Gå til innhold

Far prioriterer seg selv

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når jeg leser svar fra MENN i denne tråden, så forstår jeg bedre hvorfor det er så mange brudd i barnets første leveår. Hvis dama blir torturert med søvnmangel i månedsvis (og mannen forventer jo ofte også sex, rent hus og blid kone), så er det fullt forståelig at hun ikke gidder mer. Skal man være alene om alt, så er det like greit å være alene. 

Anonymkode: 112cb...b7a

Ja, var akkurat det som skjedde her. Ble suicidal av søvnmangel, selv ikke det fikk eksen min til å trø til. Jeg gikk, jeg slapp i hvert fall å føle på det daglige sviket da jeg ble alene. 

Anonymkode: 9bc25...87f

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De fleste kvinner jeg kjenner, går ikke ut i jobb etter fire måneder, når det ammes mange ganger om dagen. Mange babyer på 4 måneder har ikke engang begynt å spise fast føde. Hvordan skal det gå seg til?

Anonymkode: 112cb...b7a

Man pumper eller gir mme mens mor er på jobb. Det er vel det de fleste gjør idag. Færre har råd til ulønnet perm og flere deler fellesdelen likt mellom seg. 

Du kan fint amme og dra på jobb. Det påvirker ikke melkeproduksjon å være borte 7,5 timer. 

Anonymkode: e24e7...d7d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er det fasiten og sånn det skal være for alle?

Anonymkode: 66cd4...fe9

Nei, men på kvinneguiden virker det som om fasiten er at barnet ikke sover noe som helst og at mor er dårlig. Sånn er det ikke. De som har det slik er mindretallet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man pumper eller gir mme mens mor er på jobb. Det er vel det de fleste gjør idag. Færre har råd til ulønnet perm og flere deler fellesdelen likt mellom seg. 

Du kan fint amme og dra på jobb. Det påvirker ikke melkeproduksjon å være borte 7,5 timer. 

Anonymkode: e24e7...d7d

Ikke etter 4mnd. Det er faktisk ikke vanlig at mor er tilbake så fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Nei, men på kvinneguiden virker det som om fasiten er at barnet ikke sover noe som helst og at mor er dårlig. Sånn er det ikke. De som har det slik er mindretallet.

Merkelig, ikke sant? Skulle tro at kvinner kjenner kvinner og barseltiden best. Men det vet vel mest bedrevitende menn som kan det best  som alt annet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Merkelig, ikke sant? Skulle tro at kvinner kjenner kvinner og barseltiden best. Men det vet vel mest bedrevitende menn som kan det best  som alt annet.

Ja, det er merkelig. For utrolig nok har mange menn kvinnelige partnere, venner og kolleger. Og vi får faktisk med oss hvordan de har det. Og i min omgangskrets er det svært få som har det slik folk legger det frem på kvinneguiden. For de aller fleste går det veldig greit. Ingen går fra hverandre på grunn av manglende kommunikasjon og støtte i barseltiden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (20 minutter siden):

Ja, det er merkelig. For utrolig nok har mange menn kvinnelige partnere, venner og kolleger. Og vi får faktisk med oss hvordan de har det. Og i min omgangskrets er det svært få som har det slik folk legger det frem på kvinneguiden. For de aller fleste går det veldig greit. Ingen går fra hverandre på grunn av manglende kommunikasjon og støtte i barseltiden. 

Fordi de tør ikke si at de sover dårlig..at barnet ikke sover etc

Du juger...for slikt det er idag så skal man fremstå som perfekt mor med perfekt barn. 

Nei mitt barn sover hele natten...vårt barn er aldri noe problem ( men egentlig et de så sliten og trette..men de vil jo ikke fremstå slikt)

Jeg møtte ofte på foreldre...og i begynnelsen var jeg alltid åpen at vårt barn sov dårlig og hvordan ting var...og etter vært begynte andre foreldre å si hvordan ting faktisk var 

Joda det finnes de barna som sover så også igjennom natten...men 99 prosent må Ammes flere ganger i løpet av natten og da blir det lite søvn 

Samme som at mødre ikke tør å fortelle at de ikke ok produserer nok melk...for barn skal helst ammes til de er 2 år. Så når baby går over til mme etter 5 mnd tør de ikke fortell det.

Og siden 99 prosent av kvinnene her inne nå faktisk kommer med at nettene er lange og vi er trøtte..da ligger der faktisk noe i det

De som sier imot...som deg har nok aldri hat barn og går etter hva netter sier og hva dere har hørt andre har sakt

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (40 minutter siden):

Eh... dummeste jeg har lest.

Forteller ingen om problemer med å stå alene i parforhold med barn som sover lite. Det er sårt, og man får mange velmenende råd man allerede har prøvd, og man står igjen enda mer fortapt. Så hvis du baserer "kunnskapen" din på at du ser hvordan andre har det må du ta av deg skylappene. Det er ufyselig med typisk mann47 som vet bedre enn alle basert på hva han mener han ser. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Mulig de ikke går i barselperioden, kvinner har en enorm tålmodighet mens de venter på at mannen skal se henne, vise kjærlighet og ta byrden sammen. Mange går i småbarnsfasen, og det begynner jo i barselpermisjon. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (39 minutter siden):

Mulig de ikke går i barselperioden, kvinner har en enorm tålmodighet mens de venter på at mannen skal se henne, vise kjærlighet og ta byrden sammen. Mange går i småbarnsfasen, og det begynner jo i barselpermisjon. 

Ja, jeg holdt ut i to år. Og jeg turte ikke en gang fortelle legen min hvor lite far bidro, jeg var så skamfull. Følte enorm skyld og at det var min egen feil, så var ikke akkurat noe jeg gikk rundt og kringkastet. 

Anonymkode: 9bc25...87f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 timer siden):

Mulig du har en veldig bra omgangskrets, men jeg må også si at jeg ikke kjenner noen som gikk fra mannen i barseltid på grunn av lite sette, men jeg kjenner for mange kvinner som etterhvert gikk fra mannen på grunn av for lite omtanke og støtte opp gjennom årene, hvor lite støtte i barseltid gjerne var et vedvarende sår som ikke hadde grodd, og derfor medførte at senere svik ble lagt til dette. 

Men nei, ingen gikk i barseltid. Slikt har jeg kun lest om, og da har det vært hårreisende svik utover å ikke ta nattevåk. Når kvinner etterhvert har gått er det imidlertid samlivet som helhet som er vurdert og som har slått slike sprekker at man ikke vil mer, og hvordan mannen har vært som far og partner teller selvfølgelig da, i absolutt alt. Å bli sviktet på sitt svakeste, som barseltid er, veier tungt i totalen av hvilken partner man har gått tom ovenfor, og ikke lenger vil være med. Det er sår i forholdet som vanskelig kan gro skikkelig, fordi det er et så brudd på å kunne ha tillit til partner når det virkelig gjelder. 

I barseltid er de fleste kvinner for utslitt til å orke å tenke på brudd, uansett hvor dårlig far far er. Ja spesielt for slitne til å tenke på brudd om far svikter grovt. (Så "virker" å være drittsekk da, uten å møte konsekvenser av det umiddelbart, annet enn utslitt og fortvilet kvinne, men kun midlertidig. Det glemmes ikke. Svik glemmes ikke generelt.)

Denne diskusjonen betyr ikke at de fleste fedre svikter, for det er ikke mitt inntrykk, men hver av dem som svikter sin kvinne og sitt barn den tøffeste tiden er en for mye. Det er for mange, men det betyr altså ikke at dette gjelder alle menn eller menn flest. Om det gjelder en av ti eller en av 30 menn er diskusjonen likevel svært viktig. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke urimelig! Her i huset har min mann tatt alle netter etter at sønnen vår ble født for snart 5 mnd siden og dette i tillegg til at han jobber 100 %. Han sier at det viktigste for han er at jeg har det bra og at når jeg har det bra har sønnen vår det best. Jeg har verdens fineste mann ❤️

Anonymkode: 06acf...204

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (45 minutter siden):

Mulig du har en veldig bra omgangskrets, men jeg må også si at jeg ikke kjenner noen som gikk fra mannen i barseltid på grunn av lite sette, men jeg kjenner for mange kvinner som etterhvert gikk fra mannen på grunn av for lite omtanke og støtte opp gjennom årene, hvor lite støtte i barseltid gjerne var et vedvarende sår som ikke hadde grodd, og derfor medførte at senere svik ble lagt til dette. 

Men nei, ingen gikk i barseltid. Slikt har jeg kun lest om, og da har det vært hårreisende svik utover å ikke ta nattevåk. Når kvinner etterhvert har gått er det imidlertid samlivet som helhet som er vurdert og som har slått slike sprekker at man ikke vil mer, og hvordan mannen har vært som far og partner teller selvfølgelig da, i absolutt alt. Å bli sviktet på sitt svakeste, som barseltid er, veier tungt i totalen av hvilken partner man har gått tom ovenfor, og ikke lenger vil være med. Det er sår i forholdet som vanskelig kan gro skikkelig, fordi det er et så brudd på å kunne ha tillit til partner når det virkelig gjelder. 

I barseltid er de fleste kvinner for utslitt til å orke å tenke på brudd, uansett hvor dårlig far far er. Ja spesielt for slitne til å tenke på brudd om far svikter grovt. (Så "virker" å være drittsekk da, uten å møte konsekvenser av det umiddelbart, annet enn utslitt og fortvilet kvinne, men kun midlertidig. Det glemmes ikke. Svik glemmes ikke generelt.)

Denne diskusjonen betyr ikke at de fleste fedre svikter, for det er ikke mitt inntrykk, men hver av dem som svikter sin kvinne og sitt barn den tøffeste tiden er en for mye. Det er for mange, men det betyr altså ikke at dette gjelder alle menn eller menn flest. Om det gjelder en av ti eller en av 30 menn er diskusjonen likevel svært viktig. 

Av de 20 mennene (aller er rett over eller under 50) jeg kan si er de jeg kjenner best, er det to som har opplevd samlivsbrudd i forhold med barn. Og begge skyltes helt andre forhold enn manglende støtte. Så jeg har nok en bra omgangskrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forvirret23 skrev (1 time siden):

Det er ikke mitt inntrykk, men det skjer nok i andre kretser enn de jeg er vant med. Vår omgangskrets er relativt homogen. Består stort sett av akademikere som fikk barn rundt 30 år eller senere.

Av våre omgangsvenner er det svært få som har opplevd brudd. Og i konas tre barselgrupper (som tilfeldig vis består av samme homogene gruppe) med totalt 15 kvinner, er alle fortsatt sammen med barnets far. Og vår yngste er tenåring.

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Det er ikke mitt inntrykk, men det skjer nok i andre kretser enn de jeg er vant med. Vår omgangskrets er relativt homogen. Består stort sett av akademikere som fikk barn rundt 30 år eller senere.

Av våre omgangsvenner er det svært få som har opplevd brudd. Og i konas tre barselgrupper (som tilfeldig vis består av samme homogene gruppe) med totalt 15 kvinner, er alle fortsatt sammen med barnets far. Og vår yngste er tenåring.

Kanskje de er såpass oppegående at de ikke ser på det å være en far dag og natt som å hjelpe mor, men faktisk det å være en far? At de faktisk ønsker å ha en kvinne som orker et samliv, som ønsker at mammaen til egne barn skal ha det bra? 
I min omgangskrets er det kun 1 samlivsbrudd på 16 år, men der er samtlige fedre like påkoblet barnet som mor er. 
Vi ble foreldre i 20 årene alle sammen.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (4 minutter siden):

Kanskje de er såpass oppegående at de ikke ser på det å være en far dag og natt som å hjelpe mor, men faktisk det å være en far? At de faktisk ønsker å ha en kvinne som orker et samliv, som ønsker at mammaen til egne barn skal ha det bra? 
I min omgangskrets er det kun 1 samlivsbrudd på 16 år, men der er samtlige fedre like påkoblet barnet som mor er. 
Vi ble foreldre i 20 årene alle sammen.  

Det er nok grunnen, noe jeg har påpekt både i denne og andre tråder om tilsvarende temaer. Det er ikke normalen at mannen ikke gjør noe hjemme. De fleste menn oppfører seg bra og tar sin del av ansvaret. Men på kvinneguiden er det de som ikke har bra menn som roper høyest og mest, slik at mange tror det er vanligst å ha en mann som ikke gjør noe.

Endret av Brunello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Brunello skrev (7 minutter siden):

Det er nok grunnen, noe jeg har påpekt både i denne og andre tråder om tilsvarende temaer. Det er ikke normalen at mannen ikke gjør noe hjemme. De fleste menn oppfører seg bra og rar sin del av ansvaret. Men på kvinneguiden er det de som ikke har bra menn som roper høyest og mest, slik at mange tror det er vanligst å ha en mann som ikke gjør noe.

Det er dessverre mange menn som overlater alt til kona, vi har noen i vennegjengene til mine barn. Og klart de som er med disse mennene må få lov å ytre det. Så er det sannhet at kvinner tar det tredjeskftet som mange menn mener ikke eksisterer, det gjør det. Selv om jeg har en fantastisk mann så tar jeg mesteparten av dette med logistikken med vår familie. 
Det er en annen diskusjon, men selv om flertallet av menn lever i 2024, så er det enormt mange  som ikke gjør det. Da trenger man ikke diskusjoner  som kvinnen er i permisjon. Klart skal mannen slippe å ta noen netter. 
Elsker man konen/samboeren sin så står man ikke å ser at dette menneske bare kollapser. 
Man tar ansvar. 

Endret av Forvirret23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 8.16):

Babyen vår sover veldig dårlig. Jeg har alle nettene alene, så er ofte det blir 4 timer stykket opp søvn gjennom natten. Når far står opp spør jeg om han kan ta baby så jeg kan sove. Da skal han bare først. Det tar gjerne lang tid, minst en halvtime. Da må jeg stå opp, skifte på baby, kle på meg og slikt som gjør det vanskelig å legge seg for meg selv om jeg er utrolig trøtt hele tiden. Dette vet samboer, men velger likevel seg selv. Er jeg helt urimelig som mener han kan ta morningen så jeg får sovet en halvtime?

Anonymkode: 18349...dbe

Nei du er ikke urimelig. Min mann tok baby hver morgen mellom 6 og 8 før han måtte dra på jobb. Jeg tok stort sett nettene pga amming. For han var det en selvfølge å stille opp da. Prøv å forklare han det grundig (ikke på morgenen eller i krangel). Om han likevel ikke vil hjelpe og støtte deg som sover så lite er han bare egoistisk. 

Anonymkode: a380d...10a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (30 minutter siden):

Av de 20 mennene (aller er rett over eller under 50) jeg kan si er de jeg kjenner best, er det to som har opplevd samlivsbrudd i forhold med barn. Og begge skyltes helt andre forhold enn manglende støtte. Så jeg har nok en bra omgangskrets.

Det er bra! 😊

Det skulle alle hatt, for vi mennesker blir jo også påvirket av vår omgangskrets. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...