Gå til innhold

Å få flere barn når man allerede sliter med økonomien

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis man ikke er selvberget økonomisk og i tillegg har dårlig plass så er det ikke en god ide å sette barn til verden, trangboddhet og fattigdom fører til kriminalitet.

Anonymkode: 0bb75...fb1

De tenker vel at andre skal ordne opp for dem. Kommunal bolig, trygder og stønader. 

Anonymkode: 1c907...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er strengt tatt ikke ditt problem. Av og til kan noen bli gravide uten at det er planlagt, og selv om man bruker prevensjon. Og det har ikke du noe med.

Anonymkode: 5bc8d...610

Mulig du mener det men jo det blir i grunn allés problem 

Anonymkode: a1620...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mulig du mener det men jo det blir i grunn allés problem 

Så du tenker tvangsabort, tvangsadopsjon og tvangssterilisering er best? Du hadde mange likesinnede i tidsrommet 1930-1945, ca.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min ene venninne bestilte sterilisering samtidig med at hun lå på sykehus og fødte den siste av tre barn. Operasjonen ble gjort mens hun likevel var skrevet inn på sykehuset for å føde (ikke keisersnitt) og var visst ikke noe problem å få, såvidt jeg husker. Hun fødte på et Oslo-sykehus, tror det var Riksen. Men dette var vel i 2004. Kanskje andre regler nå. Uansett, verdt å sjekke ut, høre om det lar seg gjøre. Start med fastlegen eller en telefon til fødeavdelingen.

Anonymkode: 14687...c2a

I følge reglene er det bare å sende et skjema med ønske om å sterilisere seg. Det går kjapt igjennom når man har flere barn og er over 25. Hvis man tror at man ikke vil få det godkjent så kan man sende med et skriv fra lege med årsak. 

Anonymkode: 0b79c...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerdebatt og avsporinger. 

Christina82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har aldri den tanken slått deg at det kan være mannen som støtt og stadig maser om sex, men ikke vil bruke eller er klønete med kondom? Hvorfor skal alltid kvinner være nødt til å ta p-piller, sprøyter og hva det ellers måtte være,  for at mannen bare skal tømme seg?

Anonymkode: 8aec8...04f

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest. Om dere ikke bør få flere barn og ingen av dere evner å bruke prevensjon så SI NEI til sex eller hadet til mannen. Man tar vel ikke bare i mot alle graviditeter som kommer fordi mannen "må tømme seg"

Anonymkode: 1a8ee...d37

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror folk som gjør det ikke har andre gleder og planer  i livet. Det er de samme som velger å få barn når de er 15. Livet ble ikke som man håpet på, kjip jobb, skolen ble vanskelig, men å bli mamma, den delen av «a4» livet kan man være med på. I fare for å bare havne helt utenfor alt, så får de barn. 

Anonymkode: 334b9...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt typisk for lavressurs folk

de er rett og slett for dumme til å skjønne konsekvensene av egne valg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Så du tenker tvangsabort, tvangsadopsjon og tvangssterilisering er best? Du hadde mange likesinnede i tidsrommet 1930-1945, ca.

Står ingen steder det nei, så bare kutt ut du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi medlem av samme julehjelpgruppe? Jeg får litt lyst til å filleriste folk som ber om hjelp til alt av klær og mangler det helt essensielle til de barna de har og så er de i tillegg gravide. Og gjerne vippse litt så barna får julegave og julemiddag.

Det er en del som jeg håper er svindel og løgn.

Anonymkode: 29636...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror folk som gjør det ikke har andre gleder og planer  i livet. Det er de samme som velger å få barn når de er 15. Livet ble ikke som man håpet på, kjip jobb, skolen ble vanskelig, men å bli mamma, den delen av «a4» livet kan man være med på. I fare for å bare havne helt utenfor alt, så får de barn. 

Vel og greit det, men hvorfor få 3-4-5-6? Hvorfor ikke stoppe på 1, max 2? Da er man en del av a4-karusellen. 
Dessverre avler folk med lav IQ, dårlig selvinnsikt og lav/ingen utdannelse som kaniner. De får 3,4,5,6…unger uten å ha råd til det. Det går bare utover ungene som også havner i samme grøft etterhvert. 

Anonymkode: 1eabd...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel og greit det, men hvorfor få 3-4-5-6? Hvorfor ikke stoppe på 1, max 2? Da er man en del av a4-karusellen. 
Dessverre avler folk med lav IQ, dårlig selvinnsikt og lav/ingen utdannelse som kaniner. De får 3,4,5,6…unger uten å ha råd til det. Det går bare utover ungene som også havner i samme grøft etterhvert. 

De tenker ikke på den måten, altså langsiktig og hva det innebærer av økonomisk og med oppfølging, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De tenker ikke på den måten, altså langsiktig og hva det innebærer av økonomisk og med oppfølging, dessverre. 

Jo, ser jo den, men når de er i situasjonen? 
«Åå, Per sine sko er altfor små, men vi har ikke råd til å kjøpe nye…Og nå er det jo snart jul, men vi har ikke råd til å kjøpe dukke til Kari, sko til Per, tegneblokk til Ola og skrivesaker til Inga. Men jeg har veldig lyst på en baby til, så da får jeg det!» 

Jeg klarer bare ikke å forstå det. Er det virkelig kun meg meg meg og baby er kos kos kos som står i hodene til slike folk? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det handler om hvilken livsstil man er vant til? Jeg ser at bekjente som ikke har så god råd (men ikke fattige heller) virker å ha mindre betenkeligheter med å få mange barn. Kanskje fordi de er vant til å klare seg på lite? 

Mens paradoksalt så synes jeg folk med god råd er de som ikke tror de vil ha råd til flere barn. 

Tenker ikke nødvendigvis at de med god råd (jeg tilhører denne gruppen selv) har helt fasiten her

Anonymkode: 4dfb3...44a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Står ingen steder det nei, så bare kutt ut du

Nei, det er sant, du skriver det jo ikke. Men hva er alternativet ditt? Akkurat nå virker det som det eneste du vil er å få folk til å skamme seg, men det forandrer jo ingenting.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan faktisk bli uplanlagt gravide og det er ikke lett å ta abort selv om man vet at økonomien er trang. Det virker som du er mest opptatt av å spre skam og viser null forståelse for at det ikke er alt i livet man kan planlegge. Du har ikke noe med hvorfor andre får (flere) barn. 

Anonymkode: e238d...892

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok sånn at de som har god økonomi ofte har tatt andre valg. De har prioritert utdanning og arbeid og har vanket i andre miljøer. 

Gruppen som sliter med økonomi og de som har bra økonomi er ikke like. Den første har flere mennesker som ikke tenker så langt frem, mangler selvinnsikt osv. Sa da sier det seg selv.

Anonymkode: afbcc...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå sier vel Darwin noe ala at de som får barn som lever opp er de som får påvirke arten videre. De som har doktorgrad og jobber 13 timer i døgnet med viktige problemstillinger men ikke evner eller ønsker å lage barn de får ikke sine gener videreført.

Og bra er det. Hvis man ikke har ønske om å forplante seg så mangler man en vesentlig forutsetning for «gode gener».

Anonymkode: 68126...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Man trenger kanskje ikke å dra nazi-kortet riktig enda. Det er mange land som har mindre overføringer fra barnløse til fattige og barnefamilier enn Norge, uten at de dermed er nazister.

Som barnefar selv så er jeg forbauset over hvor generøs samfunnet er med oss på alle måter. Jeg er rett nok ikke fattig.

Anonymkode: 68126...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Å få flere barn når man allerede sliter med økonomien

Det er et stort problem at de dummeste er dem som setter flest barn til verden, mennesker med lav sosial status, som mangler utdanning er dem som får flest barn.

Det burde vært omvendt, altså at utdannede mennesker med høyere sosial status og som hadde økonomi til det, at det var de smarteste som spredte sitt DNA.

Så du nevner noe som er et stort globalt problem, u-land har vesentlig høyere fødselsrate enn i-land også.

--

I industrialiserte land er det fortrinnsvis innvandrere som får mange barn, foruten medlemmer i kristenkonservative sekter i bibel-beltet hvor ledere av menighetene har manipulert medlemmene til å få mange barn (de siste lever i sin egen verden godt isolert fra samfunnet de er en del av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...