Gå til innhold

Noen her som har flyttet fra Norge til USA?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jøss, da lærte jeg noe nytt i dag... Ante faktisk ikke at det var noe problem for nordmenn å få permanent oppholdstillatelse i USA 😅 For det er jo på mange måter et dårligere land enn Norge... Jeg vet det er svært vanskelig for mange å få bo permanent i USA, men jeg trodde ikke nordmenn var på den listen 😅

Anonymkode: c7482...0cd

Husk at i mange kulturer er hardt arbeid og høy inntekt viktigere enn det meste. På det området er USA bortimot uslåelig, hvorfor skal en ingeniør eller lege ønske å flytte til Norge når man kan tjene fem ganger så mye i USA.

USA er et dårligere land enn Norge for nordmenn. En stor, stor del av verdensbefolkningen ser det annerledes.

Anonymkode: 61379...507

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jøss, da lærte jeg noe nytt i dag... Ante faktisk ikke at det var noe problem for nordmenn å få permanent oppholdstillatelse i USA 😅 For det er jo på mange måter et dårligere land enn Norge... Jeg vet det er svært vanskelig for mange å få bo permanent i USA, men jeg trodde ikke nordmenn var på den listen 😅

Takk for at dere rakker så voldsomt ned på oss forresten med både inntekter, utdanning og formue, veldig hyggelig 👍🏼 Vi lever svært romslig og behagelig i Norge, og er heldigvis svært fornøyd med levestandard her til tross for at vi har "ingenting" ifølge en bruker. Må ikke være milliardær for å være rik i livet heldigvis! Antar jo at man får lån i USA også... Og med nesten en million i egenandel pluss grei samlet inntekt så får man hvert fall mye hus for pengene på bygda i Norge... Kanskje ikke en trang leilighet i det mest populære strøket i Oslo, men jeg synes synd på folk som bor der så det er helt greit for meg 👍🏼

Vi rakker ikke ned på dere, vi er realistiske: Dere vil ikke få green card, med mindre dere skulle ha kjempeflaks i lotteriet noen nevnte. Og nei, dere vil ikke få lån i USA, dere har ingen credit history der. 

Anonymkode: 250fd...d8f

• Liker 20
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk for at dere rakker så voldsomt ned på oss forresten med både inntekter, utdanning og formue, veldig hyggelig 👍🏼 Vi lever svært romslig og behagelig i Norge, og er heldigvis svært fornøyd med levestandard her til tross for at vi har "ingenting" ifølge en bruker. Må ikke være milliardær for å være rik i livet heldigvis! Antar jo at man får lån i USA også... Og med nesten en million i egenandel pluss grei samlet inntekt så får man hvert fall mye hus for pengene på bygda i Norge... Kanskje ikke en trang leilighet i det mest populære strøket i Oslo, men jeg synes synd på folk som bor der så det er helt greit for meg 👍🏼

Hvem er det som rakker voldsomt ned på dere? Hvem sier at dere har "ingenting"? Er det noen svar som er blitt slettet?

Deres plan og avgjørelse er dessverre svært lite realistisk. Din utdanning er heller ikke direkte relevant, da du fremdeles ville måtte lære deg mye av det på nytt, relevant for USA. Det er derfor lite sannsynlig at noen vil ansette deg over alle amerikanske arveidsøkere med utdanning derfra, når din ansettelse vil bringe enorme utgifter for bedriften. Det er ikke gratis for dem å skaffe arbeidsvisum, det koster i de fleste land svært mye.

Hvis dere mot formodning skulle få oppholdstillatelse der, så er det ikke mulig for dere å ta opp lån før minimum fem år med oppbygget credit score. Og hvis dere skulle få lån, er rancher dyrt - det er ikke som å kjøpe et gammelt hus i gokkedalen i Indre Norge, dessverre. Rancher er ettertraktet, særlig nå som flere også ønsker å flytte ut av byer for å brødfø seg selv.

Hvis dere vurderer andre land, vil det være mye lettere, eller i det hele tatt mulig. Unlike the US. Alle odds er dessverre mot dere. Spania har vel nå en ny greie hvor man kan søke om permanent opphold etter å ha bodd der i to år?

Anonymkode: 34194...706

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har ikke lest noen nedrakking i denne tråden, kun realitetsorientering.

For, som flere andre har påpekt allerede, det er jo helt klart at drømmen deres ikke er godt nok gjennomtenkt.

Anonymkode: 3d43c...be2

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Drittvær og mørketid må da være bedre enn å bo i et u-land uten helsehjelp der hver og en må klare seg selv og der det er normalt å skyte og drepe innbrudstyver. Det heter helt Texas for en grunn. De få jeg kjenner som bor i USA, vil bort derfra.

Anonymkode: 17029...2d7

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg leser ingen nedrakking i tråden, jeg leser realitetsorientering. Det er ikke noe feil med verken utdanningen, inntekten eller formuen deres, men det holder ikke til å få oppholdstillatelse i USA. Faktum er at det er vanskelig å få, også for nordmenn.

En mulighet er et arbeidsvisum sponset av arbeidsgiver. Skal man være kvalifisert til det kreves det at man har spesialisert kompetanse arbeidsgiver ikke finner kvalifiserte kandidater til i USA. Det finnes flust av amerikanere med bachelor innenfor finans/rådgiving/markedføring/salg og handy ufaglærte med logistikkerfaring, de trenger ikke importere den arbeidskraften fra Norge.

En annen mulighet er investor-/gründervisum. Det krever at man har minimum $1.000.000 i investerbar kapital (eller $500.000 om man skal investere et sted uti gokk med høy arbeidsledighet) og at man i løpet av de første to årene skaper minimum 10 heltidsjobber (inkluderer ikke stillinger til seg selv/ektefelle/familie).

Dette er realiteten. Dere bør snu tankene vekk fra USA og se på andre muligheter.

Anonymkode: 59fce...5da

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Som forrige taler påpeker: det må dere gjerne drømme om, men dere har absolutt ingen sjanse til å få permanent opphold i USA på noen normal måte dessverre. 

Eneste mulighet er i delta, og vinne, i det de kaller diversity visa lottery (gjerne kalt green card lottery). Det holder at én av dere blir trukket ut som en av de 50.000-ish vinnerne hvert år. Mao: så har dere oddsen imot dere der (men samtidig bedre odds enn å søke om arbeids- og oppholdstillatelse på vanlig måte: der er sannsynligheten lik null for at dere skal bli godtatt).

Nå har nettopp fristen for 2026-lotteriet gått ut, men dere får evt en ny mulighet neste høst for 2027.

På bakgrunn av dette så ser jeg ikke grunn til å gå dypere inn på de økonomiske delene av drømmen deres, men skal nøye meg med å påpeke én viktig faktor: levekostnader, og da spesielt health care.... grøss.

Anonymkode: e19b4...56a

Faktisk er det og avhengig av hvor mange andre som søker fra Norge, de har forskjellige kvoter alt etter hvor i verden en kommer fra. Og ikke overraskende har europeere enklere vei inn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei! Vil gjerne ha erfaringer angående å flytte fra Norge til USA. 

Vi er et samboerpar i 30-årene som er mektig lei av det norske været 😅 Både sommer og vinter... Vi spøker ofte om at vi burde flytte en plass til USA der været er stabilt. Og nå har vi faktisk begynt å smått vurdere det. 

Vi driver småbruk her i Norge, og ønsker å gjøre det samme i USA. Vi ønsker oss en liten ranch, gjerne i utkanten av en mindre by, der sommertemperaturer er 30-35 grader og vinteren er på det kaldeste rundt 10, eller i hvert fall ikke så kaldt av det fryser og snør. Vet ikke om det engang finnes noe sånt sted i USA? Hva med Texas? 

Sånn finansielt, hvor mye koster en ranch i USA? Jeg har bachelorgrad og kan jobbe innen det meste av både finans, rådgivning, salg og markedsføring. Han har ikke noe særlig utdanning, men er handy og ville vært åpen for det meste, har langt ansiennitet som leder innen logistikkarbeid. Burde han kanskje vurdere noen kurs eller utdanning her først, så det ville vært enklere å få jobb der? Her i Norge har vi en samlet inntekt på ca 1,5 mill, eier hus og gård som vi ville fått ca 2,5 mill for ved salg. Ved salg av hus, bil og alle eiendeler ville vi hatt ca 500-700 000,- litt utifra hvordan salget på huset går. Det er utenom oppsparte midler. Vi kunne nok klart å spare opp 200 000 ekstra på et år feks. 

Er det realistisk mtp å kjøpe noe i USA til helt ok standard? 

Takk for alle innspill!

Du får ikke oppholdstillatelse i usa med mindre du kan vise til at du har en kompetanse de trenger (eller gifter deg med en amerikaner, men det er vel uaktuelt i dette tilfellet😅). Jeg kjenner et par stk norske som bor i usa, og de begynte med arbeidsvisum, og etter mange år ble de amerikanse statsborgere. Den ene etter å ha giftet seg der. Når det er sagt kan jeg ikke fatte og begripe at noen vil flytte fra norge til Texas men det er en heeelt annen sak. Usa er jo litt spennende da, selv om de er helt gal mange av de😆

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig er jeg veldig engstelig for høye kostnader knyttet til helse, jeg grøsser av tanken.😳

Anonymkode: 5bb86...e44

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei! Vil gjerne ha erfaringer angående å flytte fra Norge til USA. 

Vi er et samboerpar i 30-årene som er mektig lei av det norske været 😅 Både sommer og vinter... Vi spøker ofte om at vi burde flytte en plass til USA der været er stabilt. Og nå har vi faktisk begynt å smått vurdere det. 

Vi driver småbruk her i Norge, og ønsker å gjøre det samme i USA. Vi ønsker oss en liten ranch, gjerne i utkanten av en mindre by, der sommertemperaturer er 30-35 grader og vinteren er på det kaldeste rundt 10, eller i hvert fall ikke så kaldt av det fryser og snør. Vet ikke om det engang finnes noe sånt sted i USA? Hva med Texas? 

Sånn finansielt, hvor mye koster en ranch i USA? Jeg har bachelorgrad og kan jobbe innen det meste av både finans, rådgivning, salg og markedsføring. Han har ikke noe særlig utdanning, men er handy og ville vært åpen for det meste, har langt ansiennitet som leder innen logistikkarbeid. Burde han kanskje vurdere noen kurs eller utdanning her først, så det ville vært enklere å få jobb der? Her i Norge har vi en samlet inntekt på ca 1,5 mill, eier hus og gård som vi ville fått ca 2,5 mill for ved salg. Ved salg av hus, bil og alle eiendeler ville vi hatt ca 500-700 000,- litt utifra hvordan salget på huset går. Det er utenom oppsparte midler. Vi kunne nok klart å spare opp 200 000 ekstra på et år feks. 

Er det realistisk mtp å kjøpe noe i USA til helt ok standard? 

Takk for alle innspill!

Kjenner kun meget rike mennesker som har flytta dit og trivdes. 

De er nå på vei hjem igjen, fordi det har blitt så utrivelig.

Av alle steder jeg har vært, er det trolig det siste jeg ville slått meg til ro på.

Anonymkode: c9d1d...bb8

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har hørt det er vanskelig å få lån i USA som innflytter ettersom man må ha opparbeidet seg en god "credit score" først. Det tar tid. 

Anonymkode: 85ebe...769

Er bare å ta ett mini lån først så en kan bygge opp scoren sin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: Aldri (!!!) gi opp drømmen! Å flytte til USA er ikke gjort på 1-2-4, men seriøst, det er ikke umulig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men det finnes jo så mange land lenger sør i Europa som det bare er å flytte fritt til, hvorfor skal dere på død og liv til det største u-landet i vesten, som ikke engang vil ha dere?

Anonymkode: 0ec43...316

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
hjelper1 skrev (2 timer siden):

Til TS: Aldri (!!!) gi opp drømmen! Å flytte til USA er ikke gjort på 1-2-4, men seriøst, det er ikke umulig. 

De færreste ting er umulig, men akkurat det prosjektet slik trådstarter har beskrevet det er pretty darn close...

Først og fremst av formelle årsaker, men også økonomiske. (Not so) fun fact: for å kunne leve med noe tilsvarende norsk levestandard og ikke minst noen som er i nærheten av sikkerhetsnettet du har ved å være norsk i Norge eller innenfor EØS så må du ha veldig gode økonomiske ressurser.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan i all verden tenker dere at USA, som er et land som har endret seg enormt til det negative, er et godt land å flytte til?

En ting er at det er vanskelig å få til rent praktisk, men vil dere virkelig bo i et land som styres på den måten det gjøres?

Og ja, jeg har bodd flere år i USA for mange år siden, og har vært tilbake siden. Ville aldri ha flyttet dit nå.

Anonymkode: 19779...e5f

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 13.57):

J

En annen mulighet er investor-/gründervisum. Det krever at man har minimum $1.000.000 i investerbar kapital (eller $500.000 om man skal investere et sted uti gokk med høy arbeidsledighet) og at man i løpet av de første to årene skaper minimum 10 heltidsjobber (inkluderer ikke stillinger til seg selv/ektefelle/familie).

Dette er realiteten. Dere bør snu tankene vekk fra USA og se på andre muligheter.

Anonymkode: 59fce...5da

Dette gjorde en bekjent av meg. 
Han dro bort som skilled worker/idrettsvisum (Han er travtrener/kusk) for så å starte for seg selv. 
Han er tilbake i Norge igjen etter noen år der borte. Om han fikk med seg alle pengene ut igjen, har jeg ikke spurt ham om… 

Anonymkode: d2096...afe

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 18.14):

Som forrige taler påpeker: det må dere gjerne drømme om, men dere har absolutt ingen sjanse til å få permanent opphold i USA på noen normal måte dessverre. 

Eneste mulighet er i delta, og vinne, i det de kaller diversity visa lottery (gjerne kalt green card lottery). Det holder at én av dere blir trukket ut som en av de 50.000-ish vinnerne hvert år. Mao: så har dere oddsen imot dere der (men samtidig bedre odds enn å søke om arbeids- og oppholdstillatelse på vanlig måte: der er sannsynligheten lik null for at dere skal bli godtatt).

Nå har nettopp fristen for 2026-lotteriet gått ut, men dere får evt en ny mulighet neste høst for 2027.

På bakgrunn av dette så ser jeg ikke grunn til å gå dypere inn på de økonomiske delene av drømmen deres, men skal nøye meg med å påpeke én viktig faktor: levekostnader, og da spesielt health care.... grøss.

Og hvertfall ikke når trumpen overtar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA er da ikke et dårligere land enn Norge. Men det er store variasjoner mellom statene. Vestkysten er meget bra. Mange som skryter av forholdene der.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (På 23.11.2024 den 14.00):

Faktisk er det og avhengig av hvor mange andre som søker fra Norge, de har forskjellige kvoter alt etter hvor i verden en kommer fra. Og ikke overraskende har europeere enklere vei inn

Nei, dette stemmer ikke. Det finnes ingen kvote for nordmenn som gjør at man får automatisk oppholdstillatelse i USA. Som mange allerede har påpekt, er det svært vanskelig.

Endret av Callista
Skrivefeil
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (1 minutt siden):

Nei, dette stemmer ikke. Det finnes ingen kvote for nordmenn som gjør at man får automatisk oppholdstillatelse i USA. Som mange allerede har påpekt, er det svært vanskelig.

Er med i den europeiske kvoten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...