AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:57 #21 Del Skrevet mandag kl 10:57 Usikker på hva det kalles det jeg gjør, det er sånn sett ikke et budsjett, kanskje mer en oversikt over hva som skal ut den måneden. Det skriver jeg ned dagen før lønn. Anonymkode: a58d7...657 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet mandag kl 18:27 #22 Del Skrevet mandag kl 18:27 AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 20.50): Er det andre som fører regnskap hver måned i stedet for å sette opp budsjett? Jeg har gjort dette i årevis nå og synes det fungerer veldig bra. Anonymkode: 8e27c...c29 Jeg fører regnskap over alt vi bruker - gaver, mat, hygieneartikler, kjøkken, husholdning, bil, brus, monster, lege/tannlege osv. Jeg har gjort det i noen år nå. Vi har fått bedre økonomi i løpet av disse årene og utgiftene på alt har jo også økt de siste årene, så selv om inntekten har økt, så går jo det rett ut igjen 😒 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:26 #23 Del Skrevet onsdag kl 22:26 Til dere som har ført regnskap over tid: Har dere fått beregnet deres individuelle inflasjon? Anonymkode: 6604f...c76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:30 #24 Del Skrevet onsdag kl 23:30 Jeg fører regnskap av alt forbruk. Har i tillegg «budsjett» på faste utgifter basert på snittet fra regnskapet over mange år. Har gjort dette på faste utgifter siden 2010, og på forbruk siden 2018. Skal ikke påstå pengebruken alltid er så fornuftig, men har veldig god kontroll over hvor pengene går. AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Til dere som har ført regnskap over tid: Har dere fått beregnet deres individuelle inflasjon? Anonymkode: 6604f...c76 Har ikke beregnet inflasjon, men vi har brukt tilnærmet identisk beløp (+/- 100,-) på dagligvarer i måneden i årene 2020 - 2023. I 2024 har det derimot gått opp med en tusenlapp i snitt. klesposten har samtidig gått litt ned, men det er nok mer fordi behovet har endret seg. På andre poster er det individuelle ting som gjør de store endringene (f.eks. ny telefon den gangen, oppussing en annen gang osv.), så vanskelig å konkludere noe særlig der med tanke på inflasjon. Øverste linje er snitt, neste blå er 2018. Siste blå er 2024. Familie på fem om noen skulle lure. Barn mellom syv og tretten. Anonymkode: f83d1...2fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:15 #25 Del Skrevet torsdag kl 09:15 Knirke skrev (På 23.11.2024 den 8.13): Jeg synes budsjett er bare tullete å ha som privatperson… Typ «Å, nei, jeg har vært på restaurant og spist en bursdagsmiddag, nå kan jeg ikke handle mat resten av måneden!» Eller «jeg har ikke råd til julegaver i år, for jeg måtte bruke «annet»-posten på å kjøpe ny vaskemaskin» Jeg bruker en app til å monitorere forbruket, og setter alt opp i et Excel ark i slutten av måneden. Funker jo ikke sånn. Budsjettet for restaurant skal ikke blandes med matbudsjettet, julegavebudsjettet og vaskemaskinbudsjettet skal heller ikke blandes. Og det er nettopp derfor man har budsjett, for at de forskjellige postene skal ha hver sine midler. Det du henviser til her er jo mer "alle pengene mine står på konto x, den tar jeg ubegrenset ut fra til det er tomt". Et godt budsjett viser deg hvilke midler du har tilgjengelig for forskjellige aktiviteter. Og et godt budsjett er gjerne basert på regnskap. Personlig kjører jeg enkelt budsjett basert på regnskap for Familien AS. Vi vet hvilke utgifter som kommer, og hva vi vil bruke på forskjellige poster, så når lønna kommer inn segler alt fint inn på de kontoene de er tiltenkt. Gjennomgang et par ganger i året, eller ved behov. Men dette har vi kjørt i mange år, så det er få justeringer som gjøres. Stort sett bare mer penger til feriekontoen når/hvis man går opp i lønn. Anonymkode: 0594f...675 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet torsdag kl 14:33 #26 Del Skrevet torsdag kl 14:33 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Funker jo ikke sånn. Budsjettet for restaurant skal ikke blandes med matbudsjettet, julegavebudsjettet og vaskemaskinbudsjettet skal heller ikke blandes. Og det er nettopp derfor man har budsjett, for at de forskjellige postene skal ha hver sine midler. Det du henviser til her er jo mer "alle pengene mine står på konto x, den tar jeg ubegrenset ut fra til det er tomt". Et godt budsjett viser deg hvilke midler du har tilgjengelig for forskjellige aktiviteter. Og et godt budsjett er gjerne basert på regnskap. Personlig kjører jeg enkelt budsjett basert på regnskap for Familien AS. Vi vet hvilke utgifter som kommer, og hva vi vil bruke på forskjellige poster, så når lønna kommer inn segler alt fint inn på de kontoene de er tiltenkt. Gjennomgang et par ganger i året, eller ved behov. Men dette har vi kjørt i mange år, så det er få justeringer som gjøres. Stort sett bare mer penger til feriekontoen når/hvis man går opp i lønn. Anonymkode: 0594f...675 Du trenger ikke forklare meg hva et budsjett er 🤣 For MEG er det unødvendig å ha et budsjett. Jeg vet at jeg har penger nok uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:51 #27 Del Skrevet torsdag kl 15:51 Knirke skrev (1 time siden): Du trenger ikke forklare meg hva et budsjett er 🤣 For MEG er det unødvendig å ha et budsjett. Jeg vet at jeg har penger nok uansett. Det er da ikke sånn at budsjett/regnskap kun er for de som ikke har nok penger. Anonymkode: 8e27c...c29 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet i går, 07:20 #28 Del Skrevet i går, 07:20 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er da ikke sånn at budsjett/regnskap kun er for de som ikke har nok penger. Anonymkode: 8e27c...c29 Har jeg sagt det? Jeg sier bare at budsjett ikke er noe for meg. Hva du foretrekker bryr jeg meg ikke om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
goodbeforelong Skrevet 22 timer siden #29 Del Skrevet 22 timer siden Det gir deg en oversikt som du kan bruke til "budsjett". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå