Gå til innhold

Utradisjonell mat til jul

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som ikke skal spise vanlig  tradisjonell norsk julemat til jul, hva planlegger dere å spise? Ingen her hos oss er særlig glad i den tradisjonelle maten, dessuten får man den jo servert ørten ganger på julebord og sånt før jul, så vi har lyst til å prøve noe annet i år.

Svar gjerne om dere pleier å spise noe tradisjonelt fra et annet sted enn Norge også. 

Anonymkode: 3dd6d...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På julaften spiser vi biff med tilbehør.

Ingen av oss er spesielt glad i verken ribbe eller pinnekjøtt. Eller torsk

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ashley jackson skrev (Akkurat nå):

Vi er muslimer og feirer jul med humus, couscous og grillet lam!

Herlig! Vi er også muslimske. Har pleid å ha pinnekjøtt hihi må ha noe etnisk også, så det blir gjerne bityani som tilbehør 🥰

Anonymkode: d18c2...8b8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke glad i den tradisjonelle ribba eller pinnekjøttet. Liker egentlig ingen av delene. Så de siste årene når jeg og sønnen min skal på middag julaften hos min far, så spiser vi kalvestek. Sønnen min liker ikke fet ribbe der det bare er masse fett, og ikke pinnekjøtt heller. Faren min er ingen stor tilhenger av den julematen heller, så for han var det helt greit å gå over til kalvestek.

Endret av Million
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke skulle spist tradisjonelt hadde jeg hatt hummer og skalldyr med champagne til først og helstekt and med tilbehør etterpå. Og dyyyr fransk rødvin. Deretter litt ost og så kanskje sorbet eller is med bær til dessert. 

Anonymkode: 6318a...761

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kalkun eller klippfisk med tilbehør. 

Anonymkode: d1a58...a02

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinsdyrstek er en god nr 2 for min del.

Anonymkode: 928a0...c9c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde andebryst på dansk vis sist jul. And, sukkerbrunede og kokte poteter, saus og rødkål. Julegodter til dessert. 

I år blir det ribbe på tradisjonelt vis.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min (utenlandsk) spiser ikke kjøtt, bare kylling og fisk/sjømat, men han vil ha raspeballer med kålrabistappe og kylling 😆 

Anonymkode: 80b83...220

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser marinert saftig kalkunbryst med fløtesaus eller peppersaus 😊 med litt julete tilbehør som kålrotstappe . Ofte har vi også fløtepotet

Anonymkode: 90fc4...51b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med oksesteik, svinesteik eller lammelår som julemiddag. Ribbe smakte jeg for første gang da jeg var 19-20 år og bodde på Sørlandet et år. Har aldri likt pinnekjøtt noe særlig, så gjett om jeg sleit meg gjennom første julemiddag hos svigers med pinnekjøtt og vossakorv til middag (liker ikke pølser heller…) og multekrem til dessert.

Hvis jeg fikk velge hadde det blitt kalkun til julemiddag og sjokolademousse med Bailey’s til dessert.

I år blir det sannsynligvis hjortesteik.

Anonymkode: 1bc84...426

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vokst opp med kalkun på julaften, så det har vi hver gang vi feirer hjemme hos oss. Broren min lager reinsdyrstek når de har hos seg. Begge deler er veldig godt. Til dessert har vi sjokolademousse med masse spennende frukt til. 

Anonymkode: a7685...527

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser ikke kjøtt, så vi har nøttestek og vegisterkaker med tilbehør. 

Anonymkode: 9d93e...904

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange gode idéer! Nå ble jeg ordentlig inspirert 😊 TS

Anonymkode: 3dd6d...f45

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har alltid vært tilpasningsdyktig etter hvor vi feiret, så har hatt både mer tradisjonell julemat som pinnekjøtt og kalkun, men også mindre tradisjonell som vårruller og burger (med veldig godt tilbehør 😋). Også fått servert sursteik, samt vegetariske alternativer som nøttestek, pinneoumph, vegisterkaker, og diverse annet og utrolig godt alternativ til kjøtt.
Jeg er veldig glad i enkelte typer nøttestek og vegisterkaker, og gjerne noe med seitan, så vil anbefale det om en bare vil ha litt annerledes tilbehør til tyngre julemat. 
Ovnsstekte poteter med urter (f.eks rosmarin) og blant annet gulrot som er bakt med er så godt, og hever julemiddagen om jeg skal få bestemme. Gjerne god sopp også 😋 Hasselbackpoteter har jeg også hatt til jul, og det kan anbefales. 

Er det opp til meg så julemiddagen ha rødkål, diverse grønnsaker, og en eller annen form for kokte eller bakte poteter, resten kan jeg tilpasse meg på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med koldtbord, eller gode rundstykker med "julete" pålegg? Egg, ansjos, røykelaks/gravlaks,sylte...?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg vokste opp med ribbe-middag og ikke likte ribbe så fikk alltid jeg svin ytrefilet istedet. Men ellers med samme tilbehør som ribba, jeg liker for eksempel godt sånne små pølser (sossiser?) og som barn likte jeg også medisterkaker som vi pleide ha ved.

Dere kan jo se på ideer til nyttårsmiddager der det er vanlig med litt mer variasjon for inspo? Typisk varianter av kalkun, skalldyr, godt kjøtt feks :)

Anonymkode: 9dadf...eb1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke skulle spist pinnekjøtt på julaften, hadde jeg ønsket meg noe asiatisk .

Anonymkode: 59008...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...