Gå til innhold

Er så lei. Hva gjør vi feil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hver helg blir det heftige diskusjoner og krangel.

Min mann er handy og liker å ha prosjekter. Noen prosjekter er også « våre» som å etterisolere, male, dekkskift osv. Han blir rastløs med barna fordi han da ikke får unna seg arbeid

Jeg får nærmest klasutrofobi av å være hjemme hele tiden, men  hver helg blir det fort til at min mann bare må fikse noe, også blir han borte i en times tid. Han har da støvsugd, tømt oppvaskmaskin og kanskje tatt noen mål for å lage seg en utstyrbod før skisesongen er i gang

Jeg blir gående i pysjen time etter time. Til slutt må jeg spørre om også jeg kan få tatt meg en skive.Jeg er da kokende irritert. Jeg får knappe 30 minutter til rådighet og har da tømt oppvaskmaskinen og ryddet benken for å kunne lage meg mat. I mellomtiden er det mas etter melk, ny smokk osv. Så kommer mannen og ber om å få gå på do. Etterpå tar han all oppvasken og jeg blir igjen « barnevakt» fortsatt i pysjen. 

Han sier så fra at han må handle for oss alle og at han kan gjøre det før rushtiden, så kan jeg få gå etterpå. Da klikker det nesten. Da skal nemlig han ha sin lille utflukt, få seg litt luft samtidig som han har fripass fordi han tross alt handler. Han nevnte også at han måtte hente en pakke. Han sier alt han skal for å få fripass. Men pakken er jo ting til skiene og andre ærend er jo typisk innom en sportsbutikk.

Jeg blir gående i pysjen frem til kl ett om jeg ikke setter ned foten, og det må så mye diskusjon til. Han forvarer seg med at han gjør alt for å få familien til å gå rundt og at han setter seg selv sist bestandig. 

Jeg får så « fri» langt på dag, men mini vil jo selvsagt være med. Så da ender jeg opp med å gå med barnevogn til parken. 

Får høre at jeg gjøre mine ting om jeg går til butikken og kjøper noe. Stort sett er det da julegaver eller gave til han fordi det feks er farsdag evt barneklær.

Er det slik det skal være?

Anonymkode: 45db8...287

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan vel kle på deg selv. Hvordan tror du aleneforeldre klarer seg?

Anonymkode: b4945...489

• Liker 32
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du hjelp av han for å skifte ut av pysjen?? Må han smøre skiva for deg?

Men ja, det er noe veldig feil i forholdet dersom det blir krangling og diskusjoner bare fordi du ønsker skifte klær og spise... Om du ikke kan gjøre så enkle ting alene uten hans tillatelse/hjelp, og han prioriterer alt annet så er det noe veldig veldig feil.

Hvorfor må han handle? Stoler han ikke på at du kan gjøre det? Er det en spesiell grunn til at dere ikke kan handle sammen?

Anonymkode: 31739...e27

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger tømmer dere oppvaskmaskinen i løpet av en dag, egentlig? Hvorfor spørre om lov til å ta deg en skive? Må du sende skriftlig søknad om å kle på deg? Dette høres veldig merkelig ut!

Anonymkode: 66248...72d

• Liker 20
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ur som en fyr som alltid setter egne behov for dine, og de er det dessverre noen av...

Hva med å KREVE at han er husfar og bare tar seg av unger, mat og husarbeid annenhver helg, og så kan du fikse det praktiske og handle når han passer unger?

Håper han ikke oppfører seg sånn på ettermiddagene også.

Mer likestilling/full likestilling vil hjelpe, evt skilsmisse.

Anonymkode: 1319a...191

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småbarns tiden kan være fryktelig slitsom, men du kan fint skifte klær, lage deg frokost og handle uten at noen andre må passe barnet. 

Det er en uting om man må spørre om å få gå på do, spise mat eller dusje etter min mening. Da har man gjort seg alt for avhengig av den andre. 

Anonymkode: f6ece...d00

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan klarer aleneforeldre seg, går de i pysjen i dagesvis? 

Anonymkode: 30a59...370

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke, trenger du hjelp til å skifte?

Anonymkode: b45b7...bba

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg du gjør det vanskeligere enn det trenger å være. Hvorfor fpr du ikke kledd på deg eller spist?

Anonymkode: 7bb18...f14

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

janei her er man ikke nådig skjønner jeg..hva med å gjøre et forsøk på å forstå, ikke bar sitte med sabelen og fordømme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok øve deg på å klare ting selv uten hjelp fra mannen. Å kle på seg selv om man har en baby er virkelig ikke noen utfordring. 
Min mann var på sjøen i flere uker i strekk da våre var babyer, jeg klarte meg helt fint alene med barna. 

Utover det, dere må snakke sammen. Ikke gå rundt og være irritert og la alt skure og gå. Det ødelegger forholdet. 

Anonymkode: bc525...8bb

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan også avtale dagen før. Si at dere skal ut kl 11, så får han planlegge sine prosjekter rundt det. 

Anonymkode: cc42a...fa8

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør du og mannen din noe sammen noengang, eller hele familien ut for å handle e.l.? Det høres rart ut for meg dette her, både at du ikke får kledd på deg osv. men også at han skal ut/vekk alene hele tiden. Det ER litt vanskelig å forstå det sett fra det perspektivet at jeg er aleneforelder og må få til alt det TS nevner uten at det er noen andre å lene seg på/skylde - på godt og vondt altså. For det høres mest ut for meg som at dere begge ønsker "fri" men ingen får det helt? Kanskje dere må dele opp i min, din og vår helg/fritid og gjøre noen ting sammen alle sammen og så har mor/far tilsidesatt tid. Da blir det jo likt, og så kan ingen av dere ro dere vekk :) Bare forslag her altså, jeg vet ikke om jeg hadde orket å bo med en mann igjen🫠

Anonymkode: db3c9...228

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Baktus2024 skrev (2 minutter siden):

janei her er man ikke nådig skjønner jeg..hva med å gjøre et forsøk på å forstå, ikke bar sitte med sabelen og fordømme...

Hvis det er så enkelt å forstå, så får DU forklare det da. Hvorfor TS føler at hun ikke får lov til å kle på seg og ta seg en skive. Hun er da voksen og har satt barn til verden. Da må man kunne ta slike avgjørelser selv og vise barna at ikke far bestemmer slikt over mor. Jeg er usikker på om far bevisst nekter mor dette, eller om mor har vokst opp med foreldre som nektet henne å gjøre slike ting uten tillatelse

Anonymkode: 66248...72d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

eg får nærmest klasutrofobi av å være hjemme hele tiden, men  hver helg blir det fort til at min mann bare må fikse noe, også blir han borte i en times tid. Han har da støvsugd, tømt oppvaskmaskin og kanskje tatt noen mål for å lage seg en utstyrbod før skisesongen er i gang

Jeg blir gående i pysjen time etter time. Til slutt må jeg spørre om også jeg kan få tatt meg en skive.Jeg er da kokende irritert. Jeg får knappe 30 minutter til rådighet og har da tømt oppvaskmaskinen og ryddet benken for å kunne lage meg mat. I mellomtiden er det mas etter melk, ny smokk osv. Så kommer mannen og ber om å få gå på do. Etterpå tar han all oppvasken og jeg blir igjen « barnevakt» fortsatt i pysjen. 

Ville startet med å redusere mengden oppvask. Da vil dere begge ha en god del mer tid tilgjengelig... 

Anonymkode: fdf88...346

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gjør du og mannen din noe sammen noengang, eller hele familien ut for å handle e.l.? Det høres rart ut for meg dette her, både at du ikke får kledd på deg osv. men også at han skal ut/vekk alene hele tiden. Det ER litt vanskelig å forstå det sett fra det perspektivet at jeg er aleneforelder og må få til alt det TS nevner uten at det er noen andre å lene seg på/skylde - på godt og vondt altså. For det høres mest ut for meg som at dere begge ønsker "fri" men ingen får det helt? Kanskje dere må dele opp i min, din og vår helg/fritid og gjøre noen ting sammen alle sammen og så har mor/far tilsidesatt tid. Da blir det jo likt, og så kan ingen av dere ro dere vekk :) Bare forslag her altså, jeg vet ikke om jeg hadde orket å bo med en mann igjen🫠

Anonymkode: db3c9...228

Våre vennepar har reagert på det samme. Han blir irritert om vi ikke deler oss, for som sagt, han får jo ikke gjort noe med oss på slep

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor gammel er barnet/barna? Du virker veldig tafatt om du ikke får på deg klær uten at mannen er inne. Ta babyen i bilstolen mens du dusjer/steller deg. La hen ligge i senga/vugga osv under tiden. 

Kom så ut på en trilletur, dra og besøk noen, få besøk. Hva gjør du når mannen er på jobb. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din spør deg om å få gå på do?

Anonymkode: fb359...424

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg forstår problemstillingen her, selv om folk henger seg voldsomt opp i denne pysjen.

- Mannen din anser ikke barnepass som en "jobb"

- Han foretrekker selv oppgaver som er helt konkrete, kan krysses av på en liste og vises til i etterkant (i motsetning til "være med barna")

- Han foretrekker å ta oppgaver som er fjernet fra deg og barna rent fysisk

- Han foretrekker helst oppgaver utenfor huset der ingen har noe med eller kan si noe på hvor lang tid han bruker

Dette er veldig gjenkjennelig. Mannen og jeg hadde en slik diskusjon på hytta, der han også har en tendens til å finne seg et prosjekt som skal tas der og da, f.eks. å fikse badestige. Da er han lett borte en god stund, mens barnet henger i skjørtene på meg. Når han er ferdig må han slappe av med en øl, aller helst er han ferdig ca. når barnet uansett skal sove formiddagslur. Og jeg har ingen rett til å være sur, for han har jo jobbet hardt. 

Har diskutert det med andre, og problemstillingen går igjen. 

Det er ikke noe annen vei enn en dialog om dette (i fredstid). Legg planer for hva som skal gjøres i helgen. Kanskje kan dere bestille mat fra Oda så ingen må ut og bruke halve formiddagen. Eller dere kan gjøre det sammen, selv om det er litt mer stress med barn. Men da kommer barna seg også ut.

• Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hver helg blir det heftige diskusjoner og krangel.

Min mann er handy og liker å ha prosjekter. Noen prosjekter er også « våre» som å etterisolere, male, dekkskift osv. Han blir rastløs med barna fordi han da ikke får unna seg arbeid

Jeg får nærmest klasutrofobi av å være hjemme hele tiden, men  hver helg blir det fort til at min mann bare må fikse noe, også blir han borte i en times tid. Han har da støvsugd, tømt oppvaskmaskin og kanskje tatt noen mål for å lage seg en utstyrbod før skisesongen er i gang

Han sier så fra at han må handle for oss alle og at han kan gjøre det før rushtiden, så kan jeg få gå etterpå. Da klikker det nesten. Da skal nemlig han ha sin lille utflukt, få seg litt luft samtidig som han har fripass fordi han tross alt handler. Han nevnte også at han måtte hente en pakke. Han sier alt han skal for å få fripass. Men pakken er jo ting til skiene og andre ærend er jo typisk innom en sportsbutikk.

Jeg blir gående i pysjen frem til kl ett om jeg ikke setter ned foten, og det må så mye diskusjon til. Han forvarer seg med at han gjør alt for å få familien til å gå rundt og at han setter seg selv sist bestandig. 

Jeg får så « fri» langt på dag, men mini vil jo selvsagt være med. Så da ender jeg opp med å gå med barnevogn til parken. 

Får høre at jeg gjøre mine ting om jeg går til butikken og kjøper noe. Stort sett er det da julegaver eller gave til han fordi det feks er farsdag evt barneklær.

Er det slik det skal være?

Som mamma til pseudotvillinger så klarte jeg utmerket fint å kle på meg samtidig som jeg var hjemme alene med barna. 

Hvordan klarer du deg i hverdagen? Regner med han er på jobb og da er du jo hjemme alene.

Er det en baby så la den ligge på ett teppe på gulvet på badet mens du dusjer og kler deg. Samme kan baby gjøre når du gjør husarbeid. Ting tar litt lenger tid, men legger du godviljen til så klarer du det.

Du virker jo helt hjelpesløs og kan faktisk forstå mannen din som ikke orker å gå rundt en så stakkarslig person hele helgen igjennom.

Anonymkode: dff97...259

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...