Gå til innhold

Så lei av å være håndlanger når mannen skal gjøre noe hjemme.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Er jeg den eneste som tenker at dette er fordi mannen ønsker å bruke tid sammen bare dere to? 

Anonymkode: a2514...76e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er jeg den eneste som tenker at dette er fordi mannen ønsker å bruke tid sammen bare dere to? 

Haha neppe.

Anonymkode: 16b9a...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Niks, jeg tenkte det også.

Anonymkode: c32ef...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en 3-åring som gjerne hjelper oss når vi gjør ting, uansett om det er snekring eller baking. 

Anonymkode: 0bfba...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den settingen du beskriver her, synes jeg ikke det er så rart om man ber om hjelp. Jeg kan se for meg at man jobber ute på et prosjekt i skitne arbeidsklær, sko og hender. Da vil det jo ta mye mer tid om han må styre med vask og skoskift om han trenger noe som er lett for deg å hente. Men om det skjer absolutt hele tiden, bør han kanskje forsøke planlegge litt bedre så han har alt han trenger fra start.

Anonymkode: 0ec6c...81c

Det er akkurat det. Han tenker ikke gjennom ting FØR han setter i gang med en oppgave. 

Når han vasker badet er det 10 turer tur-retur vaskerommet, og 2-3 "kan du?" til meg. 

Når jeg vasker badet går jeg på vaskerommet, plukker med det jeg trenger, og gjør jobben. 

Anonymkode: 0fbc6...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst! Tenk på hvordan du oppdrar egne guttebarn. Jeg er kjempeobs på å aldri si "åh, kunne du ikke heller gjort sånn", eller å gå å rette på ting ungene har gjort. Hvis de vil ha detaljinstruksjoner på hvordan de skal gjøre noe ber jeg dem stole på egen magefølelse. 

Fordi mannen min er SÅ lik det du beskriver. Jeg blir helt utslitt. Etter snart 20 år sammen har han blitt litt (mye) bedre, men klarer fremdeles ikke å feks gå på butikken og kjøpe middag uten å spørre hva jeg synes. Uansett, i begynnelsen pleide jeg å si veldig tydelig "nå går jeg og gjør **. Skulle ikke du henge opp hyller i dag?" Også hold jeg meg unna huset leeeenge. Også sa jeg "vet ikke" hver gang han spurte hva jeg synes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

solsolsol skrev (1 minutt siden):

men klarer fremdeles ikke å feks gå på butikken og kjøpe middag uten å spørre hva jeg synes

Lite innspill til denne, uten at det nødvendigvis er tilfelle i ditt forhold, men jeg bruker den siterte setningen for å løfte noe reelt:

Kvinner er generelt mer kravstore og detaljorienterte. Der mannen kan være fornøyd med mat på bordet som smaker godt nok, så kan kvinnen ha store krav til ingrediensene og prisen.

Å kjøpe middag til meg selv (og barna) for en uke er helt uproblematisk. Det er også helt uproblematisk for kona å gjøre det samme, for jeg er fornøyd med alt. Å kjøpe middag for oss alle - altså inkludert kona - uten å inkludere henne, det er risikosport. Selv når jeg kan gjette hva hun vil ha, så må jeg alltid rådføre meg, for plutselig "er hun ikke så gira lenger". Jeg passer på å komme med konkrete forslag til matretter, og overlater ikke til henne å finne ut av hva vi skal ha, men sier hun nei til to ting, så får hun finne ut av det.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er akkurat det. Han tenker ikke gjennom ting FØR han setter i gang med en oppgave. 

Når han vasker badet er det 10 turer tur-retur vaskerommet, og 2-3 "kan du?" til meg. 

Når jeg vasker badet går jeg på vaskerommet, plukker med det jeg trenger, og gjør jobben. 

Hvem bryr seg hvordan han gjør det så lenge det blir gjort? Jeg ville sagt at det stresser meg å bli spurt når han gjør ting. Og deretter latt han fikse det alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lite innspill til denne, uten at det nødvendigvis er tilfelle i ditt forhold, men jeg bruker den siterte setningen for å løfte noe reelt:

Kvinner er generelt mer kravstore og detaljorienterte. Der mannen kan være fornøyd med mat på bordet som smaker godt nok, så kan kvinnen ha store krav til ingrediensene og prisen.

Å kjøpe middag til meg selv (og barna) for en uke er helt uproblematisk. Det er også helt uproblematisk for kona å gjøre det samme, for jeg er fornøyd med alt. Å kjøpe middag for oss alle - altså inkludert kona - uten å inkludere henne, det er risikosport. Selv når jeg kan gjette hva hun vil ha, så må jeg alltid rådføre meg, for plutselig "er hun ikke så gira lenger". Jeg passer på å komme med konkrete forslag til matretter, og overlater ikke til henne å finne ut av hva vi skal ha, men sier hun nei til to ting, så får hun finne ut av det.

Jeg vet veldig godt at damer ofte er sånn (jeg har blant annet en storesøster og så hvordan hun detaljstyrte alt i huset da hun giftet seg 🙈), så jeg har vært veldig obs på å IKKE være sånn. Spiser alt og sier at det var godt uansett. Kommenterer ikke på at han har kledd på ungen umatchende klær eller noe sånt. 

Men jeg tror, som flere andre skriver her, at mannen for det første er mye mer glad i å være sammen med meg hele tiden enn motsatt og at han bare er mer opptatt av å gjøre meg glad 🤪 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvem bryr seg hvordan han gjør det så lenge det blir gjort? Jeg ville sagt at det stresser meg å bli spurt når han gjør ting. Og deretter latt han fikse det alene. 

Jeg bryr meg da ikke om hans 10 turer på vaskerommet... 🙄

Men om at jeg blir ropt på 2-3 ganger for å hente ting. 

Og tror du virkelig ikke vi har sagt fra? Både jeg, og TS, og alle andre i denne tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Usj han høres ut som meg. 

Jeg vet ikke hva det er, en slags kombinasjon av umodenhet og latskap kanskje? Jeg ble slik etter et alvorlig psykisk sammenbrudd for 7-8 år siden, og har aldri helt kommet meg igjen. Men jeg føler meg mer umoden og lat nå enn før sammenbruddet. Og da har jeg blitt sånn som mannen din er, får ikke til å gjøre noe alene lenger. Du må vel kanskje bare si tydelig i fra, komme med eksempler og si nei. Og gjerne legge til hvorfor du sier nei. 

Anonymkode: dfecd...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Usj han høres ut som meg. 

Jeg vet ikke hva det er, en slags kombinasjon av umodenhet og latskap kanskje? Jeg ble slik etter et alvorlig psykisk sammenbrudd for 7-8 år siden, og har aldri helt kommet meg igjen. Men jeg føler meg mer umoden og lat nå enn før sammenbruddet. Og da har jeg blitt sånn som mannen din er, får ikke til å gjøre noe alene lenger. Du må vel kanskje bare si tydelig i fra, komme med eksempler og si nei. Og gjerne legge til hvorfor du sier nei. 

Verken umoden eller lat. Han er kirurg, presterer på høyt nivå der. Men strukturert når det kommer til vask av bad...nope. 

Gidder ikke oppdra et voksent menneske. Sier som regel bare "det får du fikse selv, vi er ikke på operasjonssalen". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Akkurat det med vaske bil var et eksempel, men nå har vi tilfeldigvis fordelt den arbeidsoppgaven for mange år siden. Han vasker bil og skifter dekk, mot at jeg tar alt av klesvask. Fungerer utmerket, bortsett fra at jeg må delta på hans oppgaver hvis de skal bli gjort.

Anonymkode: f357f...5d1

Da får du be han være med deg hver gang du skal vaske klær. Gi han kurven, og be han sende deg plagg for plagg som du deretter tar inn i maskinen. Og midt i fotballkampen; "Kjære, nå er vaskemaskinen ferdig, så nå må du komme så vi kan henge de til tørk." Og så holder du kleskurven mens han tar utav maskinen, og så roper du på han pga at han trodde han var ferdig og kunne se kamp; "Hallo! De skal henges opp også! Send meg plaggene!"

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Løper han etter TS for å tilbringe tid med henne mens hun vasker klær?

Anonymkode: 7bd77...693

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da får du be han være med deg hver gang du skal vaske klær. Gi han kurven, og be han sende deg plagg for plagg som du deretter tar inn i maskinen. Og midt i fotballkampen; "Kjære, nå er vaskemaskinen ferdig, så nå må du komme så vi kan henge de til tørk." Og så holder du kleskurven mens han tar utav maskinen, og så roper du på han pga at han trodde han var ferdig og kunne se kamp; "Hallo! De skal henges opp også! Send meg plaggene!"

Løper han etter TS for å tilbringe tid med henne mens hun vasker klær?

Anonymkode: 7bd77...693

Ja. 

Han følger med, han liker å jobbe sammen.

Det trumfer også TVen, uansett hva som er på. Han vil heller gjøre noe praktisk. 

Han var akkurat på vei ut på en trenigsøkt etter jobb. Men så at jeg jobbet på kjøkkenet. Ble stående og jobbe sammen med meg til jeg sa "nå setter jeg meg på sofaen litt". Først da dro han ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken umoden eller lat. Han er kirurg, presterer på høyt nivå der. Men strukturert når det kommer til vask av bad...nope. 

Gidder ikke oppdra et voksent menneske. Sier som regel bare "det får du fikse selv, vi er ikke på operasjonssalen". 

Jeg er også høyt utdannet på "elitestudie" og presterer der. Men det er noe umodent over både hvordan din mann og jeg fungerer med disse tingene likevel, tydeligvis. 

Men jeg forstår ikke hvordan du både kan si at du er lei av å være håndlanger og måtte bli med på alt han gjør for å få ting gjort, samtidig som du sier at du svarer at dette får han finne ut av selv? For hvis du sier sistnevnte til han så må du jo ikke fungere som håndlanger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig han er vant med det hvis han er kirurg, men samtidig virker det ikke som han har vært vant med å faktisk ordne ting selv. Hvis du klarer å mekke ting, klarer du å organisere og planlegge hvordan du skal håndtere verktøyet ditt, også. Det er en triviell oppgave i de fleste tifleller, hvis du bare har en plan for det.

Tror ikke dette handler om at han vil inkludere noen i arbeidet, da hadde han latt henne ta mer aktiv del i det hele, fremfor å være mer eller mindre en tilskuer. Jeg hadde elsket det om en kvinne hadde mekket en PC med meg, men da ville jeg jo åpenbart ønsket å la henne gjøre ting i maskinen så hun fikk kjenne litt på den følelsen også - noe hun ikke gjør hvis alt hun gjør er å gi meg skruer og skrujern (hvilket er lett å legge klar i forkant om jeg vil gjøre jobben alene, uansett).

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 13.07):

Oppgaven må jo utføres til en akseptabel kvalitet. Ellers er det bedre å overlate oppgaven til noen andre. 

Anonymkode: 7c012...e68

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er også høyt utdannet på "elitestudie" og presterer der. Men det er noe umodent over både hvordan din mann og jeg fungerer med disse tingene likevel, tydeligvis. 

Men jeg forstår ikke hvordan du både kan si at du er lei av å være håndlanger og måtte bli med på alt han gjør for å få ting gjort, samtidig som du sier at du svarer at dette får han finne ut av selv? For hvis du sier sistnevnte til han så må du jo ikke fungere som håndlanger? 

Jeg er ikke TS 🙄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja. 

Han følger med, han liker å jobbe sammen.

Det trumfer også TVen, uansett hva som er på. Han vil heller gjøre noe praktisk. 

Han var akkurat på vei ut på en trenigsøkt etter jobb. Men så at jeg jobbet på kjøkkenet. Ble stående og jobbe sammen med meg til jeg sa "nå setter jeg meg på sofaen litt". Først da dro han ut. 

Det er jo hyggelig av han å ville gjere ting saman. Men eg hadde faktisk hatt behov for å få jobbe litt åleine! Eg trur du må ta praten med han, og forklare at du har andre ting du må få gjort samtidig som at han gjer sine ting. Eg hadde blitt sprø av å stå og vente på at mannen treng eit eller anna!  Min kjære er flink til å jobbe, og gjer ei masse. Men han gjer det sjølv;) Og dei gongane han skal gjere noko som han treng eit par ekstra hender til, er han flink til å avtale på forhand, slik at eg kan kome ut og halde etc når han treng hjelp. 

Det er meiningslaust å skulle stå ved sidan av og vere "sosial". Men sinnasnekkeren er ofte gira på at begge skal samarbeide om det meste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjaselina skrev (3 timer siden):

Det er jo hyggelig av han å ville gjere ting saman. Men eg hadde faktisk hatt behov for å få jobbe litt åleine! Eg trur du må ta praten med han, og forklare at du har andre ting du må få gjort samtidig som at han gjer sine ting. Eg hadde blitt sprø av å stå og vente på at mannen treng eit eller anna!  Min kjære er flink til å jobbe, og gjer ei masse. Men han gjer det sjølv;) Og dei gongane han skal gjere noko som han treng eit par ekstra hender til, er han flink til å avtale på forhand, slik at eg kan kome ut og halde etc når han treng hjelp. 

Det er meiningslaust å skulle stå ved sidan av og vere "sosial". Men sinnasnekkeren er ofte gira på at begge skal samarbeide om det meste. 

Vi har ikke et problem med dette :)

Jeg ga bare TS litt støtte i at enkelte er litt slik. Og råd om hvordan vi handterer det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...