Gå til innhold

Klassekontakter og FAU

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er det i deres barns klasser? Hvor mye gjøres og hvor mye tid kreves det? Her blir det bygget opp masse forventninger og krav fra noen, så ingen har lyst til å stille. Helt stille i rommet hver gang det nevnes at nye representanter og kontakter skal velges, og så må det trekkes. 

Anonymkode: aa378...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er kravene? 

Her er det bare ett ønske fra lærer at man finner på noe sosialt med barna eller foreldrene. Ellers ikke noe krav. Det blir hva du gjør det til. Hun som var klassekontakter ifjor lagde bakedag, turer, klassefest, disko etc. Det ble litt mye. Iår er det meg, og jeg har tatt initiativ og arrangert en skogstur og en mammakveld. 

Fau er nok mer jobb. Her har vi feks jobbet med trygg skolevei, droppsoner og bedre skilting. Vi har ett apr store årlige arrangementer som vi må hjelpe til med, og få folk til å stille opp med loddsalg etc. Det er ikke mye jobb, og mye av "jobben" er å delegere ut oppgaver til klassene 😉 

Anonymkode: c9de8...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvordan er det i deres barns klasser? Hvor mye gjøres og hvor mye tid kreves det? Her blir det bygget opp masse forventninger og krav fra noen, så ingen har lyst til å stille. Helt stille i rommet hver gang det nevnes at nye representanter og kontakter skal velges, og så må det trekkes. 

Anonymkode: aa378...e22

jeg synes det er veldig ok og være i FAU , Mye nyttig og få med seg om skolen og klassene. men klassekontakt hadde jeg ikke vert

Anonymkode: 1f293...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre barn så vi har hatt vår del av verv både på barne- og ungdomsskolen. I alle klasser har det vært et helt ok verv å ha uten store forventninger. I småskolen var det typisk slik at klassekontaktene tok initiativ til et treff i halvåret eller så (veldig lavterskel, type "vi drar i skogen på søndag, ta med pølser og akebrett og bli med"). I tillegg skulle de invitere til sommer- og juleavslutning. Skolen tar seg av underholdningen og foreldre med kake og gave til loddtrekning, så klassekontaktene trenger bare sende invitasjon, dekke på før avslutningen og rydde etterpå (med hjelp fra foreldrene). På ungdomsskolen har klassekontaktenes bidrag vært omtrent ikke-eksisterende. Det har ikke vært videre interesse for treff, sikkert fordi barna er eldre og er mindre interessert og vennegjengene er ganske etablerte. Med eldste ble det organisert sommeravslutning i 8. klasse, hvor kanskje en tredel møtte, og så ble det ikke noe mer resten av ungdomsskolen.

FAU krever litt mer. Der er det møter hver eller annenhver måned og det er en del papirer å lese og ting å sette seg inn i, men samtidig får man et veldig nyttig innblikk i hvordan skolen driftes og man blir bedre kjent med rektor. Jeg satt selv i SAU, tilsvarende for barnehage, og synes det var både interessant og nyttig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er klassekontakt relativt sytalaust. Kalle inn til brettspillkveld e.l. en gang i halvåret, hvor alle tar med spill og mat, og hjelper med rydding. Sommer- og juleavslutning, hvor det også er "ta med selv" opplegg. 

FAU er en del mer, men det kommer jo også an på hvor mye "greier" det er på skolen. Noen skoler sliter mye med mobbeproblemer, noen med farlige trafikkforhold rundt skolen, o.l, og alle sånne "ekstrating" gir jo mer arbeid. Hos oss er det FAU-møte en gang i mnd, og oftere om det er noe spesielt. Vi har vært heldige, med lite "greier", men noen år før vår tid var det veldig mye styr med mobbeproblematikk (som løste seg automatisk og forflyttet seg til ungdomsskolen etter noen år...)

Anonymkode: 1f349...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det en fast aktivitesplan, klassekontakt setter opp hvem som skal arrangere hver av tingene. Så såsett er det ganske supert å være klassekontakt, siden en da kan velge seg den enkleste tingen. 

Ellers er klassekontakt automatisk med i 17,mai komiteen det året barnet går i 3. 4. eller 5.klasse.

For FAU er det ganske lite å gjøre her da kun en fra hvert trinn må stille på møtene. 

Anonymkode: a24bd...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...