Gå til innhold

Trenger tips for å hjelpe to ut i jobb som verken snakker norsk eller engelsk.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De har fått tillatelse til å jobbe i Norge i 6 mnd, må derfor finne en jobb for dem. Det er to damer i alderen 27 og 33 år. Tenker å høre på renholdsavdelinger, kan det gå? Eller er det vanskelig når de ikke kan kommunisere med folk uten å bruke telefonen? Har noen forslag på hvor de kan jobbe i disse månedene? De snakker spansk. 

Anonymkode: fd30e...574

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det finnes sikkert ett eller annet sykehus, en restaurant, et renholdsfirma, e.l. hvor gruppelederen snakker spansk. 

Anonymkode: 079ab...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den spanske ambassaden?

Men seriøst, nei dette tror jeg ikke går. Hva tenker de selv da, tror de virkelig selv at det er en god idé å reise til et annet land for å jobbe når de ikke snakker hverken det lokale språket eller Engelsk? De får lære seg engelsk først og så reise utenlands for å arbeide...

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer først og fremst an på hvilken kompetanse de har. Hvilken utdanning har de, og kan den brukes i Norge? Hvilken arbeidserfaring har de? Er tilsvarende arbeid mulig her?

Anonymkode: 6d548...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som renholder og sier nei takk til de som ikke kan kommunisere 

Anonymkode: 263a5...216

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norskkunnskaper er et krav på alle jobber jeg kan tenke meg, også renhold. Du må vite hva du skal gjøre, ta imot opplæring, kvittere og evne å kommunisere om noe er feil eller mangler.. 

Hvordan skal man kunne jobbe uten å kunne kommunisere? 

Muligens på ambassaden, men de har vel høyere krav på sikkerhet etc enn ellers. Og de har trolig jobber på anbud...

Anonymkode: e9148...0a5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har de erfaring med profesjonelt renhold? Har de kunnskap om kjemikaliene som brukes? Eller må de ha opplæring på absolutt alt på spansk?

Anonymkode: 012c2...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt risky ut. Jeg er helnorsk og har ikke hatt spesielt mye hell med jobbsøkinga de siste to årene, selv om jeg har vært i jobb i mange mange år. Men jeg er ikke utdannet renholder eller noe sånt da, har diverse grader i helt andre felt.

Anonymkode: b1286...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner til (ganske mange via jobb) med denslags språklige handicap i norsk arbeidsliv, jobber i renhold på hoteller, renhold hos private, oppvasken på restauranter eller som sesongarbeidere på gårder/gartnerier.

De har til felles dårlig lønn og ofte dårlige arbeidsforhold.

Anonymkode: eaf15...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

De har fått tillatelse til å jobbe i Norge i 6 mnd, må derfor finne en jobb for dem. Det er to damer i alderen 27 og 33 år. Tenker å høre på renholdsavdelinger, kan det gå? Eller er det vanskelig når de ikke kan kommunisere med folk uten å bruke telefonen? Har noen forslag på hvor de kan jobbe i disse månedene? De snakker spansk. 

Selvsagt går det da. Restaurantbransjen behøver «fotarbeidere», hotell-bransjen behøver renholdere, byggebransjen tar gjerne inn folk til «drittarbeid», gjennom media har vi lært at bønder rimelig ukritisk tar inn arbeidskraft som ikke snakker norsk, særlig om de vet lite til intet om norsk regelverk, skognæringen gjør nok det samme.

Oppsummert: de som ikke behøver at den ansatte faktisk kan snakke i det hele, men bare gjøre «drittjobbene» tar imot slik arbeidskraft. Dersom dine bekjente er villige til å la seg utnytte, eller ikke vet bedre, går det lettere.

Å problematisere at man behøver «alt på spansk» er noe søkt, all den tid Norge har hundretusener av arbeidere fra det østlige Europa, og få av dem kan norsk eller engelsk når de ankommer. Norge driftes på slik arbeidskraft. Men du må finne deg i dårlig betaling og gjerne ulovlige betingelser i alle fall til du har lært deg språk og system.

Anonymkode: 686d7...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De jeg kjenner til (ganske mange via jobb) med denslags språklige handicap i norsk arbeidsliv, jobber i renhold på hoteller, renhold hos private, oppvasken på restauranter eller som sesongarbeidere på gårder/gartnerier.

Anonymkode: eaf15...a58

Pluss på samlebånd i f.eks. fiskeforedling 

Anonymkode: 22d9f...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

De har fått tillatelse til å jobbe i Norge i 6 mnd, derfor finne en jobb for dem. Det er to damer i alderen 27 og 33 år. Tenker å høre på renholdsavdelinger, kan det gå? Eller er det vanskelig når de ikke kan kommunisere med folk uten å bruke telefonen? Har noen forslag på hvor de kan jobbe i disse månedene? De snakker spansk. 

Hvorfor du finne en jobb til dem? Hvorfor har de i det hele tatt søkt om tillatelse hvis de ikke hadde en jobb å gå til?

Hva slags sært, privat opplegg er dette her?

Anonymkode: a9d5b...ea6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har de førerkort kan de sikkert få en sjåførjobb. :)

Anonymkode: de2dc...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har de førerkort kan de sikkert få en sjåførjobb. :)

Anonymkode: de2dc...2fd

Hvem eller hva skal de kjøre da, når de kun kan gjøre seg forstått på spansk? 

Anonymkode: 22d9f...184

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være vanskelig. Men må jo evnt prøve.

Datteren her går på videregående og der så de fort hvor galt ting kan gå når en person ikke forstår ting som blir formidlet. Ene gutten fikk forklaring og vist hvordan de skulle bruke en sag for å dele opp kjøtt. Gutten stod bare å nikket 5 min etter gjør han helt feil i forhold til hva som hadde blitt vist og forklart. Pp norsk og engelsk, endte med at utplassering på arbeidsplass på avsluttet på dagen, fordi han ikke kunne kommunisere på verken norsk eller engels

Anonymkode: 78dec...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Renhold hjemme hos folk. Moren min har en polsk dame som ikke snakker norsk. (Og mamma snakker svært dårlig engelsk uten at hun helt innser det)

Endret av Stor pike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...