AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:29 #1 Del Skrevet mandag kl 11:29 Jeg var på et jobbintervju for en måned siden. Da fikk jeg tilsendt både evnetest og personlighetstest FØR jobbintervjuet. På selve intervjuet sa de at vi skulle gå gjennom de resultatene sammen HVIS jeg ble kalt inn på andregangsintervju. Da hadde jeg allerede brukt noen timer på testene og forberedelser... Dette var i en kommune. Er dette normalt? Anonymkode: 97357...d31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:33 #2 Del Skrevet mandag kl 11:33 Ja, dessverre Anonymkode: 99fbd...3c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:09 #3 Del Skrevet mandag kl 19:09 Nei. Anonymkode: 861d4...ba1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:30 #4 Del Skrevet tirsdag kl 08:30 Jeg tror jeg hadde droppet disse testene om mulig. Det er som å spørre om å få se helsejournalen til en søker. For min del var det rene overgrepet å skulle utlevere meg så mye til fremmede, for så å aldri mer se de eller med sikkerhet vite at dokumentene var slettet. Evnetester henger sammen med IQ. IQ er vel selve fundamentet i hvem vi er som mennesker på det rent funksjonelle. Psykologitester avslører neste bit, som går på hvem vi er på det emosjonelle. Legg disse to sammen, og du har tilgang til de mest sensitive personopplysningene du kan få. Hadde de bedt om stamtavle også, hadde vel alle arvelige sykdommer vært lagt på bordet også. Det er ubregripelig at det er lov å bruke slike verktøy. En case, intervjuer og referanser burde være tilstrekkelig i de fleste jobber. Anonymkode: a4d3f...97a 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:29 #5 Del Skrevet tirsdag kl 09:29 Ikke vært borti der nei. Anonymkode: 9045b...f24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:50 #6 Del Skrevet tirsdag kl 13:50 Jeg har måttet gjøre slike idiot-tester hver eneste jobb jeg har søkt de siste ti årene. Kanskje vanligere i enkelte bransjer enn andre (jeg jobber som utvikler, og har jobbet i fintech-bransjen mest) Men som regel har disse testene kommet etter et førstegangsintervju, ikke før. Anonymkode: 8874f...5e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet tirsdag kl 13:54 #7 Del Skrevet tirsdag kl 13:54 I jobben jeg har nå hadde jeg et intervju først, så personlighetstest, og så ble resultatet tatt opp på andregangsintervju. Jeg var selv skeptisk men her ble det gjort på en ryddig og grei måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:55 #8 Del Skrevet tirsdag kl 13:55 Har du ikke fått link til å se resultatene? Anonymkode: 8b59d...cf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:55 #9 Del Skrevet tirsdag kl 13:55 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg tror jeg hadde droppet disse testene om mulig. Det er som å spørre om å få se helsejournalen til en søker. For min del var det rene overgrepet å skulle utlevere meg så mye til fremmede, for så å aldri mer se de eller med sikkerhet vite at dokumentene var slettet. Evnetester henger sammen med IQ. IQ er vel selve fundamentet i hvem vi er som mennesker på det rent funksjonelle. Psykologitester avslører neste bit, som går på hvem vi er på det emosjonelle. Legg disse to sammen, og du har tilgang til de mest sensitive personopplysningene du kan få. Hadde de bedt om stamtavle også, hadde vel alle arvelige sykdommer vært lagt på bordet også. Det er ubregripelig at det er lov å bruke slike verktøy. En case, intervjuer og referanser burde være tilstrekkelig i de fleste jobber. Anonymkode: a4d3f...97a IQ er ikke en utleverende og sensitiv opplysning. I mange jobber er det høyst relevant om man evner å løse oppgaver og se sammenhenger. For dette er IQ et nøkternt og greit mål. Evnetest er en helt ok måte å sile på. At du mener det er overgrep å la en potensiell arbeidsgiver vite om du er over eller under snittet intelligentmessig tyder på at du har søkt jobber som ligger over evnene dine. Anonymkode: d7418...829 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:55 #10 Del Skrevet tirsdag kl 13:55 AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 12.29): Jeg var på et jobbintervju for en måned siden. Da fikk jeg tilsendt både evnetest og personlighetstest FØR jobbintervjuet. På selve intervjuet sa de at vi skulle gå gjennom de resultatene sammen HVIS jeg ble kalt inn på andregangsintervju. Da hadde jeg allerede brukt noen timer på testene og forberedelser... Dette var i en kommune. Er dette normalt? Anonymkode: 97357...d31 Jeg søkte på en stilling hos politiet. Dagen etter fikk jeg tilsendt IQ-test og personlighetstest. Personlighetstesten hadde 200 spørsmål, og tok lang tid å gjennomføre. Jeg ble ikke kontaktet igjen, verken for intervju eller for andre ting, før det kom beskjed om at stillingen var besatt. Takk for at dere sløste bort masse av tiden min for ingenting, liksom. Uting. Anonymkode: bc052...bfe 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
William_S Skrevet tirsdag kl 14:01 #11 Del Skrevet tirsdag kl 14:01 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): IQ er ikke en utleverende og sensitiv opplysning. I mange jobber er det høyst relevant om man evner å løse oppgaver og se sammenhenger. For dette er IQ et nøkternt og greit mål. Evnetest er en helt ok måte å sile på. At du mener det er overgrep å la en potensiell arbeidsgiver vite om du er over eller under snittet intelligentmessig tyder på at du har søkt jobber som ligger over evnene dine. Anonymkode: d7418...829 Problemet er at man ofte kaster bort tiden til søkerene med slike idiotiske tester og det er mange som bruker slike tester i rekrutteringsprosesser uten å vite hva man kan lese ut av resultatet og ikke minst hva man kan bruke de til (de aller fleste som driver med disse testene er ikke autoriserte psykologer og det stort sett de som har lov å adminstrere de beste og brukelige testene man har). Endret tirsdag kl 14:02 av William_S 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:42 #12 Del Skrevet tirsdag kl 18:42 AnonymBruker skrev (4 timer siden): IQ er ikke en utleverende og sensitiv opplysning. I mange jobber er det høyst relevant om man evner å løse oppgaver og se sammenhenger. For dette er IQ et nøkternt og greit mål. Evnetest er en helt ok måte å sile på. At du mener det er overgrep å la en potensiell arbeidsgiver vite om du er over eller under snittet intelligentmessig tyder på at du har søkt jobber som ligger over evnene dine. Anonymkode: d7418...829 Der er vi uenige. Hvordan jeg ser ut på innsiden, ha gjelder min biologiske alder, når jeg kommer i overgangsalderen, hva slags iq-score jeg har eller hvor høyt jeg scorer på nevrotisme raker absolutt ingen andre enn meg. Det er jo relevant for en arbeidsgiver å vite om en søker har helseutfordinget som gjør at fraværet vil være høyt, men det er ikke lov å innhente helsejournalen. Det som er lov, er å høre med referansene om personen er mye borte fra arbeidet. Hvis det er snakk om en stilling i forsvaret der man potensielt får folk drept ved å ha visse lidelser, diagnoser og lav IQ, forstår jeg jo at disse opplysningene bør innhentes. Jobber man med penger, kan kanskje en politiattest være nødvendig. Det betyr ikke at det er greit å sende ut evnetester for enhver kontorstilling som i tillegg krever høyere utdannelse, ei heller innhente kredittsjekker, politattester, journaler. Jeg syns det er over grensen å utføre disse testene, men mange tjener penger på de. Her er det leverandører som skor seg, DNV skor seg, HR sysselsettes og kan kreve autorisasjoner. Og alt dette for å gjøre relativt enkle oppgaver. Et case sier mer og er ikke samme overtrampe. Der er det relatert til de konkrete oppgavene en kan møte i jobb og ikke en merkelapp på hvem du er som menneske. Jeg tror det var mangel på erfaring det stod på og ikke testen, med mindre de løy Anonymkode: a4d3f...97a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:44 #13 Del Skrevet onsdag kl 08:44 Sånne tester er så bullshit. 🙄🙄🙄 Anonymkode: bceee...19a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet onsdag kl 19:24 #14 Del Skrevet onsdag kl 19:24 AnonymBruker skrev (På 26.11.2024 den 14.55): Jeg søkte på en stilling hos politiet. Dagen etter fikk jeg tilsendt IQ-test og personlighetstest. Personlighetstesten hadde 200 spørsmål, og tok lang tid å gjennomføre. Jeg ble ikke kontaktet igjen, verken for intervju eller for andre ting, før det kom beskjed om at stillingen var besatt. Takk for at dere sløste bort masse av tiden min for ingenting, liksom. Uting. Anonymkode: bc052...bfe Det sier vel sitt om evner og personlighet;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:17 #15 Del Skrevet i går, 07:17 AnonymBruker skrev (På 26.11.2024 den 9.30): Hadde de bedt om stamtavle også, hadde vel alle arvelige sykdommer vært lagt på bordet også. 😂 stamtavle Det blir det neste Anonymkode: 3ea5f...d94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå