg gidder ofte.

Hadde jeg derimot aldri hatt muligheten, så kan jeg lett se for meg at sex hadde blitt mye viktigere for meg. Det er nesten så jeg får dårlig samvittighet av ikke å ha oftere sex, når jeg ser hvor mange som plasserer sex som noe av det viktigste livet😅

Anonymkode: 92977...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg lurer på om det egentlig er hensiktsmessig å svare deg - når du skriver at jeg i min opplevelse om hvordan dette er for meg selv - er overdrivelser. For deg er det ikke slik, det har vi konstatert. For meg er det slik. Jeg snakker også om et liv uten sex- ikke en måned, ei heller et år. Jeg snakker om et liv, slik tråden spør om. Jeg undrer meg også over hvordan du skal definere at det som gir meg god trivsel, livsglede og helse - er usunnt. Jeg kan gå lenge uten sex, jeg kan i perioder ha 0 seksuell lyst. Men da er det et savn og noe jeg jobber med å få tilbake

Så sex for deg handler om et hull man tømmer seg i? For meg handler sex om intimitet, nærhet, sårbarhet, det handler om noe man bygger opp stemningen til, noe man tirrer hverandre i hverdagen med. Sex er langt mer enn det som handler om sluttfinalen i hullet, hvis man skal bruke ditt språk. For meg er sex den måten jeg opplever ultimat tilhørighet til et annet menneske, det er ikke bare en fysisk nytelse men også en psykisk nytelse i de. tSex er for noen ikke bare noe man gjør en fredagskveld i 15 minutter, men noe som opptar veldig store deler av livet på en direkte eller indirekte måte.

Men igjen - jeg er usikker på om det er hensiktsmessig å bruke er tid på å diskutere med deg når din diskusjonteknikk er å rakke ned på andres personlige erfaring og meninger. Jeg er fult klar over at ikke alle har det på den måten jeg har det - men jeg svarer altså ut i fra meg selv og min opplevelse. Som et motsvar til tråden - hvor mange forteller om det motsatte enn meg. Jeg ville løfte frem flere sider av saken

Nei men du er mann så da er det jo ofte det å komme som er greia for mange menn. Mange rusher til slutt finalen liksom ..

Men ok hva om din partner ble alvorlig syk og det aldri ble sex på deg igjen? Hva hadde du gjort da?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har ikke hatt sex siden 2009.

Ikke lett å få dame når man er lav, tykk og skallet, men har blitt vandt til det for lenge siden. Skulle gjerne hatt kone og barn men fyller livet med dyr og hobbyer.

Anonymkode: 79bda...1bf

Jeg kjenner folk som er lave, tjukke og tynn i håret som får pult. Så det er ikke hele sannheten det du presenterer. 

Magen kan du gjøre noe med, og det øker nok sjansen for sex hvis du er fit i stedet for å ha bilringer. Men at desse tre faktorene er årsaken alene til at du ikke får deg noe stemmer ikke.

Anonymkode: 9aa8e...5ba

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tror nok det også kan være forskjell på kjønn. Testosteron kan være så kraftfull at enkelte menn mister kontrollen, for dem er det et behov uten tvil.

Anonymkode: 4831d...d15

Om det virkelig hadde vært slik ville de fleste kvinner blitt voldtatt jevnlig og menn måtte gjerne ha tatt en kvinnelig kollega over møtebordet innimellom. 

Nei menn mister heller ikke kontrollen med mindre de lar seg miste kontrollen. Har du en mann som hevder at han ikke evner å kontrollere seg har du en mann som lyver, for ellers måtte du ha besøkt ham i fengsel, antagelig på forvaringsdom. 

Endret av Trolltunge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (15 minutter siden):

Nei men du er mann så da er det jo ofte det å komme som er greia for mange menn. Mange rusher til slutt finalen liksom ..

Men ok hva om din partner ble alvorlig syk og det aldri ble sex på deg igjen? Hva hadde du gjort da?

Jeg er mann? Fordi sex er viktig for meg antar du altså det. Jeg er kvinne. 

Hadde min partner blitt syk og aldri kunne gi meg noen form sex tror jeg det hadde blitt slutt- eller så måtte han gitt meg muligheten til en kjæreste på si. Jeg hadde gjort det samme var det min mann det var snakk om. Aldri krevd at han skulle leve et sexøst-liv. Det syntes jeg ingen med sykdom skal kunne pålegge en annen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 timer siden):

Barn er mennesker. Voksne er mennesker. Hvis barn kan dø av å ikke bli berørt så er det ikke så innmari far fetched at voksne også har behov for hud mot hud.

Jeg forstår at det finnes andre måter å oppnå hudkontakt enn sex, men for mange er det nok en viktig måte. Kanskje (i middel) mer for menn enn kvinner om KG er representativ.

Det har vært diskutert hvorvidt bevegelseshemmede burde få kjøpe sex fra prostituerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...