AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:28 #1 Del Skrevet mandag kl 19:28 Hei. Jeg er i en situasjon hvor det kan bli utleggstrekk, og kanskje gjeldsordning. Jeg har en bolig hvor boutgiftene er totalt 17 tusen kr for boliglånet og fellesgjeld... Etter at livsopphold er noe jeg kan beholde, så er det ikke nok penger til overs til bankene jeg skylder penger til.. Boligen er lånt opp til pipen også.. Vil namsmannen be meg om å tvangsselge boligen min, da det å leie er omtrent 12 000 kr i mitt området? Anonymkode: 0934e...bdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Qwertyy Skrevet mandag kl 19:32 #2 Del Skrevet mandag kl 19:32 Det kan være en vanskelig situasjon du står overfor. Her er noen punkter å vurdere: 1. **Tvangssalg**: Namsmannen kan be om tvangssalg av boligen din hvis gjelden er alvorlig og du ikke kan betale. Tvangssalg skjer vanligvis når kreditorer har fått dom for kravet sitt, og det er en prosess som tar tid. 2. **Verdien av boligen**: Hvis boligen din har en verdi som overstiger gjelden, kan det være mer sannsynlig at kreditorene ønsker å selge den for å dekke gjelden. Hvis boligen er lånt opp til pipen, som du sier, kan det imidlertid være at det ikke er noen verdi igjen å hente. 3. **Gjeldsordning**: Hvis du vurderer gjeldsordning, kan det være en løsning der du i stedet for å tvangsselge boligen kan få en avtale om nedbetaling av gjelden over tid. Det krever imidlertid at du oppfyller visse kriterier, og det er viktig å kontakte en gjeldsrådgiver for å få veiledning om dette. 4. **Leieutgifter**: Hvis det å leie er betydelig dyrere enn dine nåværende boutgifter, kan det være en faktor som taler for å beholde boligen, dersom det er mulig å finne løsninger for å håndtere gjelden. 5. **Konsultasjon med rådgiver**: Det kan være lurt å søke hjelp fra en gjeldsrådgiver eller økonomisk rådgiver som kan gi deg spesifikke råd tilpasset din situasjon. De kan hjelpe deg med å navigere i prosessen og vurdere muligheter som gjeldsordning eller refinansiering. Det er viktig å handle raskt og få profesjonell hjelp for å finne den beste løsningen for deg. Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:33 #3 Del Skrevet mandag kl 19:33 Du bør jo selge selv før det ender i tvangssalg. Anonymkode: 9fafa...340 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:23 #4 Del Skrevet mandag kl 22:23 Qwertyy skrev (2 timer siden): Det kan være en vanskelig situasjon du står overfor. Her er noen punkter å vurdere: 1. **Tvangssalg**: Namsmannen kan be om tvangssalg av boligen din hvis gjelden er alvorlig og du ikke kan betale. Tvangssalg skjer vanligvis når kreditorer har fått dom for kravet sitt, og det er en prosess som tar tid. 2. **Verdien av boligen**: Hvis boligen din har en verdi som overstiger gjelden, kan det være mer sannsynlig at kreditorene ønsker å selge den for å dekke gjelden. Hvis boligen er lånt opp til pipen, som du sier, kan det imidlertid være at det ikke er noen verdi igjen å hente. 3. **Gjeldsordning**: Hvis du vurderer gjeldsordning, kan det være en løsning der du i stedet for å tvangsselge boligen kan få en avtale om nedbetaling av gjelden over tid. Det krever imidlertid at du oppfyller visse kriterier, og det er viktig å kontakte en gjeldsrådgiver for å få veiledning om dette. 4. **Leieutgifter**: Hvis det å leie er betydelig dyrere enn dine nåværende boutgifter, kan det være en faktor som taler for å beholde boligen, dersom det er mulig å finne løsninger for å håndtere gjelden. 5. **Konsultasjon med rådgiver**: Det kan være lurt å søke hjelp fra en gjeldsrådgiver eller økonomisk rådgiver som kan gi deg spesifikke råd tilpasset din situasjon. De kan hjelpe deg med å navigere i prosessen og vurdere muligheter som gjeldsordning eller refinansiering. Det er viktig å handle raskt og få profesjonell hjelp for å finne den beste løsningen for deg. Lykke til! 1) Namsmannen ber ikke om tvangssalg nei. Det er evt en kreditor som begjærer tvangssalg, steg 1 da er at de først og fremst må ha pant i boligen. Namsmannen kan be vedkommende om å finne seg billigere bolig, enten gjennom at det ikke avsettes nok til å opprettholde nåværende bolig. 2) igjen må de først og fremst ha pant i eiendommen, for at dette i det heletatt skal være et tema. 3) kontakt namsmannen eller nav for rådgivning. Ikke randoms på nette. 4) ts forteller at ta har boligutgifter på 17 000 eks innbo, forsikringer, kommunale avgifter. Ts forteller at det ligger rundt 12000 å skulle leie. 5) korrekt ikke hør på randoms på nette, ta kontakt med nav eller Namsmannen i ditt distrikt. Anonymkode: 0e503...8cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:19 #5 Del Skrevet mandag kl 23:19 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei. Jeg er i en situasjon hvor det kan bli utleggstrekk, og kanskje gjeldsordning. Jeg har en bolig hvor boutgiftene er totalt 17 tusen kr for boliglånet og fellesgjeld... Etter at livsopphold er noe jeg kan beholde, så er det ikke nok penger til overs til bankene jeg skylder penger til.. Boligen er lånt opp til pipen også.. Vil namsmannen be meg om å tvangsselge boligen min, da det å leie er omtrent 12 000 kr i mitt området? Anonymkode: 0934e...bdc Husk at den totale gjelda di må være en god del over boligens verdi for at det skal være tale om en gjeldsordning. Dersom det blir en gjeldsordning hvor du skal beholde boligen, tar man utgangspunkt i boligens verdi + 10%, og du skal beholde all gjeld innenfor dette beløpet. Under en gjeldsordning med bolig skal du kun rentebetjene lånet. Det kan være svært risikabelt å beholde bolig slik, ettersom en god del av kredittgjelda vil bestå også når gjeldsordningen er ferdig. For å kunne gi deg noen bedre svar må du nesten fortelle hva inntekten din er, hvor mye boliglånet er, boligens verdi, total annen gjeld, sivilstatus, bil, jobbsituasjon. Anonymkode: d5a3d...031 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 06:51 #6 Del Skrevet tirsdag kl 06:51 Hvis du ved bytte av bolig kan frigjøre så mye som 5000,- pr måned til å betale gjeld, så er det stor sjanse for at kreditorer ikke vil gå med på gjeldsordning uten at du selger. Men det er mange faktorer som spiller inn, som sum på total gjeld, alder på gjelden, hva du har for å betjene gjeld pr måned, om boligen er nøktern i forhold til tilsvarende boliger i området, og hvilke kreditorer du har. Er boliglån og fellesutgifter misligholdt, eller er du helt ajour med de? Hva med strøm og andre boutgifter? Hvor stor belåningsgrad er det på boligen? Anonymkode: 934d6...b39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:02 #7 Del Skrevet tirsdag kl 09:02 Qwertyy skrev (13 timer siden): Det kan være en vanskelig situasjon du står overfor. Her er noen punkter å vurdere: 1. **Tvangssalg**: Namsmannen kan be om tvangssalg av boligen din hvis gjelden er alvorlig og du ikke kan betale. Tvangssalg skjer vanligvis når kreditorer har fått dom for kravet sitt, og det er en prosess som tar tid. 2. **Verdien av boligen**: Hvis boligen din har en verdi som overstiger gjelden, kan det være mer sannsynlig at kreditorene ønsker å selge den for å dekke gjelden. Hvis boligen er lånt opp til pipen, som du sier, kan det imidlertid være at det ikke er noen verdi igjen å hente. 3. **Gjeldsordning**: Hvis du vurderer gjeldsordning, kan det være en løsning der du i stedet for å tvangsselge boligen kan få en avtale om nedbetaling av gjelden over tid. Det krever imidlertid at du oppfyller visse kriterier, og det er viktig å kontakte en gjeldsrådgiver for å få veiledning om dette. 4. **Leieutgifter**: Hvis det å leie er betydelig dyrere enn dine nåværende boutgifter, kan det være en faktor som taler for å beholde boligen, dersom det er mulig å finne løsninger for å håndtere gjelden. 5. **Konsultasjon med rådgiver**: Det kan være lurt å søke hjelp fra en gjeldsrådgiver eller økonomisk rådgiver som kan gi deg spesifikke råd tilpasset din situasjon. De kan hjelpe deg med å navigere i prosessen og vurdere muligheter som gjeldsordning eller refinansiering. Det er viktig å handle raskt og få profesjonell hjelp for å finne den beste løsningen for deg. Lykke til! Svaret ditt er åpenbart skrevet av ChatGPT eller lignende, de fleste av punktene inneholder grove faktafeil. Anonymkode: d5a3d...031 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:14 #8 Del Skrevet tirsdag kl 09:14 Hei, og takk for mange innspill her. Lønnen er rundt 30 tusen kr per mnd etter skatt. Boligenssverdi er 1.85 millioner kr, og boliglånet er på 1.6 og det er ikke misligholdt. Usikret gjeld er heller ikke misligholdt, og er på 600 tusen kr, men nå rakner det. Usikret gjeld er ikke mer enn 1-2 år gammelt. Jeg kan forsøke å få bedre rente på boliglånet slik at terminbeløpet blir lavere. Jeg skal ha time med NAV snart for å se på løsninger her. Mvh TS Anonymkode: 0934e...bdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:02 #9 Del Skrevet tirsdag kl 10:02 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hei, og takk for mange innspill her. Lønnen er rundt 30 tusen kr per mnd etter skatt. Boligenssverdi er 1.85 millioner kr, og boliglånet er på 1.6 og det er ikke misligholdt. Usikret gjeld er heller ikke misligholdt, og er på 600 tusen kr, men nå rakner det. Usikret gjeld er ikke mer enn 1-2 år gammelt. Jeg kan forsøke å få bedre rente på boliglånet slik at terminbeløpet blir lavere. Jeg skal ha time med NAV snart for å se på løsninger her. Mvh TS Anonymkode: 0934e...bdc Ok. Er alt kredittgjeld, eller er det en del studiegjeld også? I den kommunen hvor jeg jobbet med dette tidligere, ville vi regnet på muligheten for å få refinansiert i Husbanken, særlig hvis det er barn inne i bildet. En mulig løsning kunne ha vært at du fikk refinansiert til 1,9 (da har du 300k til å betale halvparten av den usikrede gjelda, og fikk avdragsfrihet mens du nedbetalte de resterende 300k.) Det andre alternativet er at du selger boligen, og leier en leilighet. Forhåpentligvis gir salget nok til å dekke megler og boliglån, hvis du da leier en leilighet for kr 12 000 i måneden og har et livsopphold på kr 10 724,- har du i utgangspunktet et overskudd på kr 7 000,- i måneden. Med 600k i usikret gjeld vil du da kunne søke gjeldsordning når gjelda er noen år gammel, gitt at det ikke er noe annet i veien. Anonymkode: d5a3d...031 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:04 #10 Del Skrevet tirsdag kl 10:04 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hei, og takk for mange innspill her. Lønnen er rundt 30 tusen kr per mnd etter skatt. Boligenssverdi er 1.85 millioner kr, og boliglånet er på 1.6 og det er ikke misligholdt. Usikret gjeld er heller ikke misligholdt, og er på 600 tusen kr, men nå rakner det. Usikret gjeld er ikke mer enn 1-2 år gammelt. Jeg kan forsøke å få bedre rente på boliglånet slik at terminbeløpet blir lavere. Jeg skal ha time med NAV snart for å se på løsninger her. Mvh TS Anonymkode: 0934e...bdc Hvilken gjeld er misligholdt, hvis det ikke er boliglån eller usikret gjeld? Studielån? Billån? Barnebidrag? Trygd? Skyldig skatt? Anonymkode: 934d6...b39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:31 #11 Del Skrevet tirsdag kl 11:31 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, og takk for mange innspill her. Lønnen er rundt 30 tusen kr per mnd etter skatt. Boligenssverdi er 1.85 millioner kr, og boliglånet er på 1.6 og det er ikke misligholdt. Usikret gjeld er heller ikke misligholdt, og er på 600 tusen kr, men nå rakner det. Usikret gjeld er ikke mer enn 1-2 år gammelt. Jeg kan forsøke å få bedre rente på boliglånet slik at terminbeløpet blir lavere. Jeg skal ha time med NAV snart for å se på løsninger her. Mvh TS Anonymkode: 0934e...bdc Da går det under nystiftet gjeld, antar du må vente på evt. gjeldsordning Antar du i verste fall har ca 200 000 i renteutgifter i året Får du leid ut og skaffet deg et billigere sted å bo, refinansiert via husbanken? økt inntektene dine eller lignende, burde helst opp på rundt 40 Anonymkode: 4197c...dbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:59 #12 Del Skrevet tirsdag kl 16:59 Hei igjen, NAV gjeldsrådgiver sier at jeg bør prioritere boliglån, og beholde livsoppholdssats. Deretter fordele resterende forholdsvis likt til annet usikret gjeld (forbrukslån). Rådgiveren mente også at namsmannen ikke vil tvangsselge boligen da belåningsgraden er 85% og at det vil gå i tap ettersom boligprisen ved tvangssalg som regel blir lavere enn ved normal salg. TS Anonymkode: 0934e...bdc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:31 #13 Del Skrevet tirsdag kl 17:31 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hei igjen, NAV gjeldsrådgiver sier at jeg bør prioritere boliglån, og beholde livsoppholdssats. Deretter fordele resterende forholdsvis likt til annet usikret gjeld (forbrukslån). Rådgiveren mente også at namsmannen ikke vil tvangsselge boligen da belåningsgraden er 85% og at det vil gå i tap ettersom boligprisen ved tvangssalg som regel blir lavere enn ved normal salg. TS Anonymkode: 0934e...bdc Drøy boligsalg sålenge som mulig. For endel år siden rådet ei bank kjerring meg å selge boligen for å dekke 150k i forbruksgjeld. Tror det rådet kosta meg to millioner i verdistigning og husleie Anonymkode: 4197c...dbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:02 #14 Del Skrevet tirsdag kl 19:02 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hei. Jeg er i en situasjon hvor det kan bli utleggstrekk, og kanskje gjeldsordning. Jeg har en bolig hvor boutgiftene er totalt 17 tusen kr for boliglånet og fellesgjeld... Etter at livsopphold er noe jeg kan beholde, så er det ikke nok penger til overs til bankene jeg skylder penger til.. Boligen er lånt opp til pipen også.. Vil namsmannen be meg om å tvangsselge boligen min, da det å leie er omtrent 12 000 kr i mitt området? Anonymkode: 0934e...bdc Spiller ingen rolle hva du må betale for å bo, de du skylder penger kommer i første rekke. Anonymkode: 3f0b7...aac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:40 #15 Del Skrevet tirsdag kl 19:40 Hei du. jeg har gjeldsordning og eier bolig. Det er mange måter å passe på at det ikke blir tvangssalg. Det viktigste er at du betaler huslån-vann og kloakk- renovasjon-forsikring-huslån. Alle statlige må prioriteres. Når du da ikke klarer å betale lånene dine så la de små gå først. dette fordi de små som regel ikke krever tvangssalg men trekk i lønn. hvis du har noen store så drøy de så lenge du klarer. Når alt dette går til namsmann så blir det første mann til mølla og hvordan rekkefølge det blir pant i huset. Hvis en stor gjeld f.eks. er nr 5 så er det vanskelig med tvangssalg. Dette fordi den som begjærer dette må ha dekning for seg selv og de foran. Så hvis nr 5 krever så må det være nok penger ved et tvangssalg til å dekke nr 1-2-3-4-5 og utgifter til megler ++ . dette gjør det vanskeligere hvis det ikke er mye frikapital i boligen. med statlige har ikke noe hensyn å ta så derfor alltid betal de. for at det skal kreves tvansgsalg ved gjeldsordning må to ting være bekreftet. 1- det må være dekning for å betale gjelden. 2- det må være dyrere å leie enn å eie. under en gjeldsordning så betaler du bare rente. Så det er billigere og det blir mer til kreditorer enn ved leie . Anonymkode: 3bf90...d37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:33 #16 Del Skrevet tirsdag kl 20:33 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei igjen, NAV gjeldsrådgiver sier at jeg bør prioritere boliglån, og beholde livsoppholdssats. Deretter fordele resterende forholdsvis likt til annet usikret gjeld (forbrukslån). Rådgiveren mente også at namsmannen ikke vil tvangsselge boligen da belåningsgraden er 85% og at det vil gå i tap ettersom boligprisen ved tvangssalg som regel blir lavere enn ved normal salg. TS Anonymkode: 0934e...bdc Du kan unngå utleggstrekk i medhold av dekningsloven § 2-7 fjerde ledd: "Bortsett fra ved innfordring av krav som nevnt i § 2-8 første ledd bokstav a til e, kan utlegg i lønnskrav mv. ikke tas dersom skyldneren gjør hva denne evner for å betale sine fordringshavere og heller ikke utilbørlig begunstiger noen av dem." Det betyr at så lenge du gjør hva du kan for å betale, og du ikke har prioriterte krav (bøter, bidrag, skatt mm), så kan ikke namsmannen trekke deg i inntekt. I praksis er ikke bestemmelsen så mye brukt, ettersom den krever en del innsats fra din side, du må gi beskjed til namsmannen FØR de begynner å trekke deg, at du oppfyller vilkårene i bestemmelsen, og legge ved kopi av hvordan du oppfyller kravet. At boligen ikke vil bli tvangssolgt har du ingen garanti for. Kreditorene kan ta utlegg i år, og begjære den tvangssolgt om noen år når prisen har steget og du kanskje har nedbetalt litt mer på boliglånet. Du bør etter min mening vurdere sterkt om du ikke ønsker å starte på nytt, og da uten boligen. Anonymkode: d5a3d...031 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå