Gå til innhold

Hvordan slå opp med en mann for "ingen grunn"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sammen med en fyr i et år. Han er snill og sjarmerende, men jeg er usikker på om vi faktisk passer sammen. Vi har hatt harde perioder før, og jeg føler vi er på vei inn i en ny nå.

For noen dager siden tullet jeg sarkastisk (dette er noe vi begge gjør, veldig mye), men han tok det dårlig, ble sur, og har ignorert meg siden. Jeg prøvde å forklare at det var en spøk, men han avviste meg og sa jeg burde slutte å snakke før han ødelegger humøret mitt. Nå har vi ikke snakket på to dager.

Problemet er at jeg alltid må unnskylde meg når vi krangler, mens han aldri gjør det. Jeg trøster ham, selv når han har såret meg, men han spør aldri hvordan jeg har det etter slike idiotiske argumenter. Dette har pågått i et år, og jeg begynner å bli lei. 

Det som gjør det vanskelig er at han er en god fyr, og veldig romantisk og snill med meg. Han bare får slike humørsvingninger som jeg ikke lenger klarer å håndtere...

Han har depresjon og avhenger av meg for å føle seg bedre, noe som tærer på meg. Jeg studerer og jobber mye, og har mine egne problemer, men setter ham alltid først – uten å få noe tilbake. Jeg vet ikke hvordan jeg skal avslutte dette forholdet, siden jeg ikke er konfronterende og føler ansvar for ham. I tillegg til dette så føler jeg krangelen ikke har vært så dårlig nok til å avslutte et helt år av et forhold. Hvordan kan jeg ende dette på en god måte?

Anonymkode: 53763...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si at du ikke elsker ham?  
Han blir trist uansett. Riv av plasteret. 

Anonymkode: 5f0a5...d7d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er typisk kvinner. Vi skal liksom ha en så fryktelig god grunn til å gjøre det slutt med noen, ellers kan vi liksom ikke gjøre det for da er det ikke "godkjent". Hva søren? Du føler bare ikke for å være sammen med han mer! Så enkelt er det. Du trenger ingen grunn. Du sier bare at følelsene dine har endret seg, noe det høres ut som de har gjort, og der har du all grunnen du trenger å oppgi. Uansett hva man mener om det, så er det din rett til å føle som du gjør. 

Han går nok garantert å venter på at du skal komme krypende og be om unnskyldning igjen som alltid før. Denne gangen kan du overraske han litt og la han få smake på følgene av drittoppførselen sin, og gjøre det slutt.

Du trenger ingen sabla god grunn, annen enn at du vil ut av forholdet.

Anonymkode: 124f4...6f0

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er typisk kvinner. Vi skal liksom ha en så fryktelig god grunn til å gjøre det slutt med noen, ellers kan vi liksom ikke gjøre det for da er det ikke "godkjent". Hva søren? Du føler bare ikke for å være sammen med han mer! Så enkelt er det. Du trenger ingen grunn. Du sier bare at følelsene dine har endret seg, noe det høres ut som de har gjort, og der har du all grunnen du trenger å oppgi. Uansett hva man mener om det, så er det din rett til å føle som du gjør. 

Han går nok garantert å venter på at du skal komme krypende og be om unnskyldning igjen som alltid før. Denne gangen kan du overraske han litt og la han få smake på følgene av drittoppførselen sin, og gjøre det slutt.

Du trenger ingen sabla god grunn, annen enn at du vil ut av forholdet.

Anonymkode: 124f4...6f0

du har rett egentlig, veldig. og det er lzm slik at jeg har sagt "dette er ikke en god nok grunn" et helt år nå, det bare daler ned som en diger snøball til slutt. og jeg tenkte ikke over det poenget, at han med vilje venter til jeg skal unnskylde meg. 

Det er bare det at hver gang jeg konfronterer meg om slike ting, så begynner han å gi grunner til hvorfor jeg ikke er en perfekt partner heller, som for eksempel at jeg noen ganger forlater en samtale (på chat) mens han stakkars sitter og venter og venter på at jeg skal komme tilbake. Greia er at jeg er veldig travel i hverdagen som nevnt, og bor sammen med familie som jeg også må passe på og hjelpe. Men selv om jeg sier dette sier han at det ikke er en unnskydning.......så hver gang han forteller meg mine dårlige sider stopper jeg opp liksom.....er dette manipulasjon? Jeg kan være en naiv person noen ganger ://

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har noe lyst til å være sammen med ham er det ikke nødvendig med noen annen grunn. Bare gjør det slutt på en ordentlig måte. Han kommer til å bli lei seg, men han trenger ikke bli såret, om du skjønner hva jeg mener? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså jeg har en gang måtte forlate en virkelig virkelig god mann uten annen årsak enn at jeg ikke utviklet følelser. Det var ingen ble sur for spøk, depresjon og vanskelige perioder jeg kunne henge det på. Kun mangel på forelskelse. Jeg gikk likevel, og forklarte det akkurat slik det var. 

Du har jo ting å henge det på. Synes overskriften er feil. 

Anonymkode: a05c6...173

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nå har vi ikke snakket på to dager.

Fortsett med det. Problem løst.  

Anonymkode: d9f67...433

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg prøvde å forklare at det var en spøk, men han avviste meg og sa jeg burde slutte å snakke før han ødelegger humøret mitt. Nå har vi ikke snakket på to dager.

Du har jo egentlig løsningen der. Hvis han synes det er greit å ignorere deg, så kan du gjøre det samme. Om han mot formodning tar kontakt etterhvert så bare be han om å ikke snakke til deg for det blir så dårlig stemning.

Kanskje han tenker seg om før han driver på sånn med neste kjæreste.

Det er ingen grunn til å ta en dyp samtale du gruer deg til med han når han tydeligvis er en sånn type som foretrekker å bare la ting fade ut.

Anonymkode: 71603...f9c

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg har vært sammen med en fyr i et år. Han er snill og sjarmerende, men jeg er usikker på om vi faktisk passer sammen. Vi har hatt harde perioder før, og jeg føler vi er på vei inn i en ny nå.

For noen dager siden tullet jeg sarkastisk (dette er noe vi begge gjør, veldig mye), men han tok det dårlig, ble sur, og har ignorert meg siden. Jeg prøvde å forklare at det var en spøk, men han avviste meg og sa jeg burde slutte å snakke før han ødelegger humøret mitt. Nå har vi ikke snakket på to dager.

Problemet er at jeg alltid må unnskylde meg når vi krangler, mens han aldri gjør det. Jeg trøster ham, selv når han har såret meg, men han spør aldri hvordan jeg har det etter slike idiotiske argumenter. Dette har pågått i et år, og jeg begynner å bli lei. 

Det som gjør det vanskelig er at han er en god fyr, og veldig romantisk og snill med meg. Han bare får slike humørsvingninger som jeg ikke lenger klarer å håndtere...

Han har depresjon og avhenger av meg for å føle seg bedre, noe som tærer på meg. Jeg studerer og jobber mye, og har mine egne problemer, men setter ham alltid først – uten å få noe tilbake. Jeg vet ikke hvordan jeg skal avslutte dette forholdet, siden jeg ikke er konfronterende og føler ansvar for ham. I tillegg til dette så føler jeg krangelen ikke har vært så dårlig nok til å avslutte et helt år av et forhold. Hvordan kan jeg ende dette på en god måte?

Høres ut som du har en type som inntar en slags offerposisjon for å få oppmerksomhet og "underkastelse" fra deg basert på din samvittighet og godhet... Det blir en hersketeknikk i lengden...

Den gode nyheten er at du trenger INGEN grunner for å slå opp med noen. 

Si at du har mistet følelsene og at du ønsker å bryte opp forholdet. Det er jo sant også, er det ikke? Gjør det kort og godt, og ikke begynn å "lære" han om livet eller ramse opp hva han gjør feil. La det ligge. Det blir enda verre da.

Pass på at han ikke setter i gang med et nytt spill på din samvittighet og godhet for å få oppmersomheten din videre, selv om du har gjort det slutt... 

Endret av Bombasi
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten grunn.... du har jo 100 grunner.

Akkurat nå er han kjip, og da tar du det  nå 

For det førsteså er han en voksen selvstendig mann. Han må tåle og takle livets opp og nedturer , slik andre er.

Deprimert eller ei, uansett en du ikke orker å være kjærestw med, da hjeloer det ingenting  på hans depresjon at du er sympati  kjæreste.  Sympati  kan du også gi som venn. 

Så nå sier du det rett  ut, at slik deres konflikter har begynt å utvikle seg, så ser du nå at dette forholdet ikke er noe for deg, og at dette  blir litt for mye i tillegg til alt det andre du også har akkurat nå. Det betyr ikke at han ikke er en fin fyr. Men som livspartner er ikke dette et rwtt forhold . Og ingen grunn til å kaste bort din og hans tid på

Anonymkode: f6355...50d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (29 minutter siden):

Høres ut som du har en type som inntar en slags offerposisjon for å få oppmerksomhet og "underkastelse" fra deg basert på din samvittighet og godhet... Det blir en hersketeknikk i lengden...

Den gode nyheten er at du trenger INGEN grunner for å slå opp med noen. 

Si at du har mistet følelsene og at du ønsker å bryte opp forholdet. Det er jo sant også, er det ikke? Gjør det kort og godt, og ikke begynn å "lære" han om livet eller ramse opp hva han gjør feil. La det ligge. Det blir enda verre da.

Pass på at han ikke setter i gang med et nytt spill på din samvittighet og godhet for å få oppmersomheten din videre, selv om du har gjort det slutt... 

det tenkte jeg ikke så mye på - og det har ført meg veldig dårlig samvitighet i lengden. tusen takk!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

det tenkte jeg ikke så mye på - og det har ført meg veldig dårlig samvitighet i lengden. tusen takk!

Er ikke så lett å se slik offerspill når du står i det selv. Men godt å se at jeg har vært til hjelp med å varsle deg om at det muligens pågår, slik at du får reflektert over det. 😊 Det er såklart nedbrytende å stå i over tid, og dette har du nok kjent mer følgende av enn du kanskje tror selv. 

Du er på riktig vei når du tenker å gjøre det slutt. Så lykke til! 😊

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du har jo egentlig løsningen der. Hvis han synes det er greit å ignorere deg, så kan du gjøre det samme. Om han mot formodning tar kontakt etterhvert så bare be han om å ikke snakke til deg for det blir så dårlig stemning.

Kanskje han tenker seg om før han driver på sånn med neste kjæreste.

Det er ingen grunn til å ta en dyp samtale du gruer deg til med han når han tydeligvis er en sånn type som foretrekker å bare la ting fade ut.

Anonymkode: 71603...f9c

ja, det skal jeg! da innser han nok hvor nytteløst det er for oss begge å fortsette, forhåpentligvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

ja, det skal jeg! da innser han nok hvor nytteløst det er for oss begge å fortsette, forhåpentligvis

Han trenger ikke å innse noe eller være enig med deg.

Du trenger bare å gi ham beskjed om at det nå er et brudd. 

Anonymkode: e94f2...20f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei [navn], jeg trenger å snakke med deg om noe viktig. Det har vært vanskelig for meg å samle tankene mine rundt dette, men jeg har innsett at vi ikke kan fortsette som et par."

"Jeg føler at vi ikke er kompatible, og jeg er ikke forelsket lenger. Det har blitt tydelig for meg at vi ikke kan gi hverandre det vi trenger for å ha et godt forhold. Jeg ser ikke en fremtid for oss sammen, og jeg tror det er best for begge at vi går hver vår vei."

"Jeg har tenkt nøye gjennom dette, og avgjørelsen min er endelig. Jeg vil ikke diskutere dette mer, fordi det ikke vil endre hvordan jeg føler eller hva jeg har bestemt meg for."

"Jeg vet dette er vondt, og det er ikke lett for meg å si det heller. Men jeg håper du kan respektere avgjørelsen min og gi oss begge muligheten til å gå videre."

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han trenger ikke å innse at det er riktig.

Han trenger ikke å være enig

Du trenger ikke å vinne en diskusjon for å få gjøre det slutt.

Si at du ikke elsker han. Ikke kom med grunner som han kan si i mot. Ikke si at det er fordi han gjør sånn og sånn. Da får du bare til svar at det ikke stemmer eller at han skal endre seg

Han trenger hjelp for depresjonen sin. Men ikke fra deg. Du er ikke psykolog.

Anonymkode: eb589...ee9

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare si at du er glad i han, men for at du skal være i et forhold med noen, så må du ha det bedre enn om du er singel. Og nå føler du ikke at dere har det bedre sammen enn dere ville hatt det hver for dere. Si at han ikke trenger å være enig, dette er din avgjørelse og du har tenkt godt gjennom det og du håper dere kan skilles som venner.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...