AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:00 #1 Del Skrevet mandag kl 20:00 Hei. Er klar over at denne loven utgår, men er det en annen straffelov som har overtatt denne? Jeg har et problem med at en person sprer falske anklagelser og rykter om meg. Det har gjort livet mitt vanskelig. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 02b0a...8f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:15 #2 Del Skrevet mandag kl 22:15 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Er klar over at denne loven utgår, men er det en annen straffelov som har overtatt denne? Jeg har et problem med at en person sprer falske anklagelser og rykter om meg. Det har gjort livet mitt vanskelig. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 02b0a...8f0 Anmelde det. En hel del av paragrafene fra ca §266 går på dette. Anonymkode: b4fcc...f0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:49 #3 Del Skrevet tirsdag kl 12:49 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Anmelde det. En hel del av paragrafene fra ca §266 går på dette. Anonymkode: b4fcc...f0e Politiet sier at de kun har ressurser til å følge opp alvorligere saker som overgrep, vold og lignende. Hvordan er det å ta noe slikt via advokat? Kan det føre frem? Anonymkode: 02b0a...8f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:04 #4 Del Skrevet tirsdag kl 13:04 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Politiet sier at de kun har ressurser til å følge opp alvorligere saker som overgrep, vold og lignende. Hvordan er det å ta noe slikt via advokat? Kan det føre frem? Anonymkode: 02b0a...8f0 Har du anmeldt det og fått det henlagt da? Anonymkode: b4fcc...f0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:06 #5 Del Skrevet tirsdag kl 13:06 Æreskrenkelser er ikke lenger straffbart og ble avkriminalisert i rundt 2005 tror jeg? Det er ulovlig etter akadeerstatningsloven og du kan bli tilkjent erstatning uten å ha hatt et økonomisk tap (som i utgangspunktet er en slags hovedregel i erstatningsrett). Du må selv saksøke vedkommende og føre bevis (sivil tvist/rettssak, ikke strafferett). Anonymkode: d3dff...9c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 14:55 #6 Del Skrevet tirsdag kl 14:55 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Politiet sier at de kun har ressurser til å følge opp alvorligere saker som overgrep, vold og lignende. Hvordan er det å ta noe slikt via advokat? Kan det føre frem? Anonymkode: 02b0a...8f0 Du kan anmelde uansett hva politiet sier. Om det skulle eskalere, kan det være bra å kunne henvise til at det allerede er anmeldt, selv om det skulle bli henlagt. Anonymkode: 179db...1b3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet tirsdag kl 14:58 #7 Del Skrevet tirsdag kl 14:58 At en sak ikke blir prioritert betyr ikke at man skal godta alt, ei heller at saken blir ignorert. Hvis du ønsker å anmelde gjør du det. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:34 #8 Del Skrevet tirsdag kl 15:34 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Æreskrenkelser er ikke lenger straffbart og ble avkriminalisert i rundt 2005 tror jeg? Det er ulovlig etter akadeerstatningsloven og du kan bli tilkjent erstatning uten å ha hatt et økonomisk tap (som i utgangspunktet er en slags hovedregel i erstatningsrett). Du må selv saksøke vedkommende og føre bevis (sivil tvist/rettssak, ikke strafferett). Anonymkode: d3dff...9c0 Det er ikke lenger en egen paragraf i straffeloven om ærekrenkelser, det betyr ikke at de ikke kan være straffbare under andre paragrafer, for eksempel om krenking av privatlivets fred. Anonymkode: 144a2...cf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:12 #9 Del Skrevet tirsdag kl 16:12 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Politiet sier at de kun har ressurser til å følge opp alvorligere saker som overgrep, vold og lignende. Hvordan er det å ta noe slikt via advokat? Kan det føre frem? Anonymkode: 02b0a...8f0 Det finnes vel kun ett advokatfirma som tar på seg slikt, og jeg oppfatter det som så useriøst at jeg ikke vil nevne navn i tilfelle det genererer inntekt til dem. Anonymkode: 8cd8b...06d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:30 #10 Del Skrevet tirsdag kl 16:30 Går dere på barneskolen eller? Noen sprer falske rykter om deg? Kan du ikke bare heve deg over det? Hvis du selv vet at det som blir sagt ikke er sant, så er det vel ikke noe å bry seg om?! Håper virkelig ikke politiet bruker ressursene sine på dette. Du virker veldig sensitiv 😅 Anonymkode: 8821c...afb 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:37 #11 Del Skrevet tirsdag kl 16:37 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Går dere på barneskolen eller? Noen sprer falske rykter om deg? Kan du ikke bare heve deg over det? Hvis du selv vet at det som blir sagt ikke er sant, så er det vel ikke noe å bry seg om?! Håper virkelig ikke politiet bruker ressursene sine på dette. Du virker veldig sensitiv 😅 Anonymkode: 8821c...afb Dette kommer vel an på saken. Om noen sier noe som får en gruppe som er viktig for personen, til å vende seg mot personen uten at gruppen og personen egentlig har hatt noe med hverandre å gjøre (og gruppen dermed har dårlig grunnlag for sin holdning), slik at denne personen får det veldig vanskelig, så kan det være av ganske stor betydning. Anonymkode: 42555...f74 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:38 #12 Del Skrevet tirsdag kl 16:38 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Går dere på barneskolen eller? Noen sprer falske rykter om deg? Kan du ikke bare heve deg over det? Hvis du selv vet at det som blir sagt ikke er sant, så er det vel ikke noe å bry seg om?! Håper virkelig ikke politiet bruker ressursene sine på dette. Du virker veldig sensitiv 😅 Anonymkode: 8821c...afb Noen menesker kan gå langt i å ødelegge for andre mennesker, da er det ikke så lett å bare heve seg over det. Anonymkode: aa4f7...8a4 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:41 #13 Del Skrevet tirsdag kl 16:41 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Går dere på barneskolen eller? Noen sprer falske rykter om deg? Kan du ikke bare heve deg over det? Hvis du selv vet at det som blir sagt ikke er sant, så er det vel ikke noe å bry seg om?! Håper virkelig ikke politiet bruker ressursene sine på dette. Du virker veldig sensitiv 😅 Anonymkode: 8821c...afb Ikke meg du svarer men her kommer det an på alvorlighetsgraden i ryktene. Hvis det ødelegger livet til folk så skal man selvsagt ikke bare " la det gå" . Dårlig oppførsel som får konsekvenser for andre bør man gjøre noe med . Anonymkode: f2d9c...4d8 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:47 #14 Del Skrevet tirsdag kl 16:47 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Går dere på barneskolen eller? Noen sprer falske rykter om deg? Kan du ikke bare heve deg over det? Hvis du selv vet at det som blir sagt ikke er sant, så er det vel ikke noe å bry seg om?! Håper virkelig ikke politiet bruker ressursene sine på dette. Du virker veldig sensitiv 😅 Anonymkode: 8821c...afb Det kan vær veldig mye annet en uskyldig rykter dette handler om. Det kan være en person i en særlig utsatt stilling som blir hengt ut av klient, det kan være snakk om trusler, det kan være snakk om å få noen til å tie, det kan være snakk om rykter som er av en slik karakter at det både kan spre frykt, ubehag, hindre videre arbeid/fritid osv.. Anonymkode: b4fcc...f0e 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:49 #15 Del Skrevet tirsdag kl 16:49 Spør bare ikke en muslim hva de pleier å gjøre med sånt… Anonymkode: 1936f...590 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet tirsdag kl 16:51 #16 Del Skrevet tirsdag kl 16:51 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Spør bare ikke en muslim hva de pleier å gjøre med sånt… Anonymkode: 1936f...590 Usaklig kommentar, troll 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:45 #17 Del Skrevet tirsdag kl 17:45 AnonymBruker skrev (1 time siden): Går dere på barneskolen eller? Noen sprer falske rykter om deg? Kan du ikke bare heve deg over det? Hvis du selv vet at det som blir sagt ikke er sant, så er det vel ikke noe å bry seg om?! Håper virkelig ikke politiet bruker ressursene sine på dette. Du virker veldig sensitiv 😅 Anonymkode: 8821c...afb Det kan for eksempel gå ut over en som yrkesutøver eller fagperson, så det er ganske korttenkt å bagatellisere dette slik du umiddelbart gjør. Anonymkode: 216ba...704 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:48 #18 Del Skrevet tirsdag kl 17:48 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke lenger en egen paragraf i straffeloven om ærekrenkelser, det betyr ikke at de ikke kan være straffbare under andre paragrafer, for eksempel om krenking av privatlivets fred. Anonymkode: 144a2...cf6 Det vet jeg. Det jeg svarte på var at rene æreskrenkelser ikke lenger er straffbart, men at der er egne bestemmelser om det i akadeerstatningsloven. Anonymkode: d3dff...9c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet tirsdag kl 17:49 #19 Del Skrevet tirsdag kl 17:49 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Går dere på barneskolen eller? Noen sprer falske rykter om deg? Kan du ikke bare heve deg over det? Hvis du selv vet at det som blir sagt ikke er sant, så er det vel ikke noe å bry seg om?! Håper virkelig ikke politiet bruker ressursene sine på dette. Du virker veldig sensitiv 😅 Anonymkode: 8821c...afb Jaja, seff, er bare å heve seg over det. /s https://www.nrk.no/nordland/bup-ansatt-opplever-a-bli-hengt-ut-pa-sosiale-medier-_-politiet-henla-forst-saken-1.17131965 Endret tirsdag kl 17:49 av Bålkaffe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:51 #20 Del Skrevet tirsdag kl 17:51 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det finnes vel kun ett advokatfirma som tar på seg slikt, og jeg oppfatter det som så useriøst at jeg ikke vil nevne navn i tilfelle det genererer inntekt til dem. Anonymkode: 8cd8b...06d Jeg tror jeg vet hvilket firma du sikter til her, men samtidig så tror jeg også at seriøse firmaer vil ta det som faktisk er ekte æreskrenkelser. Han youtuberen fikk jo hyret selveste eksperten i ytringsfrihet i Norge, Jon Wessel-Aas. Så så lenge det er faktiske ærekrenkelser så kan man nok ha en god sak med en seriøs advokat. https://www.nrk.no/kultur/youtube-saken_-domt-til-a-betale-140.000-kroner-1.13862884 Anonymkode: d3dff...9c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå